شکایت از اصناف

شکایت از فروشنده قطعه خودرو چگونه است؟

ممکن است برای شما یا اطرافیانتان این موضوع پیش آمده باشد که برای تعمیر خودرو نیاز به یکسری قطعات و لوازم پیدا کرده اید. در این صورت باید به مراکز فروش قطعات و لوازم خودرو مراجعه کرده و محصول مورد نیازتان را تهیه کنید.

خودرو بعد از گذشت مدت زمانی نیاز به تعمیر دارد و باید در قسمت قطعات آن تغییرات اساسی صورت گیرد.

متاسفانه خودرو های تولید داخلی چندان از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و مطابق با استاندارد های جهانی تولید نمی شوند. یکی از انتقادات مصرف کنندگان نسبت به سطح کیفی نامناسب خودرو های داخلی، استفاده از قطعات نامطلوب با شرایط غیر استاندارد می باشد.

در واقع علت اصلی کیفیت پایین خودرو های تولید داخل، عدم استفاده از قطعات با کیفیت می باشد که با استاندارد های جهانی منطبق نیست. در مورد هر وسیله نقلیه ای، قطعات و لوازم تاثیر مستقیمی در کیفیت آن ها دارد و هر چه سطح کیفی ابزار و آلات خودرو بالاتر باشد، به همان اندازه عملکرد خودرو نیز مناسب تر خواهد بود.

در طی چند سال اخیر در حوزه فروش قطعات خودرو سوء استفاده های بسیار زیادی شده است و مصرف کنندگان از نحوه خدمات دهی در این زمینه رضایت کافی نداشته اند.

در واقع مصرف کننده انتظار دارد که با مراجعه به مراکز فروش قطعات خودرو، جنس مورد نظر خود را با شرایط مناسب به لحاظ کیفیت و قیمت خریداری کند اما در اغلب مواقع مشاهده شده است که قطعات خودرو به لحاظ کیفیت و قیمت از شرایط مطلوبی برخوردار نمی باشند و یقینا مصرف کننده در این زمینه دچار ضرر و زیان فراوان خواهد شد.

بروز تخلفات در حوزه فروشندگان قطعات خودرو یک امر بدیهی است و این گونه مسائل در سایر اصناف هم به وقوع می پیوندد. عمده این تخلفات مربوط به گران فروشی قطعات خودرو و ارائه اجناس تقلبی به مردم می باشد که البته با نظارت مراجع ذی صلاح تا حد قابل قبولی وقوع تخلفات مزبور کاهش یافته است.

در صورتی که فروشنده لوازم و قطعات خودرو مرتکب تخلفی شد، می توان از طریق مراجع صلاحیت دار اقدام به شکایت کرد.

سوال اساسی که مطرح می شود آن است که برای شکایت از فروشندگان ابزار و آلات خودرو باید به کدام مراجع مراجعه کرد؟ شکایت از فروشندگان قطعات خودرو به نوع و موضوع شکایت بستگی دارد.

اگر در ارتباط با گرانفروشی باشد، باید به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه کرد، ولی چنانچه شاکی در ارتباط با مسائل دیگر قصد شکایت داشته باشد، باید مشکل پیش آمده را از طریق اتحادیه صنف فروشندگان قطعات خودرو و سازمان حمایت از مصرف کننده و سایر مراجع ذی صلاح پیگیری کند.

قطعات خودرو

آیا می توان از فروشنده قطعات خودرو شکایت کرد؟

به طور کلی در صورت بروز تخلف از سوی هر صنفی به لحاظ قانونی این حق برای شاکیان در نظر گرفته شده است تا از طریق مراجع مربوطه اقدام به شکایت نمایند.

در واقع اگر در این زمینه حق و حقوق قانونی مصرف کننده تضییع شود، می بایست برای احقاق آن از طریق مراجع صلاحیت دار طرح شکایت کرد.

در هر صورت اگر فروشنده قطعات خودرو مرتکب رفتاری غیر قانونی شود، می توان علیه آن طرح شکایت نمود. به لحاظ قانونی هیچ منعی برای طرح شکایت علیه فروشندگان ابزار و آلات خودرو وجود ندارد و معترض این اختیار را دارد تا از این مرجع شکایت کند.

فردی که قصد شکایت از فروشنده قطعات خودرو دارد، باید تشریفات و مراحل قانونی را طی کند و سپس موضوع شکایت برای بررسی به مراجع رسیدگی کننده ارجاع داده می شود.

طرح شکایت علیه مرجع مذکور روند خاصی خود را دارد و معمولا کمی زمانبر است تا نتیجه نهایی در این زمینه اعلام شود.

دلایل شکایت از فروشنده قطعات خودرو

فروشندگان قطعات خودرو یک از اصنافی می باشد که در چند سال گذشته بیشترین میزان شکایات مردمی را به خود اختصاص داده است.

در واقع عموم مصرف کنندگان از نحوه خدمات دهی این مراکز رضایت کافی را نداشته اند و همین مسئله سبب شده است تا شکایات بسیاری علیه آن مطرح شود.

فروشندگان قطعات خودرو مانند هر صنفی مورد انتقاد و شکایت مردمی قرار می گیرد و این امری اجتناب ناپذیر است. در واقع یک سری عوامل می تواند منجر به شکایت از این مرکز می شود و مردم می توانند شکایات خود را از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری کنند.

موارد و دلایل شکایت از فروشنده لوازم خودرو بسیار زیاد هستند که تنها به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

شکایت از فروشندگان قطعات خودرو می تواند به عوامل و دلایل مختلفی بستگی داشته باشد و صرفا به یکسری موضوعات خاص محدود نمی شود. از جمله عوامل این شکایات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم مدیریت صحیح در حوزه فروش لوازم خودرو

یکی از دلایل شکایت از فروشندگان قطعات خودرو، به نحوه عملکرد و مدیریت آن در خصوص فروش این اجناس بستگی دارد. در واقع نبود نظارت های کافی در این زمینه موجب بروز اعتراضات مردمی شده است و به عقیده بسیاری از افراد اگر در حوزه فروش ابزار و آلات خودرو کارشناسی های لازم صورت گیرد، یقینا مشکلات عمده در این زمینه حل و فصل خواهد شد.

ارائه قطعات تقلبی و غیر اصل

از موارد دیگر شکایت از این حوزه صنفی می توان به ارائه قطعات تقلبی و غیر اصل اشاره کرد. در اغلب مواقع مشاهده شده است که به جای قطعات اصل، ابزار و آلات تقلبی خودرو به مصرف کننده داده شده است.

با توجه به این که تشخیص قطعات اصل و تقلبی خودرو بسیار سخت و دشوارتر است، به همین جهت زمینه سوء استفاده را برای افراد سودجو را فراهم کرده است.

متاسفانه فروش قطعات تقلبی خودرو در بازار ایران بسیار شایع شده است و این امکان فراهم شده تا به راحتی ابزار و آلات غیر اصل خودرو به فروش برسند.

گران فروشی

تخلف دیگر که در حوزه فروشندگان قطعات خودرو رخ می دهد، مسئله گران فروشی است. با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه اجناس و محصولات مختلف از جمله ابزار و آلات خودرو با قیمت های مختلفی به فروش می رسند و از این حیث برخی از فروشندگان اقدام به فروش قطعات خودرو با قیمت های بسیار گزاف نیز می کنند.

لازم به ذکر است که گران فروشی تنها در این حوزه صنفی رخ نمی دهد بلکه در حال حاضر بسیاری از اصناف فعال در کشور محصولات خود را با قیمت های بالا به فروش می رسانند.

گرانفروشی در هر حوزه صنفی از جمله فروشندگان قطعات خودرو از طریق سازمان تعزیرات حکومتی قابل پیگیری می باشد که در ادامه مطالب توضیحات بیشتری در مورد مراجع صلاحیت دار برای رسیدگی به این گونه شکایات خواهیم داد.

فروشنده قطعات خودرو

برای شکایت از فروشندگان قطعات خودرو به کجا مراجعه کنیم؟

اگر در زمینه خرید قطعات خودرو با فروشندگان آن دچار اختلاف شدید، در وهله اول بهتر است به صورت مسالمت آمیز این مشکل را برطرف کند. در بسیاری از مواقع شخص خریدار توانسته از طریق مکاتباتی که با این مراکز داشته است، اختلافات جزئی را حل و فصل کند.

ممکن است اختلافات همچنان ادامه داشته باشد و از روش مزبور برطرف نشود. در این صورت برای شکایت از فروشندگان قطعات خودرو روش های مختلفی در نظر گرفته شده تا شاکی بتواند به حق و حقوق قانونی خود برسد. از جمله روش های شکایت از این حوزه صنفی به شرح زیر می باشد:

شکایت از طریق اتحادیه صنف فروشندگان قطعات خودرو

فروشندگان قطعات خودرو زیر نظر اتحادیه تخصصی خود فعالیت می کنند. اتحادیه فروشندگان ابزار و آلات خودرو به طور دقیق نحوه فعالیت و عملکرد مراکز مذکور را بررسی می کند.

در صورت مشاهده و گزارش تخلف از سوی مراکز فروش قطعات خودرو، این اتحادیه در وهله اقدام به بررسی مشکل پیش آمده می کند و در صورت اثبات آن اقدامات قانونی لازم را انجام می دهد.

اگر تخلف صورت گرفته به صورت جزئی باشد، اتحادیه ابتدا به فروشندگان اخطار می دهد و در صورت تداوم چنین رفتار هایی، مرکز مربوطه پلمپ می شود. گاهی اوقات تخلفات صورت گرفته به حدی می باشد که اتحادیه راهی جز پلمپ مراکز فروش قطعات خودرو ندارد.

شکایت از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده

روش دیگر شکایت از فروشندگان قطعات خودرو، مراجعه به سازمان حمایت از مصرف کننده می باشد که طرح شکایت از طریق این مرجع مراحل خاص خود را دارد. سازمان حمایت از مصرف کننده همانطور که از نام آن پیدا است، به منظور حمایت از مصرف کنندگان در زمینه تهیه اجناس و محصولات مختلف ساماندهی شده است.

درواقع رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان در خصوص خرید و فروش اجناس مختلف از در صلاحیت این سازمان می باشد. فرد شاکی باید به سازمان مزبور مراجعه کرده و شکایت خود را به ثبت برساند.

البته رسیدگی به اینگونه شکایات در سازمان حمایت از مصرف کننده کمی زمانبر است و پروسه مشخصی را طی می کند. این سازمان برای پیگیری شکایات مردمی از فروشندگان قطعات خودرو سامانه ای را طراحی کرده است تا افراد به راحتی بتوانند شکایت خود را ثبت کنند.

متقاضیان و شاکیان ضمن مراجعه به سازمان استان مربوط شکایات، انتقادات و درخواست های خود را طرح و پیگیری نمایند. شاکیان برای اعلام نظر قطعی از سوی سازمان مربوطه می بایست مدت زمانی را منتظر بمانند تا نتیجه نهایی وصول شود.

شکایت از طریق سازمان تعزیرات

برخلاف تصور اغلب افراد، تعزیرات یک سازمان غیر قضایی محسوب می شود که زیر نظر دولت فعالیت خود را انجام می دهد. این سازمان صلاحیت رسیدگی به شکایت مربوط به گرانفروشی اصناف مختلف از جمله فروشندگان قطعات خودرو را برعهده دارد.

در صورتی که خریداران احساس کردند، این مراکز ابزار و آلات خودرو را بالاتر از قیمت واقعی خود به فروش می رساند، می توانند از طریق سازمان تعزیرات شکایت خود را مطرح کنند.

البته تخلف اعلام شده از سوی خریداران ابتدا مورد بررسی قرار می گیرد و سپس نظارت های لازم به عمل می آید. به طور کلی اعلام نظر نهایی درمورد شکایت مطرح شده از سوی سازمان تعزیرات معمولا با تاخیر صورت می گیرد و دلیل آن هم بررسی های دقیق و لازم در این حوزه است.

در واقع ابتدا باید تخلف صورت گرفته در سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده اعلام شود و بعد از تشکیل پرونده، شکایت مربوطه به سازمان تعزیرات ارجاع داده می شود.

تخلفات صورت گرفته در مورد گرانفروشی جزو اصلی ترین صلاحیت سازمان تعزیرات به شمار می رود. چنانچه متوجه گرانفروشی از سوی فروشنده قطعات خودرو شدید، بهتر است در اسرع وقت موضوع مطروحه را به این سازمان گزارش دهید تا بررسی های لازم انجام گیرد.

قطعات خودرو

تجربیات دیگران در مورد شکایت از فروشندگان قطعات خودرو

در این بخش قصد داریم تخلفات صورت گرفته از سوی فروشندگان قطعات خودرو و همچنین تجربیات دیگران از طرح شکایت از این مراجع را بیان کنیم.

یکی از کاربران فضای مجازی در صفحه شخصی خود چنین عنوان کرده بود: « برای خرید قطعه ماشین خود به مرکز فروش قطعات خودرو مراجعه کردم. بعد از خرید و در حین جا گذاری قطعه متوجه شدم که فروشنده قطعات تقلبی به من داده است و برای بررسی این موضوع ابتدا حضوری به مرکز فروش مراجعه کردم. بعد از در میان گذاشتن مشکل به وجود آمده با فروشنده، به نتیجه ای نرسیدم و تصمیم گرفتم تا تخلف صورت گرفته را از طریق اتحادیه فروشندگان ابزار و آلات خودرو پیگیری کنم. در حال حاظر شکایت بنده در مرجع مربوطه در حال بررسی است و منتظر تصمیم نهایی می باشم.»

همچنین شخص دیگری در مورد شکایت از فروشنده قطعات خودرو بابت گرانفروشی چنین عنوان کرده بود: « برای خرید سر سیلندر ماشین به مراکز فروش مراجعه کردم و فروشنده جنس مورد نظر را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب تحویل بنده داد. ابتدا این موضوع را مستقیما با فروشنده مطرح کردم و در نهایت تصمیم بر این شد که مشکل به وجود آمده را از سازمان تعزیرات حکومتی پیگیری کنم. خوشبختانه با پیگیری های انجام شده، مرکز فروش متخلف تا اطلاع ثانونی پلمپ شد و حق هیچ فعالیتی را در این حوزه ندارد.»

تجربیات دیگران در مورد خرید قطعات خودرو از مراکز فروش مربوطه می تواند تا حد زیادی در برطرف شدن این گونه مسائل و مشکلات کارساز باشد و منجر می شود تا آگاهی و اطلاعات لازم در این زمینه افزایش پیدا کند.

البته در کنار شکایات مطرح شده، بسیاری از فروشندگان قطعات ماشین اقدام به فروش محصولات خود با شرایط مناسبی می کنند و مصرف کنندگان نیز از نحوه خدمات رسانی آن به میزان کافی رضایت دارند.

مشاوره حقوقی برای شکایت از فروشندگان قطعات خودرو

برای شکایت از فروشندگان قطعات خودرو راه و روش های مختلفی وجود دارد و شاکی باید از طریق مراجع ذی صلاح اقدام به طرح شکایت کند.

اگر از جانب فروشندگان قطعات خودرو تخلفی صورت گرفته است و بنا به دلایل مختلف بابت گران فروشی و ارائه قطعات تقلبی و سایر موارد دیگر قصد شکایت دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس های متنوع سامانه شکایت 24 می باشد که می توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم.

اصولا طرح شکایت از فروشندگان ابزار و آلات خودرو، شرایط خاص خود را دارد و نیازمند رعایت یکسری موارد قانونی است که بدون بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می کند.

سامانه شکایت 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور حقوقی و کیفری و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماید. در صورتی که قصد شکایت از فروشنده قطعات خودرو را دارید، بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از خدمات این سامانه بهره مند شوید.

در مورد تخلفات فروشندگان قطعات خودرو و مراجع صالح به رسیدگی شکایت از این حوزه صنفی توضیحاتی ارائه کردیم اما اگر در این زمینه نیاز به اطلاعات و نکات تخصصی حقوقی دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که از خدمات و امکانات سایت بهره مند شوید.

شکایت 24 ارائه دهنده خدمات حقوقی با بهترین شرایط ممکن می باشد و با هزینه های مقرون به صرفه می توانید از امکانات در نظر گرفته استفاده کنید.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می توان اطلاعات لازم در مورد شکایت از فروشندگان قطعات خودرو و سایر مسائل مرتبط را کسب کرد.

همچنین تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی با موضوعات گوناگون به صورت کاملا تخصصی توسط این سایت صورت می گیرد.

قطعات خودرو

آیا شکایت از فروشندگان قطعات خودرو امکان پذیر است؟

بله، به لحاظ قانونی هر مصرف کننده این حق را دارد تا در صورت تخلف صورت گرفته از سوی فروشندگان قطعات خودرو از طریق مراجع قانونی طرح شکایت کند.

دلایل عمده شکایت از فروشنده قطعات خودرو چه می باشد؟

شکایت از فروشنده قطعات خودرو می تواند به دلایل و عوامل مختلفی بستگی داشته باشد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به گرانفروشی و ارائه قطعات تقلبی و غیر اصل اشاره کرد.

چه مراجعی صلاحیت رسیدگی به شکایت از فروشنده قطعات خودرو را برعهده دارند؟

برای شکایت از این مراکز می توان به اتحادیه صنف فروشندگان ابزار و آلات خودرو، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه کرد.

بابت گران فروشی فروشندگان قطعات خودرو به کدام مرجع باید مراجعه کرد؟

اصولا گرانفروشی توسط اصناف مختلف در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی می باشد. به همین جهت برای شکایت از گرانفروشی فروشندگان قطعات خودرو می بایست به مرجع مزبور مراجعه کرد.

در چه صورتی می توان از فروشندگان قطعات خودرو از طریق مراجع قضایی شکایت کرد؟

اگر فروشنده ای مرتکب تخلفی شود که جنبه قانونی و حقوقی داشته باشد و یا رفتاری انجام دهد که در قانون برای جرم تلقی شده باشد، می توان از طریق مراجع قضایی اقدام به شکایت نمود. به طور مثال فروشنده ای اقدام به توهین به طرف مقابل کند که در این صورت امکان طرح شکایت از دادسرا وجود دارد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

یک دیدگاه

  1. سلام بنده از یکی ازفروشندگان لوازم یدکی شکایت دارم چگونه میتوانید به من کمک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا