شکایت از اشخاص

شکایت از وکیل چگونه است؟

در سراسر دنیا از جمله کشور ما وکیل از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار است و مطابق قانون از یک سری وظایف و شرایط خاصی برخوردار می باشد.

در اصطلاح عام وکیل به معنای نماینده اشخاص می باشد اما در علم حقوق وکیل فردی است که به نمایندگی از اشخاص دیگر امور قانونی آن ها را انجام می دهد.

وکیل به نماینده قراردادی معروف است، بدین صورت که طی قراردادی میان او و موکل موظف به رسیدگی امور حقوقی و قانونی می باشد.

لازم به ذکر است که در برخی مواقع شخصی که به وکالت از شخصی دیگر می پردازد، صرفا نباید قانونا وکیل باشد بلکه منظور از وکالت در این شرایط نماینده بودن فرد برای انجام یک سری از کار های طرف مقابل است. به هر حال وکالت به معنی نماینده بودن می باشد خواه فرد قانونا وکیل باشد یا سمت دیگری داشته باشد.

در رسیدگی به کلیه دعاوی حقوقی و کیفری، وجود وکیل می تواند در روند رسیدگی به پرونده تاثیر به سزایی داشته باشد و به همین جهت زمانی که فردی با مشکل حقوقی مواجه می شود، به وکیل مراجعه می کند.

وظیفه اصلی وکیل، دفاع کردن از شخص یا اشخاصی است که حق و حقوق آن ها پایمال شده و باید بتواند این حق را به آن ها بازگرداند.

به طور کلی وظیفه اصلی وکیل دفاع از حق و حقوق موکل است و باید این توانایی را داشته باشد تا بتواند در تمام مراحل دعوی راهنمایی های لازم را در اختیار طرف مقابل قرار دهد. اما گاهی اوقات ممکن است موکل از وکیل خود شکایت داشته باشد که می بایست این موضوع را از طریق مراجع ذی ربط پیگیری کند.

تصور عموم مردم این گونه است که وقتی شخصی برای پیگیری پرونده خود وکیل استخدام می کند، باید در نهایت رای دادگاه به نفع او صادر شود و نتیجه پرونده نیز مورد دلخواه موکل باشد. اما حضور وکیل در پرونده لزوما به معنای برد در آن پرونده نیست و حتی در مواردی که تخلفی از سوی وکیل صورت نگرفته باشد نیز امکان باخت پرونده وجود دارد.

در واقع شخص موکل نباید این انتظار را داشته باشد که با استخدام وکیل همه مشکلات پرونده حل خواهد شد و در نهایت در دعوی مطرح شده پیروز خواهد بود.

برخی مواقع شکایت از وکیل به دلیل عملکرد ضعیف او در رسیدگی به پرونده نمی باشد بلکه به واسطه انجام یک سری تخلفات مورد شکایت شاکی قرار گرفته است.

در صورتی که قصد شکایت از وکیل را دارید می توانید به کانون وکلا استان یا به دادسرا انتظامی وکلا مراجعه کنید تا در صورت انجام تخلف صورت گرفته بررسی های لازم صورت گیرد.

وکیل

دلایل شکایت از وکیل

موکل این حق را دارد تا در صورت انجام تخلفات و کار های غیر قانونی از وکیل شکایت کند که مواردی در این زمینه پیش بینی شده است.

در واقع بروز عواملی منجر می شود تا شکایت از وکلا صورت گیرد و این امر از طریق مراجع مربوطه قابل پیگیری می باشد. گاهی اوقات وکیل در ایجاد مشکل برای موکل نقش موثری ایفا نکرده است اما وجود شرایطی خاص منجر به این می شود تا از وی شکایت شود.

دلایلی که می تواند منجر به شکایت از وکیل شود، به شرح زیر می باشد:

  • خودداری وکیل از مراجعه به دادگاه برای رسیدگی به پرونده:

شخصی که به عنوان وکیل، وکالت پرونده ای را برعهده می گیرد، این وظیفه را دارد تا در صورت نیاز در تمام مراحل دادرسی شرکت کرده و از حق موکل خود به خوبی دفاع کند.

در صورتی که وکیل از رسیدگی به پرونده و حتی مراجعه به دادگاه خودداری کند، مرتکب تخلف شده و امکان شکایت از وی وجود دارد. در واقع وکیل با این کار منجر به تضییع حقوق موکل می شود و در نهایت در این زمینه ضرر و زیان فراوانی به موکل وارد می آید.

زمانی که شخصی وکالت در پرونده های حقوقی را در اختیار وکیل قرار می دهد، حداقل این انتظار را دارد تا آیین رسیدگی به امور قضایی را به درستی انجام دهد، در غیر این صورت می توان علیه او شکایت کند.

  • افشای اسرار مربوط به موکل:

زمانی که وکلا، وکالت پرونده ای را برعهده می گیرند، تمام اطلاعات لازم را از موکل دریافت می کنند تا بتوانند رسیدگی های لازم را در این زمینه انجام دهند.

اغلب مواقع لازم است تا موکل یک سری از اطلاعات شخصی و زندگی خود را برای تسهیل در روند پرونده در اختیار وکیل قرار دهد.

حال در این صورت اگر وکلا قصد سوء استفاده داشته باشند و این اطلاعات شخصی و محرمانه را افشا کنند، موکل می تواند اقدام به طرح شکایت نماید.

در واقع موکل در وهله اول به وکیل خود اعتماد می کنند و اطلاعات لازم را با او در میان می گذارد. حال در صورت وقوع این شرایط امکان شکایت از وکیل برای موکل در نظر گرفته شده است.

  • خیانت به موکل یا تبانی با طرف مقابل دعوی:

خیانت به موکل یکی از شایع ترین موارد شکایت از وکلا به شمار می رود که البته این مورد از سوی برخی از افراد سودجو و متخلف صورت می گیرد.

در مواردی مشاهده شده است که وکیل به جای طرفداری و دفاع از موکل خود، به او خیانت کرده و با طرف دیگر دعوی همکاری می کند. در این شرایط علاوه بر شکایت انتظامی از وکیل می توان علیه او اعلام جرم نیز کرد.

  • استعفای وکیل از رسیدگی به پرونده:

زمانی که وکیل، وکالت پرونده ای را به طور رسمی برعهده می گیرد و با موکل قرارداد می بندد، نمی تواند از رسیدگی به پرونده امتناع ورزد.

گاهی اوقات وکیل زمانی از سمت خود استعفا می دهد که پرونده و روند دادرسی در مراحل تاثیر گذاری قرار دارد و موکل وقت کافی برای انتخاب وکیل دیگر ندارد. در این صورت موکل این حق را دارد تا از روش قانونی علیه وکیل طرح شکایت کند.

  • خودداری وکیل از دادن اطلاعات لازم در مورد روند رسیدگی به پرونده:

وکیل این وظیفه را دارد تا موکل را در جریان رسیدگی به دعوی و پرونده مطروحه قرار دهد و اطلاعات لازم را در اختیار وی بگذارد. حال اگر از انجام این امر خودداری کند، وکیل می تواند این موضوع را به کانون وکلا یا مرجع انتظامی وکلا اطلاع داد و در این زمینه شکایت خود را مطرح کند.

  • دریافت حق الوکاله بیش تر از مقدار مصوب:

گاهی اوقات وکلا اقدام به اخذ مبالغ هنگفتی از موکلین می کنند که خارج از شرایط و ضوابط قانونی است. در این صورت موکل این حق را دارد تا از طریق مراجع صالح شکایت خود را مطرح کند.

در صورتی که توافق خاصی در این زمینه میان وکیل و موکل حاصل نشد، ملاک در محاسبه دستمزد آیین نامه حق الوکاله وکیل می باشد.

لازم به ذکر است که دلایل شکایت از وکلا تنها به موارد فوق ختم نمی شود، بلکه شرایط و تخلفات دیگری نیز می تواند از سوی وکیل رخ دهد و موکل از او اقدام به شکایت نماید.

کانون وکلای دادگستری

روش های شکایت از وکیل

برخلاف تصور برخی افراد، امکان شکایت از وکیل در صورت وجود یک سری شرایط خاص وجود دارد و شکایت از وکلا جز حق قانونی موکلین به شمار می رود.

دو روش اصلی برای طرح شکایت از وکیل وجود دارد که شامل مراجعه به کانون وکلا و مراجع انتظامی وکلا می باشد و موکل از این دو راه می تواند اقدام به شکایت نماید.

  • شکایت از طریق کانون وکلا

یکی از روش های شکایت از وکیل، مراجعه به کانون وکلا می باشد. هر شخصی که پروانه وکالت دریافت می کند و رسما وکیل محسوب می شود، عضو کانون وکلا قرار می گیرد.

این کانون تقریبا در تمام استان های کشور وجود دارد و وکلا در آن به عضویت رسمی در می آیند. در صورتی که تخلفی از وکیل سر بزند، موکل می تواند آن را به کانون وکلا گزارش دهد تا در این زمینه بررسی های لازم به عمل آید.

البته کانون وکلا سامانه ای را برای ثبت تخلفات وکلا در نظر گرفته تا شکایات و اعتراضات موکلین از طریق به ثبت برسد.

  • شکایت از طریق دادسرا انتظامی وکلا

روش دیگر برای اعلام شکایت از وکیل، دادسرا انتظامی وکلا است که رسیدگی به تخلفات این اشخاص را برعهده دارد. فعالیت های وکلا توسط این مرجع رسیدگی می شود و اگر مرتکب تخلفی شوند، برای آن ها پرونده تشکیل می شود.

دادسرا انتظامی وکلا یک مرجع قضایی محسوب می شود که به صورت تخصصی نحوه فعالیت وکلا را مورد پیگیری قرار می دهند.

لازم به ذکر است که در اغلب مواقع موکل برای طرح شکایت از وکیل باید به هر دو مرجع کانون وکلا و دادسرا انتظامی وکلا مراجعه کند تا روند شکایت مطروحه به بهترین شکل ممکن انجام شود.

وکیل

نحوه شکایت از وکیل

همانطور که گفته شد، رسیدگی به شکایات و تخلفات صورت گرفته از سوی وکیل در صلاحیت دو مرجع کانون وکلا و دادسرا انتظامی وکلا می باشد.

روند رسیدگی به شکایات مطرح شده از وکلا نیازمند مراحل و تشریفات قانونی است که باید به درستی اجرا شوند. برای طرح شکایت از وکیل بهتر است در وهله اول اختلافات را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کنید و مشکل مربوطه را شخصا با وی در میان بگذارید.

بسیاری از اخلافات پیش آمده میان وکیل و موکل از همین طریق برطرف شده است و نیاری به طرح شکایت از روش های قانونی نمی باشد. اما گاهی اوقات تخلف صورت گرفته از سوی وکیل تحت هیچ شرایطی جز به روش قانونی حل و فصل نمی شود و نیاز است تا از طریق مراجع ذی ربط علیه وکیل متخلف شکایت صورت گیرد.

قبل از آن طرح شکایت از وکیل، ابتدا از موجه بودن دلایل و ادعای خود اطمینان حاصل کنید تا مشکلی در این زمینه برای شما به وجود نیاید. در هر صورت اگر رفتار صورت گرفته از وکیل غیر موجه باشد و منجر به آسیب رساندن به شما شود، باید روش قانونی را برای شکایت انتخاب کنید.

در صورت شکایت ابتدا باید به کانون وکلایی که وکیل در آن عضو می باشد، مراجعه کرده و موضوع و تخلف صورت گرفته را اعلام کنید. شکایت موکل از وکیل می تواند به صورت کتبی یا شفاهی باشد که بعد از اعلام آن به امضای موکل رسیده و برای بررسی به دادسرا انتظامی وکلا فرستاده می شود.

این مرجع ابتدا دلایل و مستندات موکل را مورد بررسی قرار می دهد تا موجه بودن ادعای وی ثابت شود. گاهی اوقات ممکن است موکل به جهت کینه و دشمنی که از وکیل خود داشته است، ادعای کذب و واهی و مستندات غیر واقعی ارائه دهد که در این صورت توسط مرجع رسیدگی کننده ترتیب اثری به آن نخواهد داد.

روند رسیدگی به شکایات در دادسرا انتظامی وکلا مانند سایر دادسرا ها می باشد و ابتدا باید تحقیقات مقدماتی در خصوص اتهام وارده به عمل آید.

بعد از تحقیقات مقدماتی و اثبات دلایل موکل، رسیدگی به شکایت در دادسرای انتظامی وکلا آغاز می شود. بعد از انجام بررسی و رسیدگی های لازم در نهایت این مرجع اقدام به صدور کیفر خواست می کند.

پرونده با ضمیمه کیفر خواست برای تصمیم نهایی و صدور رای به دادگاه انتظامی وکلا ارجاع داده می شود.

چنانچه دادسرا انتظامی وکلا، اتهام وارده از سوی شاکی یا موکل را موجه تشخیص ندهد، قرار منع تعقیب صادر می کند و رسیدگی به پرونده متوقف می شود. صدور این قرار به معنی آن است که شکایت مطرح شده از سوی موکل صحیح و قانونی نمی باشد و  وکیل مرتکب تخلف انتظامی نشده است.

وکیل دادگستری

رسیدگی به شکایت از وکیل

در صورتی که موکل از وکیل اعلام شکایت کند، ابتدا در این زمینه پرنده قضایی تشکیل شده و برای رسیدگی به دادسرا انتظامی وکلا ارسال می شود. این مرجع بعد از وارد دانستن اتهامات مطرح شده، اقدام به صدور کیفرخواست می کند.

در خصوص صدور کیفرخواست باید به این نکته توجه کرد که هنوز اتهام وارده به وکیل ثابت نشده و صرفا برای تصمیم نهایی دادگاه صورت می گیرد.

در صورت لازم وکیل باید در جلسات دادگاه حضور پیدا کرده و در ارتباط با اتهامات وارده از سوی موکل توضیحاتی ارائه دهد و از حق خود دفاع کند. در غیر این صورت در صورت صلاحدید دادگاه، جلسات به صورت غیر حضوری برگزار می شود و تصمیم نهایی اتخاذ می شود.

چنانچه تخلفات صورت گرفته توسط دادگاه انتظامی وکلا اثبات شود، وکیل متخلف به یکسری مجازات هایی محکوم می شود. مجازات هایی که قانون برای تخلف انتظامی وکلا در نظر گرفته است، به شرح زیر می باشد:

  1. اخطار کتبی
  2. توبیخی که همراه با درج در پرونده باشد.
  3. توبیخی که با درج در مجله و روزنامه کانون همراه باشد.
  4. تنزل درجه وکیل
  5. ممنوعیت وکالت به مدت 3 ماه تا سه سال
  6. محرومیت دائم از شغل وکالت

شدید ترین نوع مجازات انتظامی برای وکیل محرومیت او از شغل وکالت به طور دائم است. در این صورت پروانه وکیل لغو می شود و وی حق هیچ گونه فعالیتی در این حوزه ندارد. البته این مجازات در صورتی صادر می شود که تخلفات از سوی وکیل ادامه دار و گسترده باشد و تشخصیص دادگاه بر این باشد که چنین شخصی صلاحیت فعالیت در سمت وکالت را ندارد.

وکیل

تجربیات دیگران در مورد شکایت از وکیل

یقینا برای شما یا اطرافیانتان این موضوع پیش آمده است که با مشکل حقوقی مواجه شده است و نیاز به وکیل پیدا کرده است. در این صورت با مراجعه به وکیل نه تنها مشکل وی برطرف نشده بلکه متحمل ضرر و زیان فراوانی شده است که در نهایت قصد شکایت از وکیل را دارد.

در این بخش به چند مورد از تجربیات دیگران درمورد استخدام وکلا و شکایت از آن ها می پردازیم.

یکی از موکلین تجربه خود را درمورد گرفتن وکیل و شکایت از او این چنین بیان کرده بود: « در خصوص ملکی که با فرد دیگری شریک بودم به مشکل حقوقی برخوردم و برای رفع این مشکل به وکیلی مراجعه کردم. در ابتدا وکیل از خود تمجدید و تعریف فراوانی کرد و در نهایت وکالت این موضوع را به وی محول کردم. در اوایل رسیدگی به پرونده شرایط و اوضاع در ح قابل قبولی بود اما بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، وکیل بدون آن که به بنده اطلاع دهد، از رسیدگی به پرونده استعفا کرد. سپس بعد از این اتفاق تحت هیچ شرایط به تماس های من پاسخ نداد که در نهایت تصمیم به شکایت از وکیل خود گرفتم. این موضوع را از طریق دادسرا انتظامی وکلا پیگیری کردم که خوشبختانه تخلف وکیل ثابت شده و وی به عدم فعالیت در حوزه وکالت به مدت سه سال و جبران خسارت به بنده به میزان تعیین شده محکوم شد.»

همچنین فرد دیگری تجربه خود درمورد شکایت از وکیل را این گونه عنوان کرده بود: « برای گرفتن طلاق از شوهرم به وکیل متخصص دعاوی خانواده مراجعه کردم و برای تکمیل شدن اطلاعات پرونده تمام اسرار زندگی خود را برای او بازگو کردم. بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، وکیل اقدام به افشای اسرار مهم پرونده نمود و در این زمینه من را تهدید کرد. به همین جهت علیه وکیل شکایت کردم و ابتدا این مسئله را در کانون وکلا مطرح کردم و سپس موضوع شکایت بنده به دادسرا انتظامی وکلا ارسال شد. در نهایت تصمیم بر این شد که وکیل متخلف تا اطلاع ثانونی از فعالیت در حرفه وکالت منع شود.»

تجربه دیگری در این زمینه بدین گونه است: « در ارتباط با موضوع حضانت فرزندم با وکیلی قرارداد بستم و در ابتدا کار مبلغ هنگفتی به عنوان حق الوکاله از من دریافت کردم. بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از زمان قرارداد، وکیل دیگر پاسخگوی جواب تلفن من نبود و در نهایت این مسئله را در کانون وکلا و دادسرا انتطامی مطرح کردم.»

وکیل خانم

مشاوره حقوقی برای شکایت از وکیل

کوتاهی در امر وکالت و ضرر و زیان رساندن به موکل یک امر بدیهی و غیر قابل انکار است. به همین جهت اگر وکیل شما مرتکب تخلفی شده است و قصد شکایت از او را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس های متنوع حقوقی سامانه شکایت 24 می باشد.

در این صورت می توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم و اطلاعات حقوقی لازم را در اختیار شما قرار دهیم. طرح شکایت از وکیل به دلیل انجام تخلفات، نیازمند رعایت یک سری شرایط قانونی است که بدون بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می کند.

ما در شکایت 24 با داشتن تیمی از وکلای دادگستری مجرب و مطلع و کارشناسان حقوقی آگاه، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ ای در حوزه شکایت از وکیل را در اختیار شما بگذاریم و شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نمائیم.

در صورتی که قصد شکایت از وکلا متخلف را دارید، بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از خدمات این سامانه بهره مند شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه شکایت از وکیل می توانید با کارشناسان حقوقی سایت شکایت 24 در ارتباط باشید.

شکایت از وکیل بیشتر در ارتباط با چه مواردی است؟

دلایلی که منجر به شکایت از وکیل می شود، بسیار متنوع هستند اما از رایج ترین آن ها می توان به مواردی چون افشا اسرار موکل و پرونده، دریافت حق الوکاله با مبالغ هنگفت، استعفای وکیل از رسیدگی به پرونده، عدم حضوری در جلسات دادرسی، خیانت به موکل  و غیره اشاره کرد.

برای شکایت از وکیل به چه مراجعی می توان مراجعه کرد؟

برای شکایت از وکیل می توان به مراجعی چون کانون وکلا و دادسرا انتظامی وکلا مراجعه کرد تا رسیدگی های لازم در خصوص اتهام وارده به وکیل صورت گیرد.

چه مجازات هایی برای وکیل متخلف در نظر گرفته شده است؟

در صورت اثبات تخلف صورت گرفته از سوی وکیل، وی به مجازات هایی مانند توبیخ کتبی، تنزل درجه وکالت، عدم فعالیت در این حرفه به مدت چند سال یا در برخی مواقع وکیل به طور دائم از هرگونه فعالیت و امر وکالت منع می شود.

نحوه اعتراض به رای دادسرا و دادگاه انتظامی وکلا چگونه می باشد؟

موکل و رئیس کانون وکلا این حق را دارند تا نسبت به رای صادره در خصوص شکایت مطرح شده علیه وکیل متخلف اعتراض خود را بیان کنند. در این صورت شاکی یا رئیس کانون وکلا باید ظرف ده روز از ابلاغ به دادگاه انتظامی وکلا مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنند. اگر دادگاه قرار منع تعقیب را درست تشخیص ندهد، راسا وارد مرحله رسیدگی به پرونده و صدور رای خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا