شکایت از اشخاص

شکایت از بازیگران چگونه است؟

شکایت از بازیگران و هنرمندان که جز شخصیت‌های شناخته شده هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند که از لحاظ اجتماعی و فرهنگی جایگاه مناسبی دارند، جز مسائل پیچیده حقوقی است.

با توجه به این که بازیگران جز اقشار خاص جامعه محسوب می‌شوند اما همه این مسائل سبب نمی‌گردد تا حق و حقوق آن‌ها از سایر افراد متمایز گردد.

در واقع بازیگر بودن افراد منجر به این مسئله نمی‌شود که هرگونه تخلفی را در جامعه انجام دهند و اینگونه رفتار از سوی آن‌ها بی‌پاسخ باقی بماند. در قانون ما چنین بحثی موضوعیت ندارد که حق و حقوق بازیگران از سایر افراد جامعه متمایز است و آحاد مردم نمی‌توانند بابت تخلفات صورت گرفته از این قشر شکایت کنند.

چنانچه بازیگری مرتکب تخلفی شود یا حتی تخلف صورت گرفته جنبه مجرمانه داشته باشد، از طریق مراجع قانونی امکان پیگیری آن وجود دارد. گاهی اوقات تخلفات بازیگران در حیطه کاریشان رخ می‌دهد که در این شرایط باید مراجع ذی صلاح اقدام به بررسی مشکل پیش آمده کنند.

اغلب تخلفات و شکایتی که مرتبط با بازیگران است، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل پیگیری است. البته اگر تخلف جنبه حقوقی یا کیفری داشته باشد مثلا یک بازیگر جرمی را مرتکب شده باشد یا مواردی از این قبیل، رسیدگی به آن‌ها در مرجع قضایی صورت می‌گیرد.

مرجع قضایی که به صورت تخصصی به تخلفاتی که با بحث هنر و رسانه از جانب قشر بازیگر داشته باشند، رسیدگی می‌نماید، دادسرا فرهنگ و رسانه است. البته این موضوع بخشی از صلاحیت قانونی دادسرا فرهنگ و رسانه است که و به طور کلی به جرائم در حوزه رسانه، رسیدگی می‌کند.

از آن جهت که بیشترین جرائم در حوزه فرهنگ و رسانه از طرف افراد مشهور و شناخته شده صورت می‌گیرد، مرجع مزبور به شکل تخصصی به شکایات مطرح شده رسیدگی می‌کند.

طبق آمارهای منتشر شده، بیشترین تخلفات در حوزه هنر که امکان انجام آن توسط بازیگران وجود دارد، مرتبط با کار بازیگری آن‌ها است. گفتنی است که اگر یک بازیگر و فرد مشهور، مرتکب جرمی شود که در ارتباط با بحث هنر نباشد، خارج از صلاحیت دادسرا فرهنگ و رسانه است.

به طور مثال بازیگری مرتکب جرم قتل شود، در این صورت امکان پیگیری آن توسط این دادسرا وجود ندارد و در سایر دادسراها و همچنین دادگاه های کیفری رسیدگی می‌شود.

با توجه به اهمیت موضوع شکایت از بازیگران، برای آشنایی با نحوه و شرایط شکایت در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بازیگر زن

آیا تفاوتی بین رسیدگی به شکایت از بازیگران با شکایت از اشخاص حقیقی وجود دارد؟

زمانی که بحث شکایت از بازیگران می‌شود، ممکن است این سوال مطرح شود که بین شکایت از هنرمندان و بازیگران با شکایت از سایر افراد جامعه وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که تفاوت زیادی در مورد نحوه و شرایط رسیدگی به شکایت از بازیگران و افراد عادی جامعه وجود ندارد و اما مرجعی که در این زمینه به تخلفات رسیدگی می‌کند، ممکن است که متفاوت باشد.

پر واضح است که بازیگران، هنرمندان و به طور کلی افراد مشهور از جایگاه بالای اجتماعی برخوردار هستند اما این قضیه سبب تبعیض در مواردی مانند روند رسیدگی به شکایات قضایی نمی‌شود.

چه یک بازیگر مرتکب تخلفی و حتی جرم شود و چه یک فرد عادی جرمی را انجام دهد، در هر صورت باید پیگیری‌های قضایی در این زمینه انجام شود.

تصورات اشتباهی که در جامعه ما باب شده، آن است که اگر یک فرد مشهور تخلفی را انجام دهد، عملا توسط مراجع قانونی به آن رسیدگی نمی‌شود و در صورت رسیدگی نیز، مجازات خاصی برای مرتکبین اعمال نمی‌گردد.

در طی سالیان اخیر، شاهد این موضوع بوده‌ایم که بازیگران به جهت آن که رفتار غیر قانونی را انجام داده‌اند، به دادسرا فرهنگ و رسانه احضار شده‌اند و حتی مجازات قانونی برای آن‌ها تعیین شده است.

در واقع اگر به طور مثال، بازیگر سینما مرتکب قتل شود، در همان دادسرا به پرونده رسیدگی می‌شود که سایر پرونده‌های جنایی در آن بررسی می‌شوند.

بنابراین می‌توان اینگونه بیان کرد که تفاوت خاصی در بررسی شکایات بین افراد عادی جامعه و مشهور دیده نمی‌شود و صرفا تفاوت در این زمینه را می‌توان به مرجع رسیدگی‌کننده ارتباط داد.

شکایت از زنان بازیگر

شکایت از بازیگران به دلیل انجام رفتارهای خلاف عفت عمومی

یکی از مسائلی که بازیگران همواره مورد انتقاد قرار می‌گیرند، بحث رفتارهایی است که خلاف عفت و اخلاق عمومی است. در واقع سبک پوشش بازیگران جزو مواردی است که عفت عمومی را می‌تواند خدشه دار کند.

رفتارهای خلاف عفت عمومی، جنبه مجرمانه دارد و در این صورت تفاوتی نمی‌کند که اینگونه جرائم را فرد مشهور انجام داده است یا یک فرد عادی. در هرصورت باید در این زمینه پیگیری‌های قانونی انجام شود.

انتشار تصاویر نامناسب در صفحات شخصی بازیگران می‌تواند موجبات شکایت از آن‌ها را فراهم کند. البته وزارت ارشاد نیز برای رسیدگی به این تخلفات در مواردی که صلاحیت دارد، ورود پیدا می‌کند.

بازیگر جامعه که به عنوان الگو مردم شناخته می‌شود، نباید رفتارهایی را انجام دهد که برخلاف عفت و اخلاق عمومی باشد.

رفتارهای خلاف عفت عمومی که ممکن است از سوی بازیگران انجام شود شامل بدحجابی، تحریک و تشویق دیگران به انجام دادن انواع فساد، انتشار تصاویر و فیلم‌هایی غیر قانومی و غیر شرعی و غیره می‌باشد.

از آن جهت که انجام رفتارهای برخلاف عفت و اخلاق عمومی، جرم محسوب می‌شود، در این صورت رسیدگی به پرونده شکایت از بازیگران در دادسرا فرهنگ و رسانه صورت می‌گیرد.

زمانی می‌توان علیه بازیگران در دادسرا تشکیل پرونده داد که در این زمینه جرمی رخ داده باشد. سایر تخلفات بازیگران را می‌توان از طریق وزارت ارشاد، پیگیری نمود.

لازم به ذکر است که اگر بازیگران در فضای مجازی، رفتاری خلاف اخلاق و عفت عمومی را انجام دهند نیز امکان پیگیری آن در دادسرا وجود دارد.

به موجب ماده 640 قانون مجازات اسلامی، هرکس نوشته یا طرح، تصاویر، مطبوعات، اعلانات، فیلم، نوار سینما یه به طور کلی هر چیز که عفت و اخلاق عمومی را جریحه دار نماید، به حبس تعزیری (سه ماه تا یک سال)، جزای نقدی و همچنین شلاق (تا 74 ضربه) محکوم می‌شود.

بنابراین اگر بازیگران اعمال مزبور را انجام دهند، مطابق قانون مجازات خواهند شد. البته رسیدگی به ایگونه جرائم توسط بازیگران ابتدا در دادسر فرهنگ و رسانه انجام می‌شود.

در صورتی که بازیگری توهین و فحاشی کند، می توان علیه او طرح شکایت نمود؟

یکی از تخلفاتی که ممکن است از سوی قشر بازیگران رخ دهد، توهین و فحاشی است. توهین طبق قانون ایران جرم محسوب می‌شود و در این صورت بازیگری که چنین رفتاری را انجام داده است، می‌توان از او شکایت کرد.

گاهی اوقات یک بازیگر ممکن است که در فضای مجازی به فردی توهین کند، در این صورت آیا امکان پیگیری این موضوع از طریق مراجع قضایی وجود دارد؟

قانون کشور ما به نحوی تعیین شده است که برای رسیدگی به جرایم و اعمال مجازات، بین اشخاص مختلف جامعه تفاوتی قائل نشده است. بنابراین فرقی نمی‌کند که بازیگر مرتکب جرم توهین شده است یا سایر افراد جامعه، جرمی را انجام داده باشند. در هر صورت پیگیری‌های قانونی در این حوزه صورت می‌گیرد.

در این صورت شاکی برای طرح دعوا علیه بازیگری که فحاشی کرده است، می‌تواند به دادسرا فرهنگ و رسانه مراجعه کند. البته امکان پیگیری این موضوع از طریق دادسرا عمومی و انقلاب نیز وجود دارد.

بعد از ثبت شکایت در دادسرا، فرآیند قانونی رسیدگی به پرونده صورت گرفته و در صورت اثبات این قضیه که بازیگر مرتکب توهین شده است، پرونده برای صدور رای و پیگری شکایت به دادگاه فرستاده می‌شود.

بازیگران

پیگیری شکایت از بازیگران مرتبط با فعالیت آن‌ها در فضای مجازی

عمده تخلفات حوزه بازیگری در فضای مجازی است. نوع پوشش بازیگران و تصاویر و فیلم هایی که از خود منتشر می کنند، می تواند منجر به جریحه دار شدن عفت عمومی شود.

همچنین جرائمی مانند انتشار مطالب خلاف واقع و توهین به افراد در فضای مجازی ممکن است که از طرف بازیگران انجام شود. پیگیری شکایات در این زمینه از طریق دادسرا فرهنگ و رسانه صورت می‌گیرد.

با توجه به این که بازیگران و افراد مشهور در فضای مجازی بیشتر در معرض دید عموم هستند، رفتارهایی که انجام می‌دهند، می‌تواند جنبه مجرمانه داشته باشد. در این صورت باید به گونه ای عمل کنند که مرتکب جرم نشوند و به طور کلی رفتارهای خلاف عفت و اخلاق عمومی را انجام ندهند.

در هر صورت امکان پیگیری شکایت از بازیگران که مرتبط با فعالیت آن‌ها در فضای مجازی باشد، از طریق مراجعی چون دادسرا فرهنگ و رسانه، وزارت ارشاد و حتی پلیس فتا وجود دارد.

در واقع می‌توان گفت که کارگروه و مرجعی خاص برای آن که به تخلفات و جرائم فضای مجازی توسط بازیگران رسیدگی کند، وجود ندارد و همان مراجعی که برای سایر جرائم در قانون تعریف شده است، در این حوزه نیز رسیدگی و بررسی‌های قانونی را انجام می‌دهند.

محورهای شکایت از بازیگران در چه مواردی است؟

آمارهای منتشره شده نشان می‌دهد که تخلفات در حوزه بازیگری طی چند سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته است و همین مسئله سبب شده است تا علیه بازیگران طرح شکایت شود.

در واقع شکایت از بازیگران می‌تواند از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد که عمده آن‌ها زمینه کیفری دارند.

محورهای شکایت از بازیگران بیشتر در حوزه فضای مجازی است. اما به طور کلی دلایل عمده که منجر به شکایت از بازیگران می‌شود، عبارتند از:

  • جریحه دار کردن عفت و اخلاق عمومی
  • ترغیب کردن افرادبه ارتکاب جرائم منافی عفت
  • توهین به مقدسات
  • تضعیف بنیان خانواده

از بین موارد فوق، جریحه دار کردن عفت و اخلاق عمومی، جزو بیشترین عواملی است که سبب شکایت از بازیگران می‌شود.

همانطور که گفته شد، با توجه به این که بازیگران جز افراد شناخته شده و به نوعی مشهور در جامعه به شمار می‌روند، رفتارهایی که انجام می‌دهند، می‌تواند بنیان خانواده را نیز تضعیف کند.

بازیگری که مردم را تشویق به ارتکاب جرائم منافی عفت می‌کنند و همچنین به مقدسات توهین می‌کنند، باید رفتار آن‌ها از طریق مراجع قضایی پیگیری شود و همچنین اقدامات لازم جهت اقامه دعوا علیه بازیگران متخلف صورت گیرد.

بازیگران مرد

رسیدگی به شکایت از بازیگران در دادسرا فرهنگ و رسانه

دادسرا فرهنگ و رسانه در زمره دادسرهای تخصصی رسیدگی به جرائم در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است. جرائم این حوزه اغلب توسط افراد مشهور نظیر بازیگران انجام می‌شود و رسیدگی به تخلفات این حوزه، ظرایف خاصی را می‌طلبد.

گفتنی است که دادسرا فرهنگ و رسانه، صرفا به تخلفات بازیگران رسیدگی نمی‌کند بلکه سایر افراد مشهور که در حوزه رسانه فعال هستند، اگر مرتکب جرمی شوند، در این دادسرا مورد پیگیری قرار می‌گیرند.

پرونده‌های بسیاری در سالیان گذشته در ارتباط با تخلفات بازیگران در دادسرا فرهنگ و رسانه مطرح شده است که همچنان بعد از گذشت چند سال، هنوز برخی از پرونده‌ها در حالت رسیدگی قرار دارند.

بازیگرانی که چه در زمینه کاری و شغلی خود و همچنین در سایر زمینه‌ها، تخلفی را انجام دهند یا رفتار آن‌ها مصداق بارز جرم باشد، در مرجع مزبور به تخلفاتشان رسیدگی خواهد شد.

در واقع جرائم حوزه رسانه می‌تواند بخشی از آن به بازیگران ارتباط داشته باشد که جدای از بحث شکایت از آن‌ها، دادستان می‌تواند به عنوان مدعی العموم در اینگونه مسائل رسیدگی کند.

منظور از رسانه صرفا رادیو و تلوزیون نیست و فضای مجازی نیز می‌تواند به عنوان یک رسانه تلقی شود. انتشار مطالب خلاف واقع در شبکه‌های اجتماعی و سایت های مختلف، انتشار عکس‌های خصوصی، توهین به مقدسات در رسانه‌های مجازی، در صورتی که از جانب بازیگران و حتی افراد مشهور، صورت گیرد، در دادسرا فرهنگ و رسانه اقدامات قانونی جهت پیگیری شکایات انجام می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که هر نوع جرمی که در رسانه‌های مختلف، انجام شود یا اعمال خلاف قانون توسط بازیگران صورت گیرد، در دادسرا فرهنگ و رسانه مورد تعقیب کیفری قرار خواهند گرفت.

راهنمایی لازم جهت شکایت از بازیگران

همانطور که گفته شد، تخلفات بازیگران مرتبط با تخلفات و جرائم حوزه رسانه است و  یکی از مراجعی که در این زمینه صلاحیت قانونی رسیدگی دارد، دادسرا فرهنگ و رسانه است.

در هر صورت اگر در مورد شکایت از بازیگران، اطلاع کافی نداشته و نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید با سامانه شکایت 24 در ارتباط باشید. در این صورت می‌توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

ما در این سامانه با داشتن تیمی از کارشناسان مجرب و آگاه، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای در حوزه شکایت از مسائل مرتبط با شکایت از بازیگران و تخلفات رسانه‌ای را در اختیار شما بگذاریم و شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماییم. استفاده از خدمات سایت شکایت 24 می‌تواند راهکاری مناسب برای طرح شکایت در این حوزه به شمار رود.

مشاوره‌های شکایت 24 به صورت آنلاین و تلفنی نیز انجام می‌شود که می‌تواند مزیت‌های فراوانی برای شما داشته باشد. یکی از این مزیت‌ها، برخورداری از اطلاعات لازم در ارتباط با موضوع و مشکل ایجاد شده برایتان است.

از طریق مشاوره این سامانه می‌توان اطلاعات لازم در مورد نحوه شکایت از تلفن ثابت و همچنین انجام مراحل لازم در این زمینه را کسب کرد.

مزایا دیگر استفاده از خدمات این سامانه، هزینه‌های بسیار مناسب مشاوره است که با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان اطلاعات لازم در مورد شکایت از تلفن ثابت کسب کرد.

قبل از هر اقدامی، بهتر است از مشاوره‌های تخصصی این سایت که توسط کارشناسان مجرب و متخصص انجام می‌شود، استفاده کنید و از راهنمایی‌های مشاوران متخصص در این زمینه بهره مند شوید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

بنابراین اگر در ارتباط با بحث شکایت از بازیگران و افراد مشهور اطلاعات کافی ندارید و نیاز به راهنمایی دارید، نگران نباشید؛ زیرا مشاوران و کارشناسان حقوقی ما در کنار شما هستند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن در این زمینه اقدام به طرح شکایت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا