شکایت از اصناف

شکایت از خشکشویی و لباسشویی چگونه است؟

صنف خشکشویی و لباسشویی نیز همانند تمامی اصناف دیگر دارای اتحادیه  بوده که اتحادیه‌ها نیز بسیاری از آیین‌نامه‌ها و مقررات صنف را مشخص می‌نمایند.

شکل‌گیری اتحادیه‌ها نه تنها سبب نظم بخشیدن به واحدهای کوچک و بزرگ شده بلکه باعث می‌شود که صاحبان این مراکز خدماتی بتوانند از حقوق بیشتری برخوردار باشند و در نهایت حقوق مشتریان و مصرف‌کنندگان را نیز رعایت نمایند.

بنابراین اتحادیه‌های صنفی منافع طرفین را در نظر داشته و در نهایت ارائه‌دهنده خدمات و استفاده کننده رضایت نسبی را بدست خواهند آورد.

اگر چه به تمام این مجموعه‌ها در کل خشکشویی اطلاق می‌گردد ولی خدماتی که در این مراکز در حال ارائه می‌باشد غالباً بیشتر از خشکشویی صرف است.

حتی در بسیاری از خشکشویی‌های تهران تعمیرات تخصصی منسوجات، رنگرزی و آب شویی هم انجام می‌گردد. لذا اتحادیه‌های لباسشویی و خشکشویی کشور باید آیین‌نامه‌ها و مقرراتی را به تصویب برسانند که تمام اعمال صورت گرفته در این نوع فعالیت‌ها را کنترل و مدیریت نماید.

اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی عموما بخش نامه‌هایی را متناوبا صادر می‌نماید و طی آن قوانین و دستورالعمل‌های جدیدی را به خشکشویی های شهر ابلاغ می‌نماید.

اتحادیه‌ها دارای هیات مدیره بوده که از اعضای متعددی تشکیل می‌شود. اعضای اتحدیه‌ها معمولا از فعالان و افراد باتجربه در صنف خشکشویی و لباسشویی هر شهر انتخاب می‌شوند.

اما راه و روش برخورد و شکایت از خشکشویی‌ متخلف به چه صورت است؟ چگونه می‌توان زیانی را که توسط برخی از متخلفین صنف خشکشویی در هنگام شستشو و اتوی لباس، پرده، پتو و غیره به ما وارد شده است را جبران کرد؟

تعیین نرخ خدمات خشکشویی از طریق اتحادیه‌های مربوطه

با توجه به نوع خدمات متنوعی که در خشکشویی‌ها به مردم ارائه می‌گردد و همچنین نوع منسوجاتی که امکان شستشو در این مراکز را دارند، باید نرخ‌های متفاوتی نیز برای هر نوع خدمات در نظر گرفته شود.

لذا یکی از وظایف بسیار مهم اتحادیه‌های فعال در کشور و زیر شاخه‌های آن‌ها در شهرها، تعیین نرخ‌های متنوع برای هر نوع خدمت در خشکشویی‌هاست.

این اتحادیه‌‌ها هر ساله جداولی منتشر می‌نماید که در آن نرخ‌های متفاوتی از شستشو و قیمت خشکشویی انواع مختلف منسوجات و لباس‌ها را در آن درج خواهند کرد.

تمام این نرخ‌های مصوب شده در اختیار کلیه واحدهای لباسشویی و خشکشویی سطح شهر قرار گرفته و این مراکز خدماتی نیز باید مطابق با تعرفه‌های ابلاغ شده هزینه‌های خدمات مختلف را از مشتریان خود دریافت کنند.

حتما توجه نمایید در صورتی که این مراکز خدمات و سرویس‌های ویژه‌ و خاصی نداشته باشند، نمی‌توانند مبالغ بیشتری را از مشتری تحت عنوان خدمات مازاد دریافت نمایند.

قیمت‌های تعیین شده توسط اتحادیه خشکشویی و لباسشویی اعلام عمومی شده و تمامی اصناف فعال در این حوزه خدماتی موظف هستند تا نرخ‌نامه مورد تایید و با مهر اتحادیه را در محلی از مغازه که در منظر و رویت مشتری است نصب نمایند.

بنابراین تمامی مشتریان قادر خواهند بود از رقم دقیق این قیمت‌ها مطلع شده و در صورت دریافت مبالغ بیشتر از نرخ مصوب از خشکشویی مربوطه شکایت نمایند.

برخی استانداردهای مورد نیاز در مراکز خدماتی همچون خشکشویی‌ها

اتحادیه صنف خشکشویی‌ها علاوه بر تعیین نرخ‌های سالانه مکلف هستند که استانداردها و اصول مشخصی را برای خشکشویی‌های فعال تعیین نمایند.

در این شرایط همه مراکز خدماتی از این دست باید از حداقل کیفیت آگاهی کامل داشته و کیفیتی کمتر از آن را ارائه ننمایند.

از سوی دیگر چنانچه خشکشویی‌هایی تمایل داشته باشند نسبت به ارائه خدمات ویژه و با کیفیت‌های متنوع به مشتریان اقدام نماید، می‌بایست در ابتدا مجوزهای لازم به آن خدمات را از اتحادیه خشکشویی و لباسشویی استان مربوطه دریافت کنند. لذا برای ارائه خدمات جدید نیز نرخ‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.

این اقدامات کنترلی و نظارت‌های همه جانبه در کنترل و ثبات قیمت‌ها بسیار موثر بوده و می‌تواند کیفیت خدمات را به شکل مطلوبی افزایش دهد.

یکی دیگر از مسئولیت‌های مهم اتحادیه خشکشویی و لباسشویی‌ها این است که به صورت دوره‌ای، اقدام به بازرسی از واحدهای خدماتی خشکشویی در سطح شهرها نموده و از جنبه‌های مختلف آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

این بازرسی‌ها و نظارت‌ها می تواند در بهبود و کنترل کیفیت شستشو در اینگونه مجموعه‌های خدماتی بسیار موثر واقع گردد.

در این شرایط در صورتی که واحدی طبق استانداردها عمل ننماید، با پیگردهایی مواجه خواهد شد و در شرایطی خاص امکان ابطال پروانه فعالیت آن‌ها وجود خواهد داشت.

لباسشویی‌های عمومی

شناسایی مراکز غیر مجاز خشکشویی و لباسشویی

امروزه سودجویان از هر روشی که امکان داشته باشد به طرق متنوع اقدام به کلاهبرداری از مصرف‌کننده یا مشتری می‌نمایند.

صنف خشکشویی و لباسشویی نیز از این قاعده هیچگاه مستثنی نبوده و هم‌اکنون بسیاری از مراکز خدماتی در همین صنف به صورت زیرزمینی مشغول به فعالیت هستند.

این مراکز خدماتی غیرقانونی که خود را در پوشش خشکشویی‌های اینترنتی و آنلاین پنهان کرده‌اند، کیفیت کار و مصرف اقلام بهداشتی و نظافتی را  تا حد زیادی کاهش داده و در اغلب موارد نکات بهداشتی مورد نظر اتحادیه را نیز به هیچ وجه رعایت نمی‌کنند.

این موارد موجب گردیده که بهداشت فردی و عمومی افراد جامعه نیز به خطر افتاده و اتحادیه خشکشویی و لباسشویی اقدام به پیگیری و در نهایت جریمه و پلمپ این مراکز کند.

هر چند شناسایی این مراکز غیر مجاز راه آسانی نیست، لیکن این اتحادیه به منظور جلوگیری از سوء استفاده‌های رخ داده شده به طور جدی اقدام به تعطیلی این مراکز کرده است.

لذا توصیه می‌شود در صورتی که  قصد استفاده از خدمات و سرویس‌های آنلاین خشکشویی را دارید توجه داشته باشید که حتما به مراکز معتبر و تایید شده مراجعه کنید.

ارتباط اپلیکیشن‌ها و سایت‌های خشکشویی با اتحادیه

طبق گفته مسئولین این حوزه، بسیاری از سایت‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری که اخیرا در این زمینه فعالیت گسترده‌ای پیدا کرده‌اند، با این اتحادیه ارتباط ندارند و در واقع غیر مجاز هستند.

بنابراین بسیاری از قیمت‌هایی که در این سایت‌ها به چشم مشتری می‌خورد منطقی نیست و مطابق با آیین‌نامه‌های موجود در اتحادیه و نرخ‌نامه تصویب شده درج نگردیده و ممکن است که در این سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی و مرتبط با خشکشویی، قیمت های بسیار بالایی را مشاهده شود.

از طرفی از آن جایی که این مراکز زیر نظر اتحادیه‌های موصوف نیستند، به دلیل نبود نظارت بر آن‌ها ممکن است از کیفیت‌های پایین‌تری برخوردار باشند. در نتیجه لازم است در هنگام مراجعه به این سایت‌ها حتما از اعتبار آن‌ها و کیفیت شستشو و خدمات ارائه شده اطمینان حاصل نمایید.

البته برای صرفه‌جویی در زمان می‌توانید از خدمات خشکشویی آنلاین نیز استفاده شود.

راه‌های شکایت از خشکشویی‌های غیر مجاز

همانگونه که ذکر شد به تازگی مراکز غیرقانونی و غیررسمی در حال فعالیت در زمینه خشکشویی هستند. در صورت مشاهده این مراکز شما می‌توانید از طریق راه های ارتباطی موجود، با اتحادیه خشکشویی محل سکونت خود موارد تخلف را گزارش نموده و شکایت خود را حتی از خشکشویی‌های مجاز نیز مطرح نمایید.

همکاری و احساس مسئولیت شما در این خصوص ممکن است باعث تعطیلی این مراکز غیر قانونی گردد. با اقدامات ضربتی اتحادیه تعداد این مراکز کاهش یافته و قطعا کیفیت کلی خشکشویی ها افزایش می‌یابد

علاوه بر گزارش مراکز زیر زمینی، حتی در صورت مشاهده موارد غیر قانونی و دریافت مبالغ بیشتر و کیفیت نامطلوب از طرف خشکشویی‌های رسمی و مجاز نیز می توانید شکایت خود را به اتحادیه اعلام نمایید.

بازرسی اصناف و اتحادیه ها

یکی دیگر از روش‌های ممکن برای طرح شکایت از واحدهای صنفی و افراد متخلف، خود اتحادیه آن صنف و همچنین بازرسی اصناف است.

هر مشکل ایجاد شده با واحد صنفی، در اتحادیه آن واحد صنفی قابل بررسی و رسیدگی خواهد بود که با مراجعه به اتحادیه صنف مورد نظر یا پایگاه‌های بازرسی اتاق اصناف، قادر خواهید بود شکایت خود را مطرح و به همراه سایر مستندات که شامل فاکتور، رسید یا هر سند دیگری است، ثبت نمایید.

بازرسان اتحادیه یا اتاق اصناف ظرف مدت ۱۰ روز کاری، کارشناسی لازم را انجام خواهند داد و در صورت احراز تخلف میزان آن را مشخص خواهند کرد.

بعد از اعلام مبلغ تخلف به واحد صنفی، اگر صنف متخلف مبلغ مورد نظر را استرداد نمود و رضایت شما را به عنوان مشتری جلب کرد، که مشکل مرتفع و حل و فصل خواهد شد و مشتری به حق خود خواهید رسید.

اما اگر خشکشویی از پرداخت ممانعت نمود یا در خصوص جلب رضایت شما اقدامی به عمل نیاورد، پرونده تخلف به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع و در دادگاه به دقت به آن رسیدگی خواهد شد.

شایان ذکر است که جلب رضایت مشتری در اتحادیه یا اتاق اصناف زمان بری کمتری داشته و از فرسایشی شدن و طولانی تر شدن فرآیند رسیدگی جلوگیری خواهد کرد.

لباس

انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان

طرح شکایت از خشکشویی در سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز مسیر دیگری برای رسیدگی به حقوق از دست رفته مشتریان واحدهای صنفی یا خریداران کالا و خدمات ارائه شده است.

سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در اداره صنعت، معدن و تجارت در خیابان سرافرازان مستقر است و در آن جا کارشناسان هر حوزه پذیرای شکایات و مسائل مربوط به حقوق مصرف کننده خواهند بود.

سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان با عنایت به موضوع شکایت مطرح شده، مورد را به بازرسی اداره صنعت اعلام نموده و از طریق آن ها یا تعزیرات حکومتی به پرونده رسیدگی خواهد کرد.

شکایت از طریق سازمان تعزیرات حکومتی

معمولا گزارش تخلفات و شکایات صنفی، از چند طریق مختلف در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار خواهد گرفت.

طبق ماده ۷۲ «قانون نظام صنفی کشور»، بازرسان یا شاکیان در مرحله اول می‌توانند گزارش یا شکایت خود را به اتحادیه‌های صنفی ارائه نمایند.

این اتحادیه‌ها، بعد از بررسی گزارش یا شکایت، در صورتی که نظر به تخلف واحد صنفی داشته باشند آن را به شعب سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌دهند.

مدت زمان رسیدگی به شکایات و تخلفات در اتحادیه‌ها حدود۱۰ روز و در سازمان تعزیرات حکومتی، حدود دو هفته است. با این حال، بر اساس ماده ۱۸ آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی، رسیدگی به تخلفات واحدهای صنفی، صرفا منوط به وصول شکایت یا گزارش از اتحادیه‌های صنفی نیست.

مطابق این ماده، «شعب بدوی سازمان تعزیرات حکومتی در موارد ذیل راسا شروع به رسیدگی می‌نماید:

  • ‌گزارش خود مامورین سازمان نظارت و بازرسی بر قیمت و توزیع کالا و خدمات
  • گزارش سازمان بازرسی کل کشور و
  • سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی
  • همچنین، مطابق با ماده ۱۷ این آیین‌نامه، «تمامی ضابطین دستگاه‌های قضایی و مأمورین سازمان نظارت و بازرسی، ضابط سازمان تعزیرات حکومتی محسوب می‌شوند.»

از سوی دیگر، پل‌های ارتباطی بسیار زیادی برای دریافت گزارشات مردمی و ارجاع آن‌ها به سازمان تعزیرات حکومتی، از ناحیه برخی سازمان‌های مرتبط با موضوع رسیدگی به شکایات و تخلفات صنفی، مثل نهادهایی همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده که شماره تلفن «۱۲۴»، یکی از این پل‌های ارتباطی است.

در این خصوص، «سامانه جامع پاسخگویی به شکایات سازمان تعزیرات حکومتی»، در پایگاه اینترنتی این سازمان با آدرس الکترونیکی «tazirat.gov.ir» ایجاد گردیده و آماده دریافت شکایات عموم مردم از تخلفات صنفی است. [گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی]

شعب سازمان تعزیرات حکومتی، موضوع شکایات را از مراجع موضوع ماده ۱۸ آیین‌نامه این سازمان و همچنین از اتحادیه‌های موضوع ماده ۷۲ قانون اصناف کشور، دریافت کرده و پس از وصول شکایت و صدور دستور ثبت آن توسط معاون یا مدیر شعبه، ابتدا شعبه مذکور، موضوع صلاحیت خود را درباره رسیدگی به پرونده، بررسی خواهد کرد و پس از تایید نمودن صلاحیت، همزمان با رسیدگی ابتدایی به پرونده، موضوع تبصره ماده ۱۸ آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی اجرا خواهد شد.

به موجب این آیین‌نامه، «با آغاز رسیدگی در شعب بدوی، یک نسخه از گزارشات به سازمان نظارت و بازرسی ارسال شده و سازمان مذکور، حداکثر ظرف مدت ۱۵‌روز نظرات کارشناسی خود را برای ملاحظه در صدور رای، به شعبه مذکور تقدیم می‌نماید.» در صورتی که نظر کارشناس سازمان بازرسی و نظارت، بر وقوع تخلف باشد، شعبه، شخص متهم به تخلف را برای ادای توضیحات لازم، احضار می‌نماید.

شعبه رسیدگی کننده، پس از مراجعه شخص متهم، اظهارات و مدارک او را دریافت و نسبت به صدور حکم نهایی اقدام لازم را به عمل خواهد آورد. در صورت عدم مراجعه متهم یا به عبارتی متخلف، شعبه به صورت غیابی رای خود را صادر خواهد کرد.

در این حالت، متهم حق درخواست واخواهی خواهد داشت و شعبه این درخواست را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در صورتی که متهم درخواست واخواهی خود را در پرونده ارائه نکند، شعبه مذکور حکم صادر شده را به اجرای احکام خواهد فرستاد.

نکته مهم و قابل ذکر این است که اگر متهم در دادگاه حاضر نشود، صرفا حق واخواهی خواهد داشت و بعد از صدور حکم نهایی توسط شعبه بدوی رسیدگی، متهم دیگر نمی‌تواند تقاضای تجدیدنظر در حکم را داشته باشد اما در صورتی که متهم در زمان مقرر در شعبه حاضر گردد و پاسخ‌ها و  مستندات خود را ارائه کند، حق درخواست تجدیدنظر، پس از صدور حکم را خواهد داشت.

مطابق با ماده ۲۳ «آیین‌نامه قانون تعزیرات حکومتی»، اشخاص ذیل نیز حق تجدیدنظرخواهی از کلیه آراء شعب بدوی را خواهند داشت:

  • شاکی خصوصی پرونده در صورت برائت متهم
  • اعضای کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات در استان و شهرستان مربوطه
  • رؤسای سازمان‌های تعزیرات حکومتی و بازرسی و نظارت

انواع خشکشویی

شکایت از خشکشویی‌ها از طریق مراجع قضایی دادگستری

با اینکه مطابق با قانون، سازمان تعزیرات حکومتی نهادی است که وظیفه رسیدگی به تخلفات اتحادیه‌های صنفی را بر عهده دارد، اما این سازمان را نباید یک مرجع قضایی صرف به شمار آورد.

لذا متضررین از وقوع برخی تخلفات در صورت وقوع خسارت به آن‌ها، باید برای اقدامات قضایی برابر با قانون مسئولیت مدنی از طریق محاکم دادگستری نسبت به پیگری دادخواست یا طرح دعوای خود اقدام نمایند.

برای پیگیری این امر و متناسب با میزان خسارت وارده از سوی خشکشویی به مشتری و اخذ تامین دلیل قضایی از سوی شوراهای حل اختلاف، با توجه به مبلغ خسارت وارده در این خصوص، باید نسبت به طرح شکایت در شورای محل وقوع تخلف یا دادگاه عمومی حقوقی همان محل، دادخواست مطالبه خسارت ارائه کرد.

مراجع قضایی نیز پس از ابلاغ طرح دعوا به خواهان وخوانده و برگزاری جلسات رسیدگی، در صورتی که نظر به ورود خسارت به خواهان یا همان مشتری داشته باشند حکم بر محکومیت خوانده صادر خواهند کرد که البته این رای در محاکم تجدید نظر قابل تجدید نظر خواهی خواهد بود.

مجازات برخی تخلفات صنفی در قوانین تعزیرات حکومتی

بسیاری از مردم و حتی اغلب اصناف با تخلفات صنفی و قوانین تعزیرات حکومتی آشنایی کافی و لازم را ندارند و عموم مردم در صورت برخورد با چنین تخلفاتی، معمولا چشم پوشی کرده و از آن می گذرند.

البته همین گذشت و اغماض موجب متجری شدن متخلفان و افزایش تخلفات صنفی در موارد دیگر خواهد شد که کتابفروشی‌ها نیز از این مقوله مستثنی نیستند و حقوق بسیاری از مردم در این تخلفات ضایع خواهد شد.

اما قانونگذار بسیاری تخلفات صنفی را که سبب متضرر شدن افراد جامعه خواهد شد را در قوانین نظام صنفی کشور، پیش بینی و مورد بررسی دقیق قرار داده است و برای آن‌ها مجازات نیز در نظر گرفته است.

پس اگر شما هم تا کنون از چنین مواردی چشم پوشی نموده‌اید، باید بدانید که قانونگذار در این موارد حامی مصرف‌کنندگان است و شما قادر خواهید بود با طرح شکایت حق پایمال شده خود را اعاده نمایید.

در ادامه به برخی مجازات‌ها و تخلفات صنفی در تعزیرات حکومتی، بر اساس قانون نظام صنفی کشور مصوب 24/12/82 به شرح زیر میباشد:

لباس با کیفیت

گران فروشی

گران فروشی عبارت است از فروش یا عرضه کالا یا ارائه خدمات به قیمتی بیشتر از نرخ‌های مشخص شده، به وسیله مراجع قانونی ذی‌ربط و عدم اجرای ضوابط و مقررات قیمت گذاری و نهایتا انجام دادن هر نوع عملی که منجر به بالا رفتن قیمت کالا یا خدمت به زیان خریداران گردد.

مجازات‌های گران فروشی برابر با قوانین نظام صنفی به شرح زیر می باشد:

  • مرتبه اول: جبران خسارت وارده به خریدار و جریمه نقدی معادل دو برابر مبلغ گران فروشی.
  • مرتبه دوم: جریمه نقدی معادل چهار برابر مبلغ گران فروشی.
  • مرتبه سوم: شش برابر مبلغ گران فروشی جریمه نقدی و همینطور نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان تخلف صنفی به مدت ۲ هفته.
  • مرتبه چهارم: هشت برابر مبلغ گران فروشی جریمه نقدی و نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی، به مدت دو ماه.
  • مرتبه پنجم و مراتب بعدی: به 10 برابر مبلغ گران فروشی جریمه نقدی و پروانه کسب، به مدت 6 ماه تعلیق و محل کسب تعطیل می‌گردد.

شکات از خدمات آنلاین و اینترنتی خشکشویی و لباسشویی

مسیرهای زیادی برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی پیش روی شاکیان قرار دارد که از آن جمله می‌توان به طرح شکایت از طریق نیروی انتظامی (پلیس فتا) و همچنین مراجع قضایی اشاره کرد.

همیشه فروشگاهی را برای خدمات آنلاین خود انتخاب کنید که دارای نشان اعتماد الکترونیکی ایران باشد.

نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به سایت‌هایی اینترنتی که صلاحیتشان توسط این مرکز تایید شده اعطا می‌شود. این نشان، در حقیقت ضمانتی برای اطمینان خریداران اینترنتی محسوب می‌شود.

همانگونه که مستحضر هستید مسئول پیگیری و انجام تحقیقات جرایم اینترنتی کشور پلیس فتا است.

ماهیت شکل گیری پلیس فتا، عملیاتی است و به صورت تخصصی نسبت به تامین امنیت تولید و تبادل اطلاعات در فضاهای مجازی و بستر اینترنت کشور فعالیت دارد و با هدف مقابله با جرایم، پیشگیری و کشف جرم اقدامات لازم را به عمل می‌آورد.

مراجع قضایی نیز معمولا برای انجام تحقیقات خود در جرایم اینترنی، از طریق این یگان زیر مجموعه نیروی انتظامی، عمل نموده و مبادرت به ارجاع دستورات قضایی می‌‌نمایند.

شاکیان خشکشویی‌های آنلاین که از طریق بستر اینترنت اقدام به دریافت خدمات می‌نمایند و مال آن‌ها ربوده شده قادر خواهند بود از این طریق نیز، شکایت خود را در خصوص تخلفات فروشگاه‌های آنلاین و اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و وب ‌سایت‌ها و غیره مطرح  کنند.

مدارک مورد نیاز برای طرح شکایت از خشکشویی‌ها

همانگونه که در ابتدای مطالب ذکر شد کلیه اسناد ومدارکی که دلالت بر تخلف صورت گرفته دارد از جمله رسید، فاکتور و رسیدهای واریز وجه باید به همراه لایحه تنظیم شده و نوع دقیق خواسته پیوست پرونده گردد.

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، در طرح شکایت یا هر ادعایی، شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت برحقانیتتان دارد، در صورت نیاز به دادگاه یا سازمان تعزیرات یا صنف مربوطه ارائه کنید و آن‌ها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ نمایید.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی قضات نیز در بسیاری از پرونده‌ها بی‌تاثیر نیست.

البته انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر شکایت پیش بینی شده، می تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی‌تری را برای شما مشخص نماید

خشکشویی و لباسشویی

طرح و پیگیری شکایت از خشکشویی‌ها چقدر زمان می‌برد؟

با عنایت به اوضاع نامطلوب اقتصادی در کشور، مکررا شاهد طرح شکایت‌های مختلف از اصناف هستیم. حجم بالایی از این شکایات معمولا در سازمان تعزیرات و اتحادیه اصناف و دادگاه‌ها، همه روزه ثبت و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه متناسب با موضوع شکایت به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نیست و انجام کارشناسی‌های متعدد در این مراحل، زمان‌بر شدن آن‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

در مسائل حقوقی و قضایی نیز متبحرترین وکلای کشور با توجه به پیچیدگی های کار قضایی سعی می‌کنند از دادن زمان نهایی پایان کار، خودداری نمایند.

ولی مطمئنا کارشناسان و وکلای شاغل در حوزه شکایات صنفی، با تجربه‌ای که در پیگیری و انجام پرونده‌های مختلف در این خصوص کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

مزایای استفاده از خدمات وکلا و مشاوران دادگستری در طرح شکایت از خشکشویی‌ها

مشاوران و وکلای دادگستری افراد با تجربه‌ای هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به تمامی پرونده‌های حقوقی و کیفری، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره گشای موکل خود باشند.

دیدگاه و نگاه یک وکیل با تجربه به مسائل حقوقی و کیفری بسیار متفاوت است. تنظیم دادخواست یا حتی شکواییه‌ای که شاید از نظر شما تمام جوانب احتیاطی در آن لحاظ شده باشد، بعد از مطالعه آن توسط یک وکیل یا مشاور حاذق در امور حقوقی یا کیفری، بعضا ممکن است دستخوش تغییرات بنیادین گردد.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوط به قانون کار خواهد بود.

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت 24

عمده مشکلات پیش آمده در مراجع حل اختلاف اصناف و دادگاه‌های عمومی و عدم موفقیت در طرح دعوا علیه خشکشویی‌های متخلف،کم‌توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم دادخواست و شکایت است که در این زمینه یا هر مورد مشابه باید از تخصص افراد متخصص بهره گرفت.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در هر زمینه‌ای نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تهیه و تنظیم دادخواست را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوطه می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید اما به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه، اظهارنامه و همانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا