شکایت از اشخاص

شکایت از فروشگاه اینستاگرامی چگونه است؟

با پیشرفت برق‌آسای تکنولوژی، شاهد ساخت اپلیکیشن ها یا همان برنامه‌های متنوع و مختلف اینترنتی و استفاده‌های مفید همه آحاد جامعه از آن ها هستیم.

این امر با وجود محاسن بسیار بالای خود، متاسفانه معایب و مشکلات زیادی را نیز برای کاربران و استفاده کنندگان به همراه آورده است.

در فضاهای مجازی خصوصا اینستاگرام، واتساپ و تلگرام، اشخاص بسیار زیادی حضور دارند که اکانت های جعلی و فیک می‌سازند و با ایجاد مزاحمت های مختلف از جمله انتشار مطالب و تصاویر خصوصی سایرین، شایعه پراکنی و ترویج گفتمان دروغ، تهدید و حتی کلاهبرداری، فضایی ناامن را در این محیط پررونق برای گسترش فعالیت های اقتصادی و اجتماعی فراهم می آورند.

در این مقاله قصد داریم در صورتی که مخاطبین محترم شکایت 24، به هر نحو از مال باختگان یا شاکیان فروشگاه های اینستاگرامی هستند، ضمن پرداختن به موضوعات مرتبط با این گونه جرایم، آن ها را با نحوه و چگونگی شکایت و مراجع قضایی صالح برای طرح شکایت از این پیج ها و صفحات در فضای اینستاگرام، آشنا نماییم.

آیا واقعا امکان شکایت از اینستاگرام و متولیان پیج‌ها وجود دارد؟

برخی اشخاص معتقدند،از آنجایی که شبکه هایی همچون اینستاگرام و غیره، شبکه های مجازی هستند که سرور ذخیره آن ها از خارج از مرزهای ایران کنترل می شود و شاید دسترسی به آن‌ها غیر ممکن باشد، پس عملا نمی‌توان علیه افراد خاطی و یا افرادی که به نحوی اقدام به اعمال مجرمانه در این بستر می نمایند شکایتی مطرح کرد و طرح چنین شکایت هایی شاید هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته باشد یا حداقل به نتیجه مورد نظر و هدف مطلوب خود، پس از پیگیری های طولانی نخواهیم رسید!

ولی واقعا و در عمل اینگونه نیست و جرایم واقع شده در فضای اینستاگرام و تمام مواردی که بحث خواهد شد، در دادسرای جرائم رایانه‌ای قابل تعقیب، پیگیری و نهایتا اعمال مجازات است.

اینستاگرام

تحصیل دلایل مهمترین گام در اثبات شکایت

در ابتدا امر حتما به یاد داشته باشید که قطعا شما قادر خواهید بود از اکانتی که در اینستاگرام موجب آزار شما شده یا به نحوی مرتکب جرم گردیده است شکایت کنید، بنابراین خیلی مهم و حیاتی نیست که آن اکانت یا پیج در حال حاضر موجود و در حال فعالیت باشد یا نباشد.

بلکه نکته جدی و مهم در این منظر آن است که شما اسکرین شات و یا مدرکی از پیام‌های رد و بدل شده و غیره با آن پیج به عنوان دلیل بر تخلفات آن در دست داشته باشید تا طبق قانون بتوانید اکانت مربوطه را مورد تعقیب قضایی قرار دهید.

همچنین این امکان وجود دارد که اشخاص بسیار زیادی به دلیل اعتماد کامل به فروشگاه‌هایی که معمولا نامعتبر و فیک هستند و نماد عمومی اعتماد الکترونیک ندارند و یا حتی برخی از آن ها این نماد نسبتا معتبر را هم دارا هستند، ولی پس از واریز وجه، محصولی را که سفارش داده شده به دست متقاضی نمی‌رسانند و عملا کالا یا خدماتی را ارسال نمی‌کنند، و یا پیج ها و صفحات مجازی بسیاری تحت عنوان خیریه ایجاد شده و اقدام به فریب و کلاهبرداری های گسترده می‌کنند و از این رهگذر ضررهایی مالی و معنوی بی‌شماری به برخی کاربران خود وارد می‌آورند.

اما مطلع باشید که شما قادر هستید به راحتی و با در دست داشتن اطلاعات حساب شخصی و نام پیج، از طریق پلیس فتا و دادسراهای عمومی موضوع را پیگیری و ردیابی نمایید و نهایتا خسارات وارد شده را تا حد ممکن مطالبه کنید.

کلاهبرداری اینستاگرامی چیست و شرایط تحقق آن به چه شکلی است؟

از جمله جرائمی که در دنیای امروز بسیار شایع است کلاهبرداری در بستر اینستاگرام می باشد بدین گونه که برخی اشخاص با اعمال مانورهای متقلبانه، نسبت به فریب دیگران اقدام و با استفاده از آن مال یا وجه و یا امتیازی را از این گونه شبکه ها بدست می آورند.

لذا لازم است بدانید کلاهبرداری در فضای اینستاگرامی مقید به نتیجه است و تا وقتی که مال یا وجهی از مال باخته به حساب دیگری منتقل نشده باشد جرم کلاهبرداری تحقق نیافته است.

خوشبختانه قانونگذار، مجازات خوبی نیز برای این جرم در نظر گرفته که هم شامل حبس دراز مدت و هم جزای نقدی در خور و نهایتا رد مال به مال باخته است.

آیا ارتکاب جرم کلاهبرداری در بستر اینستاگرام با تبلیغات مبنی بر افزایش فالوور ممکن است؟

اخیرا یکی از شایع ترین مواردی که در فضای اینستاگرامی برای کلاهبرداری های پنهان ایجاد شده، تبلیغات مستمر نسبت به افزایش فالوور است، همانگونه که ذکر شد لازم است بدانید یکی از عوامل ارتکاب جرم کلاهبرداری مانور متقلبانه است.

بنابراین چنانچه فردی در صفحه اینستاگرام خود با ارائه تبلیغات واهی و پوشالی مبنی بر افزایش فالوور، افرادی را فریب دهد و از این طریق مبلغی را دریافت کند، قطعا جرم کلاهبرداری اینستاگرامی نیز محقق شده و با طرح شکایت از طریق مراجع قانونی می توان پیگیری و صاحب صفحه مذکور را مجبور به حذف پیج و یا انتصاب جرم کلاهبرداری به او نمود.

فروشگاه اینستاگرامی

کلاهبرداری اینستاگرامی از طریق تبلیغات فروش مال

لازم به ذکر است برخی اشخاص در صفحات اجتماعی خود با تبلیغات اموال خود با قیمت های بسیار اندک و یا کیفیت بسیار بالا تلاش در فریب کاربران دیگر داشته و با استفاده از این تبلیغات، در خواست مطالبه وجه می نماید.

واقعیت امر این است که ممکن است اصلا هیچ مالی وجود نداشته باشد و یا کیفیت تبلیغی، پوچ و واهی باشد، مناسب ترین راهکار در این مسائل دقت در استفاده از فضاهای مجازی و اخذ مشورت از متخصص امر است.

البته اگر احیانا در دام این پیج ها گرفتار شدید و نهایتا منجر به پرداخت وجه یا مالی از شما شد،حتما با مشورت گرفتن از وکیل با تجربه و تخصص در این زمینه، طرح شکایت نموده و سعی در محکومیت کردن متولیان چنین صفحاتی نمایید.

چه مرجعی صلاحیت رسیدگی به شکایت از پیج های اینستاگرامی را دارد؟

طبق معمول مرجع صالح برای رسیدگی به عناوین کیفری، دادسراهای محل وقوع جرم هستند که در این مورد عبارت است از دادسرای محل سکونت شاکی ، البته خوشبختانه قوه محترم قضاییه امکان خوبی را با تشکیل دادسراهای تخصصی فراهم نموده است.

شکایت شما در صورت تشخیص مقام قضایی برای انجام تحقیقات به پلیس فتا ارجاع، و در مدت مشخصی که معاونت دادسرای جرایم رایانه‌ای دستور داده، پلیس موظف است تحقیقات را تکمیل کند. پس از تکمیل تحقیقات، پلیس پرونده را به دادسرا ارجاع می‌دهد.

بعد از وصول پرونده به دادسرای جرایم رایانه‌ای، به تشخیص معاونت دادسرا، پرونده به یکی از شعب دادیاری و یا بازپرسی که مختص این جرایم راه اندازی گردیده ارجاع می شود.

البته طی این مراحل کمی زمان بر است و مطمئنا نیاز به همراهی یک وکیل مجرب دادگستری جهت کسب نتیجه دلخواه، همیشه احساس می شود.

شکایت علیه پیج های اینستاگرامی چقدر زمان می‌ برد؟

با توجه به حجم زیاد این گونه پرونده‌ها و از آن جایی که متاسفانه همه روزه شاهد بروز این اتفاقات در فضای مجازی هستیم، باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد.

البته پیشگویی زمان در پرونده های حقوقی و کیفری در هر زمینه ای، در اغلب مواقع کاملا دقیق نیست ولی قطعا کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه، با تجربه ای که در پیگیری وانجام پرونده های مختلف جرایم رایانه ای کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

هزینه های طرح شکایت

با توجه به اینکه برای ثبت شکایت علیه پیج های اینستاگرامی صرفا مراجع قضایی کشور که همان دادسراها هستند صلاحیت رسیدگی دارند، هزینه دادرسی هم به با توجه به نحوه شکایتی که به این مرجع ارجاع شده است تعیین می گردد.

البته در مسائل کیفری هزینه بالایی نیست. اما در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه های مرحله اجرا و همچنین تعرفه های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، اعم از هزینه های کارشناسی و هزینه های ثبت شکواییه هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

اینستاگرام

برای شکایت از پیج اینستاگرامی چه مدارکی باید به همراه داشته باشم؟

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، برای شکایت شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دارید ارائه کنید و آنهارا به همراه طرح شکواییه ضمیمه پرونده‌تان نمایید.

توجه داشته باشید که بر اساس ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی، برای اثبات هر دعوایی از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده نمود هر چند علم و آگاهی قضات نیز در پرونده های کیفری بی تاثیر نیست.

آدرس پیج یا صفحه، اسکرین شات ها، تصویر وجوه واریز شده به حساب وغیره نیز از جمله دلایل و مستنداتی است که حتما باید ضمیمه شکواییه گردد.

آیا برای تنظیم شکایت در این مورد نیاز به استفاده از خدمات وکیل داریم؟

اگر میخواهید طرح شکایت شما از کلاه برداران اینستاگرامی بهتر و با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی برسید و حقوق از دست رفته تان را به دست آورید، به شما توصیه میکنیم که با یک وکیل مجرب جرایم اینستاگرامی حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در به دام انداختن کلاه برداران، واقعا تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

همچنین وکلای دادگستری قادرند در مورد کم و کیف جرم واقع شده و نحوه تنظیم شکایت نامه، شما را راهنمایی کنند و می تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات شکایت،از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟

علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی شکایت شما را پیش بینی نمایند و در روند رسیدگی وتسریعآن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

پس اگر شما هم قربانی کلاه برداران اینستاکرامی شده اید و می خواهید با یک وکیل درجه یک مشاوره داشته باشید می توانید از طریق راه ارتباطی ما در شکایت 24، با مشاورین و وکلای متخصص در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی به چه صورت است؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا کیفری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی شامل هزینه دادرسی، هزینه های کارشناسی و… خواهد بود.

در پرونده ها مختلف دیده شده که شاکی یا خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه ها و ثبت شکواییه، بدلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، شکایتش با قرار رد یا منع تعقیب مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا