شکایت از ادارات / سازمان ها

شکایت از سازمان بورس چگونه است؟

ورود به بازار سرمایه در ایران و سرمایه گذاری در آن طی چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است و بسیاری از مردم سرمایه خود را به این بازار وارد کردند.

ورود به هر بازار مالی نیازمند دانش و اطلاعات کافی از آن بازار است و صرف توصیه سایر افراد و بدون داشتن تجربه‌ای خاص نمی‌توان اقدام به سرمایه گذاری نمود.

بسیاری از افراد بوده‌اند که هیچگونه دانش و اطلاعات کافی در خصوص بازار بورس نداشته و اقدام به سرمایه گذاری در این بازار نموده‌اند.

اگر آشنایی با بازار سرمایه ندارید و قصد دارید که سرمایه خود به هر میزانی را وارد این بازار کنید، باید در وهله اول با افراد صاحب سبک و متخصص در حوزه بازارهای مالی مشورت کنید.

در طول یکی دو سال اخیر، بسیاری از مردم بدون حتی برخورداری از حداقل دانش بورسی، وارد بازارهای مالی از جمله بورس شده و طبیعتا متحمل ضرر و زیان فراوان نیز شدند.

از این حیث میزان نارضایتی مردم از سرمایه گذاری در بورس به مراتب بیشتر شد و شاهد تجمعات مردمی در این زمینه نیز بوده‌ایم.

در عین حال که حجم بالایی از سرمایه در چند سال گذشته وارد بازار بورس شده است اما طبق بررسی‌های انجام شده عموم مردم از نحوه فعالیت در این بازار رضایت کافی ندارند.

پر واضح است که سهام داران ناراضی جهت پیگیری حق و حقوق تضییع شده خود قصد شکایت از سازمان بورس را دارند اما در قانون کشور ما مرجع خاصی برای رسیدگی به شکایات علیه این نهاد تعریف نشده است.

برای شکایت از کارگزاری‌های بورسی می‌توان از طریق شورای عالی بورس اقدام به پیگیری نمود اما این که بتوان مستقیما از سازمان بورس حتی در مراجع قضایی اقدام به شکایت کرد، امکان پذیر نیست.

همین موضوع سبب شده است تا آمار تخلف این سازمان روز به روز افزایش پیدا کرده و نهادی نیز پاسخگوی رسیدگی به شکایات مردمی نباشد.

به طور کلی می‌توان اینگونه بیان کرد که ثبت شکایت و رسیدگی به تخلفات سازمان بورس از طریق سایر ارکان بازار سرمایه مانند هیات داوری بازار سرمایه قابل پیگیری است و نهاد و ارگان مجزایی جهت رسیدگی به شکایات واصله در این حوزه تعیین نشده‌اند.

همچنین برای ثبت تخلفات بورسی سامانه‌ای در این زمینه طراحی شده است که به اعتراضات مردمی رسیدگی به عمل می‌آورند.

لازم به ذکر است که سازمان بورس اوراق بهادار یک نهاد مستقل و غیر دولتی محسوب شده و از این جهت امکان شکایت از این سازمان در دیوان عدالت اداری وجود ندارد.

در واقع در صورت ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری علیه سازمان بورس به دلیل آن که موضوع شکایت از یک نهاد دولتی نیست، دیوان صلاحیت قانونی رسیدگی به شکایت را نخواهد داشت.

سازمان بورس در یک نگاه

سازمان بورس به عنوان یکی از ارکان اصلی بازار اوراق بهادار محسوب می‌شود که به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی در سال 1384 فعالیت رسمی خود را آغاز نمود.

البته پیشینه این سازمان به سال 1345 باز می‌گردد. سازمان بورس به عنوان یک نهاد مستقل دارای شخصیت حقوقی بوده و این حیث مقررات مربوط به شخص حقوقی برای آن متصور خواهد شد.

در آمد اصلی این سازمان از طریق دریافت کارمزد از خرید و فروش انواع سهام سهام مرتبط با حق پذیرش شرکت‌های بورسی می‌باشد.

سازمان بورس که به اختصار سبا نامیده می‌شود، توسط هیات مدیره اداره می‌گردد و شورای عالی بورس نیز نظارت بر روند کارگزاری‌های بورس را نیز انجام می‌دهد.

تا قبل از سال 1384 نحوه مدیریت بورس توسط سازمان کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران انجام می‌شد که در این سال نهاد مستقل و جدید به نام سازمان بورس اوراق بهادار تهران تشکیل شد.

در واقع در حال حاضر این سازمان تحت نظر شورای عالی بورس فعالیت کرده که یک سری وظایف مشخصی را برعهده دارد.

بعد از تغییرات انجام شده، بالاترین رکن مقام اجرایی در بازار سرمایه متعلق به شورای عالی بورس است که عمده وظایف آن به بحث نظارت بر عملکرد سایر ارگان‌های بازار سرمایه ارتباط دارد.

ارکان اصلی بازار سرمایه یا به اصطلاح بازار اوراق بهادار به شرح زیر است:

  • شورای عالی بورس اوراق بهادار
  • سازمان بورس و اوراق بهادار
  • شرکت بورس اوراق بهادار تهران
  • شرکت فرابورس
  • شرکت بورس انرژی
  • شرکت بورس کالا ایران

از بین ارکان اصلی بازار سرمایه، شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار جز نهاد نظارتی بازار سرمایه محسوب می‌شوند. شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس، بورس انرژی، بورس کالا ایران زیر مجموعه‌ای از سازمان بورس محسوب می‌شوند.

شورای عالی بورس به عنوان بالاترین رکن بازار سرمایه محسوب می‌شود که از قدرت اجرایی بالایی برخوردار می‌باشد.

اعضاء این شورا نیز از بسیاری از ارگان‌های کشور بوده که از مقام اجرایی مناسبی نیز برخوردار هستند. شورای عالی بورس از اعضاء زیر تشکیل می‌شود:

  • وزیر اقتصاد و امور دارایی
  • وزارت بازگانی
  • رئیس کل بانک مرکزی ایران
  • رئیس سازمان بورس اوراق بهادار
  • دادستان کل کشور یا معاون وی
  • چهار نفر از افراد متخصص و خبره در حوزه امور مالی و اقتصادی
  • یک نفر از اعضاء کانون‌های تابعه سازمان بورس اوراق بهادار

از لحاظ مقام و رکن بالای اجرایی بازار سرمایه، ابتدا شورای عالی بورس و سپس سازمان بورس اوراق بهادار است. در واقع سازمان بورس اوراق بهادار که بسیاری از شرکت‌های بورس تابع آن هستند، زیر نظر شورای عالی بورس فعالیت دارد.

به دلیل وجود مقامات بالای اجرایی در کشور، طبیعی است که شورای عالی بورس به عنوان رکن اصلی بازار سرمایه به شمار رود.

تصمیمات مهم و ساز و کارهای اصلی بازار سرمایه از سوی این شورا به تمام کانون ها و نهادهای زیر مجموعه سازمان بورس ابلاغ شده و مسئولیت اجرای آن برعهده سازمان اوراق بورس است.

مسئولیت اداره سازمان بورس، یک هیات پنج نفره است که اعضاء آن از سوی شورای عالی بورس انتخاب می‌شود.

ساختمان سازمان بورس

وظایف سازمان بورس

سازمان بورس تحت نظر شورا جزو مقام ناظر در بازار سرمایه به شمار می‌رود. نظارت بر اجرای قوانین وضع شده در مورد بازار سرمایه جز اصلی‌ترین وظیفه این سازمان محسوب می‌شود.

در هر صورت از جمله وظایف سازمان بورس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهیه و تنظیم آیین نامه‌های مربوطه بازار سرمایه
  • نظارت کلی بر اجرای قوانین بازار سرمایه توسط شرکت‌ها و کانون‌های وابسته به آن مانند شرکت‌های فرابورس و کالای ایران
  • صدور مجوز مرتبط با عرضه اوراق عمومی
  • نظارت بر عرضه عمومی اوراق
  • لغو یا تعلیق مجوز تاسیس شرکت‌های بورسی
  • پیش بینی نمودن راهکارهای لازم جهت جلوگیری از وقوع تخلفات در بازار سرمایه
  • نظارت کلی در خصوص افشای اطلاعات شرکت‌های بورسی
  • ارائه پیشنهادات مناسب جهت به کارگیری ابزارهای مالی در بازار اوراق بهادار
  • نظارت بر کانون و شرکت‌های وابسته به سازمان برای جلوگیری از وقوع تخلفات
  • تعیین نمودن نرخ کارمزد کارگزاری‌ها و سایر خدمات بورسی

موارد مزبور تنها بخشی از وظایف سازمان بورس محسوب می‌شود که عمده وظایف این سازمان را می‌توان به امور نظارتی ارتباط داد. البته سازمان بورس به تنهایی امور نظارتی را انجام نمی‌دهد و شورای عالی بورس نیز در این حوزه به نظارت بر بازار سرمایه می‌پردازد.

آیا امکان شکایت از سازمان بورس وجود دارد؟

در قسمت قبل با سازمان بورس اوراق بهادار و تاریخچه آن و همچنین وظایف اصلی این سازمان پرداختیم. طبق توضیحات ارائه شده، یکی از نهادهای اصلی بازار سرمایه، سازمان بورس است که فعالیت آن تحت نظر شورای عالی بورس انجام می‌شود.

با توجه به این که طی چند سال اخیر خصوصا در یک الی دو سال پیش، می‌توان گفت که حجم قابل توجهی از سهام داران وارد بازار سرمایه شده و سرمایه کلانی وارد این بازار شده است.

رشد چشمگیر بسیاری از سهام بازار موجب ترغیب بسیاری از سهامداران شده و همین موضوع سبب شد تا بسیاری از اقشار جامعه به این بازار ورود پیدا کنند.

از آن جهت که عمده سهام داران بدون اطلاعات کافی از بازار سرمایه ورود پیدا کردند، طبیعتا ضرر و زیان فراوانی را متحمل شدند و بخشی از سرمایه خود را از این راه از دست دادند.

تقریبا تمامی کارشناسان و تحلیل گران بازار سرمایه در درجه اول توصیه می‌کنند که با اطلاعات کافی در این حوزه سرمایه گذاری کنند و حتی سرمایه اصلی خود را حتی الامکان در بورس نگذارند.

در هر صورت تمامی این موضوعات سبب شد تا سهامداران از روند کلی بازار سرمایه رضایت نداشته باشند و در نهایت قصد پیگیری اعتراضات و طرح دعوا علیه سازمان بورس را داشته باشند.

ناگفته نماند که سازمان بورس در این زمینه تخلفاتی نیز داشته است که در این صورت سهام داران برای احقاق خود می‌بایست از راه قانونی اقدام کنند.

در خصوص پاسخ به این سوال که آیا امکان شکایت از سازمان بورس وجود دارد یا خیر باید گفت که در قانون مرجعی که به صورت تخصصی به شکایات مردمی علیه این سازمان بپردازد، تعیین نشده است و پیگیری تخلفات و شکایات مربوطه توسط ارکان اصلی بازار سرمایه نظیر شورای عالی بورس انجام می‌شود.

در واقع نمی‌توان شکایت از سازمان بورس را به مرجع قضایی ارجاع داد؛ زیرا دادگاه‌ها به لحاظ قانی در این زمینه صلاحیت دار نخواهند بود مگر آن که بورس و نهادهای وابسته به آن مرتکب وقوع جرائم اقتصادی شده باشند که در این صورت مرجع قضایی شخصا نسبت به اینگونه مسائل رسیدگی می‌کند و نیازی به طرح دعوا از سوی سهامداران نیست.

بنابراین می‌توان گفت که امکان شکایت از سازمان بورس وجود دارد اما این که بتوان شکایت در این حوزه را از طریق مرجع قضایی و دیوان عدالت اداری پیگیری نمود، امری غیر ممکن است.

برخی از افراد برای شکایت از بورس اقدام به تنظیم شکایت از طریق دیوان عدالت اداری می‌کنند که طبق قانون امکان رسیدگی به شکایت مزبور وجود ندارد.

مردم در سالن بورس

روش‌های ثبت شکایت از سازمان بورس

در سال 1399 بازار سرمایه رشد قابل توجهی پیدا کرد و سهام شرکت‌های بورسی افزایش پیدا نمود که این موضوع باعث شد تا موجب رضایت و خوشایندی سهامداران شود.

بعد از گذست چند ماه از رشد بازار سرمایه، ریزش این بازار شروع شد به طوری که حداقل میانگین ضرر دهی سهام شرکت‌ها به بالای 50 درصد رسید.

سهامداران که با ورود به بورس سرمایه آن‌ها به میزان قابل توجه افزایش پیدا کرد به یک باره با ریزش بی سابقه این بازار مواجه شدند و در نهایت سهامداران مال باخته در صدد پیدا کردن راه های شکایت از این سازمان هستند.

طبیعتا ریزش‌های بازار سرمایه را نمی‌توان مستقیما به سازمان بورس انتساب کرد اما این نهاد به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه قاعدتا نقش بسزایی در این زمینه دارد و باید پاسخگوی سهامداران باشد.

ثبت شکایت از سازمان بورس در واقع به معنای طرح دعوا علیه شخص حقوقی است که باید تشریفات و مقررات مربوطه در این زمینه رعایت شود.

در خصوص شکایت از سازمان بورس آنچه که اهمیت دارد، مراجع صالح به رسیدگی شکایت هستند. در واقع برای سهمامدران بسیار مهم است که چگونه و در چه مرجعی شکایت از بورس را مطرح کنند.

به طور کلی برای شکایت از سازمان بورس می‌توان از طریق روش‌های زیر اقدام نمود:

  1. ثبت شکایت از طریق سامانه تخلفات مربوط به حوزه بورس
  2. شکایت از طریق کمیته سازش کانون کارگزاران بازار بورس اوراق بهادار
  3. شکایت از طریق هیات داوری بازار سرمایه

در خصوص شکایت از سازمان بورس می‌توان از طریق سه روش مزبور اقدام کرد. در ادامه به بررسی هر کدام از روش‌های ثبت شکایت بورس خواهیم پرداخت و با نحوه ثبت شکایت در این زمینه آشنا خواهید شد.

ثبت شکایت در سامانه رسیدگی به تخلفات بورسی

روش اول برای شکایت از سازمان بورس، ثبت آن در سامانه رسیدگی به تخلفات بورسی است. برای رسیدگی به شکایت مردم یدر حوزه بورس سامانه‌ای طراحی شده است که به معاونت سازمان اوراق بهادار ارجاع داده می‌شود.

سهامداران می‌توانند تخلفات بورسی را در سامانه به ثبت برسانند و کارشناسان در اسرع وقت به شکایات ثبت شده رسیدگی خواهند کرد.

افراد شاکی بسته به نوع فعالیت خود در بازار سرمایه به عنوان شخص حقیقی ثبت شکایت می‌نمایند. در زمان ثبت شکایت در سامانه مزبور باید متن شکایت را به گونه‌ای بنویسید که واضح و صریح و همچنین بدون کلی گویی باشد و همچنین تخلف رخ داده را در گزارش شکایت اعلام کنید.

برای شکایت خود حتما باید مدارک و مستنداتی داشته باشید تا اقدامات لازم جهت رسیدگی به شکایت صورت گیرد. به همین منظور مدارک و مستندات را در بخش مربوطه در سامانه پیوست شکایت قرار می‌دهید. اطلاعاتی نظیر مشخصات شاکی و همچنین کد بورسی نیز باید در شکایت ذکر گردد.

بعد از آن که اعتراض شاکی در سامانه ثبت شده، تیم کارشناسی ابتدا به ارزیابی شکایت مربوطه می‌پردازند که این بررس‌ها ممکن است که پروسه نسبتا طولانی داشته باشد.

در صورتی که مدارک پیوست شده نتواند ادعای شاکی در خصوص تخلف صورت گرفته از سازمان بورس را به اثبات برساند، به شکایت ثبت شده رسیدگی نخواهد شد.

ثبت شکایت از طریق کمیته سازش کانون کارگزاران بازار بورس

شکایت از سازمان بورس را می‌توان از طریق کمیته سازش کانون کارگزاران بازار بورس پیگیری نمود. این کمیته جهت رسیدگی به اختلافات موجود در خصوص کارگزاران بورس اختصاص یافته است که می‌توان شکایت از سازمان بورس را از طریق این مرجع نیز انجام داد.

برای ثبت شکایت از طریق روش مزبور جدای از بحث پرداخت هزینه‌های مربوطه، مدارک ثبت شده از طرف شاکیان به کمیته ارجاع داده می‌شود و بعد از انجام بررسی در نهایت نتیجه به متقاضیان اعلام می‌شود. طرح دعوا از طریق کمیته سازش بازار بورس بیشتر در ارتباط با کارگزارن بورسی است.

بورس اوراق بهادار

ثبت شکایت از طریق هیات داوری بورس

اختلافات حوزه بورسی از طریق هیات داوری بورس نیز قابل حل و فصل می‌باشد. هیات داوران بورس متشکل از سه عضو است. یکی از اعضاء آن قاضی برگزیده قوه قضاییه در حوزه مسائل مالی و دو عضو دیگر آن کارشناسان متخصص حوزه مسائل مالی و اقتصادی هستند.

کارشناسان مسائل مالی و اقتصادی جهت حضور در هیات داوری بورس از طرف سازمان بورس اوراق بهادار معرفی شده و به تایید شورای عالی بورس می‌رسند.

سهامداران بورس می‌توانند در صورت شکایت از سازمان بورس آن در هیات داوری بورس نیز مطرح کنند تا رسیدگی‌های لازم در این حوزه انجام شود.

مشاوره تخصصی جهت شکایت از سازمان بورس توسط شکایت 24

چنانچه بنا به هر دلیلی قصد شکایت از سازمان بورس و اوراق بهادار را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس‌های متنوع سامانه شکایت 24 است.

در این سامانه تیم تخصصی مشاوره جهت ارائه اطلاعات لازم در حوزه مسائل مالی و بازار سرمایه در نظر گرفته شده است که می‌توانیم شما را در تمام مراحل شکایت از این سازمان راهنمایی کنیم و اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم.

طرح شکایت از بورس به دلیل انجام تخلفات، نیازمند رعایت یک سری شرایط قانونی است که بدون بهره‌گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند. استفاده از خدمات سایت شکایت 24 می‌تواند راهکاری مناسب برای طرح و پیگیری شکایت از سازمان بورس به شمار رود.

قبل از هر اقدامی بهتر است از مشاوره‌های تخصصی این سایت که توسط کارشناسان و مشاوران مجرب و متخصص انجام می‌شود، استفاده کنید و از راهنمایی‌های مشاوران متخصص در این زمینه بهره‌مند شوید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

ارائه مشاوره‌ شکایت 24 برای نحوه شکایت از بورس به صورت آنلاین، تلفنی و در بستر فضای مجازی نیز انجام می‌شود که برای افراد مزیت‌های فراوانی دارد. مزایا دیگر استفاده از دریافت خدمات این سامانه، هزینه‌های بسیار مناسب مشاوره است که با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن می‌توان اطلاعات لازم را در مورد شکایت از بازار سرمایه و متولیان آن را کسب کرد.

در صورتی که قصد دارید از سازمان بورس شکایت کنید اما با نحوه و مراحل طرح شکایت در این زمینه آشنا نیستید، نگران نباشید؛ زیرا مشاوران و کارشناسان حقوقی ما در کنار شما هستند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن در این زمینه اقدام به طرح شکایت نمایید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۵ رای

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وقتی قانون ریس بورس را دبیر شورای عالی بورس قرار داده ایا می توان گفت تمام خواسته های افراد از شورای عالی بایستی به دبیر ان تسلیم شود؟

  2. سلام چرا وقتی یک شرکت بورسی سود سالانه پرادخت میکند خوب باید شرکت به ما سود پرداخت کند از پول خودمان سود میدهند سود شرکت کجا میرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا