شکایت از سازمان ها

شکایت از گمرک ورودی مسافر در فرودگاه

شاید برای شما هم تا به‌ حال این اتفاق افتاده که وقتی از خارج کشور وارد ایران می‌شوید، کالا یا جنسی همراه‌تان باشد که در گمرک فرودگاه برایتان دردسرساز گردد یا مامورین گمرک به درست یا غلط از ورود آن کالا به کشور ممانعت به عمل آورند.

یا تا به حال پیش آمده که هنگامی که به کشور دیگری سفر می‌نمایید، مامورین گمرک مجبورتان نمایند وسیله‌ای را از چمدانتان بیرون بکشید و بابتش توضیح یا جریمه بدهید؟

برای بررسی این موارد و دانستن حقوق مسافرین در هنگام حمل اجناس و کالاهای خود و همچنین طرح شکایت موثر، لازم است در بدو امر با برخی قوانین و مقررات حمل بار مسافرین در قوانین و مقررات گمرکات آشنایی لازم را به دست آورید.

در صورتی که شما نیز ازمخاطبین این سامانه حقوقی هستید و از شاکیان برخی خدمات گمرکات فرودگاه‌های کشور می‌باشید، با ما همراه باشید تا ضمن بررسی برخی حقوق مسافران و وظایف خدمات‌رسانی گمرکات، شما را با نحوه شکایت از گمرکات آشنا نماییم.

مسافران خروجی به چه مسافرانی اطلاق می‌گردد؟

مسافران خروجی به آن دسته از مسافرینی گفته می‌شود که قصد خروج از خاک ایران را دارند. قوانین گمرکی کشور شرایط خروج کالا یا بار مسافران پروازهای خروجی را بدین شرح مشخص نموده است:

همچنین بخوانید
  • مسافرانی که در حال خروج از کشور هستند اعم از این‌که تبعه کشور ایران باشند یا تبعه سایر کشورها، قادر خواهند بود علاوه بر لوازم شخصی و وسایل سفر، کالاهای ایرانی تا سقف مشخص شده برای مسافران ورودی را به مقداری که ذیلا به آن اشاره خواهد شد، به همراه خود از کشور خارج نمایند. البته در صورتی که هر دو گروه کالا جنبه‌ تجاری و بیزینسی پیدا نکند.
  • اتباع خارجی نیز که به‌ صورت رسمی در ایران به تحصیل یا فعالیت شغلی مشخصی مشغول هستند، در پایان تحصیل یا دوره‌ کاری خود قادرخواهند بود لوازم خود را در حد متعارف و بدون مجوز یا کارت بازرگانی از کشور خارج نمایند.

امکان خروج چه کالاها و به چه میزانی از گمرکات کشور ممکن می‌باشد؟

همانگونه که ذکر شد مسافران می‌توانند کالاهای مشخص شده‌ای را تا سقفی معین و البته به شرطی که جنبه فعالیت تجاری نداشته باشد از گمرکات فرودگاه‌ها، از کشور خارج نمایند.

این کالاها شامل برخی موارد خوراکی مانند خشکبار، لوازم تزیینی مثل طلا و فرش و گلیم، ارز، آثار هنری و عتیقه و چند مورد دیگر می‌باشد که مسافران با حجم و مقداری که در ادامه توضیح داده خواهد شد، می‌توانند نسبت به خروج آن اقدام نمایند لازم به ذکر است هیچ مامور گمرکی در حد سقف‌های مجاز نمی‌تواند از خروج بار مسافران جلوگیری به عمل آورد:

فرش‌های دستباف و گلیم دستباف

خارج کردن فرش‌های دستباف به همراه مسافران تا سقف ۲۰ متر مربع برای هر نفر مجاز بوده و مسافران از نظر تعداد قطعات فرش همراه محدودیتی نخواهند داشت، البته در صورتی که سقف مجاز 20 متر ذکر شده را رعایت نمایند.

لازم به ذکر است امکان خروج فرش همراه مسافران علاوه بر مرزهای هوایی از سایر مرزهای دریایی و زمینی نیز مجاز شمرده شده است.

البته خروج فرش‌های نفیس و قیمتی که دارای ارزش تاریخی و میراث فرهنگی هستند، از کلیه گمرکات کشور ممنوع می‌باشد و البته تشخیص آن به عهده کارشناسان میراث فرهنگی مستقر در گمرکات کشور خواهد بود.

ضمنا با توجه به مقررات گمرک، خروج فرش همراه مسافر به مقصد کشورهای سوریه، عربستان و عراق مجاز نبوده و ماموران گمرک از این امر ممانعت به عمل خواهند آورد.

دلار یا یورو و در مجموع ارز همراه مسافر

بر اساس قوانین و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،خارج کردن وجه نقد چه ایرانی چه خارجی حداکثر تا معادل مبلغ پنج هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر برای هر مسافر مجاز و آزاد در نظر گرفته شده است.

البته شایان ذکر است خروج نقدی ارز در قالب چک‌های مسافرتی بانکی نیز آزاد عنوان شده است. همراه داشتن ارز خارج از سقف تعیین شده در صورت گزارش ماموران گمرک، به عنوان قاچاق ارز محسوب شده و قابل پیگیری قانونی است.

زیور آلات و مسکوکات طلا و نقره

خارج کردن زیورآلات شامل طلا شخصی همراه مسافر، حداکثر به میزان۱۵۰ گرم برای هر نفر از انواع مصنوعات طلا مجاز می‌باشد.

ضمنا خروج ظروف نقره و مصنوعات نقره به عنوان سوغات و هدیه توسط مسافران حداکثر تا میزان ۲ کیلوگرم مجاز شمرده شده است البته در صورتی که این اشیا با تشخیص کارشناسان گمرک از آثار فرهنگی و تاریخی محسوب نگردند.

اشیا عتیقه وآثار هنری

برابر با قوانین میراث فرهنگی و گمرک جمهوری اسلامی ایران خارج کردن هر نوع اشیا عتیقه،‌ کتاب‌های خطی، آثار هنری اصیل و چاپ سنگی، اوراق مینیاتوری، قطعات خوشنویسی شده، انواع سکه‌های گران‌بها و هر نوع اشیای تاریخی و میراث فرهنگی که به تشخیص کارشناسان میراث فرهنگی مستقر در فرودگاه، عتیقه و دارای قدمت محسوب گردند از کشور ممنوع است.

سلاح و مهمات

خارج کردن هر نوع اسلحه و مهمات و تجهیزات نظامی سبک و سنگین تحت هر عنوان از کشور ممنوع است.

آجیل و خشکبار

خارج کردن انواع خشکبار همچون پسته، بادام، فندوق، بادام زمینی، زعفران و غیره به همراه مسافر در صورتی که به مقداری باشد که جنبه‌ تجاری پیدا نکند، مجاز است.

ضمنا حداکثر مقدار مجاز پسته برای خروج، به ازای هر گذرنامه ۱۰ کیلوگرم و زعفران به ازای هر گذرنامه ۱۰۰ گرم تعیین گردیده است.

همانند فرش و گلیم خروج پسته، مغز پسته، خشکبار و زعفران برای مسافران ایرانی که عازم سه کشور سوریه، عراق و عربستان هستند ممنوع اعلام گردیده است.

البته این محدودیت‌های فوق شامل جهانگردانی که گذرنامه‌ی خارجی داشته باشند، نمی‌گردد.

ورودی مسافران فرودگاه امام

مسافران ورودی به چه مسافرانی اطلاق می‌گردد و برابر با قانون چه حقوقی برای ورود کالا به کشور دارند؟

مقصود از مسافران ورودی، به آن دسته از مسافرینی گفته می‌شود که قصد آمدن به ایران را دارند. قوانین و مقررات گمرک برای این دسته از عزیزان به شرح زیر است:

  • مسافران ایرانی یا غیر ایرانی که از مناطق آزاد تجاری و صنعتی یا از خارج کشور به کشور وارد می‎ گردند، به جز اشیای شخصی و مستعمل و اسباب سفر همراه خود، به شرط غیرتجاری بودن، از پرداخت پایه حقوق ورودی معاف خواهند بود، این مسافران قادر خواهند بود هرسال یک ‌بار کالاهایی به ارزش حداکثر ۸۰ دلار با معافیت از پرداخت سود بازرگانی و حقوق گمرکی به شرط غیرتجارتی بودن و مازاد بر ارزش مذکور را با پرداخت حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی وارد کشور کرده و ترخیص کنند.
  • اشیا شخصی مستعمل همراه مسافر واسباب سفر چنا‌چه جنبه‌ تجاری نداشته باشد، به‌ طور کلی از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف خواهند بود. اشیا و لوازم شخصی و اسباب سفر باید همراه مسافر باشند، در غیر این‌ صورت در هنگام توقف او در خارج از مرز، باید به موسسه‌ حمل ‌و نقل تحویل داده شوند و در مدت یک ماه قبل تا یک ماه بعد از ورود مسافر به گمرک برسند.
  • قطعات و لوازم فنی و مواد اولیه مربوط به مشاغل و  واحدهای تولیدی، توسط مسافران قابل ترخیص نخواهند بود.

امکان ورود چه کالاها و به چه میزانی توسط مسافران از گمرکات کشور ممکن خواهد بود؟

طبق آخرین مقررات اصلاح شده آیین‌نامه‌های گمرکی، ورودهر نوع ارز به کشور به هر مقداری که باشد محدودیتی نداشته و کاملا آزاد می‌باشد.

طبق قوانین بانک مرکزی مسافران مبادی ورودی باید ارز همراه خود را با تسلیم اظهارنامه‌ ارزی به شعب بانک ملی مستقر در مبادی ورودی اظهار و گواهی آن را دریافت نمایند.

همچنین ورود زیورآلات همراه مسافر از قبیل النگو، دستبند، گردنبند، انگشتر، ساعت، گوشواره و غیره برای مصارف شخصی و در حد متعارف مجاز خواهد بود و ورود مازاد بر آن مقدار، منوط به کسب مجوز قبلی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

آیا امکان ورود ابزارآلات کار توسط مسافران در پروازهای ورودی به کشور ممکن است؟

افزار دستی و ابزارآلات مستعمل مربوط به شغل و حرفه‌ خارجیانی که برای اقامت دائم به ایران می‌آیند و همچنین ایرانیان، تحت شمول معافیت مسافری بند ۷ ماده ۳۷ قانون امور گمرکی قرار خواهد گرفت، البته چند شرط در این خصوص لازم است که رعایت گردد:

  • اشتغال آن اشخاص به حرفه و پیشه‌ کار مورد نظر، باید به تصدیق مقامات کنسولی ایران در کشور محل اقامت قبلی آنان رسیده باشد و در شهرها یا کشورهایی که فاقد مقامات کنسولی ایران باشند، ارائه‌ تاییدیه و گواهی مقامات محلی آن کشور کفایت می‌کند.
  • آن کالا باید بین یک ماه قبل از ورود تا نه ماه بعد از ورود آن شخص به گمرکات کشور برسد.
  • لازم به ذکر است دستگاه‌ها و ماشین‌آلات از شمول این مقررات استثنا شده‌اند و طبق قانون مقررات صادرات و واردات کشور پذیرنده، تابع شرایط ورود کالا خواهد بود.
  • کالای وارداتی نباید جنبه‌ تجارتی و بیزینسی داشته باشد.

چه مقرراتی برای واردات کالاهای همراه ایرانیان مقیم خارج در قوانین ایران پیش‌بینی شده است؟

اشیا شخصی مستعمل و لوازم خانه ایرانیان مقیم خارج از کشور اعم از مسافران با گذرنامه‌‌های عادی، سیاسی یا خدمت که مدت اقامت آن‌ها در خارج از کشور یک سال یا بیشتر باشد و شش ماهِ آخرِ آن نیز حضوری متوالی داشته باشد و همچنین اشیا مستعمل و لوازم خانه اتباع خارجی که برای اقامت دائم یا موقت به ایران وارد می‌شوند، کاملا آزاد بوده البته مشروط بر این که:

  • لوازم و اشیا مسافر از کشور و محل اقامت او حمل گردد و بین یک ماه قبل تا نه ماه بعد از ورود او به گمرک برسند.
  • لوازم و اشیا مزبور با وضع و شئون اجتماعی مسافر مناسب بوده و جنبه‌ تجاری نداشته باشند.
  • مسافر مذکور ظرف مدت پنج سال قبل از آن از چنین معافیتی استفاده نکرده باشند.
  • کارمندان دولت که برای انجام ماموریت یک ‌ساله یا بیشتر به خارج از کشور اعزام می‌گردند، در صورتی که قبل از پایان ماموریت و توقف یک ساله وارد کشور شوند، مشمول شرط مدت یک ‌ساله‌ توقف مذکور در این بند نخواهند بود.
  • واردات کالاهای نو همراه مسافران ورودی به کشور چنانچه جزو لوازم شخصی آنان و در حد متعارف باشد، به تشخیص کارشناسان گمرک مجاز است.

توضیح: منظور از لوازم شخصی و اشیا ذکر شده در این قانون، به اشیائی اطلاق می‌گردد که عرفا و صرفا مورد استفاده‌ صاحب آن قرار گرفته و منظور از لوازم خانه، به اشیایی گفته می‌شود که عرفا مورد استفاده‌ خانواده‌ صاحب آن‌ها در زمان اقامت در یک محل باشد. ضمنا خودروهای شخصی مشمول مقررات فوق‌الذکر نمی‌گردند.

بازرسی چمدان

ورود چه کالاها و لوازمی برابر با قوانین گمرک توسط مسافران به کشور ممنوع است ؟

مطابق با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، ورود برخی کالاها یا صدور آن‌ها به‌ طور کلی توسط مسافرین ممنوع بوده و مامورین و کارشناسان از ورود آن‌ها به کشور یا خروج آن‌ها جلوگیری خواهند کرد. برخی از این کالاها عبارتند از:

  • وسایل قمار، مشروبات الکلی، مواد مخدر، اسلحه‌ی سرد و گرم و مواد محترقه و منفجره
  • نشریات، فیلم، عکس، تصاویر و هر کالایی که مغایر شئونات ملی و مذهبی کشور باشد.
  • هر نوع نوشته‌ اعم از کتاب و نشریات مخالف مذهب رسمی کشور یا مخل شئون ملی، نظم و عفت عمومی
  • سایر کالاهایی که ممنوعیت شرعی و قانونی داشته، یا صدور و ورود آن‌ اقلام به موجب جدول تعرفه‌ گمرکی ممنوع اعلام شده است.
  • یخچال، فریزر، رادیو ضبط و تلویزیون به جز رادیو ضبط پرتابل، از فهرست کالاهای مسافری با معافیت گمرکی حذف گردیده‌اند. این ممنوعیت برای کالای همراه مسافران مناطق آزاد تجاری و مسافران عادیِ مبادیِ مجازِ ورودی و صنعتی است.
  • ترخیص کالاهای موضوع ممنوعیت کالاهای حجیم مذکور، در صورتی که جنبه‌ غیرتجاری داشته باشد، بدون استفاده از معافیت و با اخذ حقوق ورودی بلامانع خواهد بود.
  • ممنوعیت ورود کالاهای مذکور شامل مسافران گذر مرزی و آن دسته از مسافران ورودی که از معافیت مسافری استفاده نمی‌کنند و درعوض از فروشگاه‌های شاهد در مبادی ورودی کشور خرید می‌کنند، نیز می‌شود.
  • ورود حیوانات وپرندگان اهلی منوط به ارائه‌ گواهی بهداشت از کشور مبدا و قبول سازمان دامپزشکی است و صدور آن‌ها نیز منوط به ارائه‌ گواهی بهداشت از سازمان دامپزشکی خواهد بود.
  • ورود و صدور پرندگان و حیوانات وحشی منوط به ارائه‌ گواهی از سازمان حفاظت محیط زیست است.
  • ورود و ترخیص اقلام مخابراتی مثل تلفن بی‌سیم و غیره تنها با ارائه‌ مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجاز خواهد بود.
  • ورود و ترخیص گیاهان مثل انواع گل، بذر، نهال وغیره تنها با ارائه‌ مجوز از قرنطینه‌ نباتی سازمان جهاد کشاورزی کشور مجاز است.
  • ورود وترخیص ماهی زنده صرفا با ارائه‌ مجوز وزارت جهاد کشاورزی مجاز است.

در صورت تخلف از ضوابط فوق، چگونه می‌توان از ماموران گمرک شکایت کرد؟

با راه اندازی سایت گمرک الکترونیک، چنانچه هر مسافری شکایت یا اعتراضی به شیوه یا فرآیند ارائه خدمات گمرکی داشته باشد قادر خواهد بود به سامانه پیشخوان خدمات الکترونیکی گمرک مراجعه نموده و علاوه بر اینکه می‌تواند تمامی مراحل و تشریفات گمرکی را کنترل نمایید بلکه قادر است در هر مرحله از عملیات گمرکی، شکایت خود را ثبت و ارائه نماید.

تمامی این اقدامات گمرک جمهوری اسلامی ایران، اعم از پنجره واحد تجارت فرامرزی، راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی، تبادلات الکترونیکی داده‌ها و تغییر شیوه عملیات گمرکی، به منظور تسهیل و شفاف‌سازی تجارت انجام شده است.

معمولا ثبت الکترونیکی شکایت از گمرکات فرودگاهی به دو شیوه انجام می‌گردد:

  • جهت ثبت الکترونیکی شکایت از گمرک فرودگاهی صاحب کالا یا ترخیص کار قادر خواهد بود با ورود به سامانه و ثبت نام، اقدامات لازم را در خصوص نوع شکایت مطرح و مراحل بعدی را به انجام برساند.
  • طریقه دیگر شکایت الکترونیکی از گمرک با شماره سریال اظهارنامه ممکن است که با این روش با ورود به بخش اظهارنامه می‌توان شکایت خود را ثبت نمود.
  • ثبت شکایت الکترونیکی از گمرک بدون شماره سریال اظهارنامه نیز ممکن خواهد بود. در این روش با وارد کردن نام گمرک مربوطه می‌توانید شکایت خود را ثبت کنید. در نهایت یک کد رهگیری دریافت خواهید کرد و پس از اینکه مدیریت گمرک شکایت ارسال شده را بررسی کرد به سامانه داخلی گمرک آن را ارجاع خواهد داد و در صورت پاسخ‌دهی به شکایت، وضعیت شکایت به روز می‌گردد.

در هنگام ثبت شکایت در سامانه الکترونیک شکایت گمرک فرودگاهی، حتما موارد زیر را مد‌نظر قرار دهید:

در هنگام ثبت شکایت حتما توجه داشته باشید که نباید اختلاف زمان ثبت شکایت با زمان ثبت کوتاژ کمتر از ۷۲ ساعت باشد و مرحله فعال اظهارنامه در سالن ارزیابی باید مرحله “کارشناس سالن” باشد. ضمنا تحت هیچ شرایطی نباید اظهارنامه ابطال شده باشد زیرا امکان ثبت دوباره یک سریال وجود ندارد.

در صورتی که ظرف 24 ساعت پس از طرح شکایت ، نتیجه‌ای حاصل نگردید، مطمئنا پرونده شما به کارتابل بازرس وِیژه شکایت ارجاع داده شده است.

البته پیشنهاد می‌گردد به دلیل جوانب متعدد و بعضا پیچیده طرح شکایت از گمرکات در مسائل فوق، لطفا قبل از هرگونه اقدام، اطلاعات کامل و مورد نیاز را در این خصوص کسب نمایید.

سامانه شکایت 24 با کادری از بهترین وکلا و مشاوران حقوقی کارکشته در مسائل مربط به شکایات اداری و گمرکی، تا رفع کامل مشکلات حقوقی در کنار شما خواهند بود.

با ما تماس حاصل نموده و در این زمینه یا موارد دیگر با وکیل پایه یک دادگستری یا مشاور حقوقی متخصص مورد نظر خود مشاوره حقوقی حضوری یا مشاوره حقوقی تلفنی مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

شکایت از بی‌احترامی ماموران گمرک فرودگاه‌ها و تضییع حقوق مسافران

هرگونه بی‌احترامی به مسافران و تضییع حقوق آن‌ها از سوی هر نهاد نظارتی ممنوع است.

سازمان گمرک به همراه مدیران عامل شهرهای فرودگاهی در صورتی که گزارشی از تضییع حقوق مسافران از سوی گمرک داشته باشند به طور حتمی به آن رسیدگی خواهند کرد.

قطعا بسیاری از نهادهای نظارتی در فرودگاه‌های کشور، مسئولیت‌هایی دارند اما اعمال این مسئولیت‌ها نباید بهانه‌ای برای بی‌احترامی و فشار برای باز شدن چمدان مسافران باشد.

در گمرکات فرودگاه‌های کشور نهادی با عنوان کمیته تسهیلات راه‌اندازی گردیده که به صورت ماهیانه شکایات و گزارشات مردمی را مورد بررسی قرار می‌دهد که البته در این خصوص نیاز به طرح شکایت کتبی در مرجع مربوطه می‌باشد.

البته بهتر است مسافران نیز از آوردن و حمل کالاهایی که از نظر گمرک ممنوع است خودداری کنند.

با توجه به توضیحات ارائه شده ، چنانچه هنوز با سوالات و مشکلاتی در این زمینه رو‌به‌رو هستید، می توانید با مشاورین ما در این سامانه حقوقی که به صورت تمام وقت آماده  پاسخگویی به شما عزیزان می‌باشند تماس برقرار نموده و پاسخ سوالات خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت نمایید.

بار در فرودگاه

شکایت علیه گمرکات فرودگاهی چقدر زمان می‌برد؟

باید عنوان کرد، که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی دقیق نیست و نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد ولی از آنجایی که حدود 90 درصد شکایات ثبت شده در سال 1399، از سوی نهادهای مسئول پیگیری وبه سرانجام رسیده است، می‌توان امیدوار بود که صرف زمان زیادی برای رسیدگی و نهایتا صدور رای لازم نباشد.

هزینه‌های طرح شکایت از گمرکات فرودگاهی

با توجه به اینکه برای ثبت شکایت علیه گمرکات فرودگاهی، با توجه به تخلفات و جرایم صورت گرفته در ابتدا نهادها و مراجع اداری صلاحیت رسیدگی دارند، هزینه دادرسی هم با توجه به موضوع و نحوه شکایتی که به این مرجع ارجاع شده است تعیین می‌گردد، که البته در این مسائل هزینه زیادی نیست.

در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه‌های مرحله اجرا و همچنین تعرفه‌های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، اعم از هزینه‌های کارشناسی و هزینه‌های ثبت دادخواست یا شکواییه هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای شکایت از گمرکات چه مدارکی باید به همراه داشته باشم؟

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، برای طرح شکایت شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دارید ارائه کنید و آن‌ها را به همراه طرح شکواییه ضمیمه پرونده‌تان نمایید.

توجه داشته باشید که بر اساس ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی، برای اثبات هر دعوایی از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌توان استفاده نمود.

بلیت پرواز و مستندات لازم از جمله فیلم وعکس از تخلفات گمرکات مربوطه و غیره از جمله دلایل و مستنداتی است که حتما باید ضمیمه شکواییه گردد.

آیا برای تنظیم شکایت در این مورد نیاز به استفاده از خدمات وکیل داریم؟

اگر می‌خواهید طرح شکایت شما از گمرکات فرودگاهی، بهتر و با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی برسید و حقوق از دست رفته‌تان را به دست آورید، به شما توصیه می‌کنیم که با یک وکیل مجرب در خصوص تخلفات کارکنان گمرک حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می‌آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در شرایط پرونده واقعا تاثیر‌گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

همچنین وکلای دادگستری قادرند در مورد کم و کیف تخلفات و جرایم واقع شده و نحوه تنظیم شکایت‌نامه، شما را راهنمایی کنند و می‌تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات شکایت، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی به چه صورت است؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه‌های حقوقی یا کیفری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه‌هایی شامل هزینه دادرسی، هزینه‌های کارشناسی و غیره خواهد بود.

در پرونده ها مختلف دیده شده که شاکی یا خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه‌ها و ثبت شکواییه، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال‌های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، شکایتش با قرار رد یا منع تعقیب مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا