شکایت از اصناف

شکایت از آموزشگاه راهنمایی و رانندگی چگونه است؟

راهنمای مطلب

هنرجویانی که در مسیر دریافت گواهینامه رانندگی قرار دارند، معمولا از بسیاری از تخلفات آموزشگاه‌ راهنمایی و رانندگی در بسیاری از سامانه‌‎های حقوقی گله می‌کنند.

از آن جایی که هیچ اطلاعی از نحوه پیگیری تخلفات این مراکز ندارند و نمی‌دانند باید به کجا مراجعه نمایند و اعتراض و شکایت خود را به آن جا انعکاس دهند، معمولا سردرگم شده و قادر نیستند حقوق از دست رفته خود را در این زمینه مطالبه نمایند.

مرجع اصلی رسیدگی به تخلفات آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی در کشور، اعلام گزارش تخلف به  سامانه ۱۹۷ راهنمایی و رانندگی است.

کلیه پیام‌های مردمی از جمله انتقادات و پیشنهادات و همچنین شکایات مردم از عملکرد آموزشگاه‌های رانندگی در سامانه ۱۹۷ نیروی انتظامی مورد بررسی دقیق کارشناسان و مسئولین امر قرار گرفته و در صورت مشاهده قصور و تخلف از سوی متولیان و متصدیان آموزشگاه‌ها، برابر مقررات با آن‌ها برخورد خواهد شد.

در برخی مواقع بین هنرجویان با مربی آموزشگاه، برای دریافت هزینه‌های آموزش توافقی به عمل می‌آید و نباید این موارد را تخلف محسوب کرد. بر این اساس حداکثر تا ۳ جلسه آموزش‌های تکمیلی می‌تواند از سوی کارشناسان تجویز گردد.

چنانچه مربیان آموزشگاه، هنرجویان را مجبور نمایند که ساعتی را آموزش اضافه دریافت کنند یا مبالغی بیشتر از نرخ مصوب پرداخت نماید، این امر تخلف بوده و حتی هنرجو قادر خواهد بود از طریق سازمان تعزیرات حکومتی طرح دعوا نماید که طبق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

کلیه اشخاصی که آزمون‌های راهنمایی و رانندگی را اخذ می‌نمایند، از كارشناسان مورد وثوق پلیس راهور بوده که از طریق بنیاد تعاون ناجا به آموزشگاه‌ها معرفی می‌گردند و بر این اساس از لحاظ ساختاری هیچ‌ نوع ارتباطی با آموزشگاه‌ها نخواهند داشت.

آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی فقط ملزم به ارائه آموزش بوده و آزمون گیرندگان مورد وثوق اداره راهنمایی و رانندگی هستند و از کارکنان آموزشگاه‌ها نیستند و ثبت نام هنرجویان در آموزشگاه هیچ صرفه اقتصادی برای آن‌ها ندارد که بخواهند افراد را در آزمون‌ها قبول یا مردود نمایند. کارشناسان حقوق خود را از بنیاد تعاون ناجا دریافت می‌نمایند.

در ادامه ضمن بررسی کامل آیین‌نامه اجرایی آموزشگاه‌های رانندگی، به نحوه شکایت از آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی به صورت مفصل‌تر خواهیم پرداخت.

ترافیک

شکل گیری موسسات و آموزشگاه‌های رانندگی

برگزاری ‌آزمون‌های رانندگی، سال‌ها قبل دارای آیین‌نامه و روش برگزاری مشخصی نبود، ولی از سال 1383 و با به پیشنهاد وزارت کشور به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آئین نامه اجرائی آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی به تصویب رسید.

در این آیین‌نامه، آموزشگاه رانندگی به مؤسسه‌ای اطلاق می‌گردد که بر اساس مقررات تاسیس گردیده و از متقاضیان آموزش رانندگی ثبت نام نموده و صرفا دانش و مهارت رانندگی را که در آیین‌نامه ذکر شده در محل‌های تعیین شده مجاز، به هنرجویان تعلیم می‌دهند.

مؤسس آموزشگاه نیز شخص حقیقی یا حقوقی است که به منظور فعالیت در خصوص آموزشگاه رانندگی، مجوز تاسیس آن را از اداره راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اخذ نموده است.

مربیان آموزشگاه نیز به افراد آموزش دیده و ماهری در امر فنون تعلیم رانندگی گفته می‌شود، که قادرند قوانین و مقررات و اصول ایمنی مربوط به رانندگی درست را به هنر آموز آموزش دهد.

کلیه آموزشگاه‌های رانندگی باید مجهز به وسایل نقلیه دارای علایم مشخصه و تجهیزات لازم باشند، تا بتوان به وسیله آن به هنرآموزان آموزش‌های لازم رانندگی داده می‌شود.

اجازه تاسیس آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی با رعایت مقررات، توسط راهنمایی و رانندگی صادر شده و به متقاضی واجد شرایط تسلیم خواهد شد.

گروه بندی آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی طبق آیین‌نامه

آموزشگاه‌های رانندگی متناسب با نوع آموزش و وسایل نقلیه مورد آموزش، به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی می‌گردند:

  • گروه الف: آموزشگاه‌های ارائه دهنده گواهینامه موتورسیکلت:

این آموزشگاه وظیفه آموزش متقاضیان دریافت گواهینامه انواع موتورسیکلت و موتورگازی را عهده دار است.

  • گروه ب: آموزشگاه‌های ارائه دهنده گواهینامه خودروهای سبک:

این آموزشگاه‌ها وظیفه آموزش متقاضیان دریافت گواهینامه خودروهای نقلیه تا ظرفیت 15 نفر و همچنین خودروهای خدمات عمومی و وانت تا 3500 کیلوگرم را عهده‌دار است.

  • گروه‌های پ، ت: آموزشگاه‌های ارائه دهنده گواهینامه خودروهای سنگین:

این آموزشگاه نیز وظیفه آموزش متقاضیان دریافت گواهینامه وسایل نقلیه سنگین (اعم از مسافربری بیش از 16 نفر مسافر و راننده باربری با ظرفیت بیش از 3500 کیلوگرم) را عهده دار است

  • آموزشگاه رانندگی ویژه:

این آموزشگاه نیز وظیفه آموزش متقاضیان دریافت گواهینامه برای رانندگی و هدایت ماشین آلات سبک و سنگین کشاورزی و عمرانی و وسایل نقلیه فوق سنگین را بر عهده دارد.

داشتن چه تجهیزات و ملزوماتی در آموزشگاه‌‎های موتورسیکلت الزامی است؟

آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی گروه الف، باید برای انجام آموزش‌های مربوطه، به تجهیزات زیر مجهز باشند:

  • کلاس مناسب آموزشی به تعداد لازم، سالن انتظار، دفتر کار، نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی. حداقل مساحت اعیانی محیط آموزشگاه باید 130 متر مربع زیر بنای مفید برای آموزش حداکثر 250 نفر هنرآموز در ماه را داشته باشد. ضمنا محل آموزش نظری رانندگی باید در مناطق شهری انجام شود و از امکانات رفاهی نیز برخوردار باشد.
  • فضایی آسفالته و کاملا محصور به مساحت حداقل 1000 متر مربع، می‌بایست برای آموزش عملی رانندگی هنرجویان واقع در خارج از بافت مسکونی شهرها و با نصب خط کشی‌ها و علائم مورد نظر که از هر حیث ایمن سازی گردیده و به تایید راهنمایی و رانندگی محل برسد. امکان اینکه چند آموزشگاه بخواهند مشترکا محلی برای این امر اختصاص دهند ممکن خواهد بود.
  • در اختیار داشتن حداقل 5 دستگاه موتور سیکلت دنده‌ای سالم و متناسب با نوع آموزش هنرجو که مدل آن‌ها هم نباید از سه سال بالاتر باشد. موتور سیکلت‌ها باید دارای بیمه شخص ثالث و برگ معاینه فنی معتبر و مجهز به گارد محافظ بوده و دو دستگاه از آن‌ها مجهز به سایدکار باشند.
  • آموزشگاه‌ها باید حداقل 3 دستگاه موتورسیکلت گازی و 3 دستگاه دوچرخه نیز برای تمرین و تعلیم هنرجویان در اختیار داشته باشد. ضمنا آموزشگاه باید مجهز به تجهیزات ایمنی و کمک‌های اولیه بوده و دارای مربیان واجد شرایط متناسب با تعداد موتور سیکلت‌ها باشد.

مربی آموزشگاه رانندگی

تجهیزات و ملزوماتی مورد نیاز در آموزشگاه‌های خودروهای سبک

آموزشگاه‌های رانندگی گروه ب، باید برای انجام آموزش‌های مربوطه، به تجهیزات زیر مجهز گردند:

  • کلاس مناسب آموزشی به تعداد لازم، سالن انتظار، دفتر کار ، نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی. حداقل مساحت اعیانی محیط آموزشگاه باید 130 متر مربع زیر بنای مفید برای آموزش حداکثر 250 نفر هنرآموز در ماه را داشته باشد. ضمنا محل آموزش نظری رانندگی باید در مناطق شهری انجام شود و از امکانات رفاهی نیز برخوردار باشد.
  • در شهرهایی که جمعیت آن از یک میلیون نفر بیشتر است، آموزشگاه باید حداقل 10 دستگاه خودرو سواری آموزشی و در سایر مناطق کشور حداقل 3 دستگاه خودروی سالم و فاقد عیب و نقص که دارای برگ معاینه فنی معتبر بوده و عمر خودروها نیز از  5 سال بیشتر نباشد، دارا باشد.
  • آموزشگاه باید دارای حداقل 25 متر مربع محل توقف با درب ورود و خروج مناسب باشد.
  • آموزشگاه باید  مجهز به سیستم رایانه‌ای مطلوب باشد.
  • آموزشگاه باید دارای مربیان واجد شرایط و حداقل به تعداد وسایل نقلیه موجود و متناسب با تعداد هنرجویان برای آموزش‌های عملی و نظری باشد و همچنین به تجهیزات کمک آموزشی نیز مجهز باشد.

تجهیزات و ملزوماتی مورد نیاز در آموزشگاه‌های خودروهای سنگین

آموزشگاه‌های رانندگی گروه‌های (پ) و (ت) باید برای ارائه آموزش‌های لازم، دارای تجهیزات و شرایط زیر باشند:

ارائه آموزش نظری

  1. داشتن کلاس‌های مناسب آموزش قوانین و مقررات و آئین نامه، به تعداد کافی.
  2. داشتن کلاس‌های مناسب آموزش فنی مجهز به قطعات منفصله خودرو ، به تعداد کافی.
  3. دفتر کار در خور شان آموزشگاه.

ارائه آموزش عملی

  1. آموزشگاه‌ها باید حداقل دو دستگاه کامیون با ظرفیت بارگیری حداقل 6 تن و دو دستگاه اتوبوس که سالم و فاقد عیب و نقص باشند در اختیار داشته باشند. ضمنا خودروها باید دارای برگ معاینه فنی معتبر بوده و عمر آن‌ها از 7 سال تجاوز نکرده باشد.
  2. فراهم بودن توقفگاه به اندازه کافی برای توقف وسایل نقلیه خود آموزشگاه، متناسب با تعداد آن‌ها.
  3. همراه داشتن مجوز‌های بهره برداری از منطقه‌ای که دارای معابر شیب دار است. این شیب نسبت به سطح افق باید 10% بوده و موقعیت آن منطقه برای آموزش در مناطق کوهستانی و شیبدار، باید به تایید راهنمایی و رانندگی رسیده و بهره‌برداری از آن محل نیز باید بر اساس مقررات مجاز باشد.

خودروهای آموزشگاه

شرایط ویژه وسایل نقلیه برای ارائه آموزش به هنرجویان

وسایل نقلیه آموزشی آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی، باید علاوه بر شرایطی که قبلا ذکر شد دارای تجهیزات زیر نیز باشند:

  • خودروهای مورد استفاده باید دارای پدال کلاچ و ترمز در طرفین جلو وسیله نقلیه جهت استفاده هنرجو و مربی و همچنین دارای دو آینه داخل و دو آینه بغل باشد.
  • بر روی خودرو تابلویی با نام آموزشگاه مربوطه با زمینه زرد به صورت عمودی در روی سقف خودرو نصب گردد و نقش نام آموزشگاه در دو طرف بدنه خودرو نوشته شود.
  • خودرو آموزش باید فاقد هر نوع عیب و نقص فنی باشد همچنین کلیه خودروها باید دارای بیمه‌نامه‌های شخص ثالث، دیه و سرنشین باشند.
  • تابلو خطر به شکل مثلث و تحت عنوان ( احتیاط تحت آموزش رانندگی ) با زمینه زرد یا سفید و دارای حاشیه به رنگ قرمز در عقب و جلو وسیله نقلیه نصب گردد.

عدم رعایت هریک از موارد فوق‌الذکر به عنوان تخلف آموزشگاه محسوب شده و سازمان‌های مربوطه و حتی اشخاص حقیقی ذینفع نیز قادر به اعلام تخلف و طرح شکایت از آموزشگاه خواهند بود.

مربی تعلیم رانندگی باید چه شرایطی داشته باشند؟

وکیل شکایت از آموزشگاه راهنمایی و رانندگی توضیح داد:

  • مربی اخذ گواهینامه پایه یک و دو، می‌بایست حداقل به ترتیب باید 26 و 23 ساله باشد.
  • از صدور گواهینامه خود مربی می‌بایست حداقل دو سال تمام گذشته باشد.
  • مربی تعلیم رانندگی نباید به هیچ عنوان سابقه کیفری داشته باشد.
  • مربی باید متاهل باشد.
  • دارای سواد خواندن و نوشتن باشد.
  • دارای گواهینامه مخصوص مربی‌ها برای ارائه آموزش هر نوع وسیله ‌نقلیه باشد.
  • به هیچ نوع بیماری مسری مبتلا نشده باشد.
  • اعتیاد به الکل یا هر نوع مواد مخدر نداشته باشد.
  • نقص عضوی در اندام او مشاهده نشود.

ضمنا در نظر داشته باشید که آموزش هنرآموزان زن، می‌بایست توسط مربیان زن انجام گیرد.

راهنمایی‌ و‌ رانندگی با اخذ مدارک و معرفی نامه آموزشگاه، کارت مخصوصی برای ‌مربی با اعتبار سه سال و قابل تمدید صادر خواهد کرد و مربی مربوطه می‌بایست حتما هنگام تعلیم آن را به همراه داشته باشد.

عدم مسئولیت کیفری آموزشگاه راهنمایی و رانندگی در تصادفات فوتی و جرحی رانندگان

مطابق تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ صرفا دو عامل: اول راه و ۲دوم وسیله نقلیه حسب مورد در تصادفات رانندگی مسئول جبران خسارات وارده خواهند بود.

بنابراین ابلاغیه پلیس راهنمایی و رانندگی در افزودن نام آموزشگاه‌های رانندگی به عنوان مقصرین تصادفات رانندگی منصرف از تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون مذکور می‌باشد.

زیرا آموزشگاه‌های رانندگی فقط مسئول آموزش اولیه متقاضیان گواهینامه رانندگی هستند و متقاضی حتی بعد از موفقیت در آزمون‌های راهنمایی و رانندگی که توسط افسران آموزش دیده شاغل در پلیس صورت می‌گیرد و موفق به اخذ گواهینامه رانندگی می‌شود، حتی مطابق قانون برای مدت یک سال نیز در رانندگی با محدودیت نیز مواجه خواهند شد.

بنابراین عدم رعایت قوانین و مقررات از سوی راننده، هیچ مسئولیتی متوجه آموزشگاه‌های رانندگی که آن شخص در آن آموزش لازم را دیده نخواهد کرد.

قوانین رانندگی

ضمان در تصادف در حین آموزش رانندگی

شاید بری برخی از هنرجویان این سوال پیش بیاید، در صورتی که در تعليم رانندگى تصادفى رخ دهد و در اين تصادف يكى از آن‌ها شخصی فوت کند یا خسارتی به خودرو یا مال دیگری وارد آید،چه کسی ضامن است؟

در پاسخ باید گفت بر اساس نظریه مشهور فقهی و قاعده فقهی ضمان، چنانچه احراز گردد كداميك از راننده یا مربی در وقوع حادثه مقصر هستند، باید او را ضامن دانست.

يعنى در صورتی که راننده دستورات کامل مربی را در حین رانندگی انجام نداده باشد، شخص راننده که مباشر حادثه محسوب خواهد شد ضامن است، و اگر معلم كوتاهى یا قصوری داشته باشد، او ضامن خواهد بود، و اگر معلوم نگردد كدام مقصر بوده‌‏اند، ديه در ميان آن‌ها تنصيف خواهد شد.

نحوه طرح شکایت از آموزشگاه‌های رانندگی

همانگونه که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد، از دو طریق می‌توان از تخلفات آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی شکایت کرد.

در دسترس ترین این نوع شکایات از طریق سامانه 197 نیروی انتظامی است و همچنین از طریق سازمان تعزیرات نیز می‌توان شکایت خود را از تخلفات متعدد این مراکز مطرح نمود.

سامانه 197 رسیدگی به شکایات مردمی

کلیه پیام‌های مردمی اعم از انتقادات و پیشنهادات و شکایات مردم  در سامانه 197 مورد بررسی قرار گرفته و در صورت مشاهده قصور از سوی آموزشگاه‌ها، برابر مقررات با آن‌ها برخورد می‌شود.

در صورت احراز قصور و تخلف آموزشگاه مربوطه، به صورت موقت دسترسی‌های ورود به سامانه صدور گواهینامه مراکز متخلف بسته خواهد شد.

همچنین ملاک ارزشیابی آموزشگاه‌های رانندگی از سوی پلیس راهور، نظارت اثر بخشی و نظارت فرآیندی بر آموزشگاه‌های رانندگی در زمینه تعداد کلاس‌ها، زمان کلاس‌ها و نحوه ارائه مطالب به هنرجو و  عملکرد مربی و نوع تدریس اوست.

هنرجویان باید از دانش فنی و مهارت لازم برخوردار باشند اما در صورتی که آموزشگاه رانندگی کلاس اضافی برای هنرجویان برگزار کند و هنرجویان شاکی باشند، پس بررسی و تحقیقات لازم، شاید مجوز آموزشگاه باطل یا تعلیق گردد.

رانندگی در شب

شکایت به سازمان تعزیرات حکومتی

معمولا جهات شروع به رسیدگی در ماده ۱۸ آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی به شرح ذیل پیش بینی شده است. طبق این ماده شعب بدوی سازمان تعزیرات در موارد ذیل شروع به رسیدگی خواهند کرد.

  • گزارش مامورین سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات.
  • گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی.
  • اعلام اطلاعات، اخبار و گزارش‌های مردمی.
  • شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی.

بعد از اعلام شکایت از سوی هریک از افراد فوق الذکر، مراحل رسیدگی در شعب بدوی تعزیرات آغاز خواهد شد و پس از ارجاع پرونده به یکی از شعب سازمان تعزیرات بدوی به ترتیب ذیل عمل می‌گردد:

احضار متهم (مدیر آموزشگاه رانندگی)

در آیین‌نامه سازمان تعزیرات به صراحت آمده که رسیدگی و صدور رای در شعب بدوی پس از شنیدن دفاعیات متهم صورت خواهد گرفت. متهم و شاکی در تعزیرات حکومتی نیز می‌توانند از وکیل استفاده نمایند.

در فرض حضور متهم، شعبه اقدام به تحقیق از متهم خواهد نمود. و تمامی مشخصات متهم و محل اقامت و محل کار او را در صورتجلسه ذکر خواهد کرد.به نحوی که ابلاغ اوراق رسیدگی به متهم به آسانی انجام شود.

در صورتی که متهم شخص حقوقی باشد، پس از حضور نماینده شخص حقوقی اتهام به او تفهیم خواهد شد.

اخذ آخرین دفاع

یکی دیگر از حقوق متهم اخذ آخرین دفاع از اوست. زمان رسیدگی در شعب تعزیرات کوتاه است. بنابراین ممکن است حتی در یک روز هم تفهیم اتهام کرد و هم آخرین دفاع را اخذ نمود. در غیر این صورت پس از اتمام تحقیقات متهم مجددا برای آخرین دفاع احضار خواهد شد.

تحقیق از شاکی

حضور شاکی درپرونده‌های تعزیرات می‌تواند به تحقق دادرسی ترافعی در شعب تعزیرات کمک شایانی نماید. شعبات سازمان تعزیرات از اختیار کامل رسیدگی و صدور حکم در خصوص دعوای ضرر و زیان ناشی از تخلفات برخوردار هستند.

تحقیق از ضابطان و بازرسان

ناظران و بازرسان در رسیدگی‌های شعب تعزیرات مانند ضابطان و کارشناسان عمل خواهند کرد. یکی از وظایف ناظران و بازرسان، کشف تخلفات بوده و در همین راستا می‌توانند اسناد ومدارک موردنیاز را از متصدی واحد مربوطه مطالبه کنند

صدور رای در شعب بدوی

پس از انجام تحقیقات لازم، نهایتا شعبه تعزیرات اقدام به صدور رای خواهد کرد. صدور رای در شعب بدوی پس از استماع اظهارات متهم صورت می‌گیرد و در صورتی که ظرف ۵ روز از تاریخ ابلاغ، متهم حاضر نشود رای غیابی صادر خواهد شد.

اگر با توجه به محتوای پرونده اتهامی متوجه متهم نگردد حکم برائت صادر خواهد شد. علاوه بر آن شعبه حسب مورد ممکن است اقدام به صدور قرار منع تعقیب، تعلیق، موقوفی تعقیب و غیره بنماید. در رای صادره باید غیابی یا حضوری بودن و قابلیت واخواهی و تجدیدنظر و مرجع و مهلت آن قید شود.

آزمون رانندگی

طرح و پیگیری شکایت از آموزشگاه راهنمایی و رانندگی چقدر زمان می‌برد؟

معمولا همه روزه از طریق سامانه 197، شکایات متعددی از تخلفات آموزشگاه‌های رانندگی ثبت و در دستور پیگیری قرار می‌گیرد، و از آن جایی که متاسفانه همه روزه شاهد بروز شکایات متعدد در زمینه‌های مختلف از تخلفات و تقصیرات این موسسات هستیم باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت از طریق سامانه با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

ولی طرح شکایت از طریق سازمان تعزیرات کمی زمان‌بر است و به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است متناسب با موضوع شکایت و دلایل ارائه شده کاملا متفاوت باشد.

لذا نمی‌توان زمان مشخصی را اعلام کرد و بهتر است که به زمانبندی ذکر شده در دستورالعمل سازمان تعزیرات اکتفا نمود.

آیا برای شکایت از آموزشگاه‌های رانندگی، باید هزینه پرداخت شود؟

هزینه طرح شکایت از آموزشگاه‌های رانندگی از طریق سامانه‌های 197 و درگاه‌های ثبت شکایت اداره راهنمایی و رانندگی، هیچ هزینه‌ای را برای شاکی و معترض در بر نخواهد داشت.

همچنین طرح شکایت از طریق سازمان تعزیرات حکومتی نیز بدون هزینه است، مگر اینکه پرونده نیاز به ارجاع امر به کارشناسان رسمی دادگستری را داشته باشد که در این شرایط شاکی باید نسبت به تامین هزینه کارشناس اقدام نماید.

مزایای استفاده از خدمات وکیل دادگستری برای طرح شکایت از آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی

اگر می‌خواهید طرح شکایت شما از تخلفات موسسات و آموزشگاه‌های رانندگی با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی در انتهای فرآیند آن برسید و حقوق از دست رفته‌تان را به دست آورید، به شما توصیه می‌کنیم که با یک وکیل مجرب جرایم و تخلفات سازمانی حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می‌آید، که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می‌توانند در محکومیت این موسسات واقعا تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می‌تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه‌جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، چالش برانگیز، وقت گیر و استرس زا به دادگاه یا مرجع مربوطه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به جرایم و تخلفات آموزشگاهی خواهد بود.

هزینه آموزشگاه راهنمایی و رانندگی

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت 24

موارد بررسی شده جزء بسیار کوچکی از جرائم و تخلفات صورت گرفته در آموزشگاه‌های رانندگی است که البته به نوبه خود از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است تا حدی که در صورت عدم رسیدگی به موقع مراجع ذکر شده، تبعات جبران ناپذیری را در افکار عمومی جامعه ایجاد خواهد کرد.

عمده مشکلات پیش آمده در این حوزه، اغلب به کم‌توجهی هنرجویان، به حقوق قانونی خود بر می‌گردد و همین امر موجب شده که به راحتی جرائم و تخلفات مختلفی در این حوزه رخ دهد.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی از آموزشگاه‌های رانندگی نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسائل مربوط به تخلفات آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی، می‌تواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

موسسات آموزش رانندگی به چه موسساتی اطلاق می‌شود؟

آموزشگاه رانندگی به مؤسسه‌ای اطلاق می‌گردد که بر اساس مقررات تاسیس گردیده و از متقاضیان آموزش رانندگی ثبت نام نموده و صرفا دانش و مهارت رانندگی را که در آیین‌نامه ذکر شده، در محل‌های تعیین شده مجاز، به هنرجویان تعلیم می‌دهند.

محدودیت آموزشگاه‌های ارائه دهنده گواهینامه خودروهای سبک چیست؟

این آموزشگاه‌ها وظیفه آموزش متقاضیان دریافت گواهینامه خودروهای نقلیه تا ظرفیت 15 نفر و همچنین خودروهای خدمات عمومی و وانت تا 3500 کیلوگرم را عهده دار است.

شرایط ویژه وسایل نقلیه برای ارائه آموزش به هنرجویان چیست؟

خودروهای مورد استفاده باید دارای پدال کلاچ و ترمز در طرفین جلو وسیله نقلیه جهت استفاده هنرجو و مربی و همچنین دارای دو آینه داخل و دو آینه بغل باشد.

بر روی خودرو تابلویی با نام آموزشگاه مربوطه با زمینه زرد به صورت عمودی در روی سقف خودرو نصب گردد و نقش نام آموزشگاه در دو طرف بدنه خودرو نوشته شود.

تابلو خطر به شکل مثلث و تحت عنوان (احتیاط تحت آموزش رانندگی) با زمینه زرد یا سفید و دارای حاشیه به رنگ قرمز در عقب و جلو وسیله نقلیه نصب گردد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

‫25 دیدگاه ها

  1. سلام من نزدیک ۴ ماهه که تو آموزشگاه شهاب آلونی ثبت نام کردم و بعد از دو ماه موفق شدم آیین نامه امتحان بدم و برای بار اول قبول شدم اما بعد گذشت دو ماه هنوز نوبت من نشده که شهر امتحان بدم هر بار یه بهانه ای میارن الان هم بعد دوماه اسم منو داخل لیست گذاشتن حالا میگن به خاطر انتخابات این هفته امتحان کنسل و هیچ کس نیست که جواب ما رو بده

  2. سلام آموزشگاه امین یزد خودرویی که به معلولین آموزش میده پدال هاش خرابه به طوری که گاز می‌چسبه به ترمز و موقع رانندگی نمیشه هی نگاه پدال ها کرد که!!!
    هرچقدر به مدیر آموزشگاه میگیم خرابه قبول نمیکنه افسر هم دید که خرابه اما آموزشگاه اهمیت نمیده
    ما باید چیکار کنیم؟
    من دو بار بخاطر خراب بودن پدال رد شدم
    جدای از ماشین هاشون مربی هاشونم اصلا برخورد خوبی با هنرجویان مخصوصا معلولین ندارن

  3. با سلام
    باتوجه به دیدگاه های مختلف که مورد مطالعه قرار گرفت
    خب آموزشگاهای هم هستن که جدا از هزینه ثبت نام افرادی که بخوان به راحتی در امتحان چه تئوری وجه شهری قبول بشوند وبه راحتی گواهینامه بگیرن هستن که دراصل این آموزشگاه داره با جون هم اون شخص که راننده هست وبه جون افراد دیگه بازی میکنه چرا بازرس نمی فرستن که رسیدگی کنه خب مگه چقدر سخته که آدم به خودش سختی بده زحمت بده بشینه مطالب رو بخونه و امتحان بده اون آموزشگاه نمیدونم وجدانش چطور راحته که برای اینکه امتیاز بالایی کسب کنه همچین کاری رو انجام میده حالا فکر کنید روزی چند نفر به اون آموزشگاه مراجعه میکنند و روزی چهار ونیم میلیون پول از هرفرد اونم بصورت نقدی دریافت میکنه و پول هزینه ثبت نام رو کارت میکشه خب باید به کجا گزارش بشه
    خواهشها رسیدگی کنید

  4. برا گواهینامه یک روزه موتور سیکیلت ۱۴۰۰ تومن ازم پول گرفت آموزشگاه مفیدی مراغه و بهشون گفتم که آیا از همه همین هزینه رو میگیرید گفتش آره گرون شده در حالی که باید ۵۶۰ تومن می‌گرفت و کسی ام نیستش رسیدگی کنه

  5. سلام آموزشگاه ماهم تو مشهدماشینشواصلا صندلی جلونمیره من باماشینای مربی راحت رانندگی میکنم اماماشین افسرصندلیش جلونمیره کلاج ترمزشم درست نیست خیلیارفتن به مدیرگفتن ولی گوش نمیکنه دفعه ی ۷و۸مونه هنوزقبول نشده عگفقط پول میگیرن اینامدیونی داره واقعا

  6. سلام وقت بخیر،منم متاسفانه توی آموزشگاه اسفند گنبد شرکت کردم و همون اولش ۸۰۰ براشون ریختم و قرار شد بقیه ش رو بعدا بریزم اما موقع آیین نامه می‌خواستیم بیایم میگفتن نیاین براتون سخت میشه تو خونه با گوشی آنلاین شرکت کنین و حتی شرکت نمیکردی هم اسمتو رد میکردن که مثلا شرکت کردی الانربعد چندماه رفتم دنبالش که ببینم چی شد..چون بعد آیین نامه آزمون هم آزمون نگرفتن..حالا نه پولمو میدن و هم میگن دیگه هرجا بری نمیزاریم قبولت کنن و مشکل اصلیم اینه که هنوز یکسال نشده میگن نرخ جدید باید باید یعنی ۳ میلیون باید بدم..کسی میدونه کجا باید شکایت کرد از دست این مفت خورا

  7. سلام …امتحان آزمون شهری رانندگی راکه رد می شیم مگه هفته بعدش نباید دوباره امتحان بگیرن؟؟ آموزشگاه ارادتی در شهرک ولیعصر ماهی یک بار امتحان می گیره….این جوری هرچی که یاد می گیریم فراموش میشه هر کلاسی که می گیریم با آزمون ۲۰تا۲۵ روز فاصله می گذارند…..لطفا رسیدگی شود

  8. من از ابانماه ثبت نام کردم مدیر آموزشگاه حاضر نیست کلاس عملی تشکیل بده همه را با رشوه قبول می کنه جهت شکایت رفتم پیش راهنما هیج کاری انجام نداد

  9. 197 رسیدگی نمیکنه چرا آموزشگاه رانندگی تخصص کرمانشاه برای آزمون روز امتحان مدت هاست از یک ماشین فرسوده استفاده می‌کنه که باعث رد شدن 80درصد از کارآموزان میشه چون صاحب ماشین هزینه کمتری از آموزشگاه میگیره چند بار هم اعتراض کردیم فایده ای ندارد لطفاً رسیدگی کنید

  10. سلام اموزشگاه رانندگی ترافیک شهر بندرعباس حدود یک ساله پرونده تشکیل دادم هنوز میگن سایت برای ثبت نام باز نشده فاصله ش تا شهر هم ۱۵تا ۲۰ کیلومتره که واقعه کسی که ماشین نداشته باشه خیلی هزینه پاش میفته .یعنی شهر به این بزرگی یه اموزشگاه نبایدباشه.اخه چرا کسی رسیدگی نمیکنه.این همه آدم که حتی بعضیها پول هم جلو ازشون گرفت چکار باید بکنن؟

  11. تو هوای سرد من یک ساعت از تصادفم گذشته هنوز افسر نیومده
    از اول مشهد تا آخر مشهد کلا ۳۰ دقیقه زمان می‌بره
    خدمت رسانی خیلی خیلی ضعیف
    یکم فکر مردم باشین

  12. باسلام.اموزشگاه رانندگی راهنما درکرمان مدت یکماه است که چهار مرتبه مراجعه کردم برای
    نوبت دهی جهت امتحان شهر که هر دفعه اعلام می‌کنند که ظرفیت پذیرش نداریم…… تکلیف چیست……تشکر

  13. سلام .اموزشگاه رانندگی پایه دوم تورکمن صحرا در گنبدکاووس مربی های اموزشی شون از ارباب رجوع اخاذی میکنن چون تعداد مراجعه کننده زیاده و فقط دو تا مربی هستن .کاردکس نوبت بزاری یک سال هم نوبتت نمیرسه میگن و میخای زودتر بگیری باید پول جدا اضافه رشوه بدی کسی هم نیست رسیدگی کنه گرگان مرکز استان هم رفتیم هیچ فرقی نکرد.
    الان من بنظرتون چکار کنم راه حل بدین؟
    اگ مسئولی میبینه لطفا رسیدگی کنه

    1. باسلام بنده آموزشگاه ناوبران ثبت نام کردم جهت اخذ گواهینامه فک کن از کل مبلغ 3میلیون میشد 2860 فقط بابت ده جلسه آموزش بوده ..حالا ما رفتیم آموزش دیدیم الان که موقع امتحان شده میگن امتحانات تو یه آموزشگاه دیگه و با یه لیفتراک دیگه است برید اونجا و درضمن از 60 نفر که رفتیم آموزشگاه دیگه هیچ کس قبول نمیشه .ولی هنرجویان خود آن آموزشگاه قبول میشوند

  14. اصلا ۱۹۷‌ رسیدگی نمیکنه من تماس گرفتم گفت برو راهور منطقه خودتون اموزشگاه رانندگی معراج جاده ملارد خیابان اهری برای خانمها مربی اقا میزاره و کلا مربی اقایی که برای ابجی من گذاشتن کلا خارج از بحث صحبت میکنه و میره تو زندگی خصوصی طرف و هر جلسه یک ساعت اموزش میده من به مسئول اموزشگاه گفتم مربی رو عوض کن مربی خانم‌ بزار ولی متاسفانه ما رو مجبور کردن که مربی رو عوض نکنینم گفتن عوحمیدض کنید ۴ ماه عقب میفتی

  15. آموزشگاه فرهنگ مشهد ثبت نام کردم بعد پنج ماه برای کلاس تو شهری به من زنگ زدن آنقدر دیر اینکارو کردن که افتاد تو محرم صفر و تعطیلی من رفتم کربلا و وقفه افتاد توی کلاسا حالا ما بقی جلسات رو میخوان هزینه اضافه بگیرن تازه خیلی هم بی ادب گستاخن مخصوصا مربیش

    1. سلام دقیقا همین مشکل برای من هم پیش اومده شما چیکار کردی هزینه پرداخت کردی یا نه تونستی کاری بکنی

    2. منم کرمان دقیقا همین اتفاق افتاده آموزشگاه پارک بعد از حدودا ۴ماه خودم تماس گرفتم میگن خودت باید پیگیری میکردی و از طرفی پرو پرو میگن هزینه اضافه شده باید 3650واریز کنید کجا میتونیم شکایت کنیم؟

  16. با سلام. در مورد آموزشگاه میلاد تبریز (به مدیریت آقای رسول حیدرزاده) میخاستم عرض کنم که ایشون آقای رسول حیدرزاده و پسرشون با ارباب رجوع و همچنین با افسر آزمون رانندگی خیلی بی ادبانه و گستاخانه رفتار میکنندو حرمت مراجعین را رعایت نمیکنن، لطفا درصورت امکان رسیدگی فرمایید.

  17. سلام وقت بخیر
    آیا اطلاعات ( اسم شاکی) در سامانه 197 به آموزشگاه رانندگی داده میشود؟

  18. آموزشگاه میلاد تبریز هزینه جلسات اضافی را به یکباره از صد هزار تومان به صد و شصت هزار تومان افزایش داده یعنی 60% اضافه
    و به عبارتی این معنی را میرساند که در این کشور 60 % تورم وجود دارد در حالیکه حقوق من کارمند فقط 10 درصد افزایش پیدا کرده
    حال این فاصله و گپ چگونه باید تعبیر و تفسیر شود
    در ضمن اخلاق و رفتار کارکنان اصلا خوب نبوده و کرامت مشتریان رو اصلا رعایت میکنند.و با بی احترامی محض و بی ادبی با مراجعین رفتار نموده و خانمها رو مسخره مینمایند

  19. اگرآموزشگاه ثبت نام نکند می توان شکایت کرد من برای ثبت نام پایه یک مراجعه کردم ولی آموزشگاه مرا ثبت نام نکرد گفت تا۲/۵سال باید صبر کنی چون متقاضی ها زیادهستند

  20. سلام
    ۱۹۷ اصلا جوابگو نیست . من به این شماره زنگ زدم واعتراض کردم که آموزشگاه برای آزمون از ماشین های فرسوده استفاده می کنه . صندلیش جابجا نمیشه پات به کلاچ نمی رسه .این ماشین ها کلاچ سفتی دارن ، که قابل استفاده نیست . و باعث شده تعداد زیادی از بچه ها رد بشن

  21. سلام اگر مربی در مقدار و کفیفت آموزش کوتاهی کرده باشد آزمون کتبی و عملی دادن کار آموز و گرفتن گواهی نامه منع قانونی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا