شکایت از سایت اینترنتی

شکایت از سایت ‌ها و کانال ‌های صیغه ‌یابی و کلاهبرداری در تلگرام و فضای مجازی

با توسعه بستر اینترنت و سرعت روز افزون نفوذ فضای مجازی، کانال‌ها و سایت‌های متعدد صیغه‌یابی و همسریابی در این شبکه‌های اجتماعی گسترش یافته‌اند.

این سایت‌ها که البته مورد توجه و استقبال خیل عظیمی از جوانان نیز قرار گرفته‌اند، اقدام به معرفی زنانی برای انجام ازدواج موقت یا صیغه می‌نمایند.

نکته بسیار جالب توجه این است که همه این کانال‌ها و سایت‌ها، فعالیت‌های خود را شرعی و کاملا قانونی می‌دانند، اما در حقیقت مسئله به شکل دیگری است و بنا بر اظهار نظرهای مختلف بسیاری از مسئولین و کارشناسان امر، فعالیت‌های چنین کانال‌ها و سایت‌هایی غیرمجاز بوده و هیچ مجوز قانونی برای انجام فعالیت آن‌ها صادر نشده است.

اگر شما نیز به نحوی گرفتار این سایت‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی یا تلگرام شده‌اید تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا نحوه شکایت و پیگیری‌های قضایی از تخلفات و جرایم صورت گرفته از این کانال‌ها را به شما اعلام نماییم.

هدف‌ گیری بنیان خانواده و  برخورد جدی مراجع قضایی با کانال‌های همسریابی

در یک بررسی کلی، کانال‌ها و سایت‌های همسریاب و صیغه‌یاب به لحاظ اخلاقی و اجتماعی اساس و بنیان خانواده را هدف قرار داده و آن را متلاشی خواهند کرد.

از لحاظ قانونی نیز در صورتی که کانال و یا سایتی به صورت کاملا غیرقانونی فعالیتی را انجام دهد باید سریعا بر طبق قانون مسدود شده و مراتب نیز با قید فوریت به شورای عالی فضای مجازی اعلام گردد.

البته در صورتی که متولیان امر نیز تشخیص دهند که محتواهای تولید شده در این کانال‌ها و سایت‌ها، غیراخلاقی و غیرقانونی است، باید به موجب قانون نیز با آن‌ها برخورد قضایی صورت پذیرد.

معمولا تمام کانال‌ها و سایت‌هایی که در زمینه صیغه و همسریابی در فضای مجازی کشور به فعالیت مشغولند، از هیچ ارگانی مجوز فعالیت را ندارند و به صورت کاملا غیرقانونی فعالیت‌های خود را به انجام می‌رسانند.

هویت اغلب این کانال‌ها و سایت‌ها نامشخص است و معمولا زمانی که هویت این سایت‌ها شناسایی می‌گردد، از طریق پلیس فضای مجازی باید به مراجع قضایی معرفی و نسبت به آن‌ها اعلام جرم گردد.

بنابر گزارش پلیس جرایم رایانه‌ای، بسیاری از این کانال‌ها و سایت‌ها از مرکز ایران، یعنی شهر تهران مدیریت و کنترل می‌گردند و پلیس فضای سایبری تا حد مقدورات برخوردهای قانونی لازم را با آن‌ها از طریق مراجع بالاتر در تهران انجام می‌دهد.

فرآیند کار پلیس فضای مجازی یا همان پلیس فتا به این شکل است که در صورت مشاهده این سایت‌ها و یا پس از کسب اطلاع از فعالیت آن‌ها، مراتب به مراجع قضایی ذی‌ربط اعلام شده و باید کسب تکلیف گردد و حسب مورد برابر با دستور مقام قضایی اقدامات و برخوردهای قانونی از سوی پلیس سایبری کشور به عمل خواهد آمد.

اشخاصی نیز که در فضای مجازی اقدام به فعالیت‌های مبتذل و مستهجن کنند و یا برخی از افراد را تشویق و ترغیب به فساد و فحشا نمایند، مطابق قانون عمل آن‌ها جرم محسوب شده و مجازات‌هایی نیز بر طبق قانون برای ارتکاب به این جرایم در نظر گرفته شده است.

بر اساس ماده 639 قانون مجازات اسلامی هرگونه تحریک و تشویق به فساد و فحشا جرم انگاری گردیده و مجازات حبس از یک تا 10 سال را برای آن در نظر گرفته است.

مطابق این ماده قانونی اشخاصی که مراکز فحشا و فساد تاسیس می‌نمایند و یا اینکه افراد جامعه را به فساد و فحشا ترغیب و تشویق کنند و یا وسایل و موجبات آن را فراهم نمایند، هر گاه با عمل آن‌ها عنوان قوادی (واسطه و دلال عمل منافی عفت) نیز صدق کند، علاوه بر مجازات ذکر شده مبنی بر یک تا 10 سال حبس، به مجازات قواد که 75 ضربه شلاق نیز می‌باشد، محکوم خواهند شد.

جرم در تلگرام

اقدام به کلاهبرداری با تاسیس سایت‌های ازدواج و همسریابی در فضای مجازی

بالغ بر 80 درصد از کانال‌ها و سایت‌های همسر‌یابی کلاهبردار هستند. و معمولا کانال‌ها و سایت‌های این چنینی، محیطی را فراهم می‌نمایند که باعث ایجاد آسیب های اجتماعی متعددی در جامعه می‌گردند و به صورت کاملا غیرقانونی و غیرمجاز اقدامات خود را انجام می دهند.

در این رابطه باید به صراحت اعلام کنیم که این کانال‌ها و سایت‌ها با دادن عنوان عاطفی به موضوع فعالیت خود تحت عنوان همدم‌یاب فعالیت‌های غیرمجاز خود را به طرز قارچ‌گونه‌ای گسترش می‌دهند.

اما در همین بستر و با جلب اطمینان کاربران خود جرایم متعددی نیز شکل می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به اقداماتی همچون کلاهبرداری از کاربران و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی متقاضیان صیغه، چه مرد وچه زن اشاره کرد.

در خوشبینانه ترین حالت، برخی از اشخاص بعد از مراجعه به این کانال‌ها و سایت‌ها، مبالغی را به حساب صاحبان آن‌ها واریز نموده به امید اینکه کیس، همدم و یا شخص مناسبی به آن‌ها معرفی گردد.

اما متاسفانه نه همدمی به آن‌ها معرفی می‌شود و نه دیگر وجه واریز شده که بعضا مبالغ بالایی نیز خواهد بود به آن‌ها عودت داده خواهد شد و در اقدامی جالب آن سایت دیگر باز نشده و از دسترس کاربر خارج می‌گردد.

نمونه‌های دیگری از انواع کلاهبرداری این کانال‌ها و سایت‌ها نیز وجود دارد که بسیار رایج و مشخص است. به عنوان نمونه، اشخاص با عناوین مختلف به کانال و یا سایتی وارد شده که اساسا آن کانال فیک و جعلی است و کاربر را برای پرداخت وجه به صفحه‌ای جعلی هدایت می‌نماید که متاسفانه این روش بسیار آسیب‌زا است و کلاهبرداران از طریق این صفحات جعلی اطلاعات حساب بانکی کاربران را که به راحتی فاش شده سرقت کرده و حساب مذکور را خالی می‌نمایند.

طبق اطلاعات منتشر شده از پلیس تولید وتبادل اطلاعات در فضای مجازی، به جرأت می‌توان گفت که بالغ بر 80 درصد مواردی که پلیس فتا با آنها برخورد کرده‌ است، از همین عناوین صیغه‌یاب، همسریاب و یا همدم یاب استفاده کرده و کاربران را به دام می‌انداخته‌اند.

عمده این سایت‌ها باهمین روش و ترفند، متقاضیان صیغه و همسر موقت را به دام انداخته و اطلاعات حساب آن‌ها را مورد سرقت قرار می‌دهند.

نکته جالب و البته تاسف‌بار دیگری که در این موضوع وجود دارد این است که قربانیانی که در این حوزه گرفتار می‌شوند، میانگین سنی بین 12 تا 22 سال را دارند. این سنین دقیقا زمانی است که بیشترین آسیب‌ها متوجه این نوجوانان و جوانان شده و این افراد را به شدت مورد تهدید قرار می‌دهد.

هیچ مجوزی از سوی هیچ نهادی برای سایت‌های همسر‌یابی صادر نشده است!

ازدواج های اینترنتی و تلگرامی عامل 30 درصد از طلاق‌ها در جامعه است. هنگامی که این سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی از سوی مدعی‌العموم یا دادستان مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و متولیان آن دستگیر می‌شوند، برای فرار به جلو به اخذ مجوز از برخی مراجع قانونی کشور اشاره می‌کنند که البته بعد از پیگیری موضوع توسط نهاد قضایی و پلیس، معلوم می‌شود که این موضوع به هیچ وجه صحت نداشته و هیچ ارگانی اختیار صدور چنین مجوزی را در کشور ندارد.

با تحقیقات صورت گرفته کاملا مشخص گردیده که به طور کلی میزان موفقیت این قبیل سایت‌ها در برخی استان‌ها و شهرهای کشور به پیشینه مذهبی آن شهر و کوچک و بزرگی آن و همچنین به مدرنیته و سنتی بودن آن جوامع  وابسته است.

ما در جامعه‌ای سنتی و البته کاملا مذهبی در حال زندگی هستیم  که در دو دهه گذشته با ورود گسترده به فضای مجازی و گسترش تکنولوژی، نوع زندگی همه ما با تحولاتی مواجه شده است و قطعا حضور در فضای مجازی و اینترنت، باعث تغییر در نوع زندگی و انتخاب تمام افراد شده است.

با گسترش استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و ورود به شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام، واتساپ و اینستاگرام بسیاری از افراد تمایل بیشتری دارند تا بسیاری از فعالیت‌های روزمره خود را از طریق همین تکنولوژی پیگیری و به انجام رسانند.

این نوع فعالیت‌ها می‌تواند بسیاری از فعالیت‌های معمول زندگی افراد مثل خرید و تجارت و غیره را در بر بگیرد یا اینکه تصمیمات مهم زندگی مثل انتخاب دوست و حتی مقوله مهم ازدواج باشد.

از عمر ازدواج در بستر اینترنت و سراچه‌های همسریابی بیش از یک دهه نمی گذرد. در حقیقت هر چند یک تحولی عظیم در روش آشنایی و ازدواج در حال شکل گرفتن است و شاید مقاومت در مقابل آن نیز امری مطلوب نیست.

ولی این موضوع نیاز به بررسی کارشناسی و دقیق دارد که آیا گسترش این شبکه‌ها را در دنیای امروز و این نحوه آشنایی را باید فرصت دانست یا تهدید عظیم در حال شکل‌گیری در جامعه است.

کلاهبردار اینترنتی در تلگرام

تهدیدهای اجتماعی خطر گسترش این سایت‌ها در فضای مجازی

همان‌گونه که ذکر شد، فعالیت در کانال‌ها و سایت‌های همسریابی و صیغه‌یابی فاقد هرگونه مجوز قانونی است و صرفا مطابق منافع مالی گردانندگان آن طراحی شده است.

وجود کانال‌ها و سایت‌ها همسریابی و صیغه‌یابی تهدید‌های مهمی را برای جامعه به دنبال دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش سن ازدواج دختران و پسران، سست شدن بنیان خانواده و افزایش بی بند و باری در جامعه اشاره کرد.

با توجه به سهولت استفاده از فضای مجازی و در اختیار بودن آن برای عموم سنین، کاملا طبیعی است که سن کارگران جنسی نیز در یک جامعه کاهش یابد و متاسفانه در این فرآیند نامطلوب بنیان خانواده‌های ایرانی نیز ضعیف‌تر می‌گردد و این تضعیف بنیان، بی‌بندوباری و ولنگاری در جامعه و مشکلات حاد دیگری را به همراه خواهد داشت.

بی اعتمادی یکی از مهمترین آسیب هایی است که زندگی‌های زناشویی را تهدید می‌نماید و معمولا اشخاصی که در فضاهای مجازی با هم  ازدواج می‌کنند، آسیب‌های بسیار بیشتری از نوع شکل‌گیری این رابطه می‌بینند. زیرا همواره این نگرانی و دغدغه پنهانی با آن‌هاست که آیا همسرشان با شخص دیگری نیز ارتباط دارد یا نه؟

مورد مهم دیگر نیز اینکه معمولا اشخاص در فضای مجازی در ابتدا خود را بسیار بی‌نقص و ایده‌آل و مرفه جلوه می‌دهند، اما هنگامی که بحث جدی‌تر شده و قصد تشکیل خانواده و ازدواج به میان می‌آید، همه چیز به یکباره تغییر خواهد کرد.

این ازدواج ها بر اساس خوش بینی، ساده انگاری، خیال بافی و هیجانات زودگذر شکل گرفته، چرا که طرفین این رابطه در ابتدا فریب ظاهر و ویژگی‌های دروغین طرف مقابل را می‌خورند و هنگامی که کاملا دلبسته طرف مقابل می‌شوند، با واقعیت امر روبه‌رو شده که دیگر به دلیل دلبستگی زیاد و احیانا مسائل دیگر، نمی‌توانند از طرف مقابل جدا گردند و با علم به اینکه این فرد معیارهای مناسب و خوبی برای ازدواج ندارد، به اجبار با وی ازدواج می کنند که البته با شروع زندگی اکثر این ازدواج‌ها ناموفق و با شکست روبه‌رو می‌گردند.

کلاهبرداری اینترنتی توسط سایت‌های همسر‌یابی

کلاهبرداری سنتی که معمولا از قدیم الایام رایج بوده به این معناست که فرد کلاهبردار با توسل به وسایل متقلبانه مال باخته را فریب داده و مال او را تصاحب می‌نماید.

فریب در واقع ناآگاهی و غفلت مالک است، لذا لازم است که فرد مال باخته از متقلبانه بودن اقدامات شخص مطلع نباشد و واقعا فریب بخورد. همچنین در کلاهبرداری سنتی باید رابطه مستقیمی بین توسل به وسایل متقلبانه از سوی کلاهبردار و فریب خوردن مال باخته وجود داشته باشد.

مسلما شخص کلاهبردار نیز باید سوء نیت داشته و به قصد و نیت بهره‌مند شدن خود یا فرد مورد نظرش، مال دیگری را تصاحب کند. لازم به توضیح است که کلاهبرداری از جرایم مقید به نتیجه است و برای تحقق آن لازم است حتما نتیجه مطلوب حاصل گردد.

اما در کلاهبرداری اینترنتی که توسط سایت‌های همسریابی شکل می‌گیرد، کلاهبردار باید از طریق وارد کردن یا تغییر دادن یا محو کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه و … مال یا وجهی را از مالباخته تصاحب نماید. حتی ممکن است این کار بدون آگاهی بزه‌دیده یا همان مال باخته انجام گیرد.

تفاوت کلاهبرداری سنتی با کلاهبرداری رایانه‌ای در سایت‌های همسریابی، در محیط ارتکاب این جرائم و همچنین تفاوت در وسایل ارتکاب جرم است.

در کلاهبرداری سنتی، شخص است که با توسل به وسایل متقلبانه فریب خورده و مال او از کف می‌رود، ولی در کلاهبرداری اینترنتی دیگر شخصی در کار نیست بلکه استفاده حیله‌گرانه یا متقلبانه از کامپیوتر یا رایانه در بستر فضای مجازی است که موجب ربودن مال شخص خواهد شد.

عنصر مادی جرم کلاهبرداری اینترنتی

عنصر مادی جرم کلاهبرداری اینترنتی در سایت‌های همسریابی عبارت است از تغییر داده ها، وارد کردن داده‌ها، ایجاد داده‌ها، محو داده‌ها، متوقف کردن داده ها و مختل کردن سامانه. البته این موارد تمثیلی بوده و گاهی ممکن است مصادیق دیگری نیز مشمول این قاعده باشند.

عنصر معنوی جرم کلاهبرداری اینترنی

در مورد عنصر معنوی این جرم نیز باید به عمد در رفتار فیزیکی کلاهبردار، علم به غیر مجاز بودن اقدام خود و قصد تحصیل نتیجه که همان تحصیل مال است اشاره کرد. یعنی فرد با آگاهی از اینکه مالی را بدون آنکه حقی در آن داشته باشد از دیگری می‌رباید.

کانال های همسریابی در تلگرام

مصادیق جرم کلاهبرداری رایانه‌ای در سایت‌های صیغه‌یاب

قانون گذار در مواد 13 قانون جرائم رایانه‌ای و ماده 67 قانون تجارت الکترونیک به بررسی و جرم‌انگاری کلاهبرداری اینترنتی پرداخته است.

در این ماده‌های قانونی مصادیق کلاهبرداری رایانه ای نام برده شده که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • ماده 13 قانون جرائم رایانه‌ای برابر با ماده 741 قانون تعزیرات بیان داشته:

هر کس به طور غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

  •  ماده 67 قانون تجارت الکترونیک نیز مقرر داشته:

هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی با سوء استفاده و یا استفاده غیر مجاز از داده پیام‌ها، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف داده پیام، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و غیره دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل ماخوذه محکوم می شود.

آن‌گونه که ملاحظه می‌نمایید قانون‌گذار رفتارهایی که به وسیله آن‌ها جرم کلاهبرداری اینترنتی اتفاق می‌افتد را مثال زده است که البته در موضوع مبحث ما، منظور از ورود، وارد نمودن اطلاعات در کامپیوتر برای پردازش است.

مثلا وارد کردن اطلاعات در بستر فضای مجازی در یک کانال تلگرامی صیغه‌یاب و واریز یا انتقال وجه به حساب خود و دیگری.

از دیگر مصادیق جرائم رایانه‌ای، تولید و انتشار محتویات مستهجن و مبتذل در بستر فضای مجازی و سایبری است که به این جرم “هرزه‌نگاری” نیز گفته می‌شود.

طبق ماده 14 قانون جرائم رایانه‌ای: انتشار، توزیع یا معامله محتویات مستهجن به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی و یا تولید و نگهداری آن‌ها به قصد تجارت یا افساد، موجب محکومیت شخص مرتکب به حبس (از 91 روز تا 2 سال) یا جزای نقدی (از 5 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال) یا هر دوی آن‌ها (حبس و جزای نقدی) خواهد شد.

مرجع شکایت و نحوه ثبت شکایت از کلاهبرداری در سایت‌های صیغه‌یاب

اولین گامی که مال‌باخته در مواجهه با کلاهبرداری در سایت‌های صیغه‌یاب باید انجام دهد، مراجعه به دادسرای جرائم رایانه‌ای است. این دادسرا موظف است به جرائمی که در فضای مجازی کشور و سایت‌ها و کانال‌های اجتماعی در بستر اینترنت رخ داده رسیدگی نماید.

این دادسرا وظیفه دارد تخلفاتی که منجر به وقوع جرم در فضای سایبری کشور می گردد را پیگیری نموده و با احقاق حقوق شاکیان، عدالت نسبی را به این فضا بازگرداند.

بعد از آن که در خصوص این جرم پرونده تشکیل شد و رسیدگی قضایی به جریان افتاد، بازپرس یا دادیار یا شخص دادستان موضوع را برای بررسی بیشتر، به پلیس فتا ارجاع می‌نماید.

پلیس فتا، متولی اصلی امنیت فضای تبادل و تولید اطلاعات در کشور ایران است که از اوایل سال 1390 به عنوان یکی از مراجع اصلی برای رسیدگی و برخورد با جرایم رایانه‌ای و فضای مجازی و سایبری کشور و با توجه به نیاز جامعه، به دستور فرماندهی انتظامی وقت تشکیل گردید.

همانگونه که اشاره شد در طول این سال‌ها با گسترش یافتن و پیشرفت فنآوری اطلاعات و ارتباطات در سطح کشور، شاهد افزایش رو به رشد کاربران و استفاده کنندگان از اینترنت و دیگر فناوری‌های اطلاعاتی در کشور بوده‌ایم و در همین راستا و جهت صیانت از این فضای ملتهب، پلیس فتا با اهداف زیر فعالیت خود را به طور رسمی و قانونی آغاز نمود.

  • پاسداری از هویت دینی، ملی و ارزش‌های انسانی جامعه
  • تامین و حفظ زیر ساخت‌ های حیاتی کشور در مقابل حملات سایبری
  • ایجاد و تامین امنیت کامل فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور
  • حفظ حریم خصوصی و آزادی‌ های مشروع
  • پاسداری از منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای تولید و تبادل اطلاعات
  • جلب اعتماد و حفظ آرامش عموم مردم برای انجام تمامی امور قانونی از جمله فعالیت‌ های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور صیانت از حاکمیت و اقتدار ملی

قانونگذار هر نوع فعالیت غیر مجاز و خلاف قانون و تجاوز به حریم خصوصی اشخاص در فضای مجازی کشور را، تحت عنوان جرائم سایبری یا اینترنتی جرم انگاری نموده است.

در همین راستا قانونگذار جرایمی را به شرح ذیل قابل پیگیری توسط این نهاد امنیتی دانسته که ذیلا به آن‌ها اشاره خواهد شد:

  • دسترسی غیر مجاز به اطلاعات
  • هتک حیثیت و نشر اکاذیب
  • جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، سرقت و کلاهبرداری
  • هک نمودن حسابهای بانکی و برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی اشخاص
  • جعل رایانه‌ای، شنود غیرمجاز، تخریب و اخلال در داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی
  • استفاده غیر قانونی از پهنای باند بین المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی
  • تولید و آموزش بدافزار‌ها یا نرم افزارهای ارتکاب جرایم سایبری و گذرواژه و اطلاعات کاربران و غیره از جمله موضوعاتی است که در صلاحیت پیگیری پلیس فتا قرار گرفته است.

لازم به توضیح است به دلیل ماهیت جرم کلاهبرداری توسط سایت‌های همسریابی و دلایل دیجیتالی آن، بر طبق قانون نهاد تخصص نیروی انتظامی  یا همان پلیس فتا، صلاحیت رسیدگی به کلیه جرایم واقع شده در این حوزه، در بخش‌های امنیتی و سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور را دارا است.

کلیه جرایم احصاء شده به استناد قانون جرایم رایانه‌ای مجلس شورای اسلامی و قوانین مرتبط با حوزه تولید و تبادل اطلاعات و جرایم ارتکابی در حوزه بین الملل، توسط کار‌شناسان این نهاد و در چارچوب قوانین کشور، نسبت به برخورد با این جرایم اقدام می گردد.

چت‌های مجرمانه

یک راه ساده دیگر

البته راهکار ساده‌تری هم در ارتباط با نحوه شکایت از کلاهبرداری در سایت‌های صیغه‌یاب وجود دارد. در صورتی که جرمی علیه شما با این عنوان در فضای مجازی به وقوع پیوست، شما می‌توانید به سایت اینترنتی پلیس فتا مراجعه و روی کلید “ارتباطات مردمی” کلیک نمایید.

در این بخش مشخصات، شماره تلفن و نشانی شما در سامانه پلیس فتا ثبت شده و پلیس فتا در اولین فرصت ممکن با شما تماس حاصل نموده و موضوع را پیگیری خواهد کرد.

همچنین می توانید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و از این طریق شکایت خود را با موضوع کلاهبرداری سایت‌های همسر‌یابی ثبت نمایید.

به شما توصیه می‌کنیم حتما این موضوعات را پیگیری کنید زیرا عدم پیگیری اینگونه موضوعات موجبات تجری عاملان این سایت‌ها را فراهم آورده و افراد بی‌شمار دیگری در دام این مفسدان و شیادان گرفتار خواهند شد.

طرح و پیگیری شکایت از کانال‌های صیغه‌یاب چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به حجم  زیاد اینگونه پرونده‌ها و از آن جایی که متاسفانه همه روزه شاهد بروز این جرایم در بستر اینترنت و کلاهبرداری در کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی هستیم، باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت در مراجع قضایی و ارجاع آن به پلیس فتا به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد و ممکن است متناسب با موضوع شکایت و دلایل ارائه شده متفاوت باشد.

هزینه‌های طرح شکایت از کانال‌های همسریابی

از آن جایی که برای ثبت شکایت در حوزه جرایم سایبری صرفا مرجع تخصصی خاص یعنی دادسرای جرائم رایانه‌ای به همراه پلیس فتا صلاحیت رسیدگی دارند، هزینه دادرسی هم با توجه به نحوه شکایتی که به این مرجع ارجاع شده است تعیین می‌گردد که البته در مسائل کیفری هزینه بالایی نیست.

اما در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه‌های مرحله اجرا و همچنین تعرفه های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، اعم از هزینه‌های کارشناسی و هزینه‌های ثبت شکواییه، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

برای اثبات جرم کلاهبرداری در بستر فضای مجازی چه مدارکی باید به مرجع تحقیق ارائه شود؟

برای طرح شکایت از سایت‌های صیغه‌یاب و همسر‌یاب، شما باید تمامی مدارک و مستندات دیجیتال را که از تخلفات یا جرایم در بستر اینترنت به همراه دارید، به پلیس فتا یا دادسرای مربوطه ارائه کنید و آن‌ها را به همراه شکواییه ضمیمه پرونده‌ نمایید.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون مجازات اسلامی، برای اثبات هر دعوایی از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌توان استفاده نمود هر چند علم و آگاهی قضات نیز در پرونده‌های کیفری بی‌تاثیر نیست.

آدرس سایت یا کانال تلگرامی، اسکرین شات‌های تبادل اطلاعات و وجوه، تصویر وجوه واریز شده به حساب فروشگاه و غیره نیز از جمله دلایل و مستنداتی است که حتما باید ضمیمه شکواییه گردد.

عضویت در کانال‌های تلگرامی صیغه یابی

آیا برای تنظیم شکایت کلاهبرداری در فضای مجازی، به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

هر چند که طرح شکایت به پلیس فتا کار چندان پیچیده‌ای نیست، ولی اگر می‌خواهید طرح شکایت شما به پلیس فتا بهتر و با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی در انتهای فرآیند آن برسید و حقوق از دست رفته‌تان را به دست آورید، به شما توصیه می‌کنیم که با یک وکیل مجرب جرایم اینترنتی حتما مشورت کنید.

وکیل با‌تجربه و صادق می‌تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید. از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه‌جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس‌زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به جرائم فضای مجازی خواهد بود.

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت 24

موارد اشاره شده جزء بسیار کوچکی از جرائم صورت گرفته در فضای مجازی کشور است که در بستر تلگرام یا اینستاگرام صورت می‌گیرد که البته به نوبه خود از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است تا حدی که در صورت عدم رسیدگی به موقع مراجع قضایی، تبعات جبران ناپذیری را در افکار عمومی جامعه و همچنین کاهش امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور ایجاد خواهد کرد.

عمده مشکلات پیش آمده در کانال‌های تلگرامی و جرائم رخ داده شده در بستر فضای مجازی، اغلب به کم‌توجهی خود کاربران بر می‌گردد و همین امر موجب خواهد شد به راحتی جرائم متعددی اعم از کلاهبرداری و غیره در فضای مجازی رخ دهد.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در حوزه جرائم اینترنتی نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوط به جرایم سایبری می‌تواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه، اظهارنامه و همانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۸ رای
دکمه بازگشت به بالا