شکایت از شرکت

شکایت از ثبت شرکت ها چگونه است؟

امروزه اغلب شرکت‌ها نیز همانند انسان‌، دارای شخصیت قانونی هستند که به آن در اصطلاح شخصیت حقوقی گفته می‌شود و در اداره ثبت شرکت‌‌ها به ثبت رسیده‌اند.

پس ممکن است شرکت‌ها نیز مثل افراد جامعه، همه روزه با مشکلات قانونی متعددی روبه‌رو شوند و نیاز است تا وکلای متخصص امور شرکت‌ها برای رسیدگی و نهایتا حل مشکلات قانونی آن‌ها اقدامات لازم را به‌ عمل آورند.

گزارشات و آمار دستگاه‌های ذی‌ربط به خوبی نشان می‌دهند که در سال‌های گذشته، مسائل و مشکلات قانونی اشخاص حقوقی، بسیار بیشتر از اشخاص حقیقی بوده و پرونده شرکت‌ها معمولا از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است.

لذا کاملا منطقی است که تعیین تکلیف چنین پرونده‌هایی را باید به یک وکلای متخصص و باتجربه در امور ثبت شرکت‌ها واگذار نمود.

حقیقت این است که مالکان و سهامداران شرکت‌ها و شرکای آن‌ها، در یک مجموعه غیرتجاری یا تجاری، باید به این مسئله توجه داشته باشند که از همان ابتدای ثبت شرکت خود از وکیل ثبت شرکت کمک بخواهند.

همچنین بخوانید

ثبت شرکت ها

زیرا ثبت شرکت و تعیین قوانین مربوط به آن‌ها و صورت‌جلسه کردن تمام مراحل ثبت شرکت و یا حتی مشخص نمودن میزان سود شرکا و همچنین وظایف کارمندان و بسیار یا از موارد دیگر، دارای قواعد حقوقی خاص و معینی است که با رعایت نمودن آن‌ها، اغلب شرکت‌ها در نحوه اداره، کمتر با مشکل مواجه خواهند شد.

برای طرح شکایت از مراحل ثبت شرکت، باید در ابتدا دانست که شرکت چیست و انواع شرکت‌ها را در قانون تجارت مورد بررسی قرار داد و در نهایت مرجع ثبت شرکت را شناسایی کرده تا بتوان در صورت بروز هرگونه خطا در این موارد، مرجع مربوطه را مورد پیگرد قانونی قرار داد. در این مقاله سعی داریم به تمام این موارد اشاره نماییم.

شرکت چیست؟

هنگامی که چند نفر دور هم جمع شده و مجموعه‌ای را تشکیل دهند و با آن مجموعه درگیر فعالیت‌های اقتصادی شوند یا نفعی به دست آورند و پس از کسر هزینه‌هایی که در این خصوص انجام داده‌اند، سود باقیمانده را بین اعضای شرکت تقسیم نمایند، می‌توان گفت شرکتی تاسیس شده است.

در جامعه امروزی بسیاری از افراد را مشاهده می‌کنیم که به قول معروف با هم شریک هستند یا کسب و کاری را راه‌اندازی نموده‌اند و در حال انجام یک فعالیت اقتصادی هستند.

این افراد، بدون اینکه به طور رسمی شرکتی را به ثبت رسانده باشند، در واقع در قالب یک شرکت به انجام فعالیت مشغول هستند و کارکرد یک شرکت را پیاده سازی نموده‌اند و از قوانین آن پیروی می‌کنند، تنها تفاوت آن‌ها با شرکت‌های رسمی این است که فعالیت آن‌ها رسمی نیست و نمی‌توان آن مجموعه را یک شرکت تجاری محسوب کرد.

شرکت‌ها به چند دسته تقسیم‌ می‌شوند؟

شرکت‌ها در مجموع به 2 دسته شرکت‌های مدنی و شرکت‌های تجاری تقسیم بندی می‌گردند. که در ادامه به تعریف و بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

شرکت‌های تجاری

شرکت تجاری به نوعی از شرکت اطلاق می‌گردد، که مطابق قوانین تجارتی تشکیل می‌شود و هدف از ایجاد این نوع از شرکت‌ها، به دست آوردن سود و منفعت و تقسیم آن بین کلیه اعضا است و تمام فعالیت‌های آن شرکت در امور بازرگانی و تجاری سر و شکل می‌گیرد.

شرکت‌های مدنی

شرکت مدنی نیز نوعی از شرکت است که از جمع شدن مالکین متعدد در یک شی واحد به نحو اشاعه تشکیل گردیده است و در حقیقت از در هم آمیخته شدن، سهم الشرکه ی غیرنقدی و نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی به وجود می‌آید.

تفاوت این نوع شرکت با شرکت تجاری در این است که مالکیت سرمایه شرکت مدنی به شخصیت حقوقی شرکت انتقال نیافته و هر فرد به صورت جداگانه مالک سرمایه خود محسوب شده و امورات شرکت به صورت مشارکتی اداره می‌شود. مثل شراکت در یک زمین یا آپارتمان یا فرش و غیره.

چرا در ایران ثبت شرکت‌‌ها لازم است؟

در قسمت قبل به این موضوع اشاره شد که دو شریک با هم یک فعالیت اقتصادی را اداره می‌نمایند ولی این فعالیت آن‌ها رسمی نیست، در واقع در کشور ما رسمی نبودن یک فعالیت اقتصادی چه معنایی دارد؟

اولین موضوعی که در هر شراکتی ممکن است به وجود بیاید، تقسیم سود و منفعت حاصل از آن فعالیت اقتصادی بین شرکا است که در بیشتر مواقع به درستی انجام نخواهد شد.

حال چنانچه آن شرکا در ابتدای فعالیتشان شرکتی را به ثبت کرده باشند، از آنجایی که همه موضوعات هنگام ثبت آن شرکت و تنظیم اوراق اداری در شرکت‌نامه و اساسنامه لحاظ خواهد شد، مطمئنا در هنگام تقسیم سود به مشکل خاصی بر نمی‌خورند و قادر خواهند بود با ارائه اسناد و مدرک لازم، از حق خود دفاع کنند.

یکی دیگر از مزیت‌های مهم ثبت شرکت‌‌ها این است که به کسب و کارتان جلوه حقوقی، رسمی و قانونی می‌بخشد، به عنوان مثال تصور کنید که امکانی برایتان به‌وجود آمده و شما می‌توانید با سازمانی دولتی یا خصوصی وارد مذاکره و کار شوید و قراردادی را با آن‌ها منعقد نمایید.

قبل از انجام مذاکره از شما سوال خواهد شد که شما چه شخصی هستید و یا اسم شرکت شما چیست؟ در صورتی که شرکتی را ثبت نکرده باشید، موقعیت اعطای آن کسب و کار و انجام فعالیت شغلی در قالب قرارداد با آن سازمان، منتفی خواهد شد.

این روزهای شرکت‌های مهم، به سختی با اشخاص حقیقی وارد مذاکره و عقد قرارداد تجاری می‌شوند و بزرگ‌ترین علتی که شرکت‌ها با اشخاص حقیقی همکاری نمی‌نمایند این است که قادر نخواهند بود به راحتی به اشخاص حقیقی اعتماد نمایند و آن کار را به یک فرد انسانی بسپارند و همچنین خیالشان از این بابت راحت نیست که کسی غیر از آن فرد حقیقی وجود ندارد که مسئولیت تمام کار را برعهده گیرد.

حال به این نکته می‌پردازیم که ثبت شرکت چه دشواری‌ها و معایبی را به همراه دارد؟ البته در ابتدا لازم است بگوییم این موضوعاتی که از نظر ما مطرح می‌گردد، عیب نیستند و بیشتر جنبه قانونی دارد.

از جمله اقداماتی که بعد از ثبت شرکت باید به انجام برسانیم، معرفی شرکت ثبت شده خود به سازمان امور مالیاتی و تنظیم و پلمپ دفاتر مالیاتی است که به صورت سالانه این اقدامات باید انجام شود.

بعد از ثبت شرکت باید شرکت را به سازمان دارایی معرفی نمایید و همه ساله گزارش مجمع سالانه و شرحی از عملکرد خرید و فروش شرکت خود را به آن اداره منعکس کنید و مطابق سود خالصی که هر سال برای شرکت باقی می‌ماند، درصدی را به عنوان مالیات بر عملکرد، به این سازمان پرداخت نمایید. معمولا اینگونه پرداخت‌ها برای هر تاجری بسیار دشوار است.

نحوه شکایت از ثبت شرکت ها

چگونه یک شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسد؟

مراحل و فرایند ثبت شرکت نیز مثل بقیه فعالیت‌های اداری که این روز‌ها در ادارات مختلف انجام می‌شود، دارای پیچدگی‌های خاصی است که با الکترونیکی شدن فرایند آن، قطعا نیاز به آموزش و یادگیری، بیش از قبل خواهد بود.

در گذشته نه چندان دور، در صورتی که شخصی می‌خواست اقدام به ثبت شرکت نماید، باید به سازمان ثبت شرکت‌‌های استان خود مراجعه می‌کرد و فرم‌های ثبت شرکت را دریافت و پس تکمیل این فرم‌ها و فراهم نمودن مدارک مورد نیاز، آن را تسلیم اداره ثبت شرکت‌‌ها می‌کرد.

همچنین بعد از پرداخت هزینه‌های قانونی ثبت شرکت، باید منتظر می‌شد تا پروسه ثبت شرکت یکی بعد از دیگری توسط اداره ثبت شرکت‌‌ها انجام گردد تا در نهایت شرکت ثبت شده محسوب گردد.

ولی هم‌اکنون انجام این فرایند کمی تسهیل شده است. ولی همچنان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. این روزها نیز مانند گذشته شما شخصا قادر خواهید بود اقدام به ثبت شرکت خود نمایید ولی توصیه می‌کنیم این کار را شخصا انجام ندهید!

بهتر است انجام پروسه ثبت شرکت خود را به وکلای متبحر ثبت شرکت یا موسسات و سامانه‌های حقوقی خوش‌نام بسپارید.

چه نام‌هایی را می‌توان برای ثبت شرکت انتخاب نمود؟

انتخاب نام شرکت‌ها نیز دارای پروسه خاص خود است، زیرا این نام باید توسط اداره ثبت شرکت‌‌ها مورد تایید قرار گرفته و نهایی شود. اداره ثبت شرکت‌‌ها نام شرکتی که شما انتخاب نموده‌اید را با نام سایر شرکت‌های موجود بررسی خواهد کرد.

در این بررسی نباید که شما نام مشابه شرکت دیگری را انتخاب کرده باشید.

کارشناسان سایت‌های حقوقی معتبر که در زمینه ثبت شرکت فعالیت دارند‌ قادر خواهند بود نام‌های پیشنهادی شما را از سامانه ثبت شرکت‌‌ها استعلام نموده و در صورتی که مشابهتی در این زمینه وجود داشته باشد، قبل از شروع فرایند رسیدگی ثبت به شما اعلام نمایند تا مشکلی در ادامه مراحل ایجاد نگردد.

روند و مراحل کامل فرایند ثبت شرکت، در اداره ثبت شرکت‌ها

لازم به توضیح است که مراحل استعلام و تعیین نام، صرفا در اداره ثبت شرکت‌‌های تهران انجام می‌شود و شرکت‌هایی که می‌خواهند در سایر شهرها به ثبت برسند نیز می‌بایست برای تعیین نام به اداره ثبت شرکت‌‌های تهران معرفی ‌گردند.

در صورتی که مدارک تقدیم شده به مرجع ثبت شرکت‌‌ها کامل باشد، کارشناسان اداره‌ ثبت شرکت‌‌ها اقدام به آماده‌سازی‌ پیش‌نویس آگهی ثبت کرده و آن را به متقاضیان ثبت شرکت یا یکی از شرکای شرکت و یا وکیل رسمی شرکت تحویل خواهند داد.

برای معین کردن حق‌الدرج آگهی می‌بایست به «نمایندگی روابط عمومی» ‌مراجعه نمایید.

لازم به توضیح است چنانچه کارشناس اداره، موضوع شرکت تقاضا شده برای ثبت از سوی متقاضی را، نیازمند کسب مجوز‌هایی از مراجع خاصی بداند، حتما این مورد را استعلام می‌نماید.

بعد از آن متقاضی می‌بایست مبلغی که بابت حق‌الدرج آگهی و حق‌الثبت، تعیین می‌گردد ‌به بانک و حساب تعیین‌شده واریز نماید و بعد از آن فیش پرداخت حق آگهی و حق‌الثبت را به «‌واحد حسابداری» ‌اداره ثبت شرکت‌‌ها تحویل دهد.

اداره ثبت شرکت ها

این واحد نیز موارد را در پایین برگه‌ تقاضانامه، درج می‌نماید و بعد از تمام، مدارک به «واحد ثبت تاسیس و تغییرات» اداره‌ ثبت شرکت‌‌ها ارسال خواهد شد و شرکت ثبت ‌می‌گردد و در ادامه نقش امضایی مبنی بر «برابر بودن ثبت با سند» ‌از وکیل رسمی یا شرکا شرکت، اخذ خواهد شد.

بعد از آن دو نسخه آگهی به تایید رئیس اداره ثبت شرکت‌‌ها رسیده و یک نسخه کامل نیز از تمامی مدارک در پرونده‌ شرکت، بایگانی  و نسخه‌ دوم آن نیز برای نگهداری در شرکت به متقاضی ثبت تحویل خواهد شد و این سند در واقع «سند ثبت شرکت» ‌محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که تمام این مراحل توسط وکیل پرونده انجام خواهد شد.

در پایان این فرایند، متقاضی ثبت باید یک نسخه از آگهی را به «واحد روابط عمومی» ‌مستقر در اداره‌ کل ثبت شرکت‌‌ها و مالکیت صنعتی و نسخه‌ دوم را به دفتر روزنامه‌ی رسمی جمهوری اسلامی ایران واقع در تهران، تحویل دهد.

با عنایت به ماده‌ 197 قانون تجارت و ماده‌ 6 نظام‌نامه‌ قانون تجارت و وزارت عدلیه، ظرف مهلت یک ماه از تاریخ ثبت شرکت، وکیل شرکت باید خلاصه‌‌ای از شرکت‌نامه و منضمات آن را، توسط اداره‌ ثبت در روزنامه‌ رسمی جمهوری اسلامی ایران و همچنین یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت منتشر نماید که البته هزینه آن به عهده خود شرکت خواهد بود.

چند نکته تکمیلی‌ در انجام فرایند ثبت شرکت

نکته اول: اظهارنامه‌ ثبت شرکت‌‌ها، اوراق بهادار محسوب شده که البته می‌بایست از اداره‌ ثبت شرکت‌‌ها تهیه گردد. برای دریافت این اظهارنامه باید تقاضانامه‌ای مبنی بر قصد تأسیس شرکت، تنظیم شده و به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود.

نکته دوم: شرکت‌نامه‌ باید به صورت سند رسمی تنظیم شود. شرکت‌نامه هم حاوی اطلاعات ذکر شده در فرم تقاضانامه خواهد بود.

بر اساس ماده‌ 5 قانون طرح اصلاحی آیین‌نامه‌ ثبت شرکت‌ها، اداره ثبت شرکت‌ه ا در استان تهران و اداره ثبت شرکت‌ شهرستان‌ها، در ثبت شرکت‌نامه، قائم‌مقام دفترخانه‌های اسناد رسمی محسوب می‌گردند و از این رو برای تنظیم شرکت‌نامه‌ رسمی، نیازی به مراجعه متقاضی به دفترخانه‌ اسناد رسمی نخواهد بود.

نکته سوم: در صورتجلسه‌ مذکور باید نکات زیر قید شود:

  • ‌زمان تشکیل جلسه
  • ‌تصریح به این نکته که اساس‌نامه، اظهارنامه و شرکت‌نامه به تصویب و امضای کلیه‌ی شرکای شرکت رسیده است
  • تعیینِ دارندگانِ حق امضای اسناد تعهدآور شرکت
  • تعیین اعضای هیأت مدیره و تصریح بر مدت مدیریت آن‌ها
  • تصریح بر اینکه اعضای مدیر با امضای این صورت‌جلسه‌، ‌قبول سِمت کرده‌اند
  • تصریح به مبلغ سرمایه‌ شرکت و پرداخت آن از طرف تمام شرکا و تحویل آن توسط مدیرعامل و اقرار مدیرعامل به وصول سرمایه‌ی شرکت
  • تعیین فردی برای انجام کارهای لازم برای ثبت شرکت.

در صورت مفقود شدن یا از بین رفتن مدارک ثبتی شرکت، دریافت المثنی به چه شکلی است؟

از بین رفتن، از دست دادن و همچنین مفقود شدن مدارک ثبتی شرکت‌ها یکی از مسائلی است که ممکن است برای هر شرکتی اتفاق بیفتد، در چنین شرایطی چه اقدامی باید انجام داد؟

شما می‌توانید برای دریافت المثنی مدارک ثبتی از طریق اداره ثبت شرکت‌ها اقدام نمایید.

برای انجام این پروسه، وکیل رسمی دادگستری باید با در دست داشتن مدارک لازم به اخذ المثنی مدارک ثبتی شرکت که البته باید به امضای تمامی اعضای هیئت مدیره هم رسیده باشد به همراه مدارک هویتی کلیه اعضاء هیئت مدیره، به اداره ثبت شرکت‌‌ها برود و بعد از تحویل مدارک تکمیلی و واریز فیش جهت اخذ المثنی مدارک ثبتی شرکت، اقدام نماید.

پس از تحویل مدارک، دایره مربوطه استعلام‌ها و اقدامات لازم را به انجام رسانده و بعد از آماده کردن مدارک درخواستی متقاضی، نسبت به تحویل آن‌ها به وکیل اقدام خواهد کرد. این مدارک شامل موارد زیر خواهد بود:

  • شرکت سهامی خاص: اظهارنامه، اساسنامه، صورت‌جلسه
  • شرکت با مسئولیت محدود: تقاضانامه، اساسنامه، شرکت‌نامه، صورت‌جلسه
  • موسسات غیرتجاری: اظهارنامه، اساس‌نامه، صورت‌جلسه

نحوه امکان دسترسی به لیست سهامداران در شرکت‌ها

اگر هر یک از شرکت‌های سهامی عام و یا سهامی خاص، تعداد دقیق سهام، لیست سهامداران، و یا از ارزش سهام خود اطلاعی نداشته باشند، باید به روش زیر عمل کنند:

وکیل رسمی شرکت و یا یکی از افراد دارای سمت در شرکت، ابتدا باید به شورای حل اختلاف محل وقوع شرکت مراجعه نموده و با دریافت نامه‌ای از شورا خطاب به اداره ثبت شرکت‌‌ها، نسبت به اخذ لیست مربوط اقدام نماید.

شکایت از اداره ثبت شرکت‌ها در دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری مرجع رسیدگی به طرح شکایات مردم و اشخاص حقوقی علیه سازمان‌ها، ماموران و آیین‌نامه‌های دولتی است.

لذا اشخاص حقوقی قادر خواهند بود هرگونه تخلفات مربوط به ثبت شرکت خود را در مرحله اول به بالاترین مقام دستگاه مربوطه و در صورت عدم حصول نتیجه از طریق دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار دهند.

هر فردی زمانی که شرکتی را به ثبت می‌رساند، اگر مدارکی به اداره ثبت شرکت‌ها تسلیم نماید که خلاف واقع باشد، برای مثال مدارک مربوط به سرمایه تعهد شده نزد بانک، جعلی یا ساختگی بوده و اعتباری نداشته باشد.

یا اینکه نوشته‌ای به مرجع ثبت شرکت ارائه نماید که بیانگر این باشد که 35% سرمایه تعهد شده را به فلان حساب بانکی واریز نموده و یا در واقعیت معلوم شود که اصلا چنین حسابی افتتاح نشده است و یا طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام و یا طرح اساسنامه سهام به تایید و امضاء موسسین نرسیده باشد.

درباره ثبت شرکت ها

ولی در مدارک چنین وانمود شود که به تایید آن‌ها رسیده است و در مجموع هر اقدامی که در موقع ثبت برخلاف واقعیت صورت گرفته و به این مرجع ارائه شده باشد، جرم محسوب شده و مرتکبین به مجازات حبس از سه ماه تا دو سال و یا به جزای نقدی از بیست هزار ریال و یا به هر دو مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهند شد.

تخلفات مربوط به اوراق سهام

در کلیه شرکت‌های سهامی سرمایه شرکت به قسمت‌هایی تقسیم می‌گردد که کوچک‌ترین جزء آن یک سهم نام دارد. بر اساس ماده  24 قانون تجارت:

«سهم یکی از سرمایه‌های شرکت سهامی است که بیانگر میزان تعهدات و مشارکت و منافع صاحب آن، در شرکت بوده و ورقه سهم، سند قابل نقل و انتقالی است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.»

بنابراین، در صورتی که افرادی در گواهی‌نامه موقت سهام یا ورقه سهم با نام، مبلغ واریز شده را بیش از آنچه که واقعاَ پرداخت شده است قید نمایند، یا مثلا سهام و قطعات سهام را قبل از آنکه شرکتی به ثبت رسیده باشد صادر کنند.

یا در واقع ثبت شرکت مزورانه و ساختگی انجام شود و با وجود این اوراق سهامی صادر شده باشد، مجرم بوده و مطابق ماده 243 قانون تجارت به مجازات حبس از سه ماه تا دو سال محکوم و یا به جزای نقدی از بیست هزار ریال تا دویست هزار ریال و یا به هر دو  مجازات محکوم می‌گردند.

علاوه بر موارد فوق، اقدامات ذیل نیز جرم بوده و افرادی که مبادرت به انجام آن‌ها نمایند، مستحق مجازات خواهند بود:

  1. افرادی که با علم و آگاهی و در واقع با سوء نیت گواهینامه موقت سهام یا اوراق سهام خود را بدون تعیین مبلغی اسمی آن صادر کنند و یا در معرض فروش قرار دهند.
  1. افرادی که سهام بی نام را قبل از آن که تمام مبلغ اسمی آن پرداخت گردد، بفروشند، یا در معرض فروش بگذارند.
  2. اشخاصی که سهام با نام را قبل از آن که 35% مبلغ اسمی آن پرداخت گردد، صادر نمایند یا بفروشند و یا در معرض فروش قرار دهند.

به این جهت و با عنایت به ماده مذکور، مرتکبین هر یک از بندهای فوق‌الذکر، بعد از ثابت شدن اتهامات مذکور در مراجع ذیصلاح هر کدام از سه ماه تا یک سال به حبس یا به جزای نقدی از پنجاه هزار ریال تا پانصد هزار ریال و یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

نتیجه اینکه شرکت‌های تجارتی مطابق قانون تجارت تشکیل شده و وظایف اداره‌کنندگان و موسسین آن‌ها باید در حدودی که قانون تعیین می‌نماید و در اساسنامه شرکت هم قید می‌شود انجام گردد.

به این علت هر نوع عملی که در مورد پذیره نویسی، به ثبت رساندن شرکت، اعلام آگهی و صدور اوراق سهام اعم از سهام با نام یا بی‌نام، یا گواهی‌نامه موقت و مبلغ سرمایه تعهد شده و پرداخت شده و خرید و فروش، صدور و استقراض اوراق قرضه اعمال شود و کلیه اقدامات هیئت مدیره، می‌بایست در محدوده مقررات و قوانین ثبت شرکت‌‌ها انجام شود.

در غیر این صورت چنانچه تخلفاتی انجام شده باشد که با سوء نیت همراه شده باشد، پرونده با ذکر دلایل به مراجع قضایی ذیصلاح احاله شده و در صورت ثبوت جرم به مجازات های مقرره محکوم خواهند شد.

لازم به توضیح است، چنانچه افراد دیگری در این امور با آن‌ها مشارکت نمایند و یا انجام آن عملیات را تسهیل کنند به مجازات معاون یا شریک جرم محکوم خواهند شد.

هزینه طرح شکایت از اداره ثبت شرکت‌‌ها و هزینه ثبت یک شرکت چقدر است؟

مطابق با آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و تعرفه خدمات قضایی، شکایت از اداره ثبت شرکت‌‌ها در دیوان، در مرحله بدوی بیست هزار تومان و در مرحله تجدید نظر چهل هزار تومان است، که هزینه بالایی نیست.

ولی هزینه‌های ثبت شرکت، با توجه به شرکتی که تمایل به ثبت آن را دارید می‌تواند هزینه‌های بسیار متفاوتی را داشته باشد، زیرا به نسب نوع شرکتی که می‌خواهید ثبت نمایید (مثلا شرکت سهامی خاص یا حتی سهامی عام یا شرکت مسئولیت محدود) هزینه‌های قانونی که باید پرداخت کنید، مثل هزینه مالیاتی یا تمبرهای ثبتی، بسیار متفاوت خواهد بود.

بسیاری از سامانه‌ها و موسسات حقوقی که زمینه ثبت شرکت‌‌ها فعالیت دارند فرمی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند که با توجه به مسائل عنوان شده می‌توانند به راحتی هزینه‌های مورد نیاز طی این فرایند را خدمتتان اعلام نمایند.

البته به این نکته نیز توجه کنید که معیار‌های گوناگونی در تعیین هزینه ثبت شرکت دخیل خواهد بود. مثلا اگر شرکت شما کوچک باشد، هزینه آگهی روزنامه رسمی یک نرخ دارد و چنانچه شرکتتان بزرگ باشد، هزینه روزنامه رسمی مطمئنا گران‌تر خواهد بود.

درباره اداره ثبت شرکت ها

البته نه تنها روزنامه رسمی بلکه سایر هزینه‌ها مانند هزینه وکیل، واریزی‌های قانونی و آگهی‌های ثبتی و … نیز نسب به نوع شرکت ثبت شده، تعداد اعضای آن شرکت، موضوعات شرکت و موارد دیگر، کمی متفاوت و متغیر خواهد بود.

لذا برای اینکه بتوانید از ریز هزینه‌ها اطلاعات کاملی بدست آورید، از طریق راه ارتباطی ما در شکایت 24، کارشناسان باتجربه می‌توانند شما را راهنمایی نمایند.

استعلام، بررسی و ارزیابی اطلاعات شما و تخمین هزینه ثبتی شرکت مورد نظرتان، کاملا رایگان انجام شده و هیچ هزینه‌ای در این خصوص از شما دریافت نمی‌گردد.

ثبت شرکت چقدر زمان خواهد برد؟

زمان گرفتن ابلاغیه و اصلاحیه‌های احتمالی آن، کارشناسی کردن مدارک ارسال‌شده، رفع نقص مدارک و دفتر نویسی در ثبت باعث می‌شود این روند کمی طولانی باشد.

البته در صورتی که در آماده کردن مدارک لازم سرعت عمل و دقت چاشنی کار شود این زمان افزایش نخواهد یافت. اگر مراحل ثبت شرکت که در بالا به آن‌ها اشاره شده را در کنار هم بگذاریم شامل:

  • انتخاب شرکاء مناسب و مطمئن
  • ورود به سامانه ثبت اسناد و املاک کشور برای ثبت شرکت
  • انتخاب نام مناسب برای شرکت
  • تعیین موضوع فعالیت شرکت
  • تعیین آدرس دقیق پستی شرکت
  • مشخص نمودن سرمایه شرکت
  • وارد کردن مشخصات شرکا در سامانه ثبت شرکت
  • وارد کردن درصد سهم هر یک از سرمایه گذاران و سهامداران در سامانه ثبت شرکت‌‌ها
  • وارد کردن شعبات دیگر به سامانه
  • آپلود اساسنامه در سامانه ثبت شرکت‌‌ها
  • چاپ آگهی ثبت شدن شرکت در روزنامه رسمی

می‌گردد و در مجموع باید بگوییم که مراحل ثبت شرکت حدود ۱۵ تا ۳۰ روز کاری زمان خواهد برد. البته این مدت زمان خیلی دقیق نیست و عوامل متعددی می‌تواند در تعیین زمان ثبت شرکت تاثیرگذار باشد.

استفاده از خدمات وکیل برای تنظیم شکایت از اداره ثبت شرکت

اگر می‌خواهید طرح شکایت شما در مراجع مربوطه با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی در انتهای فرایند آن برسید و حقوق از دست رفته‌تان را به دست آورید، به شما توصیه می‌کنیم که با یک وکیل مجرب ثبت شرکت‌‌ها و تخلفات آن‌ها حتما مشورت نمایید.

اغلب پیش می‌آید که مسئله‌ای از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم باشد و بتواند در جریان پرونده، واقعا تاثیرگذار باشد. وکیل باتجربه و صادق می‌تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه‌جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، چالش برانگیز، وقت‌گیر و استرس‌زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعوای مطالبه چک خواهد بود.

همچنین وکلای دادگستری متخصص قادرند در مورد کم و کیف جرم واقع شده و نحوه تنظیم شکایت‌نامه، شما را راهنمایی کنند و می‌توانند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات شکایت، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟

علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی شکایت شما را  تا حدودی پیش‌بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

ارائه خدمات تخصصی حقوقی توسط سامانه حقوقی شکایت 24

عمده مشکلات پیش آمده در اغلب مراجع حقوقی و عدم موفقیت در طرح دعوا، کم‌‌توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم و نگارش دادخواست و پیگیری مستمر و درست آن است که در این خصوص یا هر مورد مشابه دیگر باید از تخصص افراد متخصص و باتجربه بهره گرفت.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی از اداره ثبت شرکت‌‌ها یا فرایند ثبت شرکت، نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوط به جرایم پزشکی می‌تواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

شکایت از ثبت شرکت ها

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به‌ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات‌رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کرده و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مجازات افرادی که با سوءنیت گواهینامه موقت سهام خود را بدون تعیین مبلغی اسمی آن صادر کنند چیست؟

بعد از ثابت شدن اتهامات مذکور در مراجع ذی‌صلاح هر کدام از سه ماه تا یک سال به حبس یا به جزای نقدی از پنجاه هزار ریال تا پانصد هزار ریال و یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

مرجع شکایت از اداره ثبت شرکت‌‌ها در مراجع قضایی کجاست؟

دیوان عدالت اداری مرجع رسیدگی به طرح شکایات مردم و اشخاص حقوقی علیه سازمان‌ها، ماموران و آیین‌نامه‌های دولتی است.

لذا اشخاص حقوقی قادر خواهند بود هرگونه تخلفات مربوط به ثبت شرکت خود را در مرحله اول به بالاترین مقام دستگاه مربوطه و در صورت عدم حصول نتیجه از طریق دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار دهند.

شایان ذکر است، توضیحات بیشتر در این مقاله ارائه شده است. مخاطبین محترم می‌توانند جهت دریافت پاسخ کامل‌تر و توضیحات بیشتر به شرح مقاله مراجعه نمایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

‫3 دیدگاه ها

  1. در سامانه ثبت شرکت ها قسمتی برای موضوع شرکت تعیین
    شده است که باید موضوع را صریحاً وارد
    نمایید. یکی از مواردی که برای صاحبان
    شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار
    است، مدت زمان ثبت شرکت است.

    موضوع شرکت اگر از دسته بندی موضوعاتی
    باشد که برای ثبت نیازمند
    دریافت مجوز است.

  2. سلام الان ۴۰ روز شده خودرو را به تعمیرگاه خودرو های مجاز بردم مبلغ ۱۲ میلیون تومان پول دادم ولی هنوز برای تعمیر موتور هیچ کاری انجام نداده که باید چقدر باید بدهیم که پول لاستیک و باطری و. از کار افتادگی الهیه ۶ تعمیرگاه مهرو

  3. سلام ،در دی ۱۴۰۰خودروی دناپلاس اتومات ثبت نام کردم،قرار بود در ۳۰دی ۱۴۰۱ خودرو رو به من تحویل بدن،اماالان که ۱۶اسفندهست، هنوز نتونستم خودرو رو بگیرم،
    همه ی پول رو هم به حساب ریختم،فاکتور هم صادر شده،ولی الان چندماهه تو همین گزینه مونده و تکون نمیخوره،هیچ کسی هم پاسخگو نیست،
    این ضایع کردن حق نیست،این چه خدماتیه آخه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا