شکایت از اشخاص

شکایت از چت واتساپ چگونه است؟

برقراری روابط غیر مجاز و نامشروع از طریق فضای مجازی یا چت غیراخلاقی در اپلیکیشن‌های واتساپ، تلگرام یا اینستاگرام در قوانین جزایی ایران جرم محسوب می‌شود.

اثبات رابطه نامشروع از طریق این فضای مجازی، مستلزم شهادت شهود یا اقرار طرفین است ولی استناد به اسکرین‌شات پیام‌ها یا همان گرفتن عکس از پیام‌های غیر اخلاقی رد و بدل شده و تصاویر مربوطه در فضای مجازی، در برخی مواقع به عنوان اماره‌ای قوی، ممکن است باعث ایجاد علم در قاضی رسیدگی کننده شده و نهایتا منجر به صدور حکم محکومیت گردد.

در قوانین کیفری ایران، خصوصا در مبحث جرایم رایانه‌ای، افعال و جرایمی پیش بینی گردیده است که با استناد به آن‌ها، ممکن است اشخاصی را که در بستر واتساپ و سایر فضاهای مجازی، اقدام به اعمال منافی عفت برقراری و رابطه نامشروع با دیگری نمایند را مجازات کرد.

یکی از این جرایم که در سالیان اخیر در کشور ما بسیار باب گردیده، جرم رابطه نامشروع  است که ممکن است هم در واقعیت و به صورت فیزیکی اتفاق بیفتد و هم به صورت ارتباط غیر فیزیکی و در بستر فضای مجازی و با استفاده از نرم افزارهای ارتباطی همچون چت در واتساپ رخ دهد.

سوال مهمی که در ارتباط با این جرم وجود دارد، این است که، آیا اصلا ممکن است که از طریق فضای مجازی مانند واتساپ، ارتباط نامشروعی را برقرار کرد؟ آیا امکان اثبات جرم رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی یا چت در واتساپ نیز وجود دارد؟

در صورتی که پاسخ به این سوالات مثبت باشد‌، به چه شکلی می‌توان رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی یا چت واتساپی را با محوریت برنامه‌های ذکر شده به اثبات رساند؟ و راه‌های شکایت از چت واتساپ چگونه است؟

برای پاسخ دادن به این سوالات، ابتدا به پاسخ این این پرسش خواهیم پرداخت که آیا ممکن است رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی را به راحتی اثبات کرد؟ مسائل و مشکلات اثبات رابطه نامشروع و نهایتا طرح شکایت از چت واتساپ چگونه است؟ و سپس به توضیح اثبات رابطه نامشروع از طریق چت واتساپ خواهیم پرداخت؟

اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی و چت در واتساپ

زنا و روابط نامشروع، دو جرم بسیار مهم در حوزه روابط جنسی میان افراد است که میان آن‌ها علقه زوجیت وجود ندارد.

هر چند باید گفت که زنا و رابطه نامشروع شاید شباهت‌های مختصری به هم داشته باشند، اما فرق این دو رابطه تقبیح شده در دین ما این است که زنا بسیار فراتر از رابطه نامشروع بوده و به معنای ارتباط کامل جنسی میان مرد و زن نامحرم است.

در مقابل، رابطه نامشروع به نوعی از رابطه فیزیکی اطلاق می‌گردد که از زنا کمتر است و معمولا با حرکات و افعالی همچون دست دادن، بوسیدن، در آغوش گرفتن، لمس کردن و حتی روابط جسمانی است که به اندازه جرم زنا نبوده و شامل ارتباط کامل جنسی به معنای خاص آن نخواهد شد.

البته باید عنوان کرد، مصادیقی که از رابطه نامشروع در این مطالب قید شده را نباید انحصاری برشمرد.

در واقع رابطه نامشروع را باید هرگونه اقدامی عنوان کرد که باعث برقراری رابطه میان زن و مردی می‌گردد البته این رابطه کاملا خارج از حدود شرعی و متعارف اجتماعی است و شاید برقرار کردن آن هیچ ضرورتی نداشته باشد، و ممکن است با تفسیر موسع، آن عمل را مشمول مجازات جرم رابطه نامشروع به حساب آورد.

همچنین علاوه بر روابط نامشروع فیزیکی که مصداق کامل و تام رابطه نامشروع تلقی خواهد شد، امروزه با عنایت به  گسترش فضاهای مجازی و ارتباط جمعی و روی کار آمدن اینترنت، اپلیکیشن‌های مختلف ارتباطی نیز توسط عموم مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به اپلیکیشن واتساپ، تلگرام و اینستاگرام اشاره کرد.

این فضا نیز هیچگاه عاری از جرایم باقی نمانده و به دلیل ماهیت مجاز گونه‌ای که دارد، بستر مناسبی برای ارتکاب انواع جرایم را در درون خود فراهم می‌کند که یکی از مهمترین این جرایم، رابطه نامشروع مجازی یا چت نامشروع است.

اصلی‌ترین مصداق برقراری رابطه نامشروع در فضای مجازی و در اپلیکیشن‌هایی مانند واتساپ، اینستاگرام و تلگرام، انجام چت است که معمولا مشابه برقراری رابطه نامشروع از طریق تلفنی بوده و قاعدتا برابر با قوانین و شرع ما، خارج از حدود شرعی و متعارف تلقی می شود. حتی در صورتی که طرفین هیچ نوع ملاقات و دیدار و ارتباط فیزیکی یا جسمانی با یکدیگر برقرار نکنند.

علاوه بر چت یا برقراری رابطه نامشروع از طریق اپلیکیشن واتساپ، گاهی اوقات نیز ممکن است دو نفر تجربیات غیر اخلاقی مربوط به خود یا دیگران را در قالب تصویر، پیام، فیلم یا صدا با دیگری یا دیگران به اشتراک بگذارند که این امر در هر بستری می‌تواند برای اثبات جرم رابطه نامشروع کافی تلقی گردد.

از آن جایی که برقراری ارتباط نامشروع از طریق فضای مجازی و چت در واتساپ نیز امکان پذیر خواهد بود، اثبات این جرم نیز از همین طریق امکان‌پذیر بودهاست.

در حقیقت، برای اینکه رابطه نامشروع در بستر چت واتساپ اثبات گردد، در کنار اقرار یا شهادت خود افرادی که اقدام به برقراری رابطه نامشروع مجازی کرده‌اند، مستندات و شواهد مربوط به رابطه نامشروع که از پیام‌ها، فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده در واتساپ یا سایر اپلیکیشن‌ها به دست آمده، امکان اینکه بتوان رابطه نامشروع در چت واتساپی را به اثبات رساند، به هیچ عنوان دور از ذهن نبوده و امکان اثبات آن مقدور است.

پیام در واتساپ

مشکلات و مسائل مربوط به اثبات رابطه نامشروع از طریق چت واتساپ

همانگونه که در بخش قبلی به آن اشاره شد، اثبات برقراری رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی و چت در واتساپ یا سایر اپلیکیشن‌ها نیز امکان پذیر خواهد بود. زیرا این اپلیکیشن‌ها، در واقع بستری برای وقوع جرم محسوب می‌شوند.

اما اثبات برقراری رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی، گاهی ممکن است با دشواری‌ها و مشکلات عدیده‌ای نیز همراه باشد که در این بخش تلاش خواهیم کرد به متداول‌ترین مسائل و مشکلات اشاره کنیم.

نخستین مسئله یا مشکلی که در خصوص اثبات جرم برقراری رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی و در بستر اپلیکیشن‌های ذکر شده، مطرح است، این است که بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی، ادله اثبات دعوا تعیین گردیده است که این ادله اثبات کننده ادعا، صرفا منحصر در شهادت، اقرار، قسامه، سوگند و علم قاضی محدود شده است.

پس در قانون مجازات اسلامیِ تدوین شده مطابق موازین شرعی، امکان استناد و اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی مورد اشاره قرار نگرفته است و در واقع طبق قانون نباید با ملاک قراردادن چت‌ها و پیام‌های ارسال شده و رد و بدل شده در واتساپ یا تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام، برقراری رابطه نامشروع را اثبات کرد.

در این شرایط محدود که البته منطقی نیز به نظر می‌رسد، علم قاضی رسیدگی کننده به پرونده ممکن است بسیار راهگشا باشد، با این توضیح که بازپرس یا قاضی دادگاه در صورتی که با استفاده از شواهد، امارات و قرائن موجود در پرونده رابطه نامشروع، به این یقین و علم برسد، که جرم رابطه نامشروع واقع گردیده است، به راحتی قادر خواهد بود حکم لازم را در این خصوص صادر نماید.

حتی در صورتی که آن دلیل ارائه شده، دلیل قانونی و شرعی مورد پذیرش قانونگذار هم نباشد.

برای مثال، در جایی که شهود شرایط اقامه شهادت را نداشته یا تعداد آن‌ها  بسیار کمتر از حد نصاب شرعی است، قاضی دادگاه در صورت رسیدن به علم و یقین در خصوص جرم بودن عمل ارتکابی، می‌تواند حکم صادر نماید.

لذا در صورتی که پیام‌ها و چت‌های رد و بدل شده در فضای مجازی واتساپ این یقین و علم را برای قاضی رسیدگی کننده ایجاد نماید که عمل ارتکابی مصداق بارز برقراری روابط نامشروع است، ممکن است که قاضی حکم نهایی مجرمیت طرفین را صادر نماید.

مشکل و مسئله مهم دیگری که در مورد اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی واتساپ وجود دارد، این است که در جرایم رابطه نامشروع که از طریق فضای مجازی واتساپ و یا سایر فضاها رخ می‌دهد، به دلیل اینکه سرورهای این برنامه‌ها در کشورمان قرار ندارد، نباید به چت های رد و بدل شده و پیام‌های آن استناد کرده و از قاضی رسیدگی کننده، تقاضای تحقیق و بررسی در مورد آن‌ها را نمود.

بنابراین فقط در صورتی که شاکی توانسته باشد از چت های رد و بدل شده در فضای مجازی، اسکرین شات یا به تعبیری عکس و فیلم تهیه کند، قادر خواهد بود با استناد به آن‌ها  طرح دعوا نماید.

البته تصاویر اسکرین‌شات‌ها و تصاویر ارائه شده به دادگاه، باید کاملا دقیق و خوانا بوده و هویت کامل و شماره تماس کسی که اتهام برقراری ارتباط نامشروع به او وارد  گردیده است، باید کاملا مشخص باشد.

علاوه بر این موارد، لازم است به این نکته بسیار مهم نیز اشاره گردد که با عنایت به رویه محاکم کیفری، هر نوع چت و مبادله پیام در فضای مجازی را نباید دال بر رابطه نامشروع دو نفر دانست.

بلکه تمام پیام های رد و بدل شده در فضای مجازی باید به گونه‌ای باشد که نشان دهنده نوعی برقرای ارتباط نامشروع از دیدگاه شرعی بوده و یا اینکه جملات و گفتگوها به لحاظ عرفی قابل مسامحه نباشد.

هیچگاه نباید صحبت تحصیلی یا کاری یا شخصی میان دو نفر را به آسانی یک رابطه نامشروع تلقی نمود ولی در صورتی که تجربیات غیر اخلاقی و جنسی و با تصاویر زشت و مستهجن رد و بدل گردد، قطعا باید آن را مصداق بارز برقراری رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی نامید.

لازم است به این نکته نیز اشاره گردد در صورتی که فردی به دیگری تهمت رابطه نامشروع در فضای مجازی یا چت در واتساپ ایراد نموده و البته نتواند با استفاده از دلایل محکمه پسند ادعای خود را به اثبات برساند، ممکن است که خودش به مجازات تهمت رابطه نامشروع محکوم گردد که مجازات این جرم از یک ماه تا یک سال حبس و یا تا 74 ضربه شلاق خواهد بود.

بررسی اثبات رابطه نامشروع از طریق چت در برخی از اپلیکیشن‌ها

تلگرام

در بخش قبل به تشریح امکان اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی و مصائب و دشواری‌های آن پرداختیم. اما سوالی که مطرح است این که چگونه می‌توان رابطه نامشروع از طریق تلگرام،  واتساپ و اینستاگرام را ثابت کرد چگونه است ؟

تلگرام یکی از نرم افزارهای رایج در فضای مجازی برای چت است که البته سرور‌های آن در داخل کشور قرار نداشته و قاضی دادگاه نمی تواند برای اثبات رابطه نامشروع رخ داده شده در این فضای مجازی، دستور پرینت پیام‌ها و چت‌های انجام شده از سوی اشخاص مختلف را صادر نماید و به نحوی وارد حریم خصوصی آن‌ها گردد مگر در مورد جرایم امنیتی.

علاوه بر این، هک کردن تلگرام دیگران نیز به نوعی جرم محسوب شده و هیچکس نباید با هک کردن تلگرام دیگران برقراری رابطه نامشروع آن‌ها را ثابت نماید. زیرا ممکن است به مجازات هک کردن کانال تلگرام دیگران محکوم گردد.

لذا برای اثبات رابطه نامشروع از طریق تلگرام باید شاکی به طریقی از چت‌های انجام شده و پیام‌های رد و بدل شده در تلگرام، اسکرین‌شات یا عکس تهیه کرده باشد و با استناد به آن‌ها، از مرجع قضایی تقاضای رسیدگی و صدور حکم را طلب کند.

در این حالت اگر قاضی دادگاه بتواند با استناد به چت‌های رد و بدل شده در تلگرام و ضمیمه کردن آن به سایر ادله اثبات دعوا همچون اقرار خود فرد یا شهادت دیگری، به این یقین برسد که رابطه نامشروعی میان طرفین برقرار بوده، می‌تواند حکم به مجازات صادر نماید .

روابط نامشروع در واتساپ

واتساپ

از دیگر نرم افزارهای بسیار پرطرفدار و موجود در فضای مجازی کشور که شاید بستر ارتکاب جرم رابطه نامشروع قلمداد گردد، اپلیکیشن واتساپ است.

در پاسخ به این پرسش که اثبات رابطه نامشروع از طریق واتساپ به چه صورت است نیز باید  عنوان کرد که اصولا رویه قضایی تمام محاکم به این صورت است که بعد از طرح شکایت از جرم رابطه نامشروع، قضات امکان صدور دستور پرینت پیام‌های رد و بدل شده در واتساپ را ندارد و این خود شاکی پرونده است که باید به هر طریقی، متن چت‌ها وپیام‌های رد و بدل شده که بیانگر ارتباط نامشروع طرفین است را به قاضی ارائه کند.

قاضی نیز بعد از صحت انتساب چت‌ها و رابطه نامشروع به طرفین دعوا، در خصوص برقراری رابطه نامشروع، ممکن است به علم و یقین رسیده و حکم صادر نماید و البته گاها ممکن است که محتوای چت‌ها را برقراری رابطه نامشروع قلمداد نكند و به نحوی شکایت مطرح شده را رد نماید. زیرا این موضوع کاملا به قاضی بستگی دارد که با دلایل و امارات ارائه شده قانع بشود یا نه.

البته در صورتی که به همراه پیام‌ها و چت‌های رد و بدل شده در واتساپ، اقرار طرفین یا شهادت شهود نیز ضمیمه پرونده شود اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی کار آسان‌تری خواهد بود.

اینستاگرام

علاوه بر امکان اثبات رابطه نامشروع از طریق اپلیکیشن‌های تلگرام و واتساپ به شرحی که اعلام گردید، این امکان وجود دارد که بتوان رابطه نامشروع را در بستر اینستاگرام نیز به اثبات رساند.

ولی مانند دو مورد قبل، فردی که از ارتباط نامشروع در فضای مجازی شکایت دارد، باید خودش اقدام به تهیه اسناد و مدارک کافی همچون تصاویر رد و بدل شده و اسکرین‌شات چت‌ها نماید. بنابراین مانند اثبات رابطه نامشروع از طریق پیامک، قاضی نمی تواند دستور پرینت پیام‌های رد و بدل شده را صادر نماید.

البته در این مورد نیز اسکرین‌شات ارائه شده فقط در حد اماره معتبر بوده و اگر برای قاضی این علم و یقین را ایجاد نماید ممکن است منجر به صدور حکم گردد. اما اگر قاضی به دلیل جعلی یا ساختگی بودن، انتساب چت‌ها به طرفین دعوا را نپذیرد و این مدرک را قبول نکند، ممکن است طرفین را تبرئه کند.

همانگونه که ذکر شد نکته بسیار مهمی که برای اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی همچون واتساپ و تلگرام و اینستاگرام وجود دارد این نکته است که چنانچه رابطه نامشروع ثابت نشود، ممکن است شخصی که از او شکایت شده، علیه شاکی پرونده اعاده حیثیت نماید.

پس بهتر است که فقط با در اختیار داشتن مدارک و اسناد کافی، اقدام به شکایت از رابطه نامشروع در فضای مجازی نمایید

شکایت از پیام ارسال شده در واتساپ

مواردی که در بالا ذکر شد مربوط به شکایت از برقراری روابط نامشروع در فضای مجازی بود. ولی گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که شخصی به جهت ایجاد مزاحمت، پیام‌ها و تصاویری را به واتساپ دیگری ارسال می‌نماید، که هدفش صرفا مزاحمت به قصد توهین یا مسائل دیگر است.

مزاحمت از طریق واتساپ یکی از مشکلات دامنگیر عصر کنونی ما است. متاسفانه در برخی از موارد نیز حتی اعضای یک خانواده، اقدام به ارسال پیام های تهدیدآمیز و توهین آمیز از طریق واتساپ به یکدیگر می‌کنند که باعث طرح شکایت کیفری از پیام‌های واتساپ تحت عنوان اتهام تهدید و توهین از طریق ارسال پیام در واتساپ می‌گردد.

شکایت از پیام واتساپ به این شکل است که از فردی که در واتساپ مزاحم شما شده است باید تحت عنوان ایجاد مزاحمت و تهدید و توهین شکایت کرد.

در این شرایط نیز همانند موارد اشاره شده برای تامین دلایل در برقراری روابط نامشروع، باید از صفحه پیام‌های ارسالی شخص مزاحم اسکرین شات یا تصویری تهیه کرد و ضمیمه شکواییه به دادسرای مربوطه ارائه داد.

شکایت از جرایمی مثل فحاشی و توهین از طریق اینستاگرام، واتساپ و تلگرام، حتی ارسال پیامک فحاشی و توهین، در صورت وجود سایر شرایط لازم و اقناع مقام قضایی، منتج به نتیجه شده و قطعا محکومیت متهم را در پی خواهد داشت.

خوب است بدانید که این نوع دعاوی کیفری، مستلزم پیگیری مستمر و انجام به موقع اقدامات قانونی، مانند اخذ استعلامات مربوطه از سازمآن‌های مختص به خود است.

صفحه چت واتساپ

آیا امکان شکایت از اکانت حذف شده در واتساپ وجود دارد؟

خوب است بدانید که به دلیل این که سرور‌های نرم افزارهای واتساپ، تلگرام و اینستاگرام در ایران قرار ندارد و کشور ما به آن‌ها دسترسی ندارد، بنابراین در فرض دلیت اکانت کردن یعنی پاک کردن حساب کاربری، نمی‌توان به محتویات آن دست یافت و ردیابی صاحب آن حساب کاربری تقریبا غیرممکن می‌شود. حتی پلیس فتا نیز امکان ردیابی اکانت دلیت شده واتساپ و پیگیری و دستیابی به مجرم را ندارد.

بهترین توصیه این است که اگر قصد و نیت طرح شکایت از مزاحمت صورت گرفته در واتساپ را دارید، از زمان وقوع مزاحمت و قبل از دلیت اکانت مزاحم، نسبت به جمع‌آوری ادله و ثبت شکایت علیه مزاحم اقدامات لازم را به عمل آورید.

در بسیاری از موارد شاکی زمانی طرح شکایت می‌کند که مزاحم تقریبا آگاه شده و حساب کاربری اش را حذف کرده است. لذا در صورتی که قصد شکایت دارید هرچه سریع‌تر اقدامات قانونی را به انجام برسانید.

مراحل طرح شکایت از پیام یا چت واتساپ

برای ثبت شکایت ابتدا باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه، و نسبت به ثبت و طرح دعوا اقدام نمود و شرح مفصلی از اینکه از چه بابت از مشتکی‌عنه شکایت دارید را بیان و محتویات مزاحمت، توهین یا تهدید و فحاشی وی یا رابطه نامشروع واقع شده را توضیح و ادله اثبات دعوای خویش را ضمیمه شکواییه نمایید.

پس از ثبت شکوائیه در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، پرونده کیفری شما به دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای ارجاع و در آن جا نیز ثبت خواهد شد.

سپس برای بررسی و تحقیقات مقدماتی لازمه مانند مشخصات مزاحم و یا مشتکی‌عنهم پرونده به پلیس فتا ارجاع خواهد شد. نتیجه تحقیقات پلیس فتا نیز در زمان تعیین شده به دادسرا ارسال خواهد شد.

قوانین مرتبط با جرایم تلگرامی و جرایم مرتبط در بستر فضای مجازی

جرائم واتساپی در حقیقت همان جرائم رایانه‌ای هستند که در پلتفرم اپلیکیشن واتساپ محقق می‌شود. توجه داشته باشید که در خصوص جرائم واتساپی، قانون خاصی تا کنون وضع نشده است، بنابراین سابقه جرائم واتساپی را باید همانند جرائم رایانه‌ای به شمار آورد.

در کشور ایران نیز با توجه به گسترش نرم‌افزارهای رایانه‌ای و توسعه تکنولوژی، در دی ماه ۱۳۷۹ قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای تصویب شد و متعاقبا در سال 1388، قانون جرائم رایانه‌ای نیز با تعیین مصادیق استفاده مجرمانه از سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

بنابراین در حال حاضر قانون اصلی حاکم بر جرائم تلگرامی نیز قانون جرائم رایانه‌ای و همچنین قانون “مجازات افرادی است که در امور سمعی و بصری در حال فعالیت می‌باشند” است.

نصب برنامه واتساپ

برخورد پلیس فتا با مجرمان در واتساپ

پلیس فتا بعد از شناسایی و نهایتا دستگیری متهمان کانال‌های واتساپی آن‌ها را به مرجع قضایی ذیربط که همان دادسراهای جرایم رایانه‌ای هستند، تحویل می‌دهد.

لازم به ذکر است مدارک و ادله دیجیتال به عنوان دلیل در محاکم پذیرفته می گردند. اظهارات شاکی و متهم معمولا برای پلیس فتا دارای سندیت قطعی نیست، شاکی و پلیس و حتی خود متهم موظفند برای اثبات ادعا‌های خود به محاکم قضایی، ادله دیجیتال ارائه کنند.

بر اساس قانون و دستورالعمل‌های اجرایی، یکی از نهادهای رسمی در موضوعات مرتبط با فضای مجازی پلیس فتا است و طبق تفسیر ماده ۴ قانون تاسیس نیروی انتظامی، متولی تامین نظم و امنیت و آسایش عمومی و فردی هر کشور در فضای مجازی بر عهده پلیس فعال در این حوزه قرار گرفته است.

وظیفه کارشناسان و ماموران اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا، سیر در فضای سایبری کشور و رصد سایت‌های مختلف در شبکه‌‌های اجتماعی، کانال‌ها، وبلاگ‌ ها، تالارهای گفتگو و غیره است که در آن‌ها جرمی واقع نشود.

البته طبق ادعای مسئولین پلیس فتا، مامورین پلیس به هیچ عنوان وارد حریم خصوصی اشخاص نخواهند شد.

لازم است بدانید، نامه‌های الکترونیک، چت‌های دو نفره و صفحات خاص، به عنوان حریم خصوصی اشخاص محسوب است و نباید آن ها رصد کرد و اگر تجاوزی به حریم خصوصی اشخاص صورت گرفته باشد، شاکی باید ابتدا از محاکم دادگستری مجوز قضایی لازم را اخذ کرده تا در نهایت پلیس با مجرم برخورد نماید.

از آن جایی که اثبات جرایم سایبری و انعکاس آن به پلیس فتا، دارای پیچیدگی خاصی است و ممکن است بی اطلاعی به برخی مسائل موجب رد شکایت مطرح شده و یا محکومیت احتمالی مضنونین گردد، حتما قبل از هر گونه اقدام، با یک وکیل متخصص در این رابطه مشورت نمایید.

طرح و پیگیری شکایت در این زمینه چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به حجم  زیاد این گونه پرونده‌ها و از آن جایی که متاسفانه همه روزه شاهد بروز این اتفاقات در کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی و کلاهبرداری در کانال‌های واتساپ و ایجاد مزاحمت و یا وقوع روابط نامشروع هستیم، باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت در مراجع قضایی و ارجاع آن به پلیس فتا به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد و ممکن است متناسب با موضوع شکایت و دلایل ارائه شده متفاوت باشد.

هزینه های طرح شکایت از کانال‌های تلگرامی

از آن جایی که برای ثبت شکایت در حوزه جرایم سایبری صرفا مرجع تخصصی خاص یعنی دادسرای جرائم رایانه‌ای به همراه پلیس فتا صلاحیت رسیدگی دارند، هزینه دادرسی هم  با توجه به نحوه شکایتی که به این مرجع ارجاع شده است تعیین خواهد شد که البته در مسائل کیفری هزینه بالایی نیست.

اما در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه های مرحله اجرا و همچنین تعرفه های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، اعم از هزینه های کارشناسی و هزینه های ثبت شکواییه، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

چت کردن

آیا برای تنظیم شکایت از چت واتساپ، به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

هر چند که طرح شکایت در این زمینه کار چندان پیچیده‌ای نیست، ولی اگر میخواهید طرح شکایت شما در دادسرای مربوطه و پلیس فتا با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی در انتهای فرآیند آن برسید و حقوق از دست رفته‌تان را به دست آورید، به شما توصیه می‌کنیم که با یک وکیل مجرب جرایم اینترنتی حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می‌آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در به دام انداختن مجرمین فضای مجازی، واقعا تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به جرائم در بستر واتساپ خواهد بود.

همچنین وکلای دادگستری متخصص قادرند در مورد کم و کیف جرم واقع شده و نحوه تنظیم شکایت نامه، شما را راهنمایی کنند و می تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات شکایت، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت 24

موارد اشاره شده جزء بسیار کوچکی از جرائم صورت گرفته در فضای مجازی کشور است که در بستر واتساپ، تلگرام یا اینستاگرام صورت می‌گیرد که البته به نوبه خود از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است تا حدی که در صورت عدم رسیدگی به موقع مراجع قضایی، تبعات جبران ناپذیری را در افکار عمومی جامعه و همچنین کاهش امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور ایجاد خواهد کرد.

عمده مشکلات پیش آمده در بستر واتساپ و جرائم رخ داده شده در این بستر،  اغلب به کم‌توجهی خود کاربران بر می‌گردد و همین امر موجب خواهد شد به راحتی جرایم متعددی اعم از مزاحمت، توهین یا حتی کلاهبرداری و غیره در فضای مجازی رخ دهد.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در حوزه جرایم اینترنتی نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوط به جرایم سایبری می‌تواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

طرح شکایت از واتساپ

سوالات متداول

چگونه رابطه نامشروع در چت واتساپ را ثابت کنیم؟

در کنار اقرار یا شهادت خود افرادی که اقدام به برقراری رابطه نامشروع مجازی کرده‌اند، مستندات و شواهد مربوط به رابطه نامشروع که از پیام‌ها، فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده در واتساپ یا در سایر اپلیکیشن‌ها، که به دست آمده، امکان اینکه بتوان رابطه نامشروع در چت واتساپی را به اثبات رساند، وجود خواهد داشت.

تهمت وقوع خلاف واقع چت روابط نامشروع در واتساپ، چه مجازاتی دارد؟

در صورتی که فردی به دیگری تهمت رابطه نامشروع در فضای مجازی یا چت در واتساپ ایراد نموده و البته نتواند با استفاده از دلایل محکمه پسند ادعای خود را به اثبات برساند، ممکن است که خودش به مجازات تهمت رابطه نامشروع محکوم گردد که مجازات این جرم از یک ماه تا یک سال حبس و یا تا 74 ضربه شلاق خواهد بود.

شکایت از اکانت حذف شده در واتساپ چگونه است؟

در فرض دلیت اکانت کردن، یعنی پاک کردن حساب کاربری، نمی‌توان به محتویات آن دست یافت و ردیابی صاحب آن حساب کاربری تقریبا غیر ممکن می‌شود. حتی پلیس فتا نیز امکان ردیابی اکانت دلیت شده واتساپ و پیگیری و دستیابی به مجرم را ندارد.

مراحل طرح شکایت از پیام یا چت واتساپ چگونه است؟

برای ثبت شکایت ابتدا باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و شرح مفصلی از اینکه از چه بابت از مشتکی‌عنه شکایت دارید را بیان و ادله اثبات دعوای خویش را ضمیمه شکواییه نمایید.

پس از ثبت شکواییه، پرونده کیفری شما به دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای ارجاع خواهد شد. سپس برای بررسی و تحقیقات مقدماتی مثل مشخصات مزاحم و یا مشتکی‌عنهم پرونده به پلیس فتا ارجاع خواهد شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا