شکایت از ادارات / سازمان ها

شکایت از اداره برق چگونه است؟

در چند سال گذشته میزان شکایات مردمی از اداره برق به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است و نحوه عملکرد این ارگان به دفعات مختلف مورد انتقاد قرار گرفته است.

به طور کلی صنعت برق ایران همواره با چالش های زیادی همراه بوده و نبود زیر ساخت های کافی در این زمینه موجب بروز مشکلات عدیده ای نیز شده است.

کشور ایران جز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان برق در خاورمیانه به شمار می رود و نیاز اغلب کشور ها را در این زمینه تامین می کند. علاوه بر این سالانه حجم قابل توجهی از برق کشور به سایر کشور ها صادر می شود و به همین جهت در تامین منابع اقتصادی و مالی نقش بسیار موثری دارد.

با توجه به این موارد ایران کمبودی بابت تامین برق داخل کشور ندارد اما عواملی سبب می شود تا به میزان کافی برق در اختیار عموم مردم قرار نگیرد.

اداره برق مانند سایر ارگان ها و سازمان ها از یکسری وظایف قانونی برخوردار است و چنانچه وظایف محول شده را به بهترین شکل ممکن انجام دهد، قطعا مورد هجمه و انتقادات مردمی قرار نمی گیرد.

لازم به ذکر است که اداره برق نقشی در تولید و تامین میزان برق کشور ندارد و این موارد جز صلاحیت وزارت نیرو می باشد. در واقع اداره برق را می توان زیر مجموعه ای از وزارت نیرو تلقی کرد و تقریبا در هم راستای یکدیگر فعالیت های خود را انجام می دهند.

اصولا با شروع فصل گرم سال، میزان مصرف برق در کشور افزایش می یابد و ادره برق ملزم به مدیریت صحیح در زمینه میزان برق مصرفی می باشد.

قطعی های مکرر برق یکی از موارد شکایات مردمی در چند سال اخیر بوده است و انتقادات بسیاری به نحوه عملکرد سازمان های ذی ربط مطرح شد. البته شکایت از اداره برق تنها به این موارد محدود نمی شود بلکه موارد دیگری مانند افزایش تعرفه برق مصرفی نیز در این خصوص دخیل بوده اند.

اداره برق

دلایل شکایت از اداره برق

اداره برق مانند هر سازمان یا ارگان دولتی مورد انتقاد و شکایت مردمی قرار می گیرد و این امری اجتناب ناپذیر است.

در واقع یک سری عوامل می تواند منجر به شکایت از اداره برق می شود و مردم می توانند شکایات خود را از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری کنند. موارد و دلایل شکایت از اداره برق بسیار زیاد هستند که تنها به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

عمدتا دلایل شکایت به نحوه عملکرد این ارگان بستگی دارد که از جمله عوامل این شکایات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم کنترل و مدیریت صحیح در حوزه برق مصرفی:

یکی از دلایل شکایت از اداره برق، به نحوه عملکرد و مدیریت آن در خصوص میزان برق مصرفی کشور بستگی دارد. درواقع نبود نظارت های کافی در این زمینه موجب بروز اعتراضات مردمی شده است و به عقیده بسیاری از افراد اگر در حوزه نحوه مصرف برق کشور کارشناسی های لازم صورت گیرد، یقینا مشکلات عمده برق کشور حل و فصل خواهد شد.

  • قطع ناگهانی برق بدون اطلاع قبلی:

از دلایل دیگر طرح شکایت از این ارگان می توان به قطع ناگهانی برق بدون اطلاع قبلی اشاره کرد. یکی از وظایف اصلی شرکت های برق، اطلاع رسانی به مردم در خصوص قطعی احتمالی برق می باشد که در اغلب مواقع برق شهری به طور ناگهانی قطع می شود که می تواند خسارات فراوانی را به شهروندان وارد کند.

در یکی دو سال اخیر بسیاری از مردم به دلیل قطع ناگهانی برق دچار ضرر و زیان مالی فراوانی شدند و حتی آسیب های جانی نیز به آن ها وارد شد.

  • افزایش تعرفه های قبض برق:

تعرفه برق مصرفی در سالیان اخیر به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده که اداره برق در این زمینه نقش بسیار موثری داشته است.

در واقع شرکت های برق به دلایل مختلفی تعرفه های قبض برق را افزایش می دهند و مصرف کنندگان ملزم به پرداخت این هزینه ها می باشند. هر ساله نرخ مصوب برق مصرفی کشور تعیین می شود که شرکت های برق با سوء استفاده از مردم تعرفه های زیادی را از آن ها دریافت می کنند.

  • قطعی های مکرر برق:

خاموشی سراسری برق در کشور جز رایج ترین دلایل انتقادات و شکایات از اداره برق می باشد که به دفعات زیاد شاهد این مسئله در کشور بوده ایم.

یکی از دلایل عمده بروز قطعی مکرر برق در کشور، عدم مدیریت صحیح در میزان مصرف برق می باشد که راهکار های گوناگونی برای رفع این مشکل ارائه شده است.

  • عدم پاسخگویی صحیح کارمندان اداره برق:

کلیه پرسنل و کارکنان اداره برق این وظیفه را دارند تا مشکلات مردمی در حوزه برق مصرفی را پاسخگو باشند. عدم پشتیبانی صحیح کارمندان اداره برق می تواند سبب بروز این گونه شکایات شود.

در اغلب مواقع کارکنان شرکت های برق پاسخگو مشکلات و شکایات مردمی نمی باشند و چه بسا رفتار نامناسبی با شهروندان دارند.

  • قطع برق به دلیل بدهی های پرداختی:

اصولا اداره برق زمان مشخصی را برای پرداخت بدهی های شهروندان در نظر می گیرد. اما گاهی اوقات بدون تعیین زمان مشخصی، برق شهروندان را به دلیل بدهی قطع می کنند و تا زمانی که مطالبات مربوطه پرداخت نشود، مشکل قطعی برق ادامه خواهد داشت.

سامانه 121

تجربیات شکایت از اداره برق

با توجه به عملکرد و مدیریت ضعیف اداره برق در خصوص میزان برق مصرفی کشور، اعتراضات و نارضایتی های مردم را به همراه داشته است.

ممکن است برای شما یا اطرافیانتان این موضوع پیش آمده است که برای رفع مشکل برق منزل خود به اداره برق مواجه کردید.

در این صورت با مراجعه به اداره برق نه تنها مشکل شما برطرف نشده بلکه متحمل ضرر و زیان فراوانی شده است که در نهایت قصد شکایت از این مجموعه را دارد. در این بخش به چند مورد از تجربیات دیگران در مورد شکایت از اداره برق می پردازیم.

یکی از شهروندان در مورد مراجعه به اداره برق چنین عنوان کرده بود: « برای مشکل قطعی برق منزل خود به اداره برق مراجعه کردم. زمانی که این موضوع را با کارکنان این اداره در میان گذاشتم، پاسخگویی مناسبی در این زمینه به بنده داده نشد و تصمیم گرفتم تا از مراجع دیگر این موضوع را پیگیری کنم. با پیگیری های مکرر در نهایت از مشکل قطعی برق منزل خود آگاه شدم و در حال حاضر مشکل خاصی در این خصوص ندارم.»

همچنین شهروند دیگر این گونه عنوان کرده بود: « برای پیگیری موضوع قطعی برق با اداره برق تماس گرفتم. در وهله اول به تماس های بنده پاسخ نداند و بعد از تماس های پی در پی در نهایت یکی از کارکنان این اداره با عصبانیت جواب تلفن را داد که مورد توهین از جانب این شخص قرار گرفتم. بابت توهینی که به من شد، تصمیم گرفتن موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنم و از شخص توهین کننده شکایت کیفری کردم. در نهایت در دادسرا به شکایت بنده رسیدگی شد و به نتیجه دلخواه خود رسیدم.»

یکی از کاربران فضای مجازی در صفحه شخصی خود درباره تجربه شکایت و مراجعه به اداره برق این گونه بیان کرده بود: « بابت افزایش تعرفه قبض برق با اداره برق تماس گرفتم و به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان، حضوری مراجعه کردم. بعد از گفتگو چند دقیقه ای با یکی از کارکنان اداره، اوضاع کمی متشنج شد و در نهایت مورد ضرب و شتم قرار گرفتم. سپس بعد از این اتفاق، از کارمند ضارب در دادسرا شکایت کردم و در حال حاضر پرونده در شعبه دادرسی رسیدگی می شود.»

برق

مرجع صالح به رسیدگی شکایت از اداره برق

اداره برق یک سازمان یا ارگان دولتی است و شرایط و ضوابط قانونی خاص خود را دارد. چنانچه قصد شکایت از اداره برق را دارید، در وهله اول بهتر است مشکل به وجود آمده را مستقیما با اداره در میان بگذارید.

گاهی اوقات اختلافات پیش از طریق مراجعه به اداره برق حل و فصل می شود و نیازی به شکایت قانونی نمی باشد. اداره برق سامانه ای را به همین منظور در نظر گرفته است تا شهروندان هر گونه انتقاد یا اعتراضی در این زمینه دارند، مطرح کنند.

رسیدگی به این شکایات مردمی توسط واحد های نظارتی در اسرع وقت صورت می گیرد و نتیجه آن اطلاع رسانی می شود.

در صورتی که اختلافات مطرح شده از این طریق برطرف نشد، باید از روش های قانونی استفاده کرد.

عموما شکایات از مراجع دولتی یا اداری در صلاحیت دیوان عدالت اداری می باشد و به اعتراضات اشخاص مختلف در این زمینه رسیدگی به عمل می آید. دیوان عدالت اداری زیر نظر قوه قضاییه فعالیت های خود را انجام می دهد و اعضا آن توسط رئیس قوه قضاییه تعیین می شود. در صورتی که اداره برق مرتکب تخلفاتی شده است و قصد شکایت از آن را دارید، می توانید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنید و شکایت خود را به ثبت برسانید.

دیوان عدالت اداری در تهران مستقر است و رسیدگی به شکایات مردمی توسط واحد های نظارت آن صورت می گیرد.

نظارت و بررسی شکایات مردمی در دیوان عدالت به صورت تخصصی انجام می شود و به همین جهت کمی زمانبر است. در صورتی که شکایت خود را در این مرجع مطرح می کنید، تا اعلام نتیجه نهایی باید مدت زمان مشخصی را منتظر بمانید. گاهی اوقات بررسی ها توسط دیوان عدالت اداری تا چند سال به طول می انجامد و دلیل آن هم حجم بالای پرونده های ورودی به این سازمان است.

لازم به ذکر است که اگر شکایات مطرح شده از اداره برق جنبه دولتی نداشته باشد، در دیوان عدالت اداری به آن رسیدگی نمی شود. همچنین شکایت از شرکت های توزیع نیرو برق به دلیل غیر دولتی بودن آن ها خارج از صلاحیت دیوان است.

مامور اداره برق

شکایت بابت توهین کارمند اداره برق

این روز ها افراد زیادی به دلایل مختلف به اداره برق مراجعه می کنند و ممکن است در این بین با کارمندان اداره مجادله داشته باشند و در نهایت مورد توهین و فحاشی قرار بگیرند.

در قانون ایران توهین و فحاشی جرم شناخته شده است و به همین جهت امکان شکایت کیفری از شخص توهین کننده وجود دارد. به همین جهت اگر با مراجعه به اداره برق تحت هر شرایطی مورد توهین قرار گرفتید، این حق را دارید تا از طریق مراجع قضایی شکایت خود را مطرح کنید.

مجازات جرم توهین در قانون مجازات اسلامی، جزای نقدی بین 20 میلیون ریال تا 80 میلیون ریال است و کارمندی که چنین رفتاری را انجام دهد، به مجازات مزبور محکوم خواهد شد.

شکایت بابت ضرب و جرح کارمند اداره برق

این امکان وجود دارد که به واسطه قطعی های مکرر برق یا مواردی از این قبیل به اداره برق مراجعه کنید و با کارمند این مجموعه وارد مجادله شوید و در نهایت از سوی آن مورد ضرب و جرح قرار گیرید.

ضرب و جرح نیز در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و مرتکب به میزان مجازات مندرج در قانون محکوم می شود. در صورت ارتکاب این رفتار، کارمند اداره برق به حبس تعزیری درجه شش به مدت شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

لازم به ذکر است که رسیدگی به شکایت مزبور (توهین و ضرب و جرح کارمندان اداره برق) در دیوان عدالت اداری صورت نمی گیرد، بلکه در صلاحیت مراجع قضایی است.

در واقع ارتکاب چنین رفتار هایی با توجه به جنبه کیفری آن ابتدا در دادسرا و سپس در دادگاه های کیفری رسیدگی می شود. دادسرا در وهله اول تحقیقات مقدماتی جرم را انجام می دهد و با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه کیفری صالح ارجاع می دهد.

پس برای طرح شکایت بابت ضرب و جرح یا توهین کارمندان اداره برق در ابتدا باید به دادسرا صالح رجوع کرد.

اداره برق

مشاوره حقوقی برای شکایت از اداره برق

اگر از اداره برق به دلیل انجام تخلفات و عدم رعایت یک سری وظایف قانونی شکایت دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس های متنوع حقوقی سامانه شکایت 24 می باشد.

در این صورت می توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم و اطلاعات حقوقی لازم را در اختیار شما قرار دهیم. طرح شکایت از اداره برق به دلیل انجام تخلفات، نیازمند رعایت یک سری شرایط قانونی است که بدون بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می کند.

ما در شکایت 24 با داشتن تیمی از وکلای دادگستری مجرب و مطلع و کارشناسان حقوقی آگاه، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ ای در حوزه شکایت از اداره برق را در اختیار شما بگذاریم و شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نمائیم.

در صورتی که قصد شکایت از این ارگان دولتی را دارید، بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از خدمات این سامانه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان حقوقی سایت شکایت 24 در ارتباط باشید.

بیشترین شکایات ثبت شده از اداره برق در چه زمینه هایی می باشد؟

با توجه به آمار منتشر شده، شکایات مردمی از اداره برق بیشتر در زمینه های قطعی مکرر برق و عدم پاسخگویی مسئولان این اداره می باشد.

برای طرح شکایت از اداره برق به کجا مراجعه کنیم؟

رسیدگی به شکایات مردمی در ارتباط با ارگان های دولتی از جمله اداره برق در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

در صورت توهین از سوی کارمند اداره برق، آیا امکان طرح شکایت کیفری از او در مراجع قضایی وجود دارد؟

بله، با توجه به این که توهین در قانون جرم تلقی می شود، به همین جهت اگر مورد توهین کارمندان اداره برق قرار گرفتید، می توانید از آن ها در مراجع قضایی کیفری طرح شکایت کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

‫5 دیدگاه ها

  1. با سلام
    یک سری زمین ۳۰ سال پیش زمین شهری به آزادگان واگذار کرده ، کاربری زمین ها مسکونی هستند ، با توجه به اینکه شهرداری جواز زمین ها را صادر می کند اما اداره برق از تیرگذاری و دادن انشعاب برق خودداری کرده و جوابش این است که این زمین ها باید ساخته شوند و مردم بیان ساکن شوند تا برق بدهیم ، آخه چه کسی میاد جایی که آب و برق ندارن ساکن میشه؟؟ خواستم ببینم با توجه به اینکه این زمین ها در محدوده شهری و مسکونی هستند میتوانیم به دیوان شکایت کنیم؟؟

  2. سلام وقت بخیر من اداره برق استان کهگیلویه و بویراحمد بخش دیشموک شکایت دارم
    روز چهار الا پنج بار پشت سرم هم برم میرود
    و در همین حالا لب تاپ و دستگاه کپی شارپ داشتم هر دو نیم سوز شدن
    بالا 50میلیون خسارت گذاشتن روی دستم لطفا ازتون درخواست میکنم شکایت من را دنبال کنید

  3. سلام بنده در شهر هیر از توابع اردبیل منزل مسکونی دارم دارای سند به نام خودم تاریخ ۹مرداد۴۰۲ به اداره برق هیر مراجعه کردم وسوال کردم چرا بعد از یک سال با توجه به ارایه اسناد وتمام هزینه هاجهت تعغیر نام کنتور برق منزلم چرا هنوز تعغیر نام انجام نشده ریس ومعاون اداره میگویند یک نفر آماده وگفته ما اختلاف داریم تعفیر ندهید واقعا متاسفم به این کارمندان که بدون دریافت مدارک لازم حرف اون شخص راقبول ومدارک قانونی بنده را نایده گرفتند بنده شکایت خودم رو اعلام میدارم خواهش میکنم رسیدگی کنید

  4. سلام وقت بخیر ،من در یکی از شرکت توزیع برق یکی از استان ها با پیمانکار مشغول بکار بوده ام‌،من فزند جانباز ۲۵ درصد هستم و مشمول بخشنامه تبدیل وضعیت ایثارگران هستم و تا سال ۱۴۰۰ در شرکت مشغول بکار بوده ام ،ولی شرکت توزیع برای اینکه تبدیل وضعیت ما را انجام ندهد دیگر با ما قرار داد نبستند ،و ما از طریق دیواندشکایت کردیم و دیوان گفت صلاحیت نداره و دادگاه را صالح برای رای در این مورد دانست ،آیا شرکت توزیع میتواند از رای دادگاه که علیه ش صادر شده باشد ،سر باز زند و انجام ندهد ،توانیر چطور؟؟؟؟ باید چطور پیگیری کنم؟؟

  5. من یه مغازه دارم که پایه برق دقیق جلوی در مغازه افتاده . رفتم درخواست جابه جا کردنش و دادم گفتن باید صدمیلیون واریز کنی .
    آیا قانون گفته باید پول بدم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا