شکایت از اصناف

شکایت از تعمیرکار خودرو چگونه است؟

تعمیرکاران خودرو، در صورتی که در حیطه کاری خود دچار تخلف شوند، از طرف مردم، مورد شکایت قرار می‌گیرند.

تعمیرکاری خودرو، یکی از اصنافی است که در طی چند سال اخیر، شکایات بسیاری علیه آن‌ صادر شده است. در بررسی شکایات مردمی، می‌توان به این موضوع پی برد که تخلفات تعمیرکاران خودرو کم نبوده است و شکایت از تعمیرکار خودرو در صدر اعتراضات شهروندان، قرار گرفته‌ است.

زمانی که خودرو شما دچار نقص فنی شده یا بخش‌هایی از قطعات آن خراب می‌شود، برای تعمیر آن باید به مراکز تعمیراتی خودرو مراجعه کنید.

اگر در این زمینه، تعمیرکار، خودرو شما را به درستی تعمیر نکند یا در ازای اضافه کردن قطعه به خودرو، مبالغ گزافی را اخذ نماید، زمینه بروز اختلاف ایجاد می‌شود.

دلایلی که می‌توانند باعث شوند تا مردم از تعمیرکاران شکایت کنند، متعدد هستند و صرفا به یک‌ سری موضوعات خاص محدود نمی‌شوند.

ممکن است برخی افراد، قصد شکایت از تعمیرکار خودرو را داشته باشند، اما با نحوه و شرایط آن آشنا نباشند. در این مقاله به بررسی شکایت از تعمیرکار خودرو و دلایلی که می‌تواند منجر به شکایت در این زمینه شود، می‌پردازیم.

شکایت از تعمیرکار خودرو

درباره شکایت از تعمیرکار خودرو

شهروندان می‌توانند از تعمیرکارانی که اقدام به دریافت هزینه‌های بسیار بالا در قبال ارائه خدمات تعمیراتی می‌کنند، به لحظ قانونی شکایت کنند. شکایت از تعمیرکار خودرو، بستگی به موضوع شکایت در مراجع مختلفی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

چنانچه تخلف صورت گرفته در این زمینه، بحث گران‌فروشی باشد، سازمان تعزیرات صلاحیت رسیدگی قانونی خواهد داشت. بنابراین شاکی می‌تواند، شکایت خود را از تعمیرکار به دلیل گرانفروشی در سازمان تعزیرات مطرح کند.

گاهی اوقات، تعمیرکار، به صورت عمدی یا غیر عمدی، در هنگام تعمیر کردن، خساراتی را به خودرو شما وارد می‌کند.

در این صورت، برای مطالبه خسارت، می‌توانید اقدام به طرح شکایت در مراجع قضایی نمایید. در واقع از طریق دادخواست مطالبه خسارت، شکایت شما در دادگاه عمومی حقوقی رسیدگی خواهد شد.

حتی در مواردی، مشاهده می‌شود که تعمیرکار به دلایل مختلف، به مشتری توهین کرده و حتی او را مورد ضرب و شتم قرار داده است. در این شرایط، مشتری می‌تواند از طریق شکواییه به دادسرا محل وقوع جرم، علیه تعمیرکار شکایت نماید.

در واقع شکایت از تعمیرکاران خودرو، از ابعاد مختلف قضایی، حقوقی و یا کیفری قابل رسیدگی است. البته شهروندان می‌توانند در صورت داشتن شکایت از تعمیرکار، از طریق سامانه‌هایی چون سامانه 124 برای گرانفروشی و مواردی از این قبیل، شکایت خود را اعلام کنند.

لازم به ذکر است که شکایات از تعمیرکار خودرو، از طریق سازمان معدن و تجارت، قابل پیگیری است. اگر صدمه‌ای به خودرو شما وارد شده باشد و مدعی این هستید که صدمه از طرف تعمیرکار وارد شده است، امکان پیگیری شکایت از طریق این سازمان وجود دارد.

آیا می‌توان از تعمیرکار خودرو شکایت کرد؟

به طور کلی در صورت بروز تخلف از سوی هر صنفی به لحاظ قانونی این حق برای شاکیان در نظر گرفته شده است تا از طریق مراجع مربوطه اقدام به شکایت نمایند. در واقع اگر در این زمینه حق و حقوق قانونی مصرف‌کننده تضییع شود، می‌بایست برای احقاق آن از طریق مراجع صلاحیت‌دار طرح شکایت کرد.

در هر صورت اگر تعمیرکار خودرو مرتکب رفتاری غیرقانونی شود، می‌توان علیه آن طرح شکایت نمود. به لحاظ قانونی هیچ منعی برای طرح شکایت علیه تعمیرکاران خودرو وجود ندارد و معترض این اختیار را دارد تا از این مرجع شکایت کند.

فردی که قصد شکایت از تعمیرکار خودرو را دارد، باید تشریفات و مراحل قانونی را طی کند و سپس موضوع شکایت برای بررسی به مراجع رسیدگی‌کننده ارجاع داده می‌شود. طرح شکایت علیه مرجع مذکور روند خاصی خود را دارد و معمولا کمی زمان‌بر است تا نتیجه نهایی در این زمینه اعلام شود.

شاکی در مورد شکایت، باید مدارک و مستندات کافی برای اثبات ادعای خود داشته باشد. در واقع اگر نتواند ادعای خود را ثابت کند، تعمیرکار می‌تواند به جهت اعاده حیثیت، از شاکی  اقدام به شکایت کند.

در واقع اگر تمایل به شکایت تعمیرکار به دلیل گران‌فروشی را دارید، بهتر است که در این زمینه از او فاکتور دریافت کنید. فاکتور یا رسید، می‌تواند مدرک قابل قبولی برای اثبات ادعای شما در طرح شکایت قانونی محسوب شود.

راننده برای احقاق حق خود، این اختیار را دارد تا از طریق مراجع قانونی، اقدامات لازم جهت طرح شکایت از تعمیرکار خودرو را فراهم نماید.

تخلفات تعمیرکار خودرو و شکایت از آن

تخلف از سوی هر صنف و گروه شغلی، قابل رسیدگی و شکایت در مراجع قانونی صالح است. بروز تخلف از جانب تعمیرکار خودرو، یک امر بدیهی است و این‌گونه مسائل در تمامی مشاغل رخ می‌دهند.

تعمیرکاران خودرو، از ترفندهای مختلفی اقدام به سوءاستفاده از مشتریان می‌کنند و این موضوع سبب می‌شود تا علیه آن‌ها شکایت شود. تخلفات تعمیرکاران، صرفا به بحث گران‌فروشی محدود نمی‌شود، بلکه همواره شاهد تخلفات دیگر در این حوزه هستیم.

شگرد بسیاری از تعمیرکاران به این صورت است که با بررسی سطحی خودرو، دلایلی را برای راننده عنوان می‌کنند که خودرو آن‌ها دچار نقص فنی شده است و باید قطعات ماشین را تعویض کنند.

در عین حال که ممکن است ماشین هیچ مشکلی نداشته باشد، اما تعمیرکار، اقدام به تعویض قطعات آن می‌نماید تا از راننده به این بهانه اجرت بیشتری دریافت نماید.

تعمیرکاران با بهره‌مندی از چنین ترفندهایی، هزینه‌های غیرضروری برای مشتریان به وجود می‌آورند که رانندگان در صورت متوجه این موضوع، می‌توانند از آن‌ها شکایت کنند.

نحوه شکایت از تعمیرکار خودرو

تعمیرکاران در عین حال که خودرو را تعمیر می‌کنند، در مواردی نیز در نقش فروشندگان قطعات خودرو نیز عمل می‌کنند. در این صورت امکان تخلف از آن‌ها به دلیل گران‌فروشی قطعات خودرو نیز وجود دارد.

از دیگر تخلفات تعمیرکاران خودرو می‌توان به جای‌گذاری قطعات تقلبی و غیر اصل در بخش‌های مختلف ماشین اشاره کرد. در واقع تعمیرکار، از راننده هزینه قطعات اصل را دریافت می‌کند اما به جای قطعات اصل، قطعات تقلبی در خودرو می‌گذارند.

علت اصلی آن که بروز تخلف در این حوزه زیاد است، به دلیل عدم اطلاع برخی از رانندگان از بحث تعمیرات خودرو و قطعات آن می‌باشد. از این حیث، تعمیرکار از نداشتن تجربه رانندگان سوء استفاده کرده و در ازای خدماتی  که برای آن‌ها انجام می‌دهند، هزینه بالایی را دریافت می‌کنند.

تخلفات از تعمیرکار خودرو در نهایت ممکن است به شکایت از آن‌ها ختم شود. طبق بررسی‌های انجام شده، اغلب شکایات در این زمینه، به بحث گرانفروشی ارتباط دارد و پیگیری آن در سازمان تعزیرات انجام می‌شود.

شکایت از تعمیرکار به دلیل صدمات وارده به خودرو هنگام تعمیر

یکی از دلایل رایج شکایت از تعمیرکار، وارد کردن صدمات به خودرو هنگام تعمیر کردن است.

گاهی اوقات، ممکن است که تعمیرکار چه سهوا و یا عمدا، به خودروی مشتری خسارت وارد کند. حال در این زمینه آنچه اهمیت دارد، این است که راننده چگونه می‌تواند به دلیل صدمات وارد شده به خودرو خود از تعمیرکار شکایت کند؟

در حال حاضر، پرونده‌های زیادی در ارتباط با شکایت از تعمیرکار خودرو به دلیل وارد نمودن صدمات مختلف در مراجع قانونی مانند اتحادیه تعمیرکاران است. اگر تعمیرکار، به خودروی مشتری خساراتی را وارد کند، موظف به جبران آن است.

برخی از تعمیرگاه‌های خودرو، بدون مجوز قانونی فعالیت می‌کنند و در این صورت مراجعه به این مراکز می‌تواند تبعات سنگینی برای راننده داشته باشد.

در مواردی نیز، خودروهای گران قیمت برای تعمیر در اختیار تعمیرکاران قرار می‌گیرد که خسارت به آن‌ها در هنگام تعمیر، می‌تواند هزینه‌های گزافی را برای رانندگان ایجاد کند.

از این حیث، راننده برای این که بتواند خسارت وارده به خودرو را از تعمیرکار، دریافت کند، اقدام به شکایت از او می‌کند. البته در این زمینه، راننده قبل از شکایت می‌تواند مشکل پیش آمده را با تعمیرکار در میان بگذارد و اگر تحت هیچ شرایطی راضی به پرداخت خسارت نشد، در نهایت راننده به عنوان شاکی باید از طریق مراجع قانونی شکایت کند.

چنان‌چه راننده بعد از تعمیر کردن خودرو، متوجه این موضوع شود که تغییراتی در ماشین به وجود نیامده است و در واقع تعمیرکار برای رفع خرابی خودرو، اقدامی را انجام نداده است. گاهی مالک خودرو متوجه می‌شود که بعد از تعمیر کردن، به خودرو خود آسیب جدی‌تر وارد شده است.

در این شرایط، اگر فاکتور تعمیر را داشته باشید، می‌توانید از فاکتور به عنوان دلیل و مدرک قانونی، برای شکایت اقدام کنید. اما در صورتی که فاکتوری به شما داده نشده باشد، با مراجعه به تعمیرگاه، فاکتور مربوطه را دریافت کنید.

مطالبه خسارت از تعمیرکار خودرو

در خصوص مطالبه خسارت از تعمیرکار خودرو، می‌توان آن را از دیدگاه قانون مدنی مورد بررسی قرار داد. به موجب ماده یک قانون مسئولیت مدنی،

« هرکس بدون مجوز قانونی، عمدا یا در نتیجه بی‌احتیاطی، به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگر‌ که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده، لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود، مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود ‌می‌باشد.»

طبق قانون مزبور، تعمیرکار در صورتی که به خودرو خسارت وارد کند، موظف به جبران آن است. در این شرایط، سهوی بودن رفتار، نمی‌تواند مانع از عدم جبران خسارت از طرف تعمیرکار خودرو شود.

در واقع قانون‌گذار، صراحتا اعلام نموده است که اگر بروز خسارت، ناشی از بی‌احتیاطی یا عمد تعمیرکار باشد، جبران صدمات وارده باید صورت گیرد.

با توجه به این که جبران خسارت، جزو مسئولیت قانونی تعمیرکار است، اگر وی از پرداخت میران خسارت خودداری کند، راننده باید برای علیه او طرح دعوا نماید.

تجربه ثابت کرده است که تعمیرکاران در اغلب مواقع، مسئولیت جبران خسارت را برعهده نمی‌گیرند و این مسئله باعث می‌شود تا بین طرفین اختلاف ایجاد شود. در نهایت راننده برای آن که بتواند خسارت را از تعمیرکار دریافت کند، از راه قانونی ورود پیدا می‌کند.

چگونگی شکایت از تعمیرکار خودرو

برای مطالبه خسارت خودرو از تعمیرکار به کجا باید مراجعه کرد؟

اگر صدماتی به خودرو شما در هنگام تعمیر کردن وارد شده باشد و این موضوع برای شما ثابت شده است که خسارت از طرف تعمیرکار به ماشین زده است، می‌توانید از طریق مراجع قضایی برای مطالبه خسارت اقدام کنید.

اما بهتر است قبل از شکایت، این موضوع را مستقیما با تعمیرکار مطرح کنید و به نوعی اختلاف پیش آمده را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کنید. حال اگر تعمیرکار مسئولیت خسارت به خودرو را برعهده نگرفت، تنها راه حل برای شما، پیگیری شکایت از طریق مراجع قضایی است.

در مورد مطالبه خسارت خودرو، باید در وهله اول این موضوع مشخص شود که میزان خسارت وارد شده به خودرو شما مشخص شود. برحسب میزان خسارت وارده، می‌توانید به مراجع قضایی که در این زمینه صلاحیت قانونی دارند، مراجعه کنید.

در صورتی که مشخص شود میزان خسارت، کمتر از 20 میلیون تومان است، برای شکایت از مطالبه خسارت باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. اما اگر خسارت وارد شده، بیشتر از 20 میلیون تومان باشد، شکایت در دادگاه عمومی حقوقی رسیدگی خواهد شد.

روند رسیدگی به شکایت مطالبه خسارت از تعمیرکار خودرو

برای شکایت از تعمیرکار خودرو به دلیل مطالبه خسارت، باید ابتدا دادخواستی متناسب با موضوع دعوا تنظیم کنید. برای تهیه و تنطیم دادخواست، بهتر است از وکیل دادگستری کمک بگیرید یا در این زمینه با مشاوران حقوقی در ارتباط باشید.

بعد از تنظیم دادخواست، ثبت آن در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام شده و برای رسیدگی به دادگاه صالح ارجاع داده می‌شود.

بعد از ارجاع دادخواست، مدیر دفتر دادگاه اقدام به بررسی دادخواست نموده و اگر مشکلاتی در دادخواست وجود نداشته باشد، وقت دادرسی تعیین و به شما ابلاغ می‌شود. در موعد مقرر، طرفین در دادگاه حضور پیدا کرده و روال قانونی دادرسی انجام می‌گیرد.

در این دعوا، مالک خودرو به عنوان خواهان و تعمیرکار به عنوان خوانده شناخته می‌شود. در صورتی که تعمیرکار در جلسه دادگاه حضور پیدا نکند و در نهایت رای در غیاب خوانده صادر شود، مقررات مربوط به حکم غیابی اعمال می‌شود.

در واقع عدم حضور تعمیرکار در جلسه دادرسی، به ضرر او تمام می‌شود و با توجه به این که به دلیل غیبت، امکان دفاع در مقابل ادعای خواهان، وجود ندارد، حکم به احتمال فراوان علیه او صادر خواهد شد.

مالک خودرو باید بتواند از طریق مدارک و مستنداتی که دارد و همچنین از طریق ادله اثبات دعوا، ادعای خود مبنی بر وارد کردن خسارت به خودرو از طرف تعمیرکار را ثابت نماید.

دادگاه بعد از بررسی توضیحات و اظهارات طرفین و مدارک ارسال شده، در نهایت حکم مقتضی را صادر می‌کند. در صورتی که طرفین نسبت به رای صادره اعتراض داشته باشند، پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه تجدیدنظر ارسال خواهد شد.

پیگیری شکایت از تعمیرکار خودرو در سازمان تعزیرات

شکایت از تعمیرکار خودرو به دلیل گران‌فروشی در سازمان تعزیرات رسیدگی می‌شود. تعمیرکارانی که اقدام به جای‌گذاری قطعات تقلبی در خودرو کرده و در ازای آن از مشتریان مبالغ بالایی را دریافت می‌کنند، مرتکب گران‌فروشی شده‌اند. همچنین دریافت اجرت غیر متعارف، می‌تواند از مصادیق گران‌فروشی باشد.

مرجعی که می‌توان شکایات علیه تعمیرکاران خودرو را در آن مطرح نمود، سازمان تعزیرات حکومتی است.

مرجعی که به صورت تخصصی به تخلفات گرانفروشی رسیدگی می‌کند، سازمان تعزیرات حکومتی است. وظیفه اصلی این سازمان، رسیدگی به تخلفات حوزه گرانفروشی اصناف مختلف است و شاکیان باید شکایت خود را در این مرجع مطرح کنند.

از دلایل عمده که سبب شکایت از تعمیرکار خودرو می‌شود، گرانفروشی است. بحث گرانفروشی در تمام اصناف کاری رخ می‌دهد و صرفا به این حوزه محدود نمی‌شود.

در هر حال اگر با مراجعه به تعمیرگاه خودرو، متوجه شدید که تعمیرکار اقدام به دریافت اجرت بالا از راننده نموده یا تخلفی را انجام داده که مصداق گرانفروشی است، سریعا باید این موضوع را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری کنید.

هیچ‌کدام از تعمیرکاران خودرو به لحاظ قانونی حق ندارند که در قبال ارائه خدمات تعمیر کردن خودرو، از مشتریان هزینه بالایی را دریافت کنند. چنین امری تخلف محسوب شده و امکان پیگیری و شکایت از طریق سازمان تعزیرات وجود دارد.

تخلفات اعلام شده از سوی مردم ابتدا مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس نظارت‌های لازم به عمل می‌آید. به طور کلی اعلام نظر نهایی در مورد شکایت مطرح شده از سوی سازمان تعزیرات معمولا با تاخیر صورت می‌گیرد و دلیل آن هم بررسی‌های دقیق و لازم در این حوزه است.

به منظور شکایت واصله به سازمان تعزیرات مبنی بر گران‌فروشی تعمیرکاران خودرو، در وهله اول تیم تحقیقاتی را به محل ارسال می‌کند تا مراحل شکایت انجام شود. ابتدا باید تخلف صورت گرفته محرز شود و بعد از تشکیل پرونده، شکایت مربوطه به سازمان تعزیرات ارجاع داده می‌شود.

در صورتی که تخلف صورت گرفته توسط تعزیرات احراز گردد، رسیدگی به شکایت در مرحله رسیدگی قرار گرفته و در نهایت تصمیم نهایی اتخاذ می‌گردد.

ثبت شکایت از تعمیرکار خودرو

فرآیند مربوط به شکایت از تعمیرکار خودرو

برای شکایت از تعمیرکار خودرو از طریق مراجع قانونی، به این موضوع باید واقف باشید که مراحل مختلفی را می‌بایست طی کنید. در واقع مراحل شکایت از تعمیرکار خودرو فرآیند خاصی دارد که شاکی باید تا آخرین مرحله، تمامی اقدامات لازم را به درستی انجام دهد.

اگر فرآیند رسیدگی به شکایت طبق اصول و مقررات خاص آن انجام نشود، شاکی نمی‌تواند به نتیجه دلخواه خود در پرونده مطروحه برسد. علاوه بر این مرجع رسیدگی‌کننده به شکایاتی که بدون انجام مراحل قانونی به ثبت رسیده‌اند، ترتیب اثر نخواهد داد.

بسیاری از افراد ممکن است که با مراحل شکایت از تعمیرکاران خودرو، آشنایی نداشته باشند که در این صورت قبل از ثبت شکایت باید در این زمینه آگاهی خود را افزایش دهند.

ثبت و دریافت شکایت، جزو مراحل اصلی مربوط به شکایت علیه تعمیرکاران خودرو نیست و باید فرآیند دیگر آن مانند بررسی توسط مرجع مربوطه و احراز تخلف صورت گرفته انجام شود. برای شکایت از تعمیرکاران متخلف باید فرآیند زیر انجام شود:

دریافت و ثبت شکایت

قاعدتا تا زمانی که شاکی اقدام به ثبت شکایت نکند یا تخلفی گزارش نشود، امکان شکایت از هیچ صنفی وجود ندارد.

در صورتی که شهروندان به دلیل تخلف صورت گرفته اقدام به شکایت نمایند یا مرجع ذی‌صلاح راسا تخلف رخ داده را مشاهده کند، پروسه مربوط به شکایت از تعمیرکار خودرو از سر گرفته می‌شود.

در واقع مرحله نخست شکایت از تعمیرکاران متخلف در حوزه خودرو، دریافت و ثبت شکایت است. ثبت شکایت از طرف مشتریان انجام گرفته و دریافت آن از طریق مراجع صالح انجام می‌شود.

این امکان برای شهروندان وجود دارد تا در صورت مشاهده تخلفاتی مانند ارائه قطعات تقلبی خودرو، عدم تعمیر خودرو و دریافت اجرت و موارد دیگر، مراتب را به اطلاع مراجع ذی صلاح برسانند.

مصرف‌کننده دارای یک سری حق و حقوق قانونی است و اگر حق آن به دلایل مختلف پایمال شود، باید از طریق مراجع قانونی اقدام به شکایت کند. اگر شهروندی در مورد ارائه خدمات از طرف تعمیرکاران خودرو شکایتی داشته باشد، بهتر است در وهله اول، این موضوع را از طریق اتحادیه تعمیرکاران پیگیری کند.

در واقع اگر به دلیل تخلفاتی که تعمیرکاران در هنگام تعمیر خودرو انجام می‌دهند، قصد شکایت داشته باشید، مرجعی که شکایت را باید به ثبت برسانید، اتحادیه تعمیرکاران است.

البته تخلفات این حوزه را می‌توانید از طریق تعزیرات نیز پیگیری کنید و در هرصورت مراجع صالح به شکایات واصله ترتیب اثر داده و در اسرع وقت اقدامات لازم جهت بررسی آن را نیز انجام می‌دهند.

 بررسی شکایت

در وهله اول باید مشخص شود که قصد دارید به چه دلیلی از تعمیرکاران متخلف حوزه خودرو شکایت کنید. با مشخص شدن نوع موضوع شکایت می‌توانید به مرجع صالح در این زمینه مراجعه کنید.

اگر به دلیل گران‌فروشی از تعمیرکار خودرو شکایت شده باشد، بررسی آن در سازمان تعزیرات صورت می‌گیرد. شاکی می‌تواند با مراجعه مستقیم به این سازمان و نامه‌نگاری کتبی یا با ثبت گزارش تخلف در سامانه 124، شکایت را جهت بررسی به مرجع مربوطه ارسال نماید.

در هرصورت زمانی که شکایت‌تان به ثبت رسید، نوبت به مرحله بررسی شکایت می‌رسد. مرجع صالح بعد از دریافت شکایت اقدام به بررسی آن با جزئیات کامل می‌کند.

بررسی شکایات از تعمیرکاران خودرو، تقریبا زمان‌بر است و ممکن است که تا چندین ماه طول بکشد. در واقع مرجع رسیدگی‌کننده باید تمامی فرآیند و مراحل مربوط به بررسی شکایت واصله را انجام دهد تا بتواند تکلیف تخلف صورت گرفته را تعیین نماید.

زمانی که شاکی ادعای انجام تخلفی را از تعمیرکار مطرح می‌کند، مرجع رسیدگی‌کننده نمی‌تواند به صرف گفته او اقدام به صدور رای کند.

بنابراین در این مرحله، تیم تحقیقاتی به مرکزی که از آن شکایت شده است، مراجعه کرده و با بررسی تحقیقات خود، نتیجه را اعلام وصول می‌کنند.

ارجاع تخلف به مراجع ذی‌صلاح

بعد از ثبت و دریافت و شکایت و بررسی آن توسط کارشناسان مربوطه، تخلف صورت گرفته به واحد اجرائی مرجع ذی‌صلاح ارجاع داده می‌شود.

ارجاع تخلف به مرجع ذی‌ربط به معنای احراز تخلفات صورت گرفته از طرف تعمیرکار است و باید تصمیم نهایی نیز اتخاذ شود.

در این مرحله که تقریبا مرحله پایانی شکایت از تعمیرکار خودرو است، رای نهایی در مورد تخلفی که این مراکز انجام داده‌اند، صادر می‌شود.

درباره شکایت از تعمیرکار خودرو

در مورد شکایت از تعمیرکار خودرو به مشاوره حقوقی نیاز دارید؟

شکایت از تعمیرکار خودرو، زمانی مطرح می‌شود که تعمیرکار در حین تعمیر کردن خودرو، تخلفی را انجام داده باشد. تعمیرکاران خودرو در طی چند سال اخیر، تخلفات زیادی را انجام داده‌اند و همین موضوع سبب شده است تا آمار شکایت علیه آن‌ها افزایش پیدا کند.

تخلفاتی مانند عدم رفع خرابی خودرو و اخذ اجرت در قبال آن و یا وارد کردن صدماتی به خودرو هنگام تعمیر از سوی تعمیرکاران خودرو، می‌تواند رخ دهد. برای شکایت از تعمیرکاران خودرو راه و روش‌های مختلفی وجود دارد و شاکی باید از طریق مراجع ذی‌صلاح اقدام به طرح شکایت کند.

در صورتی که در مورد شکایت از تعمیرکار خودرو، نیاز به مشاوره حقوقی دارید، می‌توانید اقدام به اخذ وکیل نمایید یا با مشاوران حقوقی در این زمینه در ارتباط باشید.

بنابراین برای بهره‌مندی از اطلاعات و مشاوره حقوقی در مورد بحث شکایت از تعمیرکار خودرو، می‌توانید با سامانه شکایت 24 در ارتباط باشید.

شکایت 24 با داشتن تیمی از کارشناسان مجرب و آگاه، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه شکایت از تعمیرکاران حوزه خودرو است و در تمامی مراحل ثبت شکایت متقاضیان را راهنمایی می‌کند.

استفاده از خدمات حقوقی این سامانه، برای متقاضیان دارای مزایا فراوانی است.

یکی از مزایای اصلی استفاده از مشاوره حقوقی سامانه شکایت 24، هزینه‌های بسیار مناسب مشاوره است که با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان اطلاعات حقوقی لازم را در مورد نحوه شکایت از تعمیرکاران خودرو کسب کرد.

خوشبختانه افرادی که از مشاوره حقوقی مجموعه ما استفاده کرده‌اند، از کیفیت و هرینه مشاوره رضایت کافی داشته‌اند و همین موضوع سبب شده است که بهترین خدمات و امکانات حقوقی را در اختیار موکلین قرار دهیم.

مشاوره‌های حقوقی این سامانه، به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین ارائه می‌شوند که می‌تواند برای موکلین مزیت‌های فراوانی داشته باشد. به منظور دریافت مشاوره حقوقی در ارتباط با شکایت از تعمیرکار خودرو، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵۳ رای

‫34 دیدگاه ها

  1. سلام
    خداوکیلی چند نفر کارشناس مکانیک خبره شهر تهران استخدام کنید هر راننده ای زنگ زد در محل حاضر بشه و نظر کارشناسی رو بده…
    من راننده پژو پارس (ساده) هزینه تعمیر گیربکس ۳۰ میلیون تومان….
    مبلغ رو که بهم گفت خوب شد سکته نکردم
    طلب صاحبخونه کم بود این ۳۰ میلیون رو از کجا بیارم

  2. به خاطر شرایط اقتصادی الان اکثر تعمیرکاران یا دستمزد بیش از عرف طلب می‌کنند یا قطعات خودرو را مخفیانه تعویض می‌کنند که شاید شخصی بعد از چند ماه هم متوجه نشود همیشه هنگام مراجعه به تعمیرکار هواستان به قطعات اصلی خودرو باشد که تعویض نشود که اثبات آن کار سختی میباشد

  3. سلام پراید من مدل ۸۸ در حین رانندگی واشر زد و آب روغن قاطی کرد ماشین روشن بدون یدک کش بردم تعمیرگاه تا قبل از این نه روغن کم میکرد نه روغن سوزی داشت ،مکانیک بدون اینکه سرسیلندر و باز کنه کاپوت ماشین باز کردند و موتور پیاده کردند و گفتن باید موتور بیاد پایین روز بعد که رفتم دیدم سیلندر و سرسیلندر تراشکاریه داره برقو میخوره گفتن آب رفته سر پستان ها و سیلندر کف تراش میخواسته الان موتور تعمیر کامل میخواد منم تو کار انجام شده قرار گرفتم سرتون درد نیارم بعد یه هفته ماشین تو تعمیرگاه بود ۲۱ میلیون خرجش شد با قرض و قوله دادم ولی الان متوجه شدم کلاه گشادی سرم رفته چون از هر تعمیر کاری میپرسم میگه باید اول سرسیلندر باز بشه اگه تعمیر کامل بخواد بعد موتور بیاد پایین باید چکار کنم

  4. ب هیچ عنوان ب مکانیکی مثلا تخصصی زانتیا واقع در بزرگراه شهید متوسلیان یا همون فتح قدیم روبروی بیمارستان شریعت رضوی مراجعه نکنید
    چون ی آدم کثیف و فوق العاده پولکی داره بنام مهدی صیفی زاده سه ساری
    ب هییچ وجه ماشینتونو اونجا نبرید
    چون اون ماشین دیگه ماشین سابق نخواهد شد.

  5. باسلام
    رانندگان محترم زمانیکه خودروی شمابین راه خراب شدبه هیچ عنوان به امدادخودروی کاسپین به شماره 02143071 در تهران و 1693 درسراسر کشور زنگ نزنید چون همه شون یدکش دارند و مستقیم شما رو به هرکلکی که شده میبرند تعمیرگاه خودشون، شروع کار به شما خیلی احترام میگذارند ولی آخر کار پوستونو میکنند نمونه ای که برای من اتفاق افتاده تو امدادخودروی کاسپین (اتوکلینیک گاراژ) به نمایندگی رمضان پور- تهران خیابان اتحاد کوچه پنجم شرقی- الان ۵ماه درگیرم ماشینم تایم زد کلی لوازم گرفتم حدود۲۰میلیون هزینه کردم یک ساعت بعد تحویل گرفتن ماشینم خراب شد دوباره بردم اتوکلینیک گاراژ نه ماشینو تعمیر میکنه نه ماشینمو به من تحویل میده الان نزدیک ۵ ماهه درگیرم خداصاحب امدادخودروی کاسپین را لعنت بکنه که برای پول هرکاری میکنند

  6. سلام حدود سه ماه پیش ماشینم حین رانندگی تسمه تایم پاره کرد و به دلیل متوجه نشدم در لحظه چند بار استارت زدم بعدش ماشین بردم نزد مکانیک که حدود یازده میلیون هزینه برداشت حالا موتور کمپرس روغن داره میتونم به این خاطر از مکانیک شکایت کنم فاکتور هم گرفته بودم ولی گم شده باید چکار کنم ماشین تیبا میباشد

  7. درتهران خیابان خاوران خیابان هاشم اباد روبروی آتش نشانی پلاکش رو نمیدونم. ولی یک مغازه تعویض روغنی دو دهنه هست یک آقای جوان ریشو هست. روغن موتور و واسکازین بردم تعویض کرد مبلغ ۱۰۰ هزار اجرت تعویض روغن گرفت و مبلغ صد هزار تومان هم برای تعویض واسکازین در ضمن ماشینم ساینا هست چند جا دیگه رفتم سوال کردم گفتن ۵۰ هزار تومن اجرت هرکدوم هست. اقای مدیر و مسئول اتحادیه تعویض روغنی لطفا رسیدگی کنید اگه زحمتی نیست

  8. خودروی من رفت رو جدول کارتل شکست مکانیک گفت هیچی نیست فقط کارتل عوض کرد بعد یکروز ماشین یاتاقان زد به هیچ جا نرسیدم گفتند خودت مقصری گفتند چون هیچ کاری نکرده پس مقصر نیست خنده داره چون اولی پمپ پره بذاره و چسبی که ایشون به کارتل زده بود بود و همین عامل خرابی بود. چون کارشناس ها همشون مکانیک هستند فک کن یکی برنده بشه برسیم بخوان شکایت کنند با هم‌متحد هستند هم توهین کردند هم تهمت زدند تو قزوین اتحادیه نرخ نامه نداده تا هر چقدر خواست بگیرند دزد بازاری شده هر کی بخواد کی

  9. سلام..من ماشین رو تعمیراساسی کردم..بعداز دوماه ماشین رو گرفتم روغن ریزی وروغن سوزی شد.دوباره بردم پیشش..یه ماه دستش بود دوباره گرفتم بلزم روعن ریزی داشت..دوباره بردمهیدرولیک رو درست کرد..ولی بعداز یه هفته گرفتم درست نشد..هر روزم میگفت نرو شکایت مشکل تراشکاره من باهاش حرف زدم…تا اینکه بعداز۵۰میلیون خرج..امپر رفت بالا وتوی۵دقیقه واشر زد.بردم پیشش میگه پستون گرفته…الانم۳۸۰۰گرفت‌‌اوردم خیلی خیلی دود میده نمیشه رفت بیرون..۲۰۶ دارم…مکانیک مشهد.بین توس۷۲.۷۴.کنار لوازم یدکی چهچه.اسم مکانیک سعید گفتم که نرید پیشش

  10. اکثرتعمیرکاران همین منوال را درپیش گرفته اند قطعات اصلی خودرو را تعویض مینمایند لطفا قبل از بردن خودرو خودبه تعمیرگاه از تمام خودرو داخل وزیر بند قطعات فیلم تهیه کنید چون چنین اتفاقی برای من افتاده اصفهان بلوار شفق برادران نقی زاده قهدریجانی

    1. اعتضادی تعمیر کار هیدرولیک فرمان و جعبه فرمان در خیابان امام خمینی اصفهان روبروی پمپ بنزین نقش جهان داخل گاراژ وحدت یه کلاهبرداره با اینکه ماشین من عیبی نداشت جعبه فرمون و پمپ هیدرولیک رو باز کردو اجرت هم زیاد گرفت.

  11. سلام خدمت هم وطن های عزیز. خواستم بگم شب عید رفتم محله کیشا خ بلوچستان تعویض روغن بلوچستان روغن ماشینم وعوض مردم رفتم سفر بعد یک روز روغن سفت شد وماشین وداغون کرد اقایون بی وجدان روغن تقلبی ریخته بودن ۲۰میلیون هزینه کردم امدم تهران بازباید همین هزینه رو تهران بدم جون ماشین درست نشده تعطیلات کل خانواده خراب شد بدون ماشین وپول موندیم هزینه ای که باید صرف سفر میشد خرج ماشین شد حالا موندم بااین انسان کثیف جکار کنم

  12. سلام بوش هردو کمک عقب خودرو سمند را مکانیک عوض کرد ۱۷۰۰۰۰ هزار تومان درصورتی که تعویض هر بوش کمک ۲۵۰۰۰ هزارتومان است در ضمن با کارتخوان مکانیکی هزینه پرداخت شده و فاکتور هم نداده ادرس مکانیک خوزستان . اهواز درست روبروی ایران خودرو است لطفا یک شماره تلفنی که بتوانم از این مکانیک شکایت کنم را به اینجانب بدهید با تشکر پوراسدی هستم

  13. سلام،
    آقا جان هیچکدام زیر بار اشتباهشون نمیرن، من دادم جلوبندی عوض کردم ،ظاهرا در موقع کار به شیلنگ هیدرولیک ضربه خورده
    ، ماشین و گرفتم 2 ساعت بعد آتش گرفت و از بین رفت ، مکانیک گفت “آخی ناراحت شذم .همین

  14. یه آدرس به شما میدم.قطعات دزدی و دست دوم رو جایگزین قطعات میکنه.باطری رو عوض میکنه.و چیزهای دیگه.اومدم قفل فرمون رو بزنم دیدم جا نمیره.نگو که عوضش کردن.
    _________
    دهکده المپیک .خ علامه جعفری.ورودی بازار سنگ.
    ___________
    لطفا اگه کسی دید مواظب باشه.دیگه خودتون می دونید

    1. منم به همین ادرس پریروز ماشینم خراب شد بردم حالا تحویل نگرفتم ولی بعدش میارم مکانیک نشون بدم

    2. من هم ماشین رو اونجا گذاشتم و کاپوت و دوربین و باطری و رادیاتور رو عوض کردن
      من شکایت کردم ازشون
      خیلی دزد و ادم هایکثیفی هستن
      اگر شما هم شکایتی دارید میتونید به بنده ایمیل بزنید که پیگیری کنیم

      1. وحید مه پیما که خیلی پولکی و دزده، با اسم مهندس تیام توی مکانیکی فریدون گلشهر کار میکرد.

  15. پسلام‌ ببخشید من از اراک‌هستم‌ ماشینم را بردم جلوبندی ساز ی پژو۴۰۵ بوده گفتم چقدر خرج جلوبندی میشود ایشان آمدند وب رسی کردند و گفتن با همین لحن که پرپرپرپر دو میلیون پانصد تومان بیشتر خرج ندارد ولی رد پایان ده میلیون از من خواستند تمام موارد در ماشین جنس دست دوم انداخته است دوهفته است ماشین من را تحویل نمی دهد رفتم اتحادیه شکایت کردم و برایشان مسجل شده که تعمیر کار مقصر است چندین بار اتحدیه اخطار دادند ولی متاسفانه تعمیر کار نمی اید ۴ بار اخطار دادن د نمی اید در آخر اتحادیه به بند ه گفت ما نمی توانیم کاری انجام دهیم قدرت اجرایی نداریم برو دادکستری بنده فقط سوال کروم پس شما اینجا چه کاره هستید چرا از روز اول نگفتید کاری نمی توانید بکنید کجا بروم به کی بگم‌ چکارکنم واقعا این عدالت است اتحدیه خیلی خونسرد میگه ما فقط می توانیم اخطار بدیم آمد که چه بهتر نیامد بروید دردسر شما بگوید چکار کنم دو هفته ماشین ندارم و نمی توانم کاری بکنم لااقل مسافرکشی می کردم مسئولان محترم چه طوری حقم را بگیرم ایا قانون از من حمایت میکند شک دارم

      1. سلام من که به شخصه درگیرم‌ماشینم ۳هفتس تو تعمیرگاهه.الان رفتیم تو۳هفته.بردم برای اکسل و جلوبندی.موتور باز کرده.بعدشم ماشین رو انداخته ی گوشه.موتورم نبسته هنوز.فقط هر ثانیه پیام زنگ میزنه میگه ۲۵میلیون پول بده.گرفتار شدیم بخدا

      2. داداش شما تونستی شکایت کنی و نتیجه داد؟
        توی گلشهر ماشینو یه مکانیکی بردم دادم دست اوستاکار مه پیما دادم و خرده ریزای شخصی توی ماشینو برداشته و الان میگه کار من نیست، اینجا چندنفر کار میکنن، بیا ثابت کن. شاگردشم زیر بار نمیره. چیکار کنم الان؟ چطوری ثابت کنم که اوستاکار و شاگردش ازم دزدی کردن؟

  16. با سلام ،تعمیرکار موتور سیکلت ۲بار موتور تعمیر کرد بار اول اصلا قطعه یدکی عوض نکرد ولی طی فاکتور دست نویس دومیلیون و سیصد هزار تومان از من گرفت بعد از دو هفته باز هم موتور جام کرد این بار قطعه عوض کرد ولی در آخر مبلغ ۳میلیون و ششصد هزارتوملن گرفت یکروز بعد موتور دچار روغن سوزی شدید افتاد رفتم سراغش نه فاکتور میداد و کردن هم نمی‌گرفت ،میخواستم شکایت کنم بیست روز پیش مغازه تحویل داده و رفته ، باید چکار کنم موتورم کسی تعمیر نمیکنه هر جا میبرم میگه ۱۵ میلیون تومان هزینه داره

  17. سلام .من خودروی سمند ای اف سون را به خاطر قاطی کردن روغن به تعمیر کار بردم یک اویل ماژویل را عوض کرد درست نشد ویک بار واشر سر سیلندر را باز کرد با کلی هزینه الان باز درست نشده به کجا شکایت کنم

  18. با عرض سلام .بنده مالک یک دستگاه نیسان پاترول دو درب هستم که مشکل کج کردن یکی از شاتونها رو پیدا کرد و با مراجعه به مکانیک تمام شاتونها و پیستونها و رینگ موتور که قبلا مشکلی نداشت و صفر تهیه شده بود را به نظر مکانیک تعویض نمودم و درست در حین آب بندی موتور خاموش شد و اشکال در عملکرد بد موتور و نصب قطعات آن بود که پس از باز کردن مجدد سیلند به تراشکاری رفت و یاتاقانها نو شد و سر سیلندر که سوپاپها کج شده بود و کپه های نگهدارنده یاتاقانهای میل سوپاپ و خود میل سوپاپ آسیب دیده بود بازسازی شد .دو ماه ایم ماشین تو تعمیرگاه بدلیل لجبازی مکانیک خوابید و الان یکبار به پلیس ۱۱۰ شکایت نمودم برای خروج خودرو از کارگاه که با میانجیگری سایرین متقبل شد دو روزه ماشین را تحویل دهد .حال سوال بنده اینجاست که با این هزینه گزاف حدود ۱۸ میلیون تومان که متحمل شده ام چه باید بکنم و اگر تعمیرکار هزینه تعمیر خواست و کنار نیامد و خسارت نداد راهکار چیست ؟؟؟؟؟ممنون از کارشناسان محترم

  19. با سلام
    خوب هستین من 3 4 ماه پیش ماشینم رو برده بودم مکانیک برای رفع روغن سوزی تعمیر بشه بعد اون اقایی که تعمیر کرده الان 20 میلیون بخاطر یه تعمیر ماشین کاربراتور پراید مدل 76 پول گرفته بعد الان میگم قطعات ماشینم رو که ازش باز کردی رو نشون بده ببینم صفر هارو بستی روش یا مال خودشو اصلا انگار نه انگار. 2 ماهه امروز فردا میکنه میخواستم بدونم شکایت کنم میتونم به جایی برسم ؟! یا حق رو میدن به طرف مقابل که مکانیک هست

    1. سلام .بنده وانت پیکان خودمو به تعمیرگاه بوستر و لت بوردم .واستاد حسین زارع که در بلوار ولایت کار میکند بوردم .لوازم ترمز جلو و لوازم چرخ عقب را تعویض کرده .و از بنده ۸۰۰ هزار تومان دست مزد گرفته خواهش میکنم رسیدگی کنید .تشکر

      1. سلام.
        منم مشکل شما رو دارم. منتاها با تعمیرگاه عباس در ۴۵ متری گلشهر، کوچه حسن زاده و اونی که این کار رو کرد وحید مه پیما بود، از وحید مه پیما شکایت کردم اما با پول همه آدما رو خریده و تهدیدم کرد و دستم هیج جا نرسید.

  20. سلام من ازمیکانیک آقای جوادفداکاردرمنجیل شکایت دارم چون ماشینم برای تعمیربه آنجابردم الان میگه وسایل ماشین تورادوذبرده من چکارکنم

  21. سلام ، پروسه شکایت را انقدرمشکل کرده اید که مجال سوءاستفاده به تعمیرکاران را داده است که همگان میدانند که باید بهمان مبلغی که اجحاف نموده است تعمیرکار میبایست هزینه و اتلاف وقت به هدر داد که این امر را بایستی آسانتر بمرحله اجرایی رساند ، درصورتیکه میباید بایک تلفن درمحل یا نهایت یکی دوروز پس از تماس با تعزیرات بایستی سریعا به نتیجه برسد یعنی مامور فوق بهمراه کارشناس درمحل آنهم با مبلغی از پیش واریز شده به معنای حقیقی که منجر به اذیت و آزاری نباشد که بقولی از سرکینه یا بخل یا تخریب کسی بانجام بخواهد برسد درنتیجه خیلی زود نتیجه بخش خواهد بود و کسی جرات چنین کاری را در سر نخواهد پروراند که تقلب و گرانفروشی نماید درواقع سیستم خود بعلت اهمال کاری و اتلاف وقت سبب جرات دادن باین اشخاص را پیشاپیش صادر میکند ، آخراین که نمیشود برای شکایتی از صنف خرد کشور از کارت بزنی وبروی تهران سازمان صمت وسپس اتحادیه و وو که آنهم انقدر زمانبر شود که دیگر حوصله آدم بسربرود و بیخیال بشود ، هرصنف درمحل نهایت حوزه خود بایستی سریع واردعمل بشود وتمام .

    1. وحید مه پیما توی مکانیکی فریدون ۴۵ متری گلشهر بعد از گلایول، توی پروسه شکایت من، کاری کرد که به شکر خوردن افتادم. فقط ملت رو تلکه و سرکیسه میکنه. خودش ۴، ۵ تا ماشین صفر لز همین پول ملت خریده و به اسم دور و وریاش زده.
      بالای منو درمورد. خدا نصیب گرگ بیابون نکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا