شکایت از اشخاص

شکایت از راننده فراری که پس از خسارت فرار کرده است، چگونه است؟

متاسفانه به هر نقطه از شهر یا جاده های کشورمان که نگاه می‌کنیم، خیل عظیمی از خودروها و وسایل نقلیه‌ای را مشاهده می‌کنیم که برای رسیدن به مقصد خود بعضا برخی قوانین ومقررات را نادیده می‌گیرند و موجب ورود خسارت به بسیاری از شهروندان می‌گردند.

مطمئنا همه می‌دانیم که آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات و خسارات بدنی و مالی مربوط به آن، در کشورمان آمار بسیار بالایی دارد.

این امر علاوه بر ورود خسارت‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیر، خسارت‌های روانی ناخوشایندی را نیز به بسیاری از هموطنانمان وارد کرده است که هر کدام از این موارد در جای خود قابل تامل جدی است.

طی آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی کشور، آمار فوت شدگان سوانح رانندگی در سال گذشته حدود 16.000 نفر و آمار تصادفات منجر به جرح در حدود 277.000 هزار نفر اعلام گردیده است.

این در حالی‌ است که این آمار در 2 ماهه اول سال 1400 تعداد فوت شدگان را 2.600 نفر اعلام نموده که متاسفانه رقم بالا و نگران کننده‌ای است.

با توجه به این آمار بسیار متاثرکننده و از آنجایی که وقوع چنین اتفاقاتی حتی در صورت رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی برخی افراد باز هم به دلیل عدم رعایت آن از سوی دیگران امری اجتناب ناپذیر است، اگر خدای ناکرده تصادفی داشتید و با مشکلی رو به رو شده اید و قصد این را دارید تا  از راننده مقصر حادثه شکایت نمایید، لازم است تا اطلاعات کاملی از موضوعات مرتبط به آن و نحوه طرح شکایت را داشته باشید.

در این این مقاله تلاش می کنیم تا شما را با انواع موقعیت‌هایی که ممکن است در آن قرار بگیرید و اقدام مناسبی که باید انجام بدهید آشنا نماییم.

شکایت از راننده مقصر در انواع تصادفات

آنچنان که مطلع هستید، پس از وقوع یک حادثه رانندگی ممکن است سه حالت کلی به وجود بیاید:

  • اول اینکه تنها خسارت به خودروی شخص وارد گردد و در واقع خسارت مالی باشد.
  • حالت دوم اینکه علاوه بر ورود خسارت مالی به خودرو، آسیب فیزیکی نیز به سرنشینان یا عابران وارد شود.
  • و حالت سوم حدثه منجر به فوت سرنشینان یا عابران گردد.

شکایت از راننده مقصر در تصادف منجر به خسارت مالی

به آن دست از تصادفاتی که فقط باعث ورود خسارت به خودرو می‌گردد، تصادف خسارتی گفته می‌شود. خود تصادفات خسارتی نیز به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی می‌گردد:

  • خسارت‌های کمتر از مبلغ ۷ میلیون تومان:  که در این خسارت‌ها نیازی به کشیدن کروکی توسط افسر راهنمایی و رانندگی نیست.
  • خسارت‌های بیشتر از مبلغ ۷ میلیون تومان: که در این خسارت‌ها باید کروکی توسط مامور راهنمایی و رانندگی کشیده شود.

تصادفات رانندگی

چگونه از راننده مقصر در تصادف خسارتی شکایت کنیم؟

در تصادفات خسارتی در صورتی که دو طرف حادثه بر سر مقدار خسارت به توافق با یکدیگر برسند، قادر خواهند بود با مراجعه به اداره‌ بیمه کننده‌ مقصر، خسارت مذکور را دریافت کنند.

اما در صورت عدم توافق طرفین حادثه و یا عدم همکاری راننده مقصر در پرداخت یا مراجعه به اداره بیمه، خسارت دیده قادر است بر حسب مورد به یکی از دو روش زیر اقدامات لازم را پیگیری و به انجام رساند:

  • در صورتی که میزان خسارت وارده کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، خسارت دیده باید با مراجعه به شواری حل اختلاف محل وقوع خسارت و با موضوع مطالبه خسارت ناشی از تصادفات رانندگی طرح شکایت نماید.
  • و چنانچه میزان خسارت وارده بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، خسارت دیده باید  با مراجعه به دادگاه حقوقی محل وقوع خسارت و با همان موضوع فوق طرح شکایت نماید.

تصادفات منجر به جرح

تصادفات جرحی به آن دست از تصادفاتی گفته می‌شود که علاوه بر خسارت بر خودو، باعث آسیب دیدن عابران و یا سرنشینان خودروها نیز می‌شود.

چگونه از راننده مقصر در تصادف جرحی شکایت کنیم؟

برای طر شکایت از راننده مقصر در تصادف منجر به جرح که باعث ورود خسارت جانی به برخی از افراد شده است، باید با در دست داشت کروکی محل تصادف به دادسرای محل وقوع حادثه مراجعه نموده و سایر مراحل قانونی دیگر آن را مثل مراجعه به پزشکی قانونی طی نمایید.

در تصادفات منجر به جرحی علاوه بر توقیف موقتب خودرو و تعلق دیه به حادثه دیده، مجازات‌های دیگری نیز مثل حبس و یا پرداخت جزای نقدی نیز از سوی دادگاه در نظر گرفته خواهد شد. اگر قصد شکایت از راننده را دارید مراحل طرح شکایت از راننده مقصر در حادثه به شرح زیر است:

  1. تشکیل پرونده قضایی در دادسرای محل وقوع حادثه منجر به جرح به طرفیت راننده
  2. ارائه مدارک مورد نیاز مثل گواهی پزشکی قانونی و رونوشت بیمه نامه مقصر حادثه
  3. اخذ استعلامات لازم از سوی مقام قضایی در خصوص اصل بودن بیمه نامه
  4. صدور قرار کیفری مناسب از سوی مقام قضایی بر علیه راننده مقصر حادثه
  5. ارجاع پرونده تصادف به کارشناسان رسمی دادگستری یا کارشناسان راهنمایی و رانندگی
  6. در صورت نیاز مرجع قضایی، دستور به انجام تحقیقات محلی
  7. ارسال گواهی اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی
  8. در صورت نظر دادسرا بر وقوع جرم، صدور قرار جلب به دادرسی و ارجاع پرونده به دادگاه کیفری
  9. بررسی و فراخوان دادگاه کیفری دو و رسیدگی به پرونده با حضور اصخاب دعوا و نهایتاً صدور رای توسط دادگاه

در این موارد، معمولا علاوه بر جبران خسارت مالی، حکم به پرداخت دیه با عنایت به جراحات موجود مثل شکستگی، بخیه یا جراحت سر صادر خواهد شد.

آیا امکان پرداخت خسارت توسط صندوق تامین خسارات بدنی یا شرکت بیمه در شرایط فوق وجود خواهد داشت؟

با عنایت به ماده ۱۶ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری که بیان می‌دارد:

در تصادفات منجر به صدمات بدنی (به غیر از فوت)، صندوق تامین خسارت‌های بدنی یا بیمه گران مکلف هستند، پس از دریافت گزارش پزشکی قانونی و پلیس، حداقل به میزان ۵۰ درصد از دیه تقریبی جراحات را به مصدوم حاثه پرداخت نموده و بقیه مبلغ را پس از حکم نهایی دادگاه پرداخت نماید، باید نتیجه گرفت که امکان پرداخت خسارت توسط این صندوق و شخص بیمه‌گر بدوا تا سقف 50 درصد وجود داشته و الباقی پس از رای دادگاه قابل وصول خواهد بود.

تصادفات جاده‌ای

تصادف منجر به فوت

تصادفات منجر به فوت به آن دسته از تصادفات رانندگی اطلاق می‌گردد که منجر به فوت یکی از طرفین حادثه می‌شود.

چگونه از راننده مقصر در تصادف منجر به فوت شکایت کنیم؟

طبق قوانین جاری کشور تصادفات منجر به خسارات جانی که باعث مرگ یکی از طرفین حادثه می‌گردد، قتل غیر عمد به شمار می‌آید.

یعنی در صورتی که راننده‌ مقصر حادثه حتی سرعت غیرمجاز هم داشته باشد، و یا وسیله‌ نقلیه‌‌ی او دارای نقص و عیبی باشد که خود راننده از آن مطلع است و برابر با نظر کارشناس آن نقص از دلایل تصادف محسوب گردد مثل ایراد در سیستم ترمز، و یا وسیله متخلف از محلی تردد کند که برای او و یا وسیله‌ نقلیه‌اش ممنوع بوده و غیره باز هم در این موارد راننده قصد و نیت کشتن کسی را نداشته و باید تصادف منجر به مرگی که اتفاق افتاده را قتل غیر عمد به شمار آورد.

در واقع به این نوع قتل باید قیل شبه عمد را اطلاق کرد. زیرا رعایت نکردن قوانینی مانند سرعت مجاز، توقف قبل از خط عابر پیاده و … که از روی عمد انجام ‌شده‌ است ولی به نتیجه‌ای غیر عمد منجر گردیده است. مرگ انسانی دیگر!

در این شرایط باید فت با توجه به غیر عمد بودن قتل در حوادث رانندگی، لذا قصاص منتفی خواهد بود. در قوانین مجازات اسلامی، مجازات قتل غیر عمد پرداخت دیه خواهد بود.

البته حتما به این مورد توجه داشته باشید که اینگونه تصادفات هم دارای جنبه‌ عمومی هستند و هم دارای جنبه‌ خصوصی.

جنبه‌ عمومی آن مربوط به سیستم قضایی کشور می‌شود که مجازات آن شامل حبس و البته جزای نقدی خواهد شد و پرداخت دیه که مربوط به جنبه‌ خصوصی آن است، به اولیای دم پرداخت خواهد شد.

بنابراین در صورت رضایت اولیای دم فرد فوت شده پرداخت دیه نیز منتفی خواهد شد، اما معمولا سیستم قضایی کشور از جزای نقدی‌ که به علت سرپیچی از قوانین برای مقصر حادثه تعیین کرده است، به هیچ عنوان نخواهد گذشت و گاهی ممکن است بسته به نوع جرم از حبس مقصر حادثه چشم‌پوشی نماید ولی معمولا جزای نقدی بخشیده نخواهد شد.

آیا رانندگی بدون گواهینامه یا مستی در حین رانندگی را می‌‌توان به عنوان قتل عمد محسوب کرد؟

شاید شما فکر کنید در صورت رانندگی مقصر حادثه بدون گواهی‌نامه یا مست بودن راننده در حین رانندگی، قتل پیش‌آمده را باید عمد محسوب کرد.

اما باید بگوییم مطابق با ماده‌ ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات: اگر راننده گواهینامه نداشته باشد یا مست باشد یا سرعت زیاد داشته باشد و یا سبقت غیرمجاز گرفته باشد فقط حکم مجازات او سنگین‌تر از حالت عادی خواهد بود ولی حادثه‌ پیش‌آمده همچنان قتل غیر عمد یا شبه عمد محسوب شده و نباید آن را هم تصور کرد.

رانندگی خطرناک

چگونه از راننده فراری در تصادف باید شکایت کرد؟

یکی از متداول‌ترین سوالات این است که برای طرح شکایت از راننده فراری در تصادف باید چه اقداماتی انجام داد.

در صورتی که راننده صحنه جرم را ترک کرده و زیان دیده نیز نتوانسته یا قادر نبوده هیچ مدرکی از جمله پلاک خودرو و غیره از راننده فراری به دست آورد، پس تکلیف چیست؟

قانون در این موارد شرایطی را مشخص کرده است از جمله اینکه:

در صورتی که تصادف بین دو خودور باشد و هیچ کدام از سرنشین های خودروها آسیبی ندیده باشند و فقط به خودرو صدمه وارد شده باشد و راننده مقصر نیز فرار کرده باشد، راننده مقصر به محکومیت جزایی محکوم نخواهد شد و فقط مالک خودرو زیان دیده باید با پلیس تماس حاصل نموده و گزارش حادثه را تکمیل نماید تا بلکه اگر توانست مدرکی بر علیه راننده مقصر جمع آوری نماید، خسارت خود را بر حسب میزان خسارت وارده از دادگاه یا شورای حل اختلاف مطالبه نماید.

اما در صورتی که تصادف منجر به جراحت یا فوت فردی گردد، فرار از صحنه تصادف و عدم کمک به مصدوم برابر با قانون مجازات اسلامی جرم بوده و قانونگذار در این خصوص به درستی سخت گیری خواهد کرد.

لذا در مرحله نخست، صندوق تامین خسارات بدنی، مکلف به پرداخت خسارات مصدوم و تامین هزینه‌های اوست. به این ترتیب، حقوق این فرد به هیچ عنوان ضایع نخواهد شد (چه در تصادفات منجر به فوت و چه جرحی)

علاوه بر این موارد امکان پیگیری موضوع از طریق محاکم قضایی کشور نیز وجود خواهد داشت و می‌توانید با بهره‌برداری از شواهد موجود در محل حادثه از جمله چک دوربین های مدار بسته در سطح شهر و کشف شماره پلاک خودرو، به نحوی راننده را پیدا کنید.

در حالت فرار از صحنه تصادف و اثبات این موضع در مراحل رسیدگی، اولا قاضی دادگاه به موجب قانون حق دادن تخفیف در خصوص مجازات حبس را به مجرم ندارد. همچنین قاضی دادگاه مکلف است که شخص مجرم را به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مندرج در قانون محکوم کند.

برای مثال اگر در این تصادف با فرض وجود تقصیر راننده یا عابر، فرد فوت کند بر اساس ماده ۷۱۴ قانون مذکور، مرتکب به ۶ ماه تا ۳ سال حبس محکوم می‌گردد و اگر در این شرایط، مرتکب از صحنه حادثه فرار کند، قاضی مکلف است که حداقل به ۲ سال حبس تعزیری علاوه بر پرداخت دیه برای او حکم صادر کند و امکان وجود تخفیف نیز به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.

مهمترین اقدامات پس از متواری شده راننده مقصر

اولین کار در این مورد مانند سایر تصادفات، تماس با پلیس ۱۱۰ است. در این مورد چون راننده از صحنه متواری شده است، چه تصادف جرحی باشد و چه خسارتی نیاز به حضور مامور کلانتری حوزه و تنظیم صورت جلسه است.

تنظیم کروکی توسط عوامل راهور نیز لازمه هر تصادف رانندگی است. در مرحله بعد فرد زیان دیده یا بستگان درجه یک او باید به کلانتری محل وقوع تصادف مراجعه نموده و علیه راننده متواری شکایت تنظیم کنند.

بعد از تنظیم شکایت، کلانتری زیان دیده را برای بررسی های پزشکی به پزشک قانونی معرفی می‌نماید. در صورتی که خسارت مالی باشد اصل کروکی به همراه مدارک بیمه بدنه و بیمه شخص ثالت به شرکت بیمه ارائه می‌گردد.

باید خاطر نشان کرد در صورتی هم که صحنه بهم خورده و در زمان حادثه عامل راهور حضور نداشته باشد، کارشناسان راهور یا کارشناس رسمی دادگستری برای ترسیم صحنه معرفی شده و با حضور در محل کروکی صحنه بهم خورده را مجددا ترسیم می‌نمایند.

پس از تکمیل پرونده از سوی کلانتری پرونده به دادسرای منطقه ارسال خواهد شد.

مراحل شکایت از راننده فراری در تصادف عبارتند از:

  • آغاز دعوا با طرح شکایت در دادسرای محل وقوع حادثه
  • استعلام نظریه کارشناسی از مبادی ذیربط توسط دادسرای مربوطه
  • اخذ نظریه پزشک قانونیتوسط دادسرای مربوطه
  • شروع به رسیدگی دادسرا
  • صدور قرار مجرمیت توسط دادسرا و ارسال پرونده با دادگاه
  • رسیدگی دادگاه و نهایتا صدور رای دادگاه

رانندگی مطمئن

آیا شرکت‌های بیمه در مقابل رانندگان فراری از محل حادثه تعهدی دارند؟

در هر صورت چه راننده فراری مقصر باشد و یا اینکه با رعایت تمام نظامات و مفاد قانونی، در اتفاقات ناگوار دخالتی نداشته باشد، شرکت بیمه مکلف به پرداخت دیه شخص صدمه دیده یا فوت شده خواهد بود.

حتی در صورتی که راننده در حین رانندگی مست باشد یا فاقد گواهینامه باشد، بیمه این تکلیف را خواهد داشت که خسارت وارده را به زیان‌دیده و یا دیه را به وارث متوفی پرداخت نماید.

البته در این شرایط شرکت‌های بیمه می‌توانند به راننده مقصر رجوع کنند و مطمئن باشید که این کار را انجام خواهند داد.

نحوه طرح شکایت از رانندگان فراری در تصادف با عابر پیاده

برای عابرین پیاده در خیابان‌ها و جاده‌ها یکسری تابلو های علائم و خط کشی گذاشته شده است که عابر پیاده باید با دقت به این علائم و خط‌کشی‌ها نسبت به انجام رفت و آمد و تردد خود دقت وافری داشته باشد.

اما در صورت وقوع تصادف با وسیله نقلیه، مشروط به این که راننده کلیه مقررات و نظامات قانونی را رعایت کرده باشد و طبق تشخیص کارشناسان امر قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از بروز تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد، در این حالت مسئولیتی نخواهد داشت.

البته عدم مسئولیت راننده مانع استفاده مصدوم یا وراث متوفی از مزایای بیمه یا شکایت از راننده فراری در تصادف نخواهد شد و شرکت بیمه با ارائه قرار منع تعقیب صادره از دادسرا یا حکم برائت راننده از دادگاه ملزم به اجراء تعهدات موضوع بیمه نامه به مصدوم یا وراث متوفی خواهد بود.

طرح و پیگیری شکایت بابت مطالبه خسارت تصادفات چقدر زمان می‌برد؟

با عنایت به مقدمه ذکر شده در ابتدای مقاله و حجم بالای تصادفات منجر به جرح یا فوت یا خسارات مالی، باید اعلام کرد اینگونه پرونده‌ها نیز حجم بسیار بالایی از شکایت در محاکم قضایی کشور را به خود اختصاص داده است و از آن جایی که متاسفانه همه روزه شاهد بروز تصادفات متعدد در سطح کشور هستیم، باید گفت که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح اینگونه شکایت در مراجع قضایی به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی دقیق نیست و نمی‌توان زمان مشخصی را برای اتمام آن بیان کرد و ممکن است متناسب با موضوع شکایت و دلایل ارائه شده طرفین متفاوت باشد.

تصادف منجربه فوت

هزینه‌های طرح شکایت بابت مطالبه خسارات تصادفات

از آن جایی که برای ثبت شکایت در خصوص مطالبه خسارت در تصادفات هم از طریق دادسرای محل وقوع تصادف به جهت جنبه جرحی و فوتی و هم از طریق دادگاه‌های حقوقی به جهت جنبه مالی و غیره امکان طرح شکایت یا ارائه دادخواست وجود خواهد داشت، لذا هزینه دادرسی هم با توجه به نحوه شکایتی که به این مراجع ارجاع شده است تعیین می‌گردد، که البته در مسائل کیفری هزینه بالایی نیست.

اما در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه های مرحله اجرا و همچنین تعرفه‌های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، اعم از هزینه های کارشناسی و هزینه های ثبت شکواییه، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

برای اثبات و پیگیری شکایات در این زمینه چه مدارکی باید به مرجع تحقیق ارائه شود؟

برای طرح شکایت از راننده، شما باید تمام مدارک و مستندات خود را از جمله گزارش پلیس 110، گواهی پزشکی قانونی، تصاویر مربوط به دوربین‌های مداربسته و هر دلیلی که در محق بودن شما در دادگاه تاثیرگذار خواهد بود را به مرجع قضایی ارائه نمایید.

در خصوص مطالبه خسارت مالی و دیه نیز حتما باید گزارش پزشکی قانونی و گزارش کارشناس رسمی تصادفات نیز در پرونده وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون مجازات اسلامی، برای اثبات هر دعوایی از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌توان استفاده نمود هر چند علم و آگاهی قضات نیز در پرونده‌های کیفری تاثیر به سزایی خواهد داشت.

آیا برای تنظیم شکایت از راننده فراری و مطالبه خسارت، به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

طرح شکایت در اینگونه مسائل کار زمان‌بر و پیچیده‌ای است. در صورتی که می‌خواهید طرح شکایت شما بهتر و با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی در انتهای فرایند آن برسید و حقوق از دست رفته تان را به دست آورید، به شما توصیه می‌کنیم که با یک وکیل مجرب کیفری در زمینه مطالب خسارت در تصادفات حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می‌آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می‌توانند در به دام انداختن رانندگان فراری از صحنه تصادف و یا بسیاری از موارد ریز و درشت پرونده، واقعا تاثیرگذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به این جرائم خواهد بود.

خسارت بدنه خودرو

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت 24

شکایت از مقصرین حادثه‌های رانندگی و رانندگان فراری یکی از مهمترین شکایات در مراجع دادگستری کشور هستند که البته به نوبه خود از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است تا حدی که در صورت عدم رسیدگی به موقع مراجع قضایی، تبعات جبران ناپذیری را در افکار عمومی جامعه و همچنین در ذهن زیاندیده از جرم بوجود خواهد آورد.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در خصوص شکایت از راننده مقصر در تصادفات، نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوط به حوادث رانندگی و تصادفات می‌تواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه، اظهارنامه و همانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا