شکایت از اشخاص

شکایت پلاک خودرو چیست؟

این روز ها ممکن است در ارتباط با شکایت پلاک خودرو مسائل مختلفی را شنیده باشید که شاکی می تواند به طرق مختلف از فرد خاطی شکایت قانونی کند. به طور کلی اموال منقول مانند خودرو معاملات خاص خود را دارند و شرایط و ضوابط قانونی برای آن ها در نظر گرفته می شود.

در واقع زمانی که معامله یا خرید و فروش در زمینه خودرو صورت می گیرد، نیاز است تا طرفین معاملات به نکات قانونی خاصی توجه داشته باشند. یکی از موضوعات مهم در این زمینه، بحث شکایت از پلاک خودرو و نحوه استعلام از شکایت مزبور می باشد.

متاسفانه در سالیان گذشته سوء استفاده های زیادی در مورد پلاک خودرو شده است و در صورت انجام یک سری شرایط خاص می تواند جنبه کیفری و مجازات برای فرد مرتکب به همراه داشته باشد.

زمانی که فردی اقدام به خرید خودرو می کند، باید توجه خاصی نسبت به موضوع پلاک خودرو داشته باشد، در غیر این صورت با مشکلات حقوقی و قضایی مواجه خواهد شد. با توجه به این که حل و فصل موضوعات مربوط به پلاک خودرو پیچیدگی های خاص خود را دارد، می توانید از مشاوره های حقوقی سامانه شکایت 24 استفاده کنید.

منظور از شکایت پلاک خودرو چیست؟

شکایت از پلاک خودرو یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه مسائل حقوقی است که در حال حاظر حجم بالایی از پرونده های دادگستری را به خود اختصاص داده است. شکایت از پلاک خودرو زمانی مطرح می شود که خودرویی مرتکب تخلف یا جرمی شده است و شاکی به لحاظ قانونی این حق را دارد تا از خودرو مزبور طرح شکایت کند.

همچنین بخوانید

در اغلب این گونه شکایات هویت اصلی راننده مشخص نیست و فرد شاکی تنها می تواند از طریق پلاک خودرو اقدام به ثبت شکایت نماید.

در واقع شخص یا اشخاص خاطی سعی بر این دارند تا به هر نحو ممکن هویت خود را نمایان نکنند و به نوعی در ارتباط با تخلفی که انجام داده اند، رد یا اثری از خود به جای نگذارند. اما در این صورت به راحتی از طریق شماره پلاک خودرو می توان علیه آن ها اقامه دعوی نمود.

حتی در مواردی که راننده خودرو برای سایر افراد ایجاد مزاحمت می کند یا اقدام به فحاشی و توهین می کند، در صورتی که مشخصات وی به درستی قابل تشخیص نباشد، در صورت شکایت شاکی تحت تعقیب کیفری قرار می گیرد.

به طور کلی شکایت از پلاک خودرو زمانی معنا پیدا می کند که امکان تشخیص هویت و مشخصات فرد متخلف مانند چهره و ظاهر او وجود ندارد و اصلی ترین مدرک شاکی برای اثبات ادعای خود و همچنین طرح شکایت در مراجع قضایی، شماره پلاک خودرو می باشد.

به همین جهت زمانی که خودرویی برای شما مزاحمت ایجاد کرد یا به دلایل مختلف مرتکب جرائمی مانند توهین و فحاشی شد، بهترین راه حل ممکن برای شکایت از او ثبت اطلاعات مربوط به شماره پلاک وی می باشد.

در غیر این صورت اگر امکان دسترسی به شماره پلاک شخص متخلف وجود نداشته باشد، کار برای طرح شکایت و ارائه ادله و اسناد کافی به مرجع مربوطه دشوار خواهد شد.

البته در این شرایط می توان از دوربین های مدار بسته موجود در اماکن عمومی برای طرح شکایت از پلاک خودرو استفاده نمود و تا حد زیادی به فرد شاکی برای اثبات ادعای خود کمک می کند.

شکایت از پلاک خودرو

مصادیق شکایت از پلاک خودرو

در قانون ایران انجام یک سری از رفتار ها تخلف محسوب شده و حتی می تواند منجر به وقوع جرم شوند. عمده تخلفات و جرایمی که ممکن است باعث شکایت از پلاک خودرو شود، به شرح زیر می باشد:

  • سارقانی که اقدام به جابجایی خودرو های سرقتی می کنند. درواقع زمانی که سارقان اقدام به نقل و انتقال یک یا چند خودرو سرقتی می کنند، می توان از طریق شماره پلاک از آن ها شکایت کیفری نمود. البته سارقان در این زمینه ابتکار عمل فراوانی دارند و بعد از سرقت خودرو، اقدام به تغییر شماره پلاک آن می نمایند تا از این طریق امکان شناسایی آن ها وجود نداشته باشد.
  • فرار راننده مقصر در حادثه تصادف. در بسیاری از تصادفات رانندگی، شخص مقصر بدون در نظر گرفتن شرایط قانونی اقدام به فرار می کند. درواقع شخص خاطی با علم به مقصر بودن خود، صحنه بروز حادثه را ترک می کند. در این صورت می توان با ضبط شماره پلاک خودرو علیه او طرح شکایت کیفری نمود.
  • ایجاد مزاحمت برای عابران توسط خودرو های متخلف. در اغلب مولقع دیده شده است که رانندگان و سرنشینان خودرو برای عابرین پیاده مزاحمت های گوناگون ایجاد می کنند و همین مورد زمینه طرح شکایت علیه آن ها را فراهم می کنند. به طور مثال راننده اقدام به عابران پیاده توهین و فحاشی ناموسی می کند یا مورد بارزتر آن ایجاد مزاحمت برای بانوان در عابر پیاده که به وفور در امکان عمومی کشورمان مشاهده می شود.
  • خودروهای متخلفی که تخلفات رانندگی گسترده و خطرناک داشته‌اند. خودرو هایی که در چند سال گذشته مرتکب تخلفات مختلفی شده اند و برای آن ها سوابق منفی درج شده است، امکان شکایت از طریق پلاک خودرو های مزبور وجود دارد.
  • خودرو هایی که اقدام به آدم ربایی می کنند. اگر توسط خودرویی مورد سرقت قرار گرفته اید یا چنانچه چنین موضوعی را در خودرویی مشاهده کردید، می توانید با ثبت شماره پلاک خودرو متخلف، علیه راننده و سرنشینان شکایت کیفری کنید.
  • خودرو هایی که به قاچاق محصولات مختلف متهم هستند. امکان طرح شکایت کیفری برای خودرو هایی که کار قاچاق هر نوع محصولی را انجام می دهند، وجود دارد.
  • خودرو هایی که اقدام به حمل و نقل مواد مخدر و مشروبات الکی می کنند. خودرویی که بنا به هر دلیلی، انواع مشروبات الکی، مواد مخدر یا مواد روانگردان را حمل نماید، می توان از پلاک خودرو آن شکایت کیفری نمود. حتی اگر راننده ثابت کند که موارد مذکور متعلق به وی نبوده و فقط آن ها را حمل و نقل می کرده است، دلیلی بر عدم شکایت کیفری از او نمی باشد. در صورتی که خودرویی را مشاهده کردید که انواع مشروبات الکی و مواد مخدر را حمل و نقل می کند، در وهله اول شماره پلاک خودرو را یادداشت کنید و در اختیار مراجع انتظامی قرار دهید تا طرح شکایت از آن آغاز گردد.
  • خودرویی هایی که بدهی های زیادی در زمینه عوارض شهرداری یا خلافی رانندگی دارند.

در مورد موارد فوق، اگر شاهدانی در صحنه حضور داشتند یا پلیس مستقیما شماره پلاک خودرو را ثبت نمود، امکان شکایت از پلاک خودرو و تعقیب قضایی راننده متخلف وجود خواهد داشت.

شکایت از پلاک خودرو مزاحم

انجام تخلفات و جرائم مرتبط با وسایل نقلیه هرساله در حال افزایش است و همواره شاهد تخلفات گسترده ای از سوی رانندگان خودرو می باشیم. برخی افراد به دلایل مختلف در حین استفاده از خودرو جرایمی را مرتکب می شوند و مطابق قانون امکان مجازات آن ها وجود دارد.

تصور برخی از رانندگان این است که در صورت انجام تخلف یا جرمی، امکان شناسایی آن ها وجود ندارد و به راحتی می توانند هر نوع رفتاری را مرتکب شوند، در حالی که تحت عنوان خودرو مزاحم امکان شکایت از آن ها وجود دارد.

عمده جرایم و تخلفات صورت گرفته از سوی خودرو ها را می توان شامل توهین کردن، سلب آسایش و یا ایجاد مزاحمت از طریق خودرو با روش های مختلف دانست که با در اختیار داشتن پلاک خودرو می توان نسبت به طرح شکایت کیفری اقدام کرد.

شکایت از پلاک خودرو مزاحم به این معناست که راننده خودرو برای خودرو های دیگر یا عابرین پیاده به طرق مختلف مزاحمت ایجاد کند و با برداشتن شماره پلاک خودرو امکان شکایت از وی وجود دارد. ایجاد مزاحمت از سوی راننده خودرو برای دیگران صرفا به مواردی مانند توهین، اذیت کردن عابران و حتی بانوان و غیره نمی باشد، بلکه پارک خودرو جلوی درب اماکن مسکونی می تواند مصداقی در این زمینه باشد.

زمانی که شخصی اقدام به پارک کردن خودرو خود جلوی درب منازل دیگران می کند، مالک خانه می تواند علیه شخصی متخلف اقامه دعوی نماید.

در قانون ایران توهین و فحاشی به دیگران ایجاد مزاحمت برای کودکان و بانوان در اماکن عمومی جرم محسوب می شود و میزان مجازات خاصی برای افراد مرتکب در نظر گرفته شده است. بنابراین تفاوتی نمی کند که شخص در ماشین خود یا غیر از آن برای دیگران ایجاد مزاحمت کند و تحت هر شرایطی در صورت ارتکاب چنین رفتار هایی مطابق قانون مجازات می شود. بنابراین مطابق با نوع مزاحمتی که ایجاد شده است، می توان از فرد متخلف شکایت کیفری کرد و با ارائه شکواییه مناسب، رسیدگی به شکایت را از مراجع صالح قضایی درخواست کرد.

شکایت پلاک خودرو

نحوه شکایت از پلاک خودرو

شکایت از خودرو های مزاحم و متخلف از طریق شماره پلاک آن ها روش های خاص خود را دارد و فرد شاکی می بایست از روش قانونی اقدام به طرح شکایت نماید. همانطور که گفته شد، شکایت از خودرو های متخلف و مزاحم امکان پذیر است و شاکی می تواند با در اختیار داشتن شماره پلاک خودرو اقامه دعوی کند.

در مواردی که شاکی توانسته است هویت و مشخصات راننده متخلف را شناسایی کند، به راحتی می توان علیه او در دادسرا شکایت مربوطه را مطرح کرد. در مواقعی ممکن است امکان شناسایی شخص خاطی وجود نداشته باشد، حال در این صورت شاکی چگونه می تواند شکایت خود را مطرح کند؟

در حالتی که هویت راننده شناسایی نشده است، امکان شکایت از پلاک خودرو مزاحم وجود دارد و شاکی می تواند با اعلام شماره پلاک خودرو به مقامات قضایی، هویت و مشخصات وی را درخواست کند.

در واقع مقامات قضایی از طریق استعلام شماره پلاک خودرو می توانند مشخصات و اطلاعات راننده یا شخص متخلف را شناسایی کنند. بعد از تشخصیص اطلاعات هویتی راننده خودرو مزاحم، وی توسط مرجع قضایی ابتدا به دادسرا و سپس برای صدور حکم و تعیین مجازات به دادگاه احضار می شود.

طرح کلیه شکایات کیفری در مراجع قضایی از طریق شکوائیه صورت می گیرد که در خصوص شکایت از پلاک خودرو نیز به همین صورت است. در شکوائیه مربوط به پلاک خودرو می بایست تمام اطلاعات لازم از جمله شماره پلاک ماشین ذکر شود.

چه مرجعی به شکایت پلاک خودرو رسیدگی می کند؟

با توجه به این که شکایات مربوط به پلاک خودرو جنبه کیفری دارند، طبیعتا مراجع قضایی کیفری صلاحیت رسیدگی به این گونه شکایات را دارند. رسیدگی به هر جرمی ابتدا در دادسرا صورت گرفته و تحقیقات مقدماتی جرم توسط این مرجع انجام می شود.

در خصوص شکایت از پلاک خودرو مزاحم و متخلف، دادسرا محل وقوع جرم صالح به رسیدگی است.

دادسرا ابتدا درباره نوع جرم به وقوع پیوسته و نحوه ارتکاب آن تحقیقات لازم را به عمل می آورد. در وهله اول دادسرا می بایست استعلامات لازم را در زمینه شماره پلاک خودرو انجام دهد و بعد از تعیین شدن هویت و مشخصات راننده، تحقیقات بعدی را به جریان بیاندازد. سپس برای انجام تحقیقات نهایی و صدور حکم و تعیین میزان مجازات راننده خودرو متخلف، پرونده به دادگاه کیفری صالح ارجاع داده می شود.

پلاک خودرو

چگونه شکوائیه مرتبط با پلاک خودرو مزاحم تنظیم کنیم؟

تنظیم شکوائیه متناسب با پلاک خودرو مزاحم که تمام قواعد و مقررات قانونی در آن رعایت شده است، می تواند در روند رسیدگی به شکایت بسیار موثر باشد. به طور کلی تنظیم شکوائیه پلاک خودرو تشریفات خاص خود را دارد و به همین جهت بهتر است از مشاوره حقوقی مجرب در این زمینه بهره بگیرید.

در واقع اگر نکات قانونی  در تنظیم شکوائیه به درستی رعایت نشود، توسط مرجع رسیدگی کننده رد می شود و ترتیب اثری به آن نخواهد داد.

در واقع رعایت نکات مهم و قواعد خاص تنظیم شکوائیه باعث می شود که مرجع قضایی سریع تر به پرونده رسیدگی کند و شکایت مربوطه زودتر به نتیجه برسد.

شکایت 24 با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و غیره می تواند شما را در ارائه انواع شکایت نامه نظیر شکایت از پلاک خودرو یاری نماید. با توجه به این که تنظیم شکوائیه مستلزم رعایت اصول و تشریفات قانونی خاصی است، به شما توصیه می کنیم تهیه این گونه اوراق قضایی را به سامانه ما بسپارید.

آیا برای شکایت از پلاک خودرو نیاز به مشاوره حقوقی دارید؟

در صورتی که شخصی با خودرو خود برای شما مزاحمت ایجاد کرده است یا به واسطه انجام تخلفی خاص قصد شکایت از او را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس های متنوع سامانه شکایت 24 می باشد که می توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم. اصولا طرح شکایت مرتبط با پلاک خودرو، کمی زمانبر و نیازمند رعایت یک سری موارد قانونی است که بدون بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می کند.

سامانه شکایت 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور حقوقی و کیفری و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماید. در صورتی که قصد شکایت از پلاک خودرو مزاحم یا متخلف را دارید، بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از خدمات این سامانه بهره مند شوید.

تعویض پلاک خودرو

در صورتی که راننده خودرو اقدام به فحاشی یا توهین کند، می توان علیه او طرح شکایت کرد؟

بله، با توجه به این که توهین و فحاشی در قانون ایران جرم محسوب می شود، در صورت ارتکاب این رفتار از سوی راننده خودرو امکان شکایت کیفری علیه او وجود دارد.

اگر شاکی نتواند هویت و مشخصات راننده متخلف را شناسایی کند، برای طرح شکایت کیفری چه اقدامی می تواند انجام دهد؟

در صورتی که امکان شناسایی هویت راننده وجود ندارد، شاکی می تواند با در اختیار داشتن اطلاعات و شماره پلاک خودرو شکایت خود را در مراجع قضایی مطرح کند.

راه حل مناسب برای طرح شکایت از پلاک خودرو متخلف چیست؟

قاعدتا برای طرح هر گونه دعاوی اعم از حقوقی و کیفری، استفاده از وکیل می تواند کمک زیادی به شاکی کند. اما در مواقعی ممکن است دسترسی به وکیل به دلایل مختلف امکان پذیر نباشد که در این صورت راه حل مناسب برای طرح شکایت از پلاک خودرو، بهره مندی از مشاوره های تخصصی حقوقی سایت شکایت 24 است.

ما در شکایت 24 با داشتن تیمی از وکلای دادگستری مجرب و مطلع و کارشناسان حقوقی آگاه، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ ای در حوزه شکایت از پلاک خودرو را در اختیار شما بگذاریم.

هزینه های لازم در خصوص شکایت از پلاک خودرو چه مقدار است؟

به طور کلی شکایت از پلاک خودرو از مرحله تنظیم شکوائیه تا مراحل نهایی آن مستلزم هزینه های متغیری می باشد. ما در سایت شکایت 24 این امکان را برای شما فراهم کردیم تا با بهترین شرایط ممکن بتوانید شکایت خود را در این زمینه مطرح کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

یک دیدگاه

  1. سلام عزيزان من چند روز درگير يك مورد بودم گفتم بگم بهتون شكايت نوع يك روي پلاك خودرو به خاطر جريمه بالاي يك ميليون هست سال 1400 اسفند گفته بودن شده سه ميليون ولي نشده من يك هفته درگير بودم امنيت اخلاقي رفتم و ستار خان ترخيص خودرو گفتن براي مبلغ جريمه است و جاي نگراني نيست فكر ميكردم براي حجاب باشه پس خيالتون راحت جريمه نوع يك جريمه نوع يك براي خلافي بالاي يك ميليونه و نه قضايي است نه شكايت امنيت اخلاقي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا