شکایت از اشخاص

شکایت از فروشنده خودرو چگونه است؟ شکایت از بنگاه ماشین

راهنمای مطلب

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که خودرویی را از فروشنده خودرو خریداری کرده باشید و بعد از خرید آن به مشکلاتی برخورد کنید.

مثلا با مراجعه به کارشناس، متوجه شوید که بر خلاف ادعای فروشنده خودرو، آن خودرو رنگ شده و تصادفی باشد یا به وجود عیب و ایراد دیگری در موتور آن واقف شوید و به طور کلی خودروی خریداری شده از سوی شما، واجد هر عیب یا مشکلی باشد، که شما در زمان خرید متوجه آن نبوده‌اید.

حال در صورتی که شما با فرض سالم بودن خودرو را خریداری کرده باشید و خودرو دارای شرایط فوق باشد، از نظر قانون چه اقداماتی می‌توان انجام داد و شما چه نوع شکایت یا پیگیری‌های قضایی‌ را در محاکم دادگستری می‌توانید انجام دهید.

آیا مطرح کردن شکایت کیفری در این شرایط بهتر است یا طرح شکایت حقوقی؟

بسیار دیده شده که فروشنده با هم‌دست دیگری تبانی نموده و آن شخص خود را کارشناس خودرو معرفی نموده است و با صحنه‌سازی، خودرو را سالم و بدون عیب معرفی کرده است، به نحوی که خریدار را مجاب به خرید نموده ولی بعد از مدتی خریدار پس از مراجعه به کارشناس خودرو، متوجه تصادفی بودن و معایب دیگر خودرو شده ‌است.

شکایت از فروشنده خودرو

در این شرایط با عنایت به جمع بودن بسیاری از شرایط لازم برای اثبات جرم کلاهبرداری که عبارت است از مانور و عملیات متقلبانه برای بردن مال غیر، شاید بتوان وقوع جرم کلاهبرداری را صادق دانست.

ولی این مطلب را نیز بدانید، در رویه قضایی کشور، در چنین شرایطی چنانچه شکایت کیفری از طرف خریدار مطرح شود، مطمئنا پرونده با قرار منع تعقیب مواجه خواهد شد و مراجع قضایی کیفری تمایلی به رسیدگی نداشته و آن را دارای وصف حقوقی می‌دانند.

درباره شکایت از فروشنده خودرو

طبق قانون اگر بعد از معامله مشخص شود که مورد معامله معیوب بوده، خریدار در قبول خودروی معیوب یا اخذ ارش یا فسخ معامله مختار خواهد بود. همچنین خیار عیب زمانی برای مشتری ثابت خواهد شد که آن عیب مخفی و موجود در حین قرارداد باشد.

قانون‌گذار، عیب مخفی را نیز این‌گونه تعریف نموده: عیب مخفی عیبی است که خریدار خودرو در زمان معامله به آن عیب آگاهی نداشته باشد چه آن عیب مخفی بوده و یا حتی مشخص بوده، ولی خریدار به آن توجه نکرده است.

لذا با عنایت به مواد فوق، خریدار خودرو اختیار خواهد داشت تا از لحاظ قانونی اقدامات لازم را که ممکن است، فسخ معامله یا قبول خودرو با وضع موجود با دریافت تفاوت قیمت خودرو معیوب با سالم باشد، انتخاب و در نهایت از طریق دادگاه استیفا نماید. با ما همراه باشید تا مراحل کامل شکایت از فروشنده خودرو را برای‌تان شرح دهیم.

لازم می‌دانیم در ابتدای مطالب به این مورد اشاره شود که سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات قضایی در کلیه موضوعات حقوقی و کیفری، خصوصا موضوعات مرتبط با نحوه  انجام معاملات، به صورت مشاوره تلفنی، مشاوره آنلاین و یا به صورت حضوری به مخاطبین و متقاضیان عزیز است.

شرایط و ویژگی‌های مهم خریدار و فروشنده خودرو

شرایط اساسی که شخص خریدار و فروشنده خودرو باید دارا باشند عبارت‌اند از:

خریداران و فروشندگان خودرو باید به این نکته توجه داشته باشند که حتما معامله خود را با شخصی بالغ انجام دهند، لذا رویت مدارک هویتی فروشنده و خریدار در هنگام عقد قرارداد الزامی است.

طرفین معامله باید عاقل بوده و با افراد محجور و نابالغ امکان معامله وجود نخواهد داشت. عقد قرارداد خرید و فروش خودرو نباید با افراد ورشکسته انجام شود. ضمنا طرفین معامله باید اختیار لازم را برای خرید و یا فروش خودرو یا اختیار تصرف در اموال خود را داشته باشند.

فروشنده باید مالک خودرویی باشد که قصد دارد آن را به فروش برساند و باید وضعیت خودرو را برای خریدار شرح داده و یا خریدار به هر نحو امکان بررسی کامل خودرو را داشته باشد.

در قراردادهای خرید و فروش خودرو طرفین می‌بایست به یکدیگر حق فسخ را اعطا نمایند و همچنین موعدی را نیز به جهت پشیمانی خریدار یا فروشنده در نظر بگیرند.

چه مراحل و شرایطی برای خرید یا فروش یک خودرو باید رعایت شود؟

خودرو جز اموال منقول محسوب شده و امکان خرید و فروش آن در هر جایی امکان‌پذیر خواهد بود.

برای خرید یا فروش یک خودرو که البته در سال‌های گذشته باید سرمایه زیادی را برای خرید و نقل و انتقال آن نیز قرار داد، مراحل و شرایط خاصی متصور خواهد بود:

الف: تنظیم قرارداد انتقال سند خودرو

خودرو نیز به گونه‌ای است که همانند هر مال دیگری باید در هنگام خرید و فروش آن، نسبت به تنظیم قرارداد و انتقال سند آن از مالک خودرو به خریدار دقت گردد.

به شکلی که در این سند باید حتما تمام مشخصات فنی خودرو، تعهدات خریدار و فروشنده در خصوص انجام معامله، مبلغی که برای فروش آن توافق گردیده است، روش پرداخت قیمت و اینکه پرداخت به صورت نقدی باشد یا تنظیم سند تجاری مثل چک و … ، باید صورت پذیرد.

پس از تنظیم مبایعه‌نامه و در زمان حضور طرفین قرارداد در دفاتر اسناد رسمی برای انتقال قطعی سند، سایر جزئیات دیگر نیز باید در این قرارداد به ثبت برسد.

شکایت از فروشنده خودرو چگونه است

ب: تعویض پلاک خودرو

دومین اقدامی که در زمان فروش خودرو حتما باید انجام شود، فک پلاک خودرو یا تعویض پلاک خودرو خواهد بود. به همین علت خریدار یا فروشنده باید به یکی از مراکز تعویض پلاک شهر یا استان خود رفته و با ارائه دادن مدارک و اسناد لازم، اقدام به تعویض پلاک قبلی و نصب پلاک جدید برای خودروی مورد معامله نماید.

در این شرایط شما باید با مراجعه به باجه الکترونیک تعیین ‌شده و ارائه مدارک لازم به کارشناس حقوقی مراحلی را که در ادامه برای انجام این فرایند لازم است انجام دهید.

از جمله دریافت فرم بازدید فنی خودرو از دفاتر معین شده، انجام بازدید‎های فنی از سوی کارشناسان مرکز، گرفتن گواهی عدم خلافی، پرداخت هزینه‌های مربوط به پلاک به حساب خزانه نزد بانک مربوطه، مراجعه به دفتر مربوطه برای دریافت تاییدیه نقل‌ و انتقال و سند مالکیت خودرو، مراجعه به محل مربوطه برای فک پلاک قدیمی خودرو، مراجعه به انبار پلاک برای تحویل پلاک قدیمی و دریافت پلاک جدید و در آخر، مراجعه به محل نصب و نصب پلاک جدید برای خودرو خواهد بود.

ج: مراجعه به دفاتر اسناد رسمی

فروشنده و خریدار خودرو موظف هستند تاریخی را در قرارداد تنظیم شده برای انتقال سند رسمی نیز مشخص نمایند و باید بر اساس همان تاریخی که در قرارداد برای تنظیم سند خودرو در نظر گرفته شده است در دفتر اسناد رسمی حاضر شوند.

و خریدار با پرداخت الباقی پول خودرو به فروشنده، اقدامات لازم را برای انتقال قطعی خودرو به عمل آورند، لازم به توضیح است که این نوع سند ارزش و اعتبار بالاتری را نسبت به اسناد عادی و یا مبایعه‌نامه دارا خواهد بود.

برگ سبز خودرو چه مدرکی است؟

برگ سبز خودرو یک سند تک‌برگ مربوط به خودرو است که شامل سه قسمت است. یک بخش مربوط به مشخصات و جزئیات خودرو مثل تیپ،شناسنامه خودرو، رنگ، مدل خودرو و … است.

بخشی دیگر مشخصات هویتی مالک خودرو مثل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، نام پدر و..، در آن درج خواهد شد و بخش بعدی نیز محل ثبت عنوان سند مالکیت خودرو به همراه شماره مالکیت خودرو است.

این بیانگر رسمی بودن این سند خواهد بود. حال سوالی که در این موارد همیشه مطرح بوده اینکه، آیا این سند سبز تک برگی خودرو دارای اعتبار خواهد بود؟ در این موارد بین پلیس و ادارات سازمان ثبت اسناد اختلافاتی وجود دارد.

پلیس معتقد است که این برگ سبز، حکم سند رسمی را دارا بوده و دیگر نیازی به تنظیم سند رسمی در دفترخانه‌های رسمی نخواهد بود.

در حالی که دیدگاه سازمان ثبت با این امر کاملا مغایر است و این سازمان اعتقاد دارد که برای معتبر دانستن اسناد، تنظیم سند باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شده و به ثبت برسد.

اینکه کدام یک از این باورها درست است، بستگی به این دارد که آیا ممکن است با یک سند تک برگی که یک سند عادی به شمار می‌آید، می‌توان اقدام به تعویض پلاک کرد یا خیر.

که جواب بر نه بودن این سوال، دلیلی بر ارزش و اعتبار اسناد رسمی محسوب شده، ولی اغلب افراد از آنجایی که برای تنظیم سند رسمی تمایلی برای صرف هزینه‌های بیشتر ندارند، به همان سند سبز تک برگی رضایت خواهند داد.

فوت فروشنده یا صاحب خودرو و تکالیف وراث و خریدار

در صورت محجور شدن یا فوت صاحب خودرو یا فروشنده آن، نماینده قانونی یا وکیل وراث و یا وارثان باید با ارائه گواهی فوت مالک خودرو به دادگاه یا سایر مراجع قضایی، باید نسبت انجام مراحل انحصار و وراثت اقدامات لازم را به عمل آورند.

این پروسه باید تا دو ماه بعد از مرگ صاحب خودرو باید از سوی وراث او انجام شود. همچنین وراث موظف هستند که حداکثر ظرف شش ماه، برای معرفی مالک جدید و یا متصرف قانونی وسیله نقلیه، به جهت انتقال و تغییر مالکیت و ثبت آن، به ادارت راهنمایی و رانندگی مراجعه نمایند.

در غیر این صورت پلاک خودروها از درجه اعتبار ساقط خواهد شد و غیرمجاز تلقی می‌گردد.

البته در صورت عدم انتقال خودرو از سوی وراث قانونی مالک خودروی فوت شده، به نام مالک جدید، خریدار می‌توان از مرجع قضایی الزام آنها را به انتقال سند تقاضا نماید.

تکلیف سند بعد از فروش خودرو

بعضا پیش می‌آید که خریداران خودرو، خودروی خود را از افرادی می‌خرند که آن‌‎ها، وکالت فروش از فروشنده اصلی را در اختیار دارند و بر اساس این وکالت فروش، وکیل فروشنده اقدام به تعویض پلاک خودرو می‌نماید.

اما چنانچه در این گیر و دار، مالک اصلی خودرو فوت کند و خریدار هنوز اقدامی برای تنظیم سند رسمی برای خودرو به عمل نیاورده باشد، باید طرح شکایت نموده و دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را به طرفیت وراث مطرح نماید. زیرا وکالت فروش پس فوت فروشنده دیگر دارای اعتبار نخواهد بود.

مشکل‌ساز بودن عوض نکردن پلاک خودرو توسط خریدار

یکی از مشکلاتی که خریداران برای فروشندگان ایجاد نموده‌اند، این است که با وجود اینکه فروشندگان وکالت تعویض پلاک خودرو را به خریدار تحویل می‌دهند، اما خریدار معمولا تعویض پلاک خودرو را به تعویق انداخته و این امر ممکن است برای فروشنده دردسرساز گردد.

زیرا در صورت بروز هرگونه تخلف با خودرو توسط خریدار یا وقوع جرم با آن، کلیه جرایم و تخلفات به نام فروشنده به ثبت خواهد رسید. اما راه حلی که پلیس برای این قبیل فروشندگان در نظر گرفته است این است که شاکی قادر خواهد بود به مراجع قضایی کشور مراجعه و طرح دعوی حقوقی نماید.

چنانچه مرجع قضایی حکم توقیف خودرو را صادر نماید این رای در سیستم پلیس راهور ثبت شده و خودرو بعد از توقیف، برای تعویض پلاک به یکی از مراکز معرفی خواهد شد.

البته گاهی هم فروشنده هیچ وکالتی بابت این موضوع به خریدار نمی‌دهد و خریدار و فروشنده به اتفاق یکدیگر برای تعویض پلاک به مراکز تعویض پلاک مراجعه خواهند کرد. بنابراین در این حالت وکالتی تنظیم نخواهد شد.

نحوه شکایت از فروشنده خودرو

طرح شکایت از فروشندگان خودرو چه مصادیقی دارد؟

شکایت از فروشنده خودرو ممکن است به علل مختلفی واقع گردد. مرسوم‌ترین دلیل شکایت از فروشندگان خودرو، وجود عیب و خرابی در خودرو خریداری شده است.

طبق قانون و عرف مشخص در حوزه خرید و فروش خودرو، مصادیق خرابی و تعمیر خودرو و دلایل شکا‌یت ا‌ز فروشنده خودرو را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • ایرادات اساسی فنی و موتوری خودرو
  • ایرادات بدنه مثل تصادفات و رنگ‌شدگی
  • ایرادات اتاق خودرو مثل تعویض اتاق یا ضربه سنگین به شاسی
  • ایرادات مرتبط با تعویض قطعات دیگر مثل سقف و موتور و درب و غیره.

شکایت از فروشند‌گان خودرو در چه شرایطی ممکن خواهد بود؟

برای آن‌که بتوان از فروشنده خودرو شکایت کرد، لازم است تا عیوب و نواقص خودرو دارای ویژگی‌های خاصی باشد. مواد ۴۲۳ و ۴۲۴ قانون مدنی به تشریح خیار عیب پرداخته که طبق این ماده، اختیار فسخ معامله به استناد به وجود عیب در خودرو ممکن خواهد بود.

بر اساس ماده 423 قانون مدنی، خیار عیب زمانی برای خریدار  ثابت خواهد شد که عیب مخفی و موجود در حین عقد باشد. همچنین مطابق ماده ۴۲۴ همان قانون، عیب وقتی مخفی محسوب می‌‎گردد که مشتری در هنگام معامله عالم به آن نبوده و این عدم آگاهی ناشی از آن باشد که عیب واقعا پنهان بوده است یا اینکه ظاهر بوده ولی مشتری متوجه آن نشده است.

در حقیقت، هنگامی شکایت از فروشنده خودرو امکان‌پذیر خواهد بود که خریدار نقص و عیب خودرو را مشاهده نکرده باشد. ضمنا تفاوتی نمی‌کند که عیب مذکور واقعا مخفی بوده یا مشخص باشد اما مشتری متوجه آن نشده باشد.

به عبارت دیگر خرابی و عیب مورد نظر در خودرو، صرفا هنگامی ایجاد مشکل خواهد کرد که فروشنده در مراحل نقل و انتقال خودرو به آن اشاره نکرده باشد و خریدار نیز نتوانسته باشد آن خرابی یا ایران را کشف نماید.

در واقع زمانی می‌توان وارد پروسه شکایت از فروشنده خودرو شد که خریدار، خودرو را با فرض سالم بودن آن خریداری کرده باشد.

بعد از اطلاع از نواقص خودرو، خریدار چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟

بر اساس ماده ۴۲۲ قانون مدنی، هنگامی که نقص و عیب مورد معامله، بعد از انجام معامله ظاهر یا کشف گردد، خریدار می‌تواند سه اقدام انجام دهد:

  1. یا خودرو را به همان شکل معیوب و ناقص بپذیرد.
  2. یا تفاوت قیمت خودروی سالم و معیوب را به عنوان خسارت دریافت نماید. به این نوع خسارت در قانون ارش گویند.
  3. حالت دیگری نیز که وجود دارد اینکه معامله خودرو را فسخ کند.

در نهایت زمانی که نواقص و عیوب خودرو بعد از معامله برای خریدار آشکار می‌گردد، او قادر خواهد بود یکی از این سه اقدام را به انجام برساند.

برای اخذ تفاضل قیمت خودرو، خریدار قادر است دادخواست حقوقی به دادگاه یا شورای حل اختلاف ارائه نموده و فروشنده را ملزم به پرداخت ارش نماید.

ضمنا در صورتی که فروشنده برای فسخ همکاری نکرد و مبلغ قرارداد را به خریدار مسترد ننمود، خریدار قادر است در این خصوص نیز شکایت حقوقی تنظیم نموده و نسبت به دریافت مطالبات خود اقدام نماید.

در حقیقت همواره راهکار طرح شکایت حقوقی از فروشنده خودرو برای دریافت خسارت یا مبلغ قرارداد، برای خریدار وجود دارد.

آیا امکان طرح شکایت کیفری از فروشنده خودرو ممکن است؟

گاهی ممکن است فروشنده به صورت آشکار، اقدام به تقلب در فروش مال و اقدام به کلاهبرداری نماید. گاهی ممکن است این کلاهبرداری از طریق فریب خریدار و حتی تبانی با کارشناس سلامت خودرو و موارد دیگر صورت گرفته باشد.

شکی نیست که برای طرح شکایت از جرم کلاهبرداری باید به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه و شکایت کیفری خود را مطرح کرد.

اما نکته مهم‌ این است که اثبات وقوع کلاهبرداری در معاملات خودرو کار چندان راحتی نیست و در عرف و رویه قضایی موجود در کشور دیده شده است که شکایت حقوقی از فروشنده دارای مسیری کوتاه‌تر و مطالبه خسارت بعد از گزارش کارشناسان خودرو کمی ساده‌تر خواهد بود.

مراجع مربوطه برای طرح شکایت حقوقی می‌تواند شورای حل اختلاف باشد، اما اگر در این دعوی مالی بیش از بیست میلیون تومن به خریدار خسارت وارد آمده باشد، در این شرایط محاکم دادگستری محل انعقاد قرارداد خودرو صالح به رسیدگی خواهند بود.

اما در صورتی که در خصوص گرانی خودرو و یا نوع عملکرد شرکت‌های خودروسازی شکایتی دارید باید این شکایت را به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها انتقال دهید.

ثبت شکایت از فروشنده خودرو

طرح شکایت علیه فروشنده خودرو چقدر زمان می‌برد؟

با عنایت به حجم زیاد پرونده‌های حقوقی و کیفری در محاکم قضایی، که شکایت از فروشنده خودرو نیز از آن  مستثنی نخواهد بود و از آنجایی که به دلیل حجم بالای نقل و انتقالات بالای خودرو در کشور ما، متاسفانه همه روزه شاهد بروز این اختلافات در معاملات خودرو هستیم، باید اعلام نمود که تخمین زمان شروع و پایان طرح شکایت یا ارائه دادخواست، از این مسیرها، قابل پیش‌بینی دقیق نیست و معمولا وکلا در این زمینه، زمان مشخصی را به موکل خود اعلام نمی‌کنند.

البته پیشگویی زمان در پرونده‌های حقوقی و کیفری در هر موضوعی، در اغلب مواقع نیز، خیلی دقیق از آب در نخواهد آمد.

ولی قطعا کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه، با تجربه‌ای که در پیگیری پرونده‌های مختلف جرایم رایانه‌ای کسب نموده‌اند، قادرند بهترین و سریع‌ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

هزینه‌های طرح شکایت از فروشنده خودرو به چه میزان است؟

هزینه مطرح کردن شکایت کیفری از طریق دادسرای محل وقوع جرم مطابق تعرفه‌های قانونی اعمال خواهد شد که البته هزینه طرح شکایت کیفری هزینه چندان بالایی نیست و طبق تعرفه خدمات قضایی، مبلغ ده هزار تومان بابت هزینه ثبت شکایت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از شما دریافت خواهد شد و بسته به ضمایم شکواییه نیز مبلغی به آن افزوده می‌گردد.

هزینه طرح شکایت حقوقی نیز بسته به موضوع خواسته یا خسارت مورد مطالبه شما از فروشنده خودرو متفاوت خواهد بود و معمولا شما برای استرداد وجوه واریزی و مطالبه خسارت، باید سه و نیم درصد ارزش خواسته را به هنگام ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پرداخت نمایید.

البته تمامی هزینه‌های مذکور در فرض محکومیت فروشنده، قابل اخذ از محکوم‌علیه می‌باشد. در مجموع هزینه‌های دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه‌های مرحله اجرا و همچنین تعرفه‌های حق الوکاله وکیل در صورت نیاز شما به استفاده از خدمات وکیل دادگستری و هزینه‌هایی همچون کارشناسی و ثبت شکواییه، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1401 می‌توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

برای شکایت از فروشنده خودرو چه مدارکی باید به همراه داشته باشیم؟

همان‌گونه که قبلا نیز ذکر شد، برای طرح هر شکایتی اعم از کیفری، حقوقی و اداری، شما موظف‌اید مدارک و مستنداتی را که بیانگر تخلفات و جرایم صورت گرفته از ناحیه فروشنده خودرو است را به مرجع رسیدگی کننده ارائه نمایید و حتماً آن‌ها را به همراه شکایت خود به دفاتر خدمات قضایی ارائه کنید. معمولا مدارک مورد نیاز برای طرح شکایت از فروشنده خودرو عبارت‌اند از:

  • تامین دلیل با کسب نظریه کارشناسان رسمی دادگستری در خصوص معایب و نواقص مشخص یا پنهان در خودرو یا هر نوع تصادف یا عیب در بدنه یا موتور وسیله نقلیه
  • قرارداد تنظیم‌شده و پرینت بانکی از وجوه واریزشده به حساب فروشنده خودرو

علاوه بر موارد فوق، طبق قانون، برای اثبات هر دعوایی از شهادت، اقرار، سند، قسامه و سوگند می‌توان استفاده نمود، هر چند علم و آگاهی قاضی نیز در پرونده‌های مذکور بی‌تاثیر نیست.

البته انجام یک مشاوره خوب می‌تواند متناسب با مسیر طرح شکایت پیش‌بینی شده، استفاده از مستندات و دلایل منطقی‌تری را برای شما مشخص خواهد کرد.

مزایای استفاده از خدمات وکیل برای طرح شکایت از فروشنده خودرو

اگر می‌خواهید شکایت شما در محاکم قضایی کشور با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی برسد و حقوق از دست رفته‌ خود را به دست آورید، حتما با یک وکیل مجرب مسائل حقوقی و قراردادی مشورت کنید.

گاهی مسائلی پیش می‌آیند که شاید از دید شما کاملا عادی جلوه کند ولی برعکس، از منظر و دیدگاه یک وکیل با تجربه، بسیار مهم هستند و ممکن است در محکومیت فروشنده خودروی معیوب، تاثیرگذار باشند.

یک وکیل باتجربه و صادق قادر است شما را در خصوص موارد یادشده، به دقت راهنمایی نماید و مسیر شکایت شما را اعم از مسیر حقوقی یا کیفری آن، به دقت برای شما تعیین نماید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24، صرفه جویی در وقت و هزینه، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت‌گیر، چالش‌برانگیز و استرس‌زا به دادگاه، رسیدن به نتیجه دلخواه در کمترین زمان ممکن، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مذکور خواهد بود.

درباره شکایت از فروشنده خودرو

ارائه خدمات تخصصی حقوقی توسط سامانه حقوقی شکایت 24

عمده مشکلات پیش آمده در حوزه خرید و فروش خودرو، اغلب به کم‌توجهی خریداران به اقدامات لازم در معاینه دقیق خودرو در مراکز معتبر، قبل از خرید و معامله آن از سوی خریدار بر می‌گردد و همین امر باعث خواهد شد که به راحتی جرائم مختلفی در این حوزه رخ دهد.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوط به مسائل حقوقی، می‌تواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد، در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

همچنین مطالعه محتواهای حقوقی تنظیم شده از سوی وکلا و کارشناسان مجرب حقوقی این سامانه، می‌تواند بسیاری از مشکلات حقوقی شما را مرتفع نماید.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات‌رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول:

چه شرایطی خریدار و فروشندگان خودرو قبل از معامله باید دارا باشند؟

خریداران و فروشندگان خودرو باید حتما معامله خود را با شخصی بالغ انجام دهند. طرفین معامله باید عاقل بوده و با افراد محجور و نابالغ امکان معامله وجود نخواهد داشت.

فروشنده نباید ورشکسته باشد. طرفین معامله باید اختیار لازم را برای خرید و یا فروش خودرو یا اختیار تصرف در اموال خود را داشته باشند. فروشنده باید مالک خودرویی باشد که قصد دارد آن را به فروش برساند.

آیا امکان طرح شکایت کیفری از فروشنده خودرو متصور است؟

گاهی ممکن است فروشنده به صورت آشکار، اقدام به تقلب در فروش مال و اقدام به کلاهبرداری نماید.

گاهی ممکن است این کلاهبرداری از طریق فریب خریدار و حتی تبانی با کارشناس سلامت خودرو و موارد دیگر صورت گرفته باشد.

شکی نیست که در صورت امکان اثبات این موارد، طرح شکایت از جرم کلاهبرداری نیز میسر خواهد بود.

شایان ذکر است، توضیحات بیشتر در این مقاله ارائه شده است. مخاطبین محترم می توانند جهت دریافت پاسخ کامل‌تر و توضیحات بیشتر به شرح مقاله مراجعه نمایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام من ماشین اقساطی از شخص خریدم حالا که تسویه کردم سند وبرگ سبز بهیم نمیده برای درخواست سند و برگ سبز چکار باید بکنم

  2. من حدود ۳ ماه قبل ۴۰۵ خریدم.یارو گفته بود فقط کف صندوق عقب تعویضه .ولی تازگی بردم کارشناسی گفتن صندوق عقب کامل بهمراه شاسی های عقب تعویضه ،دقیقا از پشت شماره بدنه برش دادن ،یعنی دو تکه ست.گفته بودن شاسی جلو سالمه،ولی اونم کارشناسی گفت ضربه داره.قبل اینا برده بودم تعویض پلاک ،گفتن موتور تکه گذاریه.تعویض پلاک نشد.درخواست سیلندر جدید دادم ولی یارو میگه من فقط هزینه سیلندر رو میدم،و هزینه تعویض سیلندر رو نمیدم.الانم مشخص شده که میسوزونه.من توی این سه ماه،مشکل داشتم اصلا ماشین رو نبردم بیرون حتی کارشناسی.تازگی به اینا رسیدم.الان اگه ازش شکایت کنم یارو میتونه بگه سه ماه میشه ازین معامله؟یا میتونم محکومش کنم؟لطفا راهنماییم کنید

  3. با سلام بنده خودرویی به عنوان کامل رنگ برای زیبایی خریداری کردم بعد متوجه شدم که سقف ماشین تعویض شده و شماره شاسی پشت داشبورد ندارد و شماره موتور کامل پاک شده است و قبل از فهمیدن این مشکلات ماشین خورده خرجایی داشته و من کامل درستش کردم فاکتورش هم موجوده
    الان رفتم تعویض پلاک گیر دادن به ماشین برا شماره موتور و شماره شاسی پشت شیشه ماشین ۲۰۶
    الان بنده باید به کدام دادگاه بروم برای شکایت از فروشنده و اینکه میتوانم مبلقی که خرج ماشین کردم رو پس بگیرم با خسارت؟

  4. سلام در تاریخ ۱۴۰۱/۸/۴ از یک آشنا ماشین مدل ۸۴ خریدم نصف پول را برایش واریز کردم ماشین مشکل داشت گفت میبرم درست میکنم برات میارم بعد از یک هفته یک ماشین مدل۸۹ برایم آورد با قیمت جدید این را هم گفت مشکل هایش را درست میکنم میارم این یکی را یک ماه بعد آورد ولی هیچ مشکلاتش را درست نکرد ماشین را به شرط سالم فروخته ولی متوجه شدیم ماشین تصادفی است حالا زنگ میزنم گوشی را جواب نمیده اگر جواب بده میگه صبر کن تا یک ماشین دیگه برات پیدا کنم حالا من چه کار کنم

  5. سلام وقت بخیر. یک ماه پیش در بنگاه معامله کردیم. صاحب بنگاه آشنا بود و ما بهش اعتماد کردیم. به ما گفت ماشین رو وکالتی از یه بنگاه دیگه خریده و از خودش هست اما سند هنوز به اسمش نیست. قولنامه تنظیم شد و ما پول رو ظرف 4 روز بعد به حسابش واریز کردیم و ماشین رو تحویل گرفتیم. اما بعد از اون هرموقع راجع به تعویص گلاک و انتقال سند صحبت کردیم جواب قانع کننده نداد. از طریق اتحادیه شکایت کردیم که اونها هم بهش ده روز فرصت دادند که سند رو به نام ما بزنه. الان تکلیف ما چیست و آیا ما باید از طریق دادگاه اقدام کنیم؟؟ به چه روشی؟؟

  6. سلام من جدیدا ماشین خریدم ماشینوبه عنوان سالم بهم فروختن ولی ماشین چپی ازآب درآمد رفتم شکایت کردم میخواستم ببینم دستم به جایی میرسه؟فروشنده بعدازمعامله تلفن همراهشوخاموش کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا