پیرامون شکایت

شکایت غیر حضوری به دادگاه چگونه است؟

همانگونه که مستحضرید در عصر تکنولوژی وقتی تمام ساختارها به سمت الکترونیکی شدن با شتابی بسیار بالا در حال حرکت است، این دگرگونی نیز باید بر تمام ساختارهای اداری کشورمان تاثیری مثبت بگذارد.

همانگونه که در سال های گذشته این تاثیر پذیری بر ساختار قضایی کشور نیز وارد شده وساختار آن را کاملا دگرگون کرده است.

قطعا اگر شما نیز فقط یکبار در سالیان گذشته در گیر و دار و گرفتاری های یک شکایت یا دادخواست حقوقی زمان صرف نموده باشید، شاید به خاطر دارید ابلاغ کلیه اوراق قضایی باید به صورت حضوری و فیزیکی و کاغذی انجام می شد اما در سالیان گذشته با الکترونیکی و غیر حضوری شدن کلیه مراحل دادرسی و شکایات، تمامی ابلاغ ها و اخطاریه هایی که از دادگاه برای اشخاص صادر می شود به صورت کاملا الکترونیکی و از طریق فضای سایبر و اینترنت قابل مشاهده است و دیگر نیاز به حضور شاکی یا خواهان پرونده در شروع فرآیند دادرسی در دادگاه ها نیست.

در حال حاضر برای مشاهده کلیه اخطاریه ها و ابلاغیه های صادره از کلیه مراجع قضایی سراسر کشور نیاز است شخص در سامانه ای به نام سامانه ثنا ثبت نام کند و سپس با کد و رمز شخصی با وارد شدن به صفحه خود، ابلاغیه های جدید قضایی خود را ملاحظه نماید.

البته مراحل ثبت نام در این سامانه قبلا به صورت حضوری بود ولی اخیرا به دلیل شیوع بیماری کرونا، به صورت کاملا غیر حضوری و از طریق نرم افزارهای موبایل انجام می گردد.

همچنین بخوانید

در صورتی که شما نیز از مخاطبین محترم شکایت 24 هستید و به دنبال طرح شکایت یا طرح دعوا در مراجع دادگستری می باشید، و هیچ اطلاعی از روند غیر حضوری شدن فرآیند دادرسی یا دادرسی الکترونیک ندارید، می توانند با دنبال نمودن این مقاله با نحوه و چگونگی طرح شکایت یا ارائه دادخواست الکترونیک و دفاع در مقابل دعوای مطرح شده، آشنایی لازم را کسب نموده و دعوا یا دفاع قابل قبولی را در این خصوص مطرح نمایید.

رسیدگی حقوقی

ابلاغ الکترونیکی و غیر حضوری سامانه ثنا چیست؟

رساندن پیام، یا رساندن هر نامه و پیغام را در لغت ابلاغ می گویند.

در  فرآیند های دادرسی حضوری، باید حتما خود شخص از این ابلاغ اطلاع لازم را کسب می نمود. اما همیشه این موضوع قابل اجرا نبوده و در مواردی می توان این ابلاغ را به کسی جز فرد  اصلی ابلاغ کرد.

بر اساس آیین دادرسی مدنی، هیچ حکم یا قراری را بدون اینکه ابلاغ آن حضوری صورت گرفته باشد یا به صورت دادنامه یا رونوشت گواهی شده به طرفین یا وکیل آن ها ابلاغ شده باشد، نمی توان به مرحله اجرا در آورد.

یعنی صرفا در صورتی می توان حکمی را اجرا نمود که یا خود شخص در مراحل دعوا حضور داشته باشد یا دادنامه دعوا به وکیل او ابلاغ گردیده باشد.

این مراحل فیزیکی، ابلاغ کار را برای سیستم قضایی کشور بسیار سخت و پیچیده نموده بود و اغلب برخی اشخاص با بهره برداری غیر منصفانه از شکاف های قانونی، مسیر ابلاغ را بسیار دشوار می کردند تا آرای قضایی به مرحله اجرا در نیاید و متاسفانه برخی وکلا نیز در این خصوص راهکار هایی به طرفین دعوا ارائه می دادند.

با الکترونیکی شده کلیه فرایندهای دادرسی و طراحی درگاه خدمات الکترونیک قضایی، بسیاری از این موارد تا حد ممکن بر طرف گردید.

با تلاش مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی و دادرسی الکترونیک کشور طراحی گردید و یکی از اصلی ترین اقدامات قوه قضاییه در سال های اخیر همین اقدام بود که اساس این برنامه با نام عدالت الکترونیکی و در بستر شبکه ملی راه اندازی گردیده است.

به اساس ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، قوه قضاییه در راستای غیر حضوری کردن فرآیند دادرسی و ابلاغ اوراق قضایی وظیفه داشت تا اوراق را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی به ثبت رسانده که با اقدامات خوب و به موقع، کلیه مراجعان به دستگاه های قضایی کشور موظف گردیده اند تا برای دریافت اوراق قضایی و پیگیری ابلاغیه های قضایی و فرایند دادرسی دعوا یا شکایت خود به سامانه الکترونیکی ثنا مراجعه کنند و خوشبختانه حضور فیزیکی عموم مردم در دادرسی ها بسیار کمرنگ گردیده است.

اکنون پس از گذشت چند سال از آغاز این طرح، تمامی امور اوراق قضایی با دقت بالا از طریق سامانه ثنا انجام می شود که موجب سهولت و تسریع در اقدامات قضایی طرفین دعوا و نمایندگان قانونی آن ها، دفاتر خدماتی قضایی، کارشناسان، ظابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط با پرونده های قضایی شده است.

در این سامانه تمامی ابلاغیه ها بدون حضور طرفین به حساب کاربری کلیه اشخاص دخیل در پرونده ارسال شده و از طریق پیامک به فرد نیز اطلاع رسانی می گردد و کلیه امور مربوط به ابلاغ اوراق قضایی از طریق سامانه ثنا انجام شده و در حال حاضر دیگر هیچ ابلاغیه ای به صورت دستی و سنتی به درب خانه ها ارسال نمی شود.

لذا اهمیت استفاده از سامانه ثنا بسیار پر اهمیت بوده و برای ثبت نام در این سامانه می توانیم به نزدیک ترین دفاتر خدمات قضایی به محل سکونت خود مراجعه نمایید و نام خود را در این سامانه ثبت کنید.

ابلاغیه

گام اول در فرآیند دادرسی غیر حضوری، ثبت نام در سامانه ثنا

برای مشاهده و دریافت ابلاغیه الکترونیکی و نهایتا طرح دعوا یا شکایت در مراجع قضایی کل کشور باید در بدو امر مراحل زیر را برای ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیک (ثنا) انجام دهید. که در اینجا اشاره ای گذرا به این فرایند می نماییم:

  1. شما می توانید از طریق درگاه سامانه ثنا در بدو امر وارد این سامانه شوید و مطابق اطلاعات هویتی خود مشخصات خواسته شده را در سیستم وارد نمایید تا مراحل ثبت نام شما کامل شود.
  2. در گام دوم و پس از ثبت مشخصات، یک کد رهگیری پس از اتمام مراحل ثبت نام به شماره همراه شما که قبلا در سامانه ثبت کرده اید ارسال خواهد شد.
  3. در گام بعدی باید فرایند ثبت نام را فعال کنید که در این مرحله باید با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ارائه کد رهگیری، نسبت به فعال سازی فرآیند ثبت نام خود اقدام نمایید.
  4. در این مرحله از طریق دفتر مربوطه به شما یک رمز شخصی و قضایی داده می شود که باید برای حفظ اطلاعات فردی خود از ارائه آن به دیگران خودداری کنید.

نکته مهم: دقت داشته باشید که سامانه ثنا را با سنا اشتباه نگیرید. سامانه سنا یک درگاه برای ثبت روزمره معادلات ارزی و یک شیوه بانکداری نوین است و کاملا با سامانه ثنا قوه قضاییه تفاوت دارد.

از آنجایی که ثبت نام در سامانه ثنا و دسترسی به اطلاعات کامل و جامع آن دارای پیچیدگی خاص خود است و ممکن است بی اطلاعی به برخی مسائل دشواری هایی را در بدو امر برای شما ایجاد کند، حتما قبل از هر گونه اقدام، با مشاوران حقوقی در این رابطه مشورت نمایید.

چگونه پس از ثبت نام در سامانه ثنا ابلاغیه های ارسال شده را مشاهده کنیم؟

بعد از ثبت نام و ایجاد یک حساب کاربری به نام شخص شما در این سامانه، در صورتی که علیه شخصی اقامه دعوا نمایید یا فردی وارد دعوای حقوقی یا کیفری با شما شود یا از طریق طرفین دعوا به دارسی جلب شوید، کلیه ابلاغیه های صادر شده از شعبه های دادگاه ها یا دادسراهای سراسر کشور در درگاه مربوط به شخص شما ثبت و برای شما پیامکی با این مضمون ارسال خواهد شد.

ارسال پیامک به شما و ورود شما به درگاه شخصی خود در سامانه ابلاغ قوه قضاییه به معنای ابلاغ واقعی همان ابلاغیه یا احضاریه محسوب می گردد.

اثرات مترتب بر ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا قوه قضاییه

یکی از مهمترین و حائز اهمیت ترین نکات در خصوص سامانه ابلاغ قوه قضاییه آن است که ابلاغ در این سامانه به قدر کفایت کافی و معتبر خواهد بود.

در حقیقت پس از ثبت ابلاغ در این سامانه، هیچکس دیگر نمی تواند ادعا نماید چون فرآیند ابلاغ از طریق سامانه های الکترونیکی به او اطلاع رسانی شده، به هر دلیلی نتوانسته کسب اطلاع نماید و یا اطلاعی از فلان ابلاغ نداشته است یا نمی تواند ادعا کند و بگوید نقصی در سامانه وجود داشته که باعث بی اطلاعی او شده است.

ابلاغ آنلاین

قانونگذاران چه اهدافی را در راه اندازی سامانه ثنا دنبال نموده اند؟

اولین هدف در راه اندازی سامانه الکترونیک ثنا، غیر حضوری نمودن فرآیند دادرسی و در گام اول ثبت غیر حضوری شکایات قضایی و ارائه و پیگیری دادخواست ها بدون حضور در مراجع قضایی بوده است.

از طریق سامانه ثنا می توان به صورت کاملا الکترونیک و قبل از شروع فرایند رسیدگی به دعوا، به صورت غیر حضوری مراتب خواسته خود را از طریق اظهارنامه رسمی به طرف مقابل ابلاغ کرد.

محاسبه هزینه های دادرسی به صورت آنلاین و برخط و جلوگیری از اتلاف زمان در دادگاه ها و اطاله دارسی از دیگر اهداف راه اندازی این سامانه ذکر شده است.

افزایش اثر بخشی ابلاغیه ها و کاهش مشکلات بسیار زیاد ناشی از ابلاغ قانونی در ابلاغ های سنتی و ارتقاء نسبی سلامت قضایی و ادرای و احترام جدی به حریم خصوصی افراد و کاهش فرآیندهای زمان بر و پیچیده بروکراسی اداری و در نهایت افزایش سطح رضایتمندی اصحاب دعوا را می توان از اهداف راه اندازی این سامانه عنوان کرد، که البته طبق نظر بسیاری از کارشناسان بسیار موثر نیز بوده است.

چگونه ابلاغیه های خود را در سامانه ابلاغ  مشاهده کنیم؟

ابتدا با وارد شدن به سامانه ابلاغ یا سرچ سامانه ثنا، وارد سایت سامانه ثنا قوه قضاییه شوید.

در ادامه بعد مشاهده ابلاغیه جدید با وارد کردن کد ملی خود و رمز عبور شخصی که قبلا از طریق خدمات الکترونیک قضایی دریافت نموده اید، کد عبوری یا رمز موقتی برای دیدن ابلاغ جدید به شماره تلفن همراه شما ارسال می گردد، که نهایتا با وارد کردن آن رمز موقت فرد قادر به دیدن ابلاغ جدید خواهد بود.

وقتی فرد وارد صفحه شخصی خود می شود آیکون ابلاغیه های جدید را ملاحظه می نماید که نمایشگر آن هر عددی را نشان بدهد، بیانگر ابلاغیه جدیدی است که اخیرا برای شخص ارسال شده است، از این طریق شخص قادر خواهد بود موارد ابلاغ های قبلی را نیز مشاهده کند.

اگر بر روی ابلاغیه های جدید کلیک کنید، تمامی ابلاغیه های آن نشان داده می شود هم نسخه الکترونیک آن قابل دیدن است و هم می تواند با پرینت گرفتن آن را ملاحظه کنید.

نکته قابل توجه اینکه اگر فرد ابلاغیه مورد نظر را از طریق سامانه باز نموده و وارد آن گردد، تاریخ مشاهده و تاریخ ابلاغ در سامانه درج و برای شخص به عنوان تارخ ابلاغ محسوب می گردد. و تمام آثار قانونی در آیین دادرسی مدنی و کیفری مثل مهلت ها و مواعد دادرسی، از آن لحظه آغاز می گردد.

طرح شکایت یا ارائه دادخواست از طریق سامانه ثنا چگونه است؟

سوال مهم اینجاست که با ثبت نام در سامانه ثنا، آیا می توان دادخواست یا شکایتی را نیز شخصا از طریق این سامانه مطرح کرد.

باید عنوان کرد امکان دسترسی در این سامانه جهت طرح دعوا یا شکایت و ارائه دادخواست و لوایح، صرفا برای دفاتر خدمات قضایی کشور و همچنین وکلای دادگستری بازگشایی گردیده و اشخاص حقیقی صرفا از طریق وکالت به وکلای دادگستری یا مراجعه به دفاتر خدمات قضایی، امکان طرح دعوا یا ارسال شکایت یا فرستادن لایحه را دارا می باشند.

به دلیل جوانب متعدد و بعضا پیچیده طرح بسیاری از دعاوی حقوقی و شکایات کیفری در سامانه ثنا، لطفا قبل از هرگونه اقدام قضایی یا مراجعه به دفاتر خدمات قضایی برای ثبت شکایت یا دعوای خود، اطلاعات کامل و مورد نیاز را درخصوص موضوع شکایت یا دادخواست خود کسب کنید.

شکایت24 با کادری از بهترین وکلا و مشاوران حقوقی کارکشته، تا رفع کامل این مشکلات حقوقی در کنار شما خواهند بود.

هزینه های طرح شکایت غیر حضوری در محاکم چگونه و برچه مبنایی محاسبه می گردد؟

برای طرح هر دعوای حقوقی یا کیفری متناسب با مالی یا غیر مالی بودن دعوا، می بایست مبلغی به حساب دادگستری موسوم به هزینه دادرسی واریز گردد که در موارد مختلف متفاوت است.

همانگونه که ذکر شد این هزینه ها متناسب با موضوع دعوا و از طریق دفاتر خدمات قضایی بدون حضور در مرجع قضایی محاسبه و دریافت خواهد شد و اگر جریان پرونده شما از طریق وکیل دادگستری دنبال می گردد، هزینه دادرسی پرونده شما نیز توسط درگاه شخصی وکلا که قوه قضاییه به آن ها اختصاص داده است پرداخت می گردد.

غیر حضوری شدن فرآیند دادرسی از جمله ارائه دادخواست و پرداخت هزینه های دادرسی و فرایند ارجاع پرونده ها به دادگاه های صالح، حجم زیادی از فعالیت کارکنان دستگاه قضایی کشور را کاهش داده است.

در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه های مرحله اجرا و همچنین تعرفه های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، هزینه های کارشناسی و هزینه های ثبت شکواییه هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

رسیدگی قضایی

در فرآیند غیرحضوری شدن دادرسی چقدر فرصت برای طرح دعوا یا شکایت وجود خواهد داشت وطرح دعوا چقدر زمان بر خواهد بود؟

غیر حضوری شدن فرایند دادرسی تاثیر خاصی بر مواعد و مهلت های طرح دعوا در محاکم نداشته و با توجه به موضوع دعاوی اعم از کیفری یا حقوقی بودن آن، باید شکایت خود را در موعد مقرر به دادسراها یا دادگاه ارائه کرد.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز با توجه به مواعد دعاوی معمولا مراجعه کنندگاه را راهنمایی خواهند کرد. البته ارجاع پرونده به وکلای دادگستری که در طرح دعاوی بسیار کارکشته شده اند، این مزیت را برای شما خواهد داشت که دعوای شما را در موعد معین خود مطرح نمایند و از تبعات احتمالی طرح خارج از موعد جلوگیری نمایند.

همچنین از آنجایی که متاسفانه همه روزه شاهد طرح شکایات و دعاوی در محاکم قضایی مختلف هستیم و همه آن ها نیز در فرایندی کاملا غیرحضوری به مراجع قضایی ارسال می گردد، باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و در روند رسیدگی پرونده متناسب با موضوع آن و انجام کارشناسی های متعدد، احتمال زمان بر شدن آن را افزایش خواهد داد.

بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد. هرچند پیش گویی زمان در پرونده های حقوقی و کیفری در هر زمینه ای، در اغلب مواقع کاملا دقیق نیست. ولی مطمئناً کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه، با تجربه ای که در پیگیری وانجام پرونده های مختلف چه حقوقی و چه کیفری کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

برای جلوگیری از رد شکایت خود توصیه می کنیم قبل از طرح دعوا، حتما با مشورت گرفتن از یک وکیل دادگستری در حوزه فعالیت مورد نیاز خود، مسیر موفقیت پرونده را بررسی نمایید.

فرآیند غیر حضوری شدن دادرسی چه تاثیری در ارائه مدارک و دلایل در دعاوی گذاشته است ؟

برای طرح داخواست یا شکایت حقوقی شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که در اختیار دارید به متصدی دفاتر خدمات قضایی برای اسکن و ضمیمه کردن به دادخواست یا شکایت الکترونیک خود ارائه کنید و اگر طرح دعوای شما از طریق وکیل دادگستری دنبال می گردد، وکیل دلایل استنادی را برای پیوست کردن به پرونده الکترونیک شما از شما مطالبه خواهد کرد.

غیر حضوری شدن فرایند دادرسی و الکترونیکی شدن آن تاثیری بر دلایل و مدارک شما در اثبات حقانیت نخواهد داشت و صرفا در ابتدای امر به صورت الکترونیکی و با تقدیم لایحه به مرجع قضایی ارسال می گردد و در ادامه اصول اسناد و سایر دلایل از جمله شاهد و … باید در دادگاه حاضر گردند.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون ، برای اثبات هر دعوایی از اسناد، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی قضات نیز در بسیاری از پرونده ها بی تاثیر نیست.

البته انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر شکایت پیش بینی شده، می تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی تری را برای شما مشخص نماید.

شکایت آنلاین

آیا در فرایند غیر حضوری شدن شکایت در دادگاه ها، به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی قضایی به هر پرونده ای، گره گشای موکل خود باشند.

از مهم‌ ترین مزایای استفاده از وکلای شکایت 24 در فرآیند اقامه دعوا و شکایت : صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل خود پروسه طرح یا دفاع از دعوا خواهد بود.

اگر می خواهید طرح شکایت شما در فرآیند غیر حضوری شدن شروع به رسیدگی، به نتیجه مطلوبی برسد و حقوق از دست رفته تان را به دست آورید، به شما توصیه می کنیم که با یک وکیل مجرب در این حوزه حتما مشورت کنید.

همچنین وکلای دادگستری قادرند در مورد کم و کیف موضوع پرونده شما و نحوه تنظیم دادخواست یا شکواییه یا لئایح تقدیمی به مراجع قضایی، شما را راهنمایی کنند و می تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات دعوا، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟

علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی شکایت شما را  تا حدودی پیش بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی به چه صورت است؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا کیفری یا اداری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی شامل هزینه دادرسی و ثبت شکایت، هزینه های کارشناسی و … خواهد بود.

در پرونده ها مختلف دیده شده که شاکی یا خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه ها و ثبت شکواییه، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، شکایتش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا