شکایت از اصناف

برای شکایت از آتلیه عکاسی چطور اقدام کنم؟

امروزه استفاده از خدمات اتلیه داران بسیار رایج شده است. سال‌های پیش در موارد محدودی مانند مجالس عقد و عروسی مبادرت به استفاده از خدمات آتلیه‌داران می‌کردند.

لکن امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی افراد برای جشن‌های تولد و سایر جشن‌ها و مراسمات کوچک و بزرگ خود از خدمات اتلیه داران و فیلم برداران و عکاسان استفاده می‌نمایند.

به علت شیوع استفاده از این خدمات ناگزیر طرح شکایت از این خدمات هم گسترش یافته است. در کشور ما قوانینی وجود دارد که از جنبه‌های مختلفی به حمایت از حقوق مصرف‌کننده می‌پردازد.

مصرف‌کننده دارای حقوقی است که در صورت لطمه وارد شدن به آن می‌تواند به مرجع صالح شکایت کند. شکایاتی نظیر عدم کیفیت داشتن فیلم و عکس یا تاخیر در تحویل پروژه یا خروج از قرارداد از مواردی می‌باشند که مردم مبادرت به شکایت از این صنف می‌نمایند.

نحوه شکایت از آتلیه‌داران به این صورت است که ابتدا تمامی شواهد آماده سازی می‌شود و در نهایت موضوع دادخواست مبنی بر تخلف صورت گرفته تنظیم می‌گردد.

در ضمن دادخواست مطروحه مشتریان می توانند تمامی حقوق خود از جمله میزان هزینه و میزان خسارت معنوی و مادی وارد شده را درخواست نمایند.

صاحبان آتلیه عکاسی موظف می‌باشند تمامی ضوابط فنی و اجتماعی و فرهنگی مربوطه را رعایت نماید و از هرگونه سوء استفاده بپرهیزند.

آتلیه عکاسی

برای ثبت شکایت از آتلیه داران در تهران چه کنیم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی اتحادیه عکاسان و فیلم برداران اقدام به ثبت شکایت نمایید. آدرس اینترنتی اتحادیه  آتلیه‌داران در تهران http://www.eakasan.ir/ می‌باشد که لینک و فرمی جهت ثبت شکایت در ان موجود می‌باشد.

بعد از تسلیم برگه شکایت، برای تعیین وقت جهت رسیدگی، با شاکی تماس گرفته می‌شود. در صورت عدم حضور هر یک از طرفین در زمان مقرر شده اتحادیه مجاز است تصمیمات لازم را غیابا اتخاذ نماید.

فتوکپی قرارداد، به همراه فتوکپی مستندات فی مابین خود را ضمیمه فرم شکایت نموده و تحویل اتحادیه نمایید. از همراه آوردن فیلم، عکس، آلبوم و غیره در زمان ارائه فرم شکایت پرهیز نموده و درصورت نیاز به کارشناسی با شما تماس گرفته می‌شود.

برای ثبت شکایت از آتلیه‌داران در سایر شهرها چه کنیم؟

اگر در محلی غیر از تهران سکونت دارید ، شما می‌توانید با مراجعه به اتحادیه مربوطه به طور حضوری فرم مربوط به شکایت از صاحب آتلیه را تکمیل نمایید و یا این که اگر در شهرهای بزرگ غیر از تهران سکونت دارید می‌توانید با جستجو در اینترنت، ادرس و نشانی پایگاه اینترنتی اتحادیه فیلم‌برداران و عکاسان شهر و استان محل زندگی خود را پیدا نموده و از طریق فرم‌های مربوطه مبادرت به ثبت شکایت خود نمایید.

برای پیگیری شکایت از آتلیه‌داران چه کنیم؟

در اتحادیه کمیسیون‌های متفاوتی جهت پیگیری امور مختلف طراحی شده است که یکی از کمیسیون‌ها کمیسیون رسیدگی شکایات می‌باشد‌.

شما پس از این که فرم شکایت را پر کرده و ارسال نمایید باید جهت آگاهی ازتاریخ نوبت رسیدگی و یا اطلاع از روند بررسی و نظریه کمیسیون رسیدگی به شکایات می‌توانید روزهای سه‌شنبه از ساعت 10 الی 12 با اتحادیه تماس گرفته و از مراحل رسیدگی به شکایت خود مطلع شوید.

اگر از فیلم و عکس بدون اجازه صاحبین آن استفاده شود تحت چه عنوان قابلیت پیگرد دارد؟

فیلم و عکس‌های عروسی و یا دیگر مجالس اگر به طور عمدی یا سهوی توسط عکاس یا فیلم‌بردار یا صاحب آتلیه مورد انتشار غیر مجاز قرار بگیرد از طریق صاحبان آن عکس و فیلم قابلیت پیگیری قانونی و قضایی دارد و می‌توانند با کمک وکلای رسمی دادگستری برای وقوع جرم رایانه‌ای شکایتی تنظیم نمایند و تقدیم مرجع قضایی مربوطه جهت پیگیری و رسیدگی تقدیم نماید.

عکاسی عروس

نکات مورد توجه هنگام انعقاد قرارداد با آتلیه‌داران چیست؟

ابتدا شما باید قبل از هر گونه پرداخت مفاد قرارداد را کامل و دقیق بخوانید و با جزییات تمامی خواسته ها اعم از سایز  و کیفیت و خدمات ویژه و خاصی که مد نظر دارید را ثبت کنید.

بنابراین باید صاحب اتلیه بر طبق مفاد قرارداد امضا شده فی ما بین شما، عکس و فیلم‌ها را مطابق با قرار داد تحویل دهد. بیشتر تضادها و اختلاف‌ها بین آتلیه‌ها و مشتری به دلیل عدم توجه به مفاد و موارد قید شده در قرارداد است. حال اگر موردی پیش آید که خلاف تعهدات مندرج در قرارداد می‌باشد می‌توان از نظر قانونی آن را مورد پیگرد قرار داد.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که هیچ آتلیه عکاسی نمی‌تواند از تحویل عکس‌ها امتناع کند و به دلیل ملاحظات که وجود دارد می‌توان این مراتب را پیگیری کرد.

همچنین برای جلوگیری از تخلفات و اطمینان خاطر شما از اجرای بهینه قراداد توسط  آتلیه، می‌توانید که کل پول را در ابتدای قرارداد و به طور یک جا واریز نموده و پله پله و در چند قسط پرداخت کنید و مقداری از آن را پس از تحویل گرفتن کامل عکس و فیلم‌ها پرداخت کنید.

همچنین روند کار را مرتب چک کنید و پس از انعقاد قرارداد و اجرای مراسم، پیگیری‌های لازم را مرتبا انجام دهید و از عکس و فیلم‌هایتان غافل نشوید.

هنگام انتخاب آتلیه به چه نکاتی توجه کنیم تا از موارد بالا در حد امکان جلوگیری شود؟

امروزه با گسترش فضای مجازی و امکان دیدن نمونه کارها و همچنین خواندن نظرات مشتریان سابق می‌توان تا حد زیادی اطمینان خاطر را کسب نمود.

در هنگام انتخاب آتلیه معتبر، باید نکاتی را رعایت کنید. به طور مثال وقتی می‌خواهید آتلیه‌ای را برای مجالس و مراسم خود انتخاب کنید، باید دقت کنید که نمونه کارهای آن واقعی و باکیفیت باشند، معمولا آتلیه‌داران حرفه‌ای از ارم و لوگوی خود بر روی عکس‌ها و فیلم‌هایشان استفاده می‌کنند تا مهری بر اصالت آن باشد.

اگر آتلیه مدنظر را از فضای مجازی پیدا کرده‌اید، ببینید که آیا سایتی هم دارد یا نه زیرا در سایت‌ها نماد الکترونیک برای کسب و کار وجود دارد  و این امر هم می‌تواند در اطمینان‌خاطر شما موثر باشد.

همچنین در قسمت نظرات و امتیاز و ستاره‌ها حتما میزان رضایت مشتریان سابق را چک کنید و یا می‌توانید برای این کار با اتحادیه عکاسان تماس بگیرید.

در صورتی که آتلیه فیلم و عکس ها را تحویل ندهد چه اقدام قانونی می‌توان انجام داد؟

در این موارد می‌بایست دادخواست الزام به ایفای تعهدات خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و بهای خواسته را مقوم به کمتر از 20 میلیون تومان کنید که پیشنهاد می شود، بیش از 2 میلیون تومان شود تا فرصت فرجام‌خواهی نیز برای دعوای شما فراهم باشد که در این صورت دعوا در صلاحیت شورای حل اختلاف قرار می‌گیرد.

آیا نیاز به وکلای دادگستری در ثبت و پیگیری شکایت از آتلیه داران می‌باشد؟

نحوه تنظیم دادخواست در مورد چنین شکایات صنفی بسیار مهم است که باید توسط وکیل دادگستری انجام شود.

جمع‌آوری ادله مناسب و بیان صحیح آن در فرم شکایت تا حدود زیادی امور شما را تسریع و احقاق حق شما را تا درصد بالاتری تضمین می‌نماید.

معمولا پیگیری امور صنفی در اتحادیه‌ها سختی و پیچیدگی خودش را دارد که بهتر است از یک وکیل مشورت و توصیه‌های لازم را بخواهید.

علاوه بر آن در مواردی که نیاز به پیگیری از طرق مراجع حقوقی می‌باشد، میزان مقوم شدن خواسته می‌تواند در صلاحیت مرجع قضایی شما تغییر ایجاد نماید که یک وکیل بستگی به شرایط قراداد شما بهترین تشخیص را در این زمینه می‌دهد.

همچنین در مواردی که فعل انجام شده توسط فیلم‌بردار یا عکاس جرم بوده، وکیل شما می‌تواند از طریق پیگیری کیفری در دادگستری مبادرت به احقاق حق نماید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا