شکایت از سازمان ها

شکایت ثبت احوال چگونه است؟

سازمان ثبت احوال یکی از مراکز مهم در کشور می باشد که از یکسری وظایف حقوقی و قانونی برخوردار است. این سازمان با توجه به وظایف مستقلی که دارد، زیر مجموعه وزارت کشور محسوب می شود.

با توجه به وظایف خطیر و مهمی که بر عهده سازمان ثبت احوال می باشد، در صورتی که مرتکب تخلفی شود، به راحتی می توان علیه آن طرح شکایت کرد. به همین جهت باید اموری که مطابق قانون به این سازمان محول می شود، به بهترین شکل ممکن اجرا شوند، در غیر این صورت سبب بروز مشکلات فراوانی در این زمینه می شود.

این سازمان وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را بر عهده دارد.

در واقع امور هویتی یک انسان از زمانی که متولد می شود، توسط این مرجع به ثبت می رسد و تا زمان مرگ نیز به همین روال می باشد.

ثبت تمام اطلاعات شخصی و هویت اشخاص حقیقی در سازمان مزبور صورت می گیرد و به همین جهت باید شرایط و ضوابطی در نظر گرفته شود تا تحت هیچ شرایطی امکان سوء استفاده در این زمینه برای افراد سود جو فراهم نشود.

لازم به ذکر است که ثبت اسناد و مدارک ملکی از وظایف سازمان ثبت احوال نمی باشد و این مرجع تنها در حوزه ثبت اطلاعات هویتی اشخاص فعالیت می کند. هر سازمان یا ارگانی برای انجام وظایف خود از یک سری دستور العمل ها و آیین نامه های صادره از سوی مراجع ذی ربط پیروی می کند که در ارتباط با سازمان ثبت احوال هم رویه به همین شکل می باشد.

در صورتی که سازمان ثبت احوال مرتکب تخلفی شود یا در انجام وظایف خود کوتاهی کند، زمینه شکایت رافراهم می کند و امکان پیگیری تخلفات سازمان از طرریق مراجع ذی صلاح امکان پذیر است.

اگر این سازمان در ثبت اطلاعات هویت اشخاص دچار خطا یا اشتباهی شود یا قواعد و مقررات قانونی را در زمینه صدور مدارک مانند شناسنامه رعایت نکند، به راحتی می توان علیه آن طرح شکایت کرد.

البته گاهی اوقات خطا هایی که از سوی سازمان ثبت احوال رخ می دهد، جنبه عمدی ندارد که در این صورت می توان با مراجعه مستقیم به سازمان اختلافات پیش آمده را حل و فصل کرد.

در طی سالیان گذشته میزان رضایت مردم از عملکرد سازمان ثبت احوال در سطح قابل قبولی قرار داشته است. اما امکان وقوع اشتباهات و یا تخلفاتی توسط این سازمان وجود دارد و این امری بدیهی و غیر قابل انکار می باشد.

در واقع کسی نمی تواند این ادعا را داشته باشد که سازمان ثبت احوال مرتکب هیچ تخلفی نشده و یا امکان خطا و اشتباهات ثبتی از سوی این مرجع تا کنون رخ نداده است.

این سازمان سامانه ای را برای ثبت شکایات و انتقادات مردمی در نظر گرفته است تا در صورت وقوع تخلفات، امکان اعلام گزارش در این زمینه وجود داشته باشد.

در واقع اگر شخصی از نحوه عملکرد سازمان ثبت احوال انتقاداتی داشته باشد، می تواند از طریق سامانه آن را به ثبت برساند.

ثبت احوال

معرفی سازمان ثبت احوال

همانطور که از نام سازمان ثبت احوال پیدا است، وظیفه اصلی آن ثبت اطلاعات اساسی اشخاص می باشد. این سازمان قدمت چندین ساله در کشور دارد و خوشبخاته در طی چند سال گذشته عملکرد مناسب و قابل قبولی در حوزه فعالیتی خود داشته است.

سازمان ثبت احوال به صورت رسمی در سال 1297 در تهران تاسیس شد و به تدریج در سایر نقاط کشور گسترش یافت. نام اصلی این ارگان ابتدا سجل احوال بود و بعد از گذشت مدت زمانی به سازمان ثبت احوال تغییر یافت.

این سازمان در ابتدا زیر نظر شهرداری و وزارت کشور اداره می شد اما در حال حاضر زیر مجموعه ای از وزارت کشور به شمار می رود.

از سال 1304 شمسی بر اساس قانون، دریافت شناسنامه برای کلیه شهروندان ایرانی در مناطقی که در آن ها اداره سجل احوال دایر بود، الزامی شد.

در سال 1319 نام اداره سجل احوال مستقیما زیر نظر وزارت کشور فعالیت خود را آغاز نمود و در همان سال نام آن به اداره کل آمار و ثبت احوال تغییر یافت. در نهایت در سال 1355 با توجه به ایجاد ساختار جدید در وزارت کشور، این نهاد به نام کنونی یعنی سازمان ثبت احوال کشور تغییر نام داد.

در حال حاضر سازمان ثبت احوال شخصیت مستقل حقوقی دارد که که از لحاظ اداري، مالي و اجرایي وظايف و مسئوليت ‌هايي بر عهده دارد. کليه ادارات ثبت احوال تابع اداره مرکزي بوده و ملزم به رعايت و اعمال قوانين و آیين نامه هاي مصوب در سطح کل کشور  است.

تشکیلات سازمان ثبت احوال را می توان به دو بخش کلی حوزه ستادی و اداره کل تقسیم بندی کرد. حوزه ستادی دارای سه معاونت و شش اداره کل می باشد و ساختار اداری هر اداره کل تقریبا مشابه ساختار حوزه ستادی است.

لازم به ذکر است که رئیس سازمان ثبت احوال همان معاون وزیر کشور است و به همین جهت وظایف مهم و خطیری را برعهده دارد.

شناسنامه

دلایل شکایت از سازمان ثبت احوال

همانطور که ذکر شد، سازمان ثبت احوال وظایف مهم و قانونی را برعهده دارد و عملکرد رضایت بخشی در سالیان گذشته است. اما این سازمان مانند سایر ارگان های دولتی یک سری اشتباهات و خطا هایی داشته است و به همین سبب موجب بروز انتقادات و حتی شکایاتی نیز شده است.

در واقع عواملی در ایجاد طرح شکایات علیه سازمان ثبت احوال دخیل هستند که در اغلب مواقع خود این ارگان در ایجاد این مشکلات تاثیر به سزایی داشته اند. دلایلی که منجر به طرح شکایت از سازمان ثبت احوال می شوند، به شرح زیر است:

اشتباه در ثبت ولادت و صدور شناسنامه

یکی از وظایف اصلی سازمان ثبت احوال، ثبت ولادت و صدور شناسنامه است. بیشترین میزان شکایت طرح شده از اداره ثبت احوال مربوط به وقوع خطا و اشتباهات در ثبت ولادت و صدور شناسنامه می باشد.

در واقع زمانی که نوزادی متولد می شود و والدین وی برای دریافت شناسنامه به اداره ثبت احوال مراجعه می کنند، ابتدا باید گواهی تولد از آن ها توسط کارمندان اداره اخذ شود. البته وقوع این اشتباهات تا حد زیادی به نحوه عملکرد کارکنان و یا مسئولان سازمان مربوطه بستگی دارد.

صدور شناسنامه توسط این سازمان مدت زمانی مشخصی به طول می انجامد و اگر بنا به دلایل مختلفی شناسنامه صادر نشد، باید از طریق سازمان و ادارات زیر مجموعه آن موضوع پیش آمده را پیگیری کرد.

به طور کلی اگر اداره ثبت احوال در صدور شناسنامه و ثبت ولادت دچار تخلفی شود، شخص متقاضی این حق را دارد تا بابت مشکل به وجود آمده را پیگیری نماید و در صورت لزوم اقدام به شکایت کند.

وقوع خطا در ثبت نام و نام خانوادگی

مورد دیگری که زمینه شکایت از اداره ثبت احوال را فراهم می کند، وقوع خطا در ثبت نام و نام خانوادگی اشخاص متقاضی است.

زمانی که فردی برای دریافت شناسنامه فرزند خود اقدام می کند، ممکن است به دلیل ارائه اطلاعات فرد متقاضی، چنین مسائلی پیش آید که در این صورت سازمان در خصوص مشکل مربوطه نقشی ندارد.

اما گاهی اوقات خطا در ثبت مشخصات اشخاص و درج آن در شناسنامه توسط کارکنان اداره ثبت احوال رخ می دهد که امکان پیگیری و شکایت در این زمینه وجود دارد.

خطا در ثبت وفات و صدور گواهی فوت

وظیفه دیگری که مطابق قانون برعهده سازمان ثبت احوال می باشد، صدور گواهی فوت و همچنین ثبت تاریخ و زمان فوت می باشد. وقوع خطا هایی در این زمینه می تواند سبب ایجاد انتقادات و شکایت مردمی شود.

پس بهتر است کارکنان اداره ثبت احوال در صدور گواهی فوت و ثبت آن نهایت دقت و بررسی را داشته باشند تا مشکلات قانونی برای آن ها حاصل نشود.

خطا در تعویض شناسنامه های مردم

از جمله وظیفه دیگر اداره ثبت احوال می توان به تعویض شناسنامه های مردم اشاره کرد. در حال حاظر برخی از شناسنامه های افراد قدیمی هستند و صدور شناسنامه جدید را از سازمان مزبور درخواست می کنند.

اگر در این زمینه اداره ثبت احوال دچار تخلفاتی شود، می توان از آن به دلیل عدم انجام وظایف قانونی شکایت کرد.

سوء استفاده از اطلاعات و هویت مردم

اداره ثبت احوال وظیفه ثبت اطلاعات شخصی اشخاص را برعهده دارد و به نوعی اطلاعات هویتی مردم در این سازمان به طور کامل ثبت و ذخیره می شود.

در صورتی که هر یک از مسئولان سازمان ثبت احوال قصد سوء استفاده از اطلاعات و مشخصات مردم را داشته باشند و این گونه تخلفات محرز گردد، می توان از طریق وزارت کشور این موضوع را پیگیری کرد.

اداره ثبت احوال

مرجع پیگیری شکایت از سازمان ثبت احوال

اگر در ارتباط با نحوه صدور شناسنامه، صدور گواهی فوت و مواردی که جزو وظایف اداره ثبت احوال به شمار می روند، قصد شکایت دارید، در وهله اول بهتر است مشکل به وجود آمده را مستقیما با سازمان مربوطه در میان بگذارید.

در بسیاری از مواقع اشخاص توانسته اند از طریق مکاتبات مستقیمی که با اداره ثبت احوال داشته باشند، اختلافات جزئی را حل و فصل کند. اما ممکن است اختلافات همچنان ادامه داشته باشد و از روش مزبور برطرف نشود.

در این صورت می توان شکایت را از طریق وزارت کشور و دیوان عدالت اداری پیگیری کرد.

لازم به ذکر است که سازمان ثبت احوال سامانه ای را طراحی کرده است تا مردم بتوانند تخلفات صورت گرفته را گزارش کنند و اگر قصد شکاین داشته باشند، آن را در سامانه ثبت کنند. سامانه اداره ثبت احوال به صورت دائم و شبانه روزی به عموم مردم خدمات رسانی می کند و می توان شکایات مربوطه را در سامانه ثبت کرد.

تخلفاتی که در سامانه مزبور به ثبت می رسند، از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می گیرند و در اسرع وقت به شکایات مطرح شده رسیدگی می شود. واحد های نظارتی مختلفی برای رسیدگی به شکایات مردمی از سازمان ثبت احوال در نظر گرفته شده تا روند آن به بهترین شکل ممکن انجام شود.

در واقع زمانی که فردی شکایت خود را در این سامانه ثبت می کند، تیم نظارتی ابتدا موضوع مطرح شده را بررسی می کنند و سپس به واحد مربوطه فرستاده می شود تا تصمیمات لازم در این زمینه اخذ شود.

شکایت از سازمان ثبت احوال از طریق وزارت کشور

سازمان ثبت احوال زیر نظر وزارت کشور فعالیت های خود را انجام می دهد. به همین می توان شکایت از اداره ثبت احوال را از طریق وزارت کشور پیگیری کرد. رسیدگی به این گونه شکایات در وزارت کشور مستلزم رعایت یک سری شرایط و ضوابط قانونی است و معمولا کمی زمان بر است.

پس زمانی که شکایت خود را از طریق این مرجع پیگیری می کنید، باید مدت زمان نسبتا طولانی را منتظر بمانید تا تصمیم نهایی در این زمینه اخذ شود.

طرح شکایات مزبور در وزارت کشور به صورت تخصصی توسط واحد های نظارت و تحقیقاتی انجام می گیرد و در نهایت نتیجه نهایی به شاکی اعلام می شود. اگر شاکی قصد انصراف بابت شکایت از سازمان ثبت احوال را داشته باشد، می تواند آن را به اطلاع وزارت کشور برساند تا روند رسیدگی متوقف شود.

ثبت شکایت از سازمان ثبت احوال از طریق دیوان عدالت اداری

سازمان ثبت احوال یک نهاد دولتی به شمار می رود و عموما شکایات از مراجع دولتی یا اداری در صلاحیت دیوان عدالت اداری می باشد و به اعتراضات اشخاص مختلف در این زمینه رسیدگی به عمل می آید.

دیوان عدالت اداری زیر نظر قوه قضاییه فعالیت های خود را انجام می دهد و اعضا آن توسط رئیس قوه قضاییه تعیین می شود.

در صورتی که اداره ثبت احوال مرتکب تخلفاتی شده است و قصد شکایت از آن را دارید، می توانید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنید و شکایت خود را به ثبت برسانید.

دیوان عدالت اداری در تهران مستقر است و رسیدگی به شکایات مردمی توسط واحد های نظارت آن صورت می گیرد.

نظارت و بررسی شکایات مردمی در دیوان عدالت به صورت تخصصی انجام می شود و به همین جهت کمی زمان بر است. در صورتی که شکایت خود را در این مرجع مطرح می کنید، تا اعلام نتیجه نهایی باید مدت زمان مشخصی را منتظر بمانید.

گاهی اوقات بررسی ها توسط دیوان عدالت اداری تا چند سال به طول می انجامد و دلیل آن هم حجم بالای پرونده های ورودی به این سازمان است.

لازم به ذکر است که اگر شکایات مطرح شده از سازمان ثبت احوال جنبه دولتی نداشته باشد، در دیوان عدالت اداری به آن رسیدگی نمی شود. درواقع این گونه شکایات خارج از صلاحیت دیوان می باشند.

شناسنامه

مشاوره حقوقی برای شکایت از سازمان ثبت احوال

اگر از سوی سازمان ثبت احوال تخلفاتی صورت گرفته یا در حیطه وظایف خود مرتکب خطا و اشتباهاتی شده باشند، درصورتی که قصد شکایت از این سازمان را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس های متنوع سایت شکایت 24 می باشد که می توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم. طرح شکایت از اداره ثبت احوال نیازمند رعایت یک سری شرایط و ضوابط قانونی است که بدون بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می کند.

سایت شکایت 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور حقوقی و کیفری و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماید. پس بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از خدمات این سایت بهره مند شوید.

وظایف سازمان ثبت احوال در چه زمینه هایی می باشند؟

این سازمان وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را بر عهده دارد.

چه مراجعی به شکایت از سازمان ثبت احوال رسیدگی می کنند؟

شکایت از سازمان ثبت احوال از طریق مراجعی مانند وزارت کشور و دیوان عدالت اداری قابل پیگیری می باشد.

هزینه های لازم برای طرح شکایت از سازمان ثبت احوال چه مقدار می باشد؟

هزینه های طرح شکایت از سازمان ثبت احوال متغییر هستند و نمی توان میزان ثابت و مشخصی برای آن در نظر گرفت. ما در سایت شکایت 24 این امکان را برای شما فراهم کردیم تا با بهترین شرایط ممکن بتوانید شکایت خود را در این زمینه مطرح کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

‫6 دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید کارمندهای ثبت احوال شرق تهران جوابگو تلفن نیستند و وقتی مراجعه می کنید بسیار بی ادب و بی نزاکت و بی حوصله هستند لطفا رسیدگی شود.با تشکر.

  2. سلام از شهریور ماه در پیشخوان دولت در خیابان کارگر جنوبی در خواست شناسنامه عکس دار کردم هنوز هم که هنوز هست به بستم نرسیده پی گیری می کنم جواب درست نمی دهند. چه کار کنم؟

  3. دوسال قبل برای مادربزرگم تقاضای شماره ملی کردم که مالیات ارث ملک اوراپرداخت کنم هنوزثبت احوال نتوانسته شماره ملی برای مادربزرگ صادرکندچکارکنم؟
    فرصت ۱۵ روزه ۱۵روزتمدیدمیکننددوسالطول کشید

  4. سلام الان نزدیک دو سال می شود که نمایندگی ثبت احوال در شهر ساری کارت ملی بنده راظبط نموده است از بنده امضا واثر انگشت گرفته وبه بهانه گرفتن پنج هزار تومان پول از من که در آن لحظه همراهم نبود.خدمت ریاست ثبت احوال شهر هم رفتم اما مامور خاطی ازدستور رییس سرپیچی کردن والان نزدیک دو سال بنده ازداشتن کارت ملی محروم می باشم

  5. ۲سال،۴ماه کارت ملی نیومده مراجعه میکنم جوابگو نیست هیچکس میگن چرا آمدی لطفا رسیدگی کنید طرز رفتار کارمند خوب نیست مفت حقوق میگیرن کارت بدین یا پول مردم رو بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا