شکایت از اشخاص

شکایت از همسایه چگونه است؟

نحوه زندگی در جامعه به نحوی شده است که اغلب مردم در ساختمان‌های چند طبقه سکونت کرده و واحدهای مختلف که به عنوان همسایه شناخته می‌شوند، در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

در شهرهای بزرگتر یقینا سطح زندگی مردم متفاوت با سایر شهرها است که در نتیجه مشکلات مردم بیشتر از سابق شده است.

تغییر سبک زندگی مردم باعث شده است تا تعامل و روابط آنها با یکدیگر مانند گذشته نباشد و یقینا این موضوعات می‌تواند در نحوه رابطه اشخاص با یکدیگر تاثیرگذار باشد.

این که همسایه‌ای با همسایه دیگر دچار اختلاف شود، در قدیم بسیار نادر بوده است اما در جامعه امروزی شاهد وقوع اینگونه اتفاقات  به دفعات مکرر هستیم. اختلاف در هر زمینه‌ای می‌تواند به شکایت طرفین ختم شود که البته بحث سازش نیز در این زمینه مطرح می‌شود.

در واقع اگر اشخاص مختلف با هم مشکلی داشته باشند، باید در وهله اول بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل نمایند. در صورتی که این روش برای حل اختلافات بین طرفین کارایی زیادی نداشته باشد، در نهایت بحث طرح دعوا و شکایت قانونی مطرح می‌شود.

همچنین بخوانید

مطرح شدن شکایت قانونی به این معناست که طرفین قصد ندارند مشکلاتشان را به صورت صلح و سازش برطرف کنند یا تحت هیچ شرایطی امکان رفع اختلاف بین اشخاص به دلایلی وجود ندارد.

نحوه شکایت از همسایه

درباره شکایت از همسایه

ممکن است شما یا اطرافیانتان به دلایل گوناگون با همسایه خود دچار مشکل شده باشید و در نهایت یکی از طرفین در این زمینه اقدام به شکایت نموده باشد.

با توجه به این که تقریبا هر مجموعه مسکونی دارای یک یا چند مدیر ساختمان است، می‌توان اختلافات بین افراد آپارتمان را به صورت مستقیم با مدیر مطرح نمود.

در این صورت مدیر آپارتمان برای این که اختلاف بین دو طرف پایان یابد، اقدام به برگزاری چند جلسه می‌نماید. در این جلسات واحدهایی که با هم مشکل داشته‌اند، اختلافشان را بیان می‌کنند و در نهایت تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ می‌شود.

در هرصورت اگر چنین روش‌هایی در جهت رفع مشکلات طرفین کارساز نباشد، می‌بایست اقدامات لازم جهت طرح شکایت در مراجع قانونی انجام شود.

شکایت و طرح دعوا موضوعی است که به لحاظ قانونی اشخاصی که حقوق آنها پایمال شده و یا به حق قانونی خود در ارتباط با موضوعی خاص نرسیده‌اند، اقدام به آن می‌کنند.

از منظر قانون اقامه دعوا هیچ‌گونه منعی ندارد و عموم مردم می‌توانند برای رسیدن به حق خود در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. این قضیه در مورد شکایت از همسایه نیز مطرح است و این امکان وجود دارد که اهالی ساختمان از هم شکایت کنند.

با توجه به این که برای زندگی در آپارتمان یک سری قوانین مشخص وضع شده است، تمامی اهالی ساختمان باید به درستی قوانین موجود را به اجرا در آورند.

اثبات تخلف همسایه

چنانچه همسایه نزدیک شما تخلفاتی را انجام دهد و با تذکراتی که به او دادید، باز هم چنین رفتارهایی را انجام دهد، می‌بایست به دلیل تخلفات رخ داده از وی شکایت کنید.

تجربه ثابت کرده است که شکایت از همسایه نمی‌تواند راه حل مناسبی برای رفع اختلاف یا جلوگیری از تخلف صورت گرفته باشد اما در حالت کلی موثرترین راه حلی است که برای رفع اختلاف طرفین از سر گرفته می‌شود.

البته شکایت از همسایه به دلیل تخلفی که انجام داده است، می‌تواند دارای نتایج مثبتی برای جلوگیری از وقوع آنها توسط سایر افراد باشد. در واقع اگر تمایل دارید از همسایه خود شکایت کنید، باید در این زمینه مدرک کافی داشته باشید تا بتوانید در نزد مرجع قانونی ادعای خود را ثابت کنید.

از این حیث اگر همسایه شما تخلفی را انجام داده است و قصد دارید از وی شکایت کنید، باید مدارک و مستندات کافی در اختیار داشته تا تخلف صورت گرفته را به اثبات برسانید.

آزار و اذیت و اموری که می‌تواند منجر به بر هم زدن آسایش اهالی ساختمان شود از جمله دلایل عمده شکایت از همسایه به شمار می‌رود.

با توجه به این که حریم مشخصی برای ساختمان‌های مسکونی در نقاط مختلف شهر تعیین شده است، این موضوع نمی‌تواند دلیلی بر تجاوز به این حریم از سوی همسایه‌ها شود.

برای آشنایی با نحوه شکایت از همسایه و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

زمینه‌های شکایت از همسایه

با توجه به این که آپارتمان نشینی امروزه به سبک ثابت زندگی مردم خصوصا در شهرهای بزرگ تبدیل شده است، امکان بروز مشکلات فروانی در این زمینه شده است.

با توجه به این که فرهنگ آپارتمان نشینی هنوز در جامعه ما آنطور که انتظار می‌رود، نهادیه نشده است، همچنان شاهد مشکلات عدیده در این حوزه هستیم.

همه مسائل سبب شده تا گاهی اوقات به ایجاد اذیت و آزار برای اهالی ساختمان‌ها منتهی شود. اینگونه مسائل یادآور رعایت نکات و قوانین آپارتمان نشینی است که باید اهالی اماکن مسکونی تا حدودی با آن آشنا باشند.

زمینه شکایت از همسایه‌ها تا حدودی به عدم توجه مقررات آپارتمان نشینی است. زندگی در آپارتمان مستلزم رعایت اصول و مقررات خاصی است که بخشی از آن به فرهنگ جوامع بستگی دارد.

ایجاد مزاحمت می‌تواند از دلایل موثر در شکایت از همسایه به شمار رود. در واقع اصلی‌ترین دلیلی که می‌توان برای شکایت از همسایه در نظر گرفت، مزاحمت‌های مختلف از سوی آنها است.

چگونگی شکایت از همسایه

همسایه‌هایی که با فاصله بسیار کم و در یک محیط ساختمانی در کنار هم زندگی می‌کنند، باید به حقوق هم احترام بگذارند و رفتارهایی را که منجر به آزار و اذیت می‌شود را تحت هیچ شرایطی انجام ندهند.

گفتنی است که ایجاد مزاحمت ذات طبیعی زندگی در آپارتمان‌ها است. در واقع این موضوع به معنای سخت بودن زندگی در آپارتمان نیست اما یقینا می‌تواند منجر به شکل گیری مشکلات فراوان برای اهالی ساختمان شود.

اماکن مسکونی غیر از آپارتمان که به عنوان خانه‌های ویلایی نیز شناخته می‌شوند، مشکلات مربوط به آپارتمان را تا حد زیادی ندارند و طبیعتا برای ساکنین آن کمتر چنین مسائلی رخ می‌دهد.

با توجه به این سبک آپارتمان نشینی چندین سال است که در کشورمان نهادینه شده است، از عموم مردم انتظار می‌رود که مقررات این حوزه را به درستی و بدون مشکل خاصی انجام دهند.

بخشی از زمینه شکایت و اختلافاتی که بین همسایه‌ها ایجاد می‌شود، به دلیل ناآگاهی از سبک و شیوه زندگی در آپارتمان است.

ایجاد مزاحمت از سوی یک همسایه می‌تواند موجبات نارضایتی در یک ساختمان و حتی یک محله مشخص را فراهم آورد. بنابراین آزار و اذیت یک واحد مسکونی در ایجاد ناراحتی و رنجش و همچنین تشویش افکار کلیه ساکنین یک محل تاثیرگذار باشد.

ایجاد مزاحمت‌ توسط همسایه و شکایت از آن

همسایه‌ای که به دلایل مختلف موجبات نارضایتی ساکنین آپارتمان را ایجاد می‌کند، باید از آن شکایت شود. در واقع دلیل اصلی شکایت از همسایه، ایجاد مزاحمت است.

رعایت حقوق همسایگی یکی از نکات مهمی است که در مورد زندگی در آپارتمان باید رعایت شود که عدم رعایت می‌تواند مشکلات فراوانی را در این حوزه ایجاد کند.

شاید با این اصطلاح که « چهار دیواری، اختیاری است» به دفعات زیاد مواجه شده باشید و این موضوع در واقع زمینه پیدایش مشکلات زندگی در آپارتمان را فراهم می‌کند.

در واقع اصطلاح مزبور در جهت منکر آزار و اذیت همسایگان استفاده می‌شود که می‌تواند در نهایت به بروز اختلاف بین طرفین و شکایت منتهی شود.

در صورتی که مزاحمت همسایه به حدی رسید که دیگر محلی برای صبوری باقی نگذاشت، می‌توانید با استناد به قوانین موجود و به صورت قانونی اقدام به ثبت شکایت از همسایه مزاحم نمایید.

گاهی اوقات مزاحمت‌های یک همسایه به اندازه‌ای می‌رسد که از آستانه تحمل اهالی یک ساختمان خارج می‌گردد و در این شرایط می‌بایست راه حل طرح شکایت از همسایه را پیش بگیرید.

ایجاد مزاحمت توسط همسایه برابر است با اقامه دعوا قانونی علیه آن. این که برخی افراد در قبال آزار و اذیت یک همسایه خویشتنداری می‌کنند و حتی تذکر ساده نیز به او نمی‌دهند، امری کاملا اشتباه و برخلاف حقوق شهروندی است.

تخلف حتما نباید به نحوی باشد که همسایه مرتکب جرمی در منزل خود شود و همین آزار و اذیت‌های او می‌تواند مصداق بارز تخلف آپارتمان نشینی باشد.

شکایت از همسایه زمانی مطرح می‌شود که همسایه متخلف قصد پذیرش تخلف خود را نداشته و به نوعی رفتارهای خود را انکار می‌کند.

در این صورت باید از اینگونه اشخاص شکایت نمود تا از وقوع مزاحمت برای سایر اهالی ساختمان جلوگیری شود و سایر همسایگان به راحتی بتوانند به زندگی روزمره خود بپردازند.

مصادیق مزاحمت‌های همسایه در جهت طرح شکایت

همانطور که گفته شد، مزاحمت یکی از دلایل اصلی شکایت از همسایه به شمار می‌رود. در واقع همسایه مزاحم با انجام رفتارهایی می‌تواند موجبات برهم زدن آسایش عمومی را فراهم کند.

همسایه‌ای که به صورت پیوسته برای ساکنین ساختمان ایجاد مزاحمت می‌کند، مرتکب تخلف غیرقانونی شده است و امکان شکایت از وی از طریق مراجع قضایی وجود دارد.

مواردی که می‌توانند موجبات نارضایتی احالی ساختمان را فراهم کنند، گسترده هستند و نمی‌توان صرفا به یک سری از موضوعات خاص محدود کرد. در واقع گسترده بودن دایره شمول مزاحمت‌های ایجاد شده از طرف همسایگان می‌تواند موجبات بروز تخلفات بعدی را نیز فراهم کند.

در هر حال نکته مشترکی که بین تمامی اذیت‌های همسایه وجود دارد، عدم توجه به حقوق همسایه‌ها است. در واقع در تمامی مصادیق آزار و اذیت‌های همسایه می‌توان عدم رعایت انصاف و همسایه داری را به وضوح مشاهده کرد.

موارد زیر می‌تواند در زمره مصادیق مزاحمت توسط همسایگان محسوب شود:

  • سر و صدای بیش از حد و نامتعارف
  • عدم پرداخت سهم شارژ ساختمان
  • عدم رعایت بهداشت در فضای مختلف ساختمان
  • انداختن زباله در محوطه اصلی ساختمان
  • توهین به سایر ساکنین ساختمان
  • وارد نمودن خسارت به بخش های مختلف ساختمان
  • درگیری با اعضای مختلف ساختمان

موارد مزبور تنها بخشی از مصادیق مزاحمت‌های آپارتمانی به شمار می‌روند و صرفا همین موارد می‌توانند از دلایل قانع‌کننده برای شکایت از همسایه به شمار روند.

شکایت از همسایه

گفتنی است که این موارد می‌توانند جزو تخلفات ساختمانی نیز محسوب شوند و امکان شکایت از همسایه متخلف وجود دارد. اهالی ساختمان می‌توانند به دلیل تخلفات مزبور از همسایگان متخلف شکایت کنند و این موضوعات قابل استناد در مراجع قانونی است.

در واقع مزاحمت‌هایی چون عدم رعایت بهداشت در محیط ساختمان از جمله دلایل موجه و قانع‌کننده برای اثبات ادعای تخلف از سوی همسایگان است. مراجع قانونی در صورت ارائه اینگونه موارد به شکایاتی که از طرف ساکنین می‌شود، به صورت قانونی رسیدگی خواهند کرد.

این که فردی در یک ساختمان با صدای بسیار بلند در ساعات مخصوص استراحت اقدام به آوازخوانی کند و یا صدای موزیک را بیش از اندازه زیاد کند، می‌تواند از جمله مصادیق مزاحمت‌های همسایه محسوب شود.

اگر شخصی در واحد مسکونی خود به گونه‌ای رفتار کند که منجز به ناراحتی سایر افراد ساکن در ساختمان نشود، یقینا بحث مزاحمت‌های آپارتمانی و شکایت از همسایه منتفی است.

تعادل در رفتارهای همسایگان یقینا مشکلاتی را در این زمینه برای سایر افراد به وجود نمی‌آورد و چه بسا اهالی ساختمان با یکدیگر می‌توانند رابطه مناسب و مطلوبی را برای مدت مشخص داشته باشند.

راه‌های شکایت از همسایه مزاحم

بعد از آن که با مزاحمت‌های همسایه آشنا شدیم، حال باید به این موضوع پرداخت که چه روش‌هایی برای شکایت از همسایه وجود دارد؟ در واقع اگر اهالی ساختمان قصد شکایت از همسایه مزاحم را داشته باشند، از چه راه‌هایی می‌توانند اقدام به ثبت شکایت کنند؟

امکان آزار و اذیت از سوی تمامی واحدهای ساختمان وجود دارد و صرفا به همسایه طبقه بالا و همسایه کناری ارتباطی ندارد. هرچند که ایجاد مزاحمت از سوی همسایه‌های نزدیک‌تر می‌تواند موجب رنجش بیشتر ساکنین همان منطقه از ساختمان شود.

مزاحمت همسایه می‌تواند برخلاف امور شرعی باشد و حتی در مواقعی نیز در قالب جرم شکل می‌گیرد. در خصوص جنبه کیفری مزاحمت همسایه معمولا از سایر اهالی ساختمان درنگی صورت نمی‌گیرد و در اسرع وقت اقدامات لازم جهت طرح شکایت صورت نمی‌گیرد.

روش‌هایی که می‌توان برای شکایت از همسایه در پیش گرفت، متعدد هستند که در این صورت می‌توانید از افراد متخلف در ساختمان خود شکایت کنید.

بنابراین راه‌های شکایت از همسایه مزاحم عبارتند از:

شکایت از همسایه مزاحم از طریق جلسه با مدیر ساختمان

یکی از روش‌های ابتدایی و اولیه شکایت از همسایه مزاحم، برگزاری جلسه با مدیر ساختمان است. قبل از آن که بخواهید از طریق مراجع قضایی اقدام کنید یا تخلفات همسایه را به اطلاع نیروی انتظامی برسانید، بهتر است که مشکل خود را به صورت مستقیم با مدیر ساختمان مطرح کنید.

با توجه به قانون تملک آپارتمان‌ها، کلیه اهالی ساختمان باید فردی را به عنوان مدیر انتخاب کنند. در واقع مدیر جزو ساکنین ساختنان محسوب شده که براساس معیارهای مختلفی انتخاب می‌شود.

هر یک از ساکنین آپارتمان می‌توانند در سمت مدیر مجتمع قرار گیرند و به جهت مسئولیت بالایی که مدیر دارد، باید فردی در این سمت قرار گیرد که شایسته اداره امور ساختمان را داشته باشد.

مدیر این وظیفه را دارد که به امور ساختمان پرداخته و تخلفاتی که در این حوزه رخ می‌دهد را بدون مشکل خاصی انجام دهند. با توجه به این که مدیر ساختمان در واقع نماینده تمامی ساکنین مجتمع محسوب می‌شود، می‌تواند به شکایت از همسایه‌ها رسیدگی کند.

وظیفه مدیر ساختمان صرفا به دریافت شارژ ماهانه از اهالی و پرداخت هزینه‌های مجتمع محدود نمی‌شود و باید به تخلفاتی که در محیط آپارتمان نیز رخ می‌دهد، رسیدگی کند.

در واقع می‌توان قبل از ثبت شکایت در مراجع قضایی به روش مسالمت آمیز اختلافات پیش آمده را با همسایه مزاحم را برطرف نمود.

با برگزاری جلسه در ساختمان و در نزد مدیر ساختمان می‌توانید مزاحمت‌های همسایه را بازگو کرده و اینگونه تخلفات را در حضور طرفین و سایر اهالی ساختمان به او گوشزد کنید.

مزیتی که طرح شکایت از همسایه از این طریق دارد، آن است که شاید مزاحمت صورت گرفته عمدی نباشد و همسایه در این زمینه قصد بدی نداشته باشد.

شکایت از همسایه از طریق ارسال اظهار نامه

روش دیگر برای شکایت از همسایه مزاحم، ارسال اظهار نامه است. ارسال اظهارنامه در واقع روش قانونی برای طرح دعاوی مختلف محسوب می‌شود که می‌توان برای شکایت از همسایه مزاحم نیز استفاده نمود.

در صورتی که با برگزاری جلسه با مدیر ساختمان امکان رفع مشکلتان با همسایه وجود نداشت، می‌توانید از طریق اظهارنامه اقدام نمایید.

ارسال اظهارنامه در واقع روش حقوقی و قانونی در مطالبه حق و حقوق افراد قبل از اقامه دعوا در مراجع قضایی و دادگاه‌ها برای طرح شکایت کاربرد دارد که در مورد شکایت از آزار و اذیت همسایه نیز دارای کارایی می‌باشد.

کاربرد ارسال اظهارنامه برای شکایت از همسایه مزاحم این است که به روش قانونی به ساکنین متخلف آپارتمان هشدار داده می‌شود که از انجام رفتارهای خود که موجب سلب آسایش اهالی ساختمان می‌گردد، خودداری کنند.

شکایت از همسایه

روش شکایت از همسایه از طریق روش مزبور به این صورت است که شاکی در وهله اول اقدام به تنظیم اظهارنامه می‌نماید و در آن به موضوع مزاحمتی که همسایه انجام داده است، می‌‎پردازد.

در واقع شاکی در متن اظهارنامه به این موضوع اشاره می‌کند که تقاضای رفع آزار و اذیت از طرفیت همسایه را دارد.

اگر در صورت ارسال اظهارنامه، همسایه باز هم به ایجاد مزاحمت‌های خود پایان ندهد، می‌توانید از طریق مراجع قضایی اقدام به ثبت شکایت کرده و این موضوع را به صورت رسمی و قانونی مورد پیگیری قرار دهید.

برای تاثیرگذاری بیشتر ارسال اظهارنامه می‌توانید استشهادیه‌ای از سایر اعضای مجتمع نیز تهیه کرده و اگر آزار و اذیت‌های فرد خاطی به ساکنین سایر واحدها نیز تسری پیدا کرده است، از آنها بخواهید ذیل استشهادیه را امضا کنند و پس از ضمیمه کردن این استشهادیه به اظهارنامه قضایی آن را برای فرد خاطی ارسال نمایید.

ارسال اظهارنامه جنبه هشدار و اخطار به همسایه مزاحم را دارد و همسایه از طریق به تخلفی که انجام داده است، آگاه می‌گردد.

شکایت از طریق پلیس 110

در صورت ارسال اظهارنامه اگر همسایه همچنان به ایجاد مزاحمت‌های خود ادامه دهد، در این صورت راه حل قانونی نظیر ارتباط با پلیس 110 را برای شکایت خود می‌توانید در نظر بگیرید.

گاهی اوقات مزاحمت‌های همسایه می‌تواند رفتار مجرمانه داشته باشد که در این باید از طریق مراجع قانونی اقدام به شکایت کرد.

به طور مثال همسایه طبقه بالایی، اقدام به استعمال مواد مخدر می‌نماید که می‌تواند موجبات آزار و اذیت شما را فراهم کند. در این صورت می‌توانید تخلف صورت گرفته را به پلیس 110 گزارش دهید تا اقدامات قانونی لازم در این زمینه انجام شود.

زمانی که پلیس به محل مسکونی شما وارد شد، اگر همسایه در حین بروز جرمی باشد، پلیس می‌تواند گزارشی از اقدامات همسایه که منجر به آزار و اذیت شده است را صورتجلسه نماید.

گزارش پلیس و تنطیم صورتجلسه می‌تواند دلیل محکمی برای طرح شکایت از همسایه مزاحم باشد. با توجه به این پلیس، ضابط قضایی محسوب می‌شود، مدارک و مستندات آنها می‌تواند برای مراجع قضایی قابل قبول باشد.

از طریق گزارش تخلف صورت گرفته در آپارتمان با پلیس 110 می‌توانید به راحتی از همسایه مزاحم شکایت کنید.

لازم به ذکر است که برخی از رفتارها که سبب آزار و اذیت شما شوند، نمی‌تواند دلیل موجهی برای شکایت از همسایه محسوب شود.

مثلا اگر گریه نوزاد همسایه منجر به ایجاد مزاحمت برای شما به حدی که تحمل آن برایتان ممکن نباشد، در این شرایط به لحظ قانونی نمی‌توانید اقدام به شکایت از همسایه کنید.

حتی در صورت شکایت نیز مراجع صالح به تقاضای شما رسیدگی نخواهند کرد؛ زیرا دلیل ارائه شده نمی‌تواند موجبات رسیدگی به شکایت از همسایه مزاحم را فراهم کند.

شکایت از طریق مراجع قضایی

راه دیگری که برای شکایت از همسایه تعیین شده است، مراجعه به مراجع قضایی است.

در صورتی که راه‌های مقابله به آزار و اذیت‌های همسایه که در بالا گفته شد، موثر نبودند یا مزاحمت به حدی شدید بوده که سبب ایراد آسیب‌های جدی به همسایه‌های دیگر شده باشد، این بار می‌توان با مراجعه به مراجع قضایی اقدام به شکایت از همسایه مزاحم نمود.

برای شکایت از همسایه از طریق مراجع قضایی می‌بایست دلایل کافی و قاطعی داشته باشید. مرجع قضایی به دلایلی که خفیف هستند مانند رفت و آمدهای عادی در ساختمان ترتیب اثر نمی‌دهند و در این صورت همسایه را جریمه نخواهند کرد.

در واقع دادگاه‌ها مزاحم‌‌هایی که شدید نیستند را برای طرح شکایت از همسایه مورد بررسی قرار نمی‌دهند.

برای شکایت از همسایه مزاحم باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه فرمایید و شکایتی را در این زمینه تنظیم و ثبت کنید. در این صورت شکایت شما به مرجع قضایی صالح ارسال می‌شود و در اسرع وقت اقدامات لازم جهت رسیدگی به آن صورت می‌گیرد.

چگونگی شکایت از همسایه

علاوه بر ثبت شکایت‌نامه، دلایل و مستندات کافی که بتواند ادعای شاکی را به اثبات برساند، باید در پرونده ضمیمه شود.

در خصوص مستندات کافی در ارتباط با آزار و اذیت همسایه می‌توانید اقدام به ضبط عکس و فیلم نمایی و آنها را به عنوان مدرک رسمی برای ثبت ادعا در اختیار دادگاه قرار دهید.

بعد از شکایت در دفاتر الکترونیک قضایی پرونده به دادسرا ارجاع داده می‌شود. دادسرا به منظور ایجاد سازش بین طرفین شکایت مزبور را به مرجع شورای حل اختلاف ارسال می‌کند.

در صورتی مشکل به وجود آمده بین شاکی با همسایه مزاحم از طریق سازش در مرجع حل اختلاف برطرف نشود، پرونده مجدد برای انجام تحقیقات مقدماتی به دادسرا فرستاده می‌گردد.

در این صورت دادسرا اقدامات لازم جهت تحقیقات مقدماتی را انجام می‌دهد و در نهایت پرونده برای صدور رای به دادگاه ارسال می‌شود. دادگاه نیز براساس تحقیقات دادسرا و مدارک و مستندات کافی، اقدام به صدور رای در مورد شکایت از همسایه مزاحم را می‌نماید.

در این صوت حکم صادره می‌تواند به نفع شاکی و به ضرر همسایه یا علیه یکی از طرفین صادر شود.

ثبت شکایت از همسایه به دلیل توهین و فحاشی

یکی از زمینه‌های آزار و اذیت از طرف همسایه، توهین و فحاشی به اهالی ساختمان است. در واقع ممکن است که فردی در ساختمان با همسایه خود به دلایل مختلف دچار اختلاف شود و در نهایت مشاجره لفظی بین آنها صورت گیرد.

در این بین نیز ممکن است که همسایه‌ای به یکی از اهالی آپارتمان توهین و فحاشی کند. در این صورت شاکی می‌تواند به دلیل فحاشی همسایه از او شکایت کند.

در واقع چنین رفتاری از طرف همسایه مزاحم جنبه مجرمانه دارد و شاکی می‌تواند علیه او طرح شکایت کیفری کند. توهین و فحاشی در قانون ایران جرم محسوب می‌شود و اشخاصی که چنین عملی را انجام می‌دهند، مطابق قانون مجرم شناخته شده و در نهایت مجازات می‌شوند.

تخلفاتی که از طرف همسایه رخ می دهد، ممکن است که ارتباطی با امور ساختمان نداشته باشد و مصداق بارز جرم محسوب شود.

در این شرایط شکایت از همسایه توهین‌کننده حق قانونی ساکنین ساختمان است و مراجع ذی‌صلاح به شکایت او در زمان مناسب رسیدگی می‌کنند. در هرصورت اگر همسایه ساختمان به شما توهین کرد، می‌توانید از طریق مراجع قضایی اقدام به ثبت شکایت نمایید.

رسیدگی به این‌گونه دعاوی به جهت آن که جنبه کیفری دارند، در مراجع قضایی کیفری رسیدگی می‌شود. بنابراین برای شکایت در این زمینه ابتدا باید به دادسرا مراجعه کنید.

دادسرا در وهله اول تحقیقات مقدماتی جرم را انجام می‌دهد و در صورتی که ثابت شود، همسایه به شخص یا اشخاصی در آپارتمان توهین کرده است، پرونده برای رسیدگی بیشتر و صدور حکم به دادگاه کیفری صالح ارجاع داده می‌شود.

اثبات این موضوع تا حد زیادی به ادعاهای ارائه شده طرفین بستگی دارد. در واقع اگر بتوانید مدارکی را در اختیار دادسرا قرار دهید که نشان‌دهنده توهین همسایه به شما است، وقوع جرم برای دادسرا اثبات می‌گردد.

در نهایت با صدور حکم توسط دادگاه، همسایه مزاحم مجازات خواهد شد و شما به حق قانونی خود خواهید رسید.

تنظیم شکایت‌نامه جهت شکایت از همسایه

ثبت شکایات و رسیدگی به اعتراضات اهالی ساختمان از همسایه‌هایی که به دلایل مختلف موجبات مزاحمت را فراهم می‌کنند، توسط مراجع قضایی صالح رسیدگی می‌شود.

در هر صورت چنانچه قصد شکایت علیه همسایه مزاحم را دارید، باید در وهله اول بتوانید شکایت‌نامه مرتبط با مشکلی که برایتان ایجاد شده است، تنظیم کنید.

در صورتی که تنظیم شکایت‌نامه بدون در نظر گرفتن اصول و مقررات مربوطه انجام شده باشد، توسط مراجع ذی صلاح رسیدگی نخواهد شد.

ارائه شکایت‌نامه به مرجع رسیدگی‌کننده در واقع اولین و مهم‌ترین قدم در شکایت از همسایه است. بنابراین اگر تمایل دارید که شکایت شما در اسرع وقت و بدون وجود مشکل خاصی مورد بررسی قرار گیرد، باید بتوانید شکوائیه با رعایت اصول قانونی تهیه نمایید.

تنظیم شکوائیه اصولا توسط وکلا و کارشناسان حقوقی صورت می‌گیرد که تنظیم آن را باید برعهده اشخاص متخصص این حوزه قرار دهید. به همین سبب تهیه و تنظیم شکوائیه مرتبط با موضوع شکایت از آزار و اذیت‌های همسایه را می‌توانید در اختیار سامانه شکایت 24 قرار دهید.

ارائه مشاور حقوقی برای شکایت از همسایه توسط وکلای متخصص

با توجه به این که امکان انجام تخلف و ایجاد مزاحمت توسط همسایه وجود دارد، ساکنین آپارتمان می‌توانند در صورت داشتن مدرک کافی اقدام به شکایت کنند.

به همین جهت اگر قصد شکایت از همسایه به دلیل ایحاد مزاحمت را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس‌های متنوع سامانه شکایت 24 است. در این صورت می‌توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم و اطلاعات حقوقی لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

طرح شکایت از همسایه به دلیل انجام آزار و اذیت فراوان، نیازمند رعایت یک سری شرایط قانونی است که بدون بهره‌گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند.

ما در این سامانه با داشتن تیمی از وکلای دادگستری مجرب و مطلع و کارشناسان حقوقی آگاه، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای در حوزه نحوه و شرایط شکایت از همسایگان مزاحم را در اختیار شما بگذاریم و شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماییم.

شکایت 24 آماده خدمت رسانی در ارائه انواع خدمات حقوقی نظیر تنظیم شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و مشاوره‌های تخصصی می‌باشد.

قبل از هر اقدام حقوقی بهتر است از مشاوره‌های تخصصی این سایت که توسط وکلا و کارشناسان مجرب و متخصص انجام می‌شود، استفاده کنید و از راهنمایی‌های مشاوران متخصص در این زمینه بهره مند شوید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

بهره‌مندی از مشاوره حقوقی سامانه شکایت 24

یکی از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن به اطلاعات حقوقی دست یافت، مشاوره حقوقی است. در واقع از طریق مشاوره حقوقی می‌توان به موضوعات و مسائلی که در مورد آن دچار مشکل شده‌اید، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

بین مشاوره حقوقی و اطلاعات حقوقی معمولا مرز مشخصی وجود ندارد اما یقینا برخورداری از مسائل این چنینی بدون بهره‌مندی از متخصصین حقوقی عملا غیر ممکن است.

گفتنی است که از روش‌های دیگری که می‌توان به اطلاعات حقوقی دست پیدا کرد، مراجعه به وکیل دادگستری است. این که در زمینه‌های حقوقی به وکیل یا کارشناس حقوقی مراجعه شود، بستگی به نظر افراد دارد و نمی‌توان طرفین را ملزم کرد که الزاما برای طرح دعوا از وکیل استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی در وهله اول جستجو ساده در سایت انجام دهید و با مجموعه‌ها و سامانه‌های حقوقی گوناگونی آشنا خواهید شد.

اگر تمایل دارید که با وکلا و متخصین حقوقی در ارتباط باشید و از این افراد مشاوره حقوقی دریافت کنید، سامانه شکایت 24 یقینا انتخاب قابل قبولی برای شما خواهد بود.

با توجه به این که طی چند سال اخیر تعداد مجموعه‌هایی که با هدف سوء استفاده از موکلین اقدام به اخذ مبالغ بالا به عنوان حق‌المشاوره می‌کرده‌اند و در قبال آن هیچ گونه خدماتی را ارائه نداده‌اند، زیاد شده است، باید برای دریافت مشاوره حقوقی به مجموعه‌ای مراجعه کنید که دارای سابقه چندین ساله در این زمینه باشد.

ثبت شکایت از همسایه

مشاوره‌های حقوقی شکایت 24 به‌صورت آنلاین، تلفنی و در بستر فضای مجازی نیز انجام می شود که برای افراد مزیت‌های فراوانی دارد.

یکی از این مزیت‌ها برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی است. از طریق مشاوره حقوقی این سامانه می‌توان اطلاعات لازم در مورد نحوه اقامه دعاوی حقوقی و همچنین انجام مراحل لازم در این زمینه را کسب کرد.

مزایا دیگر استفاده از مشاوره حقوقی این سامانه، هزینه‌های بسیار مناسب مشاوره است که با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن می‌توان اطلاعات حقوقی لازم را در مورد مسائل مختلف کسب کرد.

با توجه به این طرح دعاوی حقوقی از طریق مراجع قانونی، کمی زمانبر و نیازمند رعایت یک سری موارد قانونی است و اصول دادرسی مشخص دارد، که بدون بهره‌گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند.

چرا شکایت 24 را انتخاب کنیم؟

سامانه شکایت 24 با بهره‌گیری از وکلا، کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص آماده خدمات‌رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، دعاوی چک و سایر مسائل حقوقی است.

همچنین این سامانه علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی و نحوه قرارداد نویسی نیز خدمات‌رسانی نیز می‌کند.

در هر صورت چنانچه به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و قصد تنظیم شکایت حقوقی در مراجع قضایی و به تبع آن تنظیم دادخواست، شکوائیه و سایر اوراق قضایی را دارید، قبل از هر اقدام حقوقی به سایت شکایت 24 مراجعه کنید و خدمات و امکانات آن بهره‌مند شوید.

باتوجه به این که شکایت 24 سابقه چندین ساله در زمینه ارائه خدمات حقوقی دارد و بهترین و مجرب‌ترین حقوقدانان کشور در این مجموعه فعالیت می‌کنند، می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب افراد مختلف برای بهره مندی از امکانات و خدمات حقوقی باشد.

در ارتباط با نحوه شکایت از همسایگان مزاحم و مراحل آن، توضیحاتی ارائه شد اما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا