شکایت از ادارات / سازمان ها

شکایت پلیس راهور چگونه است؟

تا به حال برایتان پیش آمده که در سطح شهر یا سفرهای بین شهری، پلیس راهور به هر دلیلی جلوی راه شما را بگیرد و همین موضوع منجر به درگیری شما با پلیس شود؟ آیا می دانید از پلیس راهور هم می توان شکایت کرد؟ شاید بپرسید که کجا و چگونه می توان از پلیس راهور شکایت کرد؟ این ها سوالاتی است که قصد داریم در سامانه حقوقی شکایت 24 به آن پاسخ دهیم.

پلیس راهور کیست؟

پلیس راهور مخفف پلیس راهنمایی و رانندگی است. پلیس راهنمایی و رانندگی از زیر مجموعه نیروی انتظامی است که با هدف برقراری نظم و امنیت و حسن اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی در زمینه حمل و نقل و عبور و مرور در سطح داخلی و بین شهری تشکیل شده است. به منظور  اینکه پلیس راهور وظایف خود را به درستی انجام دهد تقسیم وظایف صورت گرفته است و چهار اداره کل  تشکیل شده است. آن ها عبارتند از اداره کل امور عمومی، اداره کل امور حمل و نقل و خدمات، داره کل امور فنی و  اداره کل امور انتظامى راهنمایى و رانندگی. پلیس راهور وظایف متعددی را به عهده دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

پلیس راهنمایی و رانندگی

وظایف پلیس راهور

در این بخش قصد داریم به معرفی وظایف پلیس راهور بپردازیم.

  • ابلاغ کردن قوانین مرتبط به مسائل راهنمایی و انندگی.
  • در مواقع بروز حادثه و مشکلات حمل و نقلی، جهت حل مشکلات، باید نظرات کارشناسی ارائه دهد.
  • به صورت مستمر قوانین و مقررات، آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به راهنمایی و رانندگی را بررسی کنند و اگر متوجه موردی شوند که نیاز به اصلاح دارد، جهت بهبود،اصلاح و حذف آن ها پیشنهاداتی را فراهم نمایند.
  • نیازمندی هایی که در زمینه ترافیکی وجود دارد را بررسی کنند و جهت رفع آن ها با توجه به اولویت ها پیشنهاداتی را به نهادهای مربوطه اعلام کنند و به صورت مستمر پیگیر موضوع باشند تا نتیجه مطلوبی را اخذ کنند.
  • به منظور بالا بردن سطح دانش تخصصی به بررسی کنوانسیون های بین المللی بپردازند.
  • انجام تحقیقات، جمع آوری آمارهای دقیق، تجزیه و تحلیل آن ها و اعلام نتیجه به منظور استفاده در تنظیم مقررات و دستورالعمل ها در زمینه حمل و نقل.
  • جهت رفع مشکلات و ابهامات تخصصی در زمینه حمل و نقل و ایجاد یک رویه واحد در مورد آن مشکل، کمیسیون عالی فنی راهنمایی و رانندگی تشکیل می شود.
  • بررسی اعتبارات مورد نیاز و لازم برای انجام وظایف خود و اعلام آن به واحدهای مربوطه.
  • اقدام به ساخت پلاک اتومبیل برای خودرو های شخصی و دولتی.
  • به کارگیری فناوری های نوین و سیستم های کامپیوتری در مسائل راهنمایی و رانندگی.
  • تدوین و اجرایی کردن طرح ها و روش هایی که موجب تسهیل رفت و آمد و جلوگیری از تصادفات و حوادث رانندگی می شود.
  • آموزش رانندگان و صدور گواهینامه مرتبط برای آن ها، همچنین صدور گواهی نامه های بین المللی و پلاک ترانزیت
  • اخذ جرایم از رانندگان متخلف و بررسی مدارک راننده متخلف

پلیس راهنمایی و رانندگی

قوانین مربوط به پلیس راهور

از قوانین مرتبط با ماموران راهنمایی و رانندگی، می توان به قانون نیروی انتظامی مصوب 1369و آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب 1384 اشاره کرد. به عنوان مثال در بند 12 ماده 4 قانون نیروی انتظامی آمده است که  اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور توزین و حفظ حریم راه های کشور بر عهده ماموران راهور است.

همچنین به موجب تبصره 1همین ماده، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه امور راهنمایی و رانندگی‌ شهر تهران را برابر با سیاست ها و برنامه ‌های شهرداری شهر تهران و در چهارچوب قانون به اجرا درآورد. تامین کلیه تجهیزات و تاسیسات و بودجه و امکانات مورد نیاز اداره راهنمایی و رانندگی‌شهر تهران (به استثنای حقوق و مزایای پرسنل و تجهیزات مخابراتی و سلاح و مهمات‌) بر عهده‌ شهرداری شهر تهران می‌باشد. کلیه امکانات و تجهیزات موجود اداره راهنمایی و رانندگی شهر تهران‌ عینا در این اداره باقی خواهد ماند.

همچنین بخوانید

همچنین به موجب تبصره 2 ماده مذکور اداره راهنمایی و رانندگی شهر تهران عند اللزوم در زمینه برقراری امنیت برابر با ابلاغیه‌ های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) انجام وظیفه می‌نماید.

تبصره 3 هم بیان می دارد که چگونگی اجرای این قانون از جمله نحوه عزل و نصب رییس اداره راهنمایی و رانندگی ‌شهر تهران با رعایت اصل یکصدو دهم (110) قانون اساسی (به استثنای موارد مربوط به امورامنیتی و انتظامی که به تصویب فرماندهی کل قوا می‌رسد) مطابق با آیین نامه‌ای می‌باشد که حداکثرظرف مدت شش ماه توسط وزارت کشور با هماهنگی و همکاری ستاد کل نیروهای مسلح‌جمهوری اسلامی ایران تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

آیا ماموران راهور، ضابط دادگستری محسوب می شوند؟

با توجه به اینکه پیش تر بیان کردیم، ماموران راهور به عنوان زیر مجموعه ای از نیروی انتظامی فعالیت می کنند. ممکن است سوالی مطرح شود که آیا ماموران راهور را می توان ضابط دادگستری محسوب کرد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که ضابط کیست؟

مصادیق ضابطان دادگستری در ماده 29 قانون آیین دادرسی کیفری، بیان شده است، بدین شرح که ضابطان عام شامل فرماندهان، افسران و درجه داران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که آموزش مربوط را دیده باشند. با توجه به اینکه این ماده اطلاق دارد می توان آن را به ماموران و پلیس راهور هم تسری داد.

همچنین به موجب بخش های د تا ز بند 8 ماده 4  قانون نیروی انتظامی،  پیشگیری از وقوع جرائم، کشف جرایم، بازرسی  و تحقیق و در نهایت حفظ آثار و دلایل جرم از وظایف نیروی انتظامی است. از جمله جرایمی که ممکن است در حیطه وظایف ماموران راهور رخ دهد، حوادث و تصادفات رانندگی است که منجر به ضرب و جرح و فوت می شود. اگر شرایط ماده 30 قانون آیین دادرسی کیفری محقق شود، پلیس راهور هم جزو ضابطان محسوب می شوند.

پلیس راهنمایی و رانندگی

فرآیند شکایت از پلیس راهور

مرجع و فرایند شکایت از پلیس راهور با توجه به نوع تخلف و جرم پلیس، مشخص می شود. به عنوان مثال در صورتی که پلیس راهور بدون اینکه مرتکب تخلف شوید، شما را جریمه کرده باشد باید به مرکز اجرائیات راهنمایی و رانندگی بروید و شکایت خود را با دلایل و مستندات موجود ثبت کنید.

همچنین به موجب ماده 6 قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی ماموران راهنمایی و رانندگی به جز در موارد مصرح قانونی و موارد تصادفات منجر به جرح و قتل مجاز به توقیف وسیله نقلیه موتوری نمی‌باشند.

بنابراین اگر وسیله نقلیه شما بی جهت توسط پلیس راهور توقیف شده باشد، محل اعتراض و ثبت شکایت متفاوت است. به منظور جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی بهتر است، ابتدا تخلفات ماموران راهنمایی و رانندگی را تعیین کنید و با توجه به آن به مراجع صالح مراجعه نمایید.

مدارک لازم برای ثبت شکایت

همانطور که در مبحث فوق بیان شد، شکایت از پلیس راهور مرجع ثابت و مشخصی ندارد و با توجه به نوع تخلف، مرجع صالح تعیین می شود. از این رو مدارک لازم برای هر مرجع هم به تبع متفاوت است. البته برخی مدارک به صورت مشترک در همه مراجع قابل ارائه هستند از جمله:

  • اصل کارت شناسایی ملی راننده
  • اصل سند مالکیت خودرو
  • کارت شناسائی وسیله نقلیه
  • فرم های مربوطه که در مراجع صالح باید تکمیل کنید

هزینه ثبت شکایت

همان طور که می دانید شکایت کردن از اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی مستلزم پرداخت هزینه است. شکایت از پلیس راهور هم از این قاعده مستثنا نیست. حال اینکه هزینه ثبت شکایت چقدر است، پاسخ قطعی نمی توان داد، زیرا هزینه های ثبت شکایت با توجه به موضوع دعوا و مرجع صالح متفاوت است.

میزان هزینه های دادرسی هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه در قالب یک جدول اعلام می شود. جهت اطلاع از هزینه های شکایت می توانید به آن جدول مراجعه نمایید.

پلیس راهور

آیا برای این شکایت از پلیس راهور نیاز به وکیل است؟

حضور وکیل در هر دعوایی آثار بسیاری مثبتی دارد. از جمله آن ها می توان به تشخیص درست مرجع رسیدگی و تسریع دادرسی، بهره مندی از تخصص فرد در ارائه ادله و مستندات، احتمال اقناع قاضی با استدلال های قوی و پیروزی احتمالی ذینفع اشاره داشت.

اگرچه داشتن وکیل ممکن است باعث افزایش هزینه های شما شود، اما بی تردید می توان گفت ارزش آن را دارد، زیرا وکیل با ارائه خدمات تخصصی می تواند از هدر رفت وقت و انرژی شما جلوگیری کند.

نحوه شکایت و پشتیبانی تنظیم شده

بسیاری از افرادی که قصد شکایت از پلیس راهور را دارند خود مشغول به فعالیتی هستند. از این رو فرصت کافی برای رفت و آمد و پیگیری شکایت را ندارند. حضور یک وکیل توانمند می تواند در پیشبرد امور و پیگیری کارها کمک شایانی به شما کند. وکیلی که در پرونده ای وارد می شود از ابتدا ثبت شکایت تا حصول رای نهایی در کنار موکل خود است تا حق او را بگیرد. بنابراین می توانید با خیال راحت انجام امور تخصصی چون شکایت از پلیس راهور را به وکیل متخصص بسپارید.

هزینه ثبت شکایت از پلیس راهور چقدر است؟

هزینه ثبت شکایت از پلیس راهور هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین می گردد.

مدارک لازم برای ثبت شکایت از پلیس راهور چیست؟

اصل کارت شناسایی ملی راننده، اصل سند مالکیت خودرو، کارت شناسائی وسیله نقلیه ، تکمیل فرم های مربوطه که در مراجع صالح تحویل می گیرید از جمله مدارکی است که برای ثبت شکایت باید ارائه کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

‫10 دیدگاه ها

  1. پلیس راه جاده اسلامشهر احمد اباد حوالی روستایی ترشنبه رانندگان قانونمند را بدون دلیل جریمه میکند درتاریخ 1402-10-1 عدم استفاده از کمربند ایمنی برای من فرستاده است

  2. سلام .بعضی از مامورین راهنمایی رانندگی اگر یه ذره احساس کنن بهشون ادای احترام وخواهش نکردی حتما جریمه میکنن کاری به تخلف ندارن

  3. امروز ماشین منو که در داخل ماشین بودم دوبار در عرض 20دقیقه اونم دو برگی جریمه کردن به پلیس میگم چرا منو دوبار جریمه کردین میگه من یک بار نوشتم برو به راهنمایی بگو پاک کنن ،به اطلاعات پلیس زنگ میزنم میگه منم از طرف اون عذر میخواهم ،اینم شده از با وتا جریمه دوبرگی🥴🥴،وقتی قانون خودش غلط هست انتظار از این مملکت نمیشه داشت،یعنی میگه توهم میتونی خلاف کن🤔🤔🤔🤔ناسلامتی ج،اسلامی زندگی میکنیم حرام نیس

  4. پلیس کلانتری و راهنمایی رانندگی.ب من بی احترامی کرد و دروغ گفت.من باید به کی شکایت کنم.

  5. سلام ما در خیابان پیروزی زندگی میکنیم
    شبها ماشینها کنار خیابان پارک میکنین و میرن رستوران که باعث ترافیک شدید خیابان میشه
    لطفا جریمه کنین یا مامور بذارین که پارک نکن
    ممنون

  6. محسن هستم از خوزستان من در پلیس راه سه راه مبارکه اصفهان شهرضا به علت داشتن قومیتی که مامور آن آقای باقری مشکلی با افرادی با آن قومیت در محل خدمت سابق در استانم داشته مورد توهین وکندن پلاک خودروی اینجانب مواجه شدم واقعاً متأسفم که کشور همین بی قانونی یش کم بوده که به ملکوت پیوست

  7. سلام
    امروز ۲۷مهر ۱۴۰۱پلیس راه بندرعباس ده کیلومتری بندر ماشین اینجانب را برلی فیلم برداری برنامه تلویزیونی یک روز علاف کرده و کسی جوابگو تیس
    شکایات راهورهم پاسخگو نیس
    هرچه بگنددنمکش می زنن وای به روزی که بگندد نمک

  8. با سلام در خردادماه امسال از طریق غره کشی سایپا ماشین کوکیک خریدم . ور تاریخ ۲۳ تیر ماه سند ماشین و کارت ماشین از طریق پست به نشانی بنده ارسال شده که به علت نبودن در منزل مرجوع شده در تاریخ ۲۸ شهریور ماه پس از گذشت ۲ ماه پس از مراجعه به اداره پست متوجه شدم اسناد به مرکز تعویض پلاک مرجوع شده است با مراجه به تعویض پلاک اتحاد و پرداخت ۹۰ هزارتومان بابت اسناد و ۳۵ هزارتومان بابت نوبت دهی موفق به دریافت برگ سبز شدم . با عنایت به موارد ذکر شده لطفا به موارد زیر پاسخ دهید.۱_ هنگام جریمه شدن بلافاصله از طریق پیامک پلیس متوجه شده وسریعا پرداخت میشود. چطور در این مدت ۲ ماه به بنده پیامکی مبنی بر عودت اسناد اتوموبیل ارسال نشده !!! ۲ _ هزینه پلاک و پست زمان خرید از مشتری دریافت میشود به چه دلیل دوباره مبالغ فوق دریافت میشود .

  9. برای شکایت باید کلی وقت بزاری آخرش هم حرف پلیس رو قبول میکنند
    فکر کردید اینجا سوییسه که حرفتو‌‌ تحویل بگیرند
    بیخود و بی جهت سه تا جریمه شدم هرجا رفتم گفتند مامور قانون گزارش کرده که تخلف کردید در حالیکه رشوه میخاست ندادم گفت بیچاره ات میکنم سه تا جریمه الکی هم اضافه کرده فکر کردم واقعا رسیدگی میکنند اما هیچکس اهمیتی نداد

  10. تولید الودگی صوتی مهیب با ورودخوردرو های وانت بار های نیسان ابی در ساعات 10شب تا 4 صبح حمل بار به میدان قزل قله از مسیر خیابان پنجم امیر اباد به صورت غیر قانونی و ایجاد صدای مهیب با سرعت در دل شب و مزاحمت اهالی خیابان پنجم امیر اباد شمالی.
    با سلام احتراما به عرض میرساند که با توجه به اینکه خیابان پنجم در خیابان امیراباد شمالی یکطرفه به سمت میدان قزل قلعه میباشد و با عنایت به توجه شهرداری منطقه 6 جلوی در ورودی خودرو در میدان را از سمت خیابان جلال ال احمد گذاشته و طرح ریزی کرده است و کلیه خودروها می باید از این خیابان وارد میدان شوند ولی در ساعات 10شب تا 4 صبح وانت بار های نیسان ابی، بار را که به میدان می برند از خیابان پنجم با سرعت زیاد و بسیار صدای مهیب دهشتناک در دل شب باعث بیخوابی و مزاحمت اهالی این خیابان میشوند و خودرو را درجهت خلاف ورودی در میدان رانده و باعث ازدحام خودروها برای ورود به خیابان کناری قزل قله شده و گاهی برخود زنده با فحاشی با راننده خورد روهای مجازی دارند که باید این مسیر ورودی را طی و به خیابان امیراباد از خیابان ششم و هفتم گردن. خواهشمند است به مدیریت محترم میدان قزل قله دستور دهید تا با این رانندگان نیسان ابی خاطی برخودر کنند تا از مسیر اصلی ورودی خیابان جلال ال احمد بار خودشان را به میدان قزل قله حمل کنند و مزاحمتی برای اهالی خیابان پنجم در دل شب بخصوص ماه خدا ماه مبارک رمضان با صدای مهیب خودرو نداشته باشند. یاد اور میشوم که نویز پلوشن یا الودگی صوتی باعث بهم ریختگی روح و روان و مشکلات جسمی انسانها خواهد شد پیگیری مسیولین محترم نیروی انتظامی نسبت به این در خواست در اسرع وقت قابل ستایش و قدردانی خواهد بود .
    با کمال احترام محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا