پیرامون شکایت

مراحل و هزینه و زمان شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

امروزه در جامعه ما کلاهبرداری به روش های مختلفی انجام می شود که اغلب در بستر فضای مجازی است.

کلاهبرداران از ترفند های خاصی برای اغفال افراد استفاده می کنند که در نهایت منجر به خالی شدن حساب های بانکی می شود. با توجه به بررسی های صورت گرفته، کلاهبرداری بیشتر در حوزه اینترنت به وقوع می پیوندد که عموم مردم باید در این زمینه آگاهی کافی داشته باشند.

البته مراجع ذی ربط مانند پلیس فتا در خصوص نحوه و ترفند کلاهبرداران برای انجام عمل کلاهبرداری اطلاعات لازم را در اختیار شهروندان قرار می دهند تا سطح آگاهی عمومی در این زمینه افزایش پیدا کند و مردم در دام این گونه جرایم قرار نگیرند.

ممکن است برای شما یا اطرافیانتان اتفاق افتاده باشد که قربانی جرم کلاهبرداری شده باشید و یقینا ضرر و زیان فراوانی به شما وارد شده است.

همواره شاهد این مسئله هستیم که روزانه بسیاری از افراد به دلایل گوناگون تحت عمل کلاهبرداری قرار می گیرند و بخشی از اموال و دارایی خود را از دست می دهند.

در خصوص مبارزه با کلاهبرداری اینترنتی اقدامات لازم صورت گرفته است و در مقطعی این جرایم روند کاهشی داشته اند اما نمی توان به طور مطلق از وقوع آن ها جلوگیری کرد. البته کلاهبرداری اینترنتی یک امر بدیهی در سراسر دنیا به شمار می رود و با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، مجرمین از شگرد های خاصی برای انجام این جرایم استفاده می کنند.

این روز ها شکایت از کلاهبرداری اینترنتی به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است و مالباختگان برای احقاق حق و حقوق خود از طریق مراجع قانونی این گونه مسائل را پیگیری می کنند.

در واقع کلاهبرداران از کوچک ترین فرصت ها برای سوء استفاده و رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند که برای کاهش وقوع این جرایم آگاهی و اطلاع رسانی همگانی نیاز است.

زمانی که در فضای مجازی و یا اینترنت مورد کلاهبرداری قرار می گیرید، می توانید با مراجعه به مراجع قضایی شکایت خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت بررسی های لازم صورت گیرد.

لازم به ذکر است که در صورت شکایت بابت کلاهبرداری اینترنتی هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید مال از دست رفته خود را مجدد تصاحب کنید.

در حال حاظر بسیاری از پرونده های مربوط به وقوع کلاهبرداری همچنان در وضعیت رسیدگی هستند و اعلام نتیجه نهایی در این زمینه ممکن است مدت مشخصی به طول بیانجامد.

ترفند های رایج کلاهبرداری اینترنتی

همانطور که گفته شد، کلاهبرداران برای رسیدن به اهداف خود از طرق مختلف اقدام به اغفال عموم مردم می کنند و در صورت عدم آگاهی و اطلاعات لازم در این زمینه، جرم کلاهبرداری به وقوع می پیوندد.

با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه اینترنت و فضای مجازی در چند سال اخیر صورت گرفته است، به همان اندازه نیز ترفند های مختلفی برای انجام کلاهبرداری ایجاد شده و به همین جهت آمار وقوع این جرایم هر ساله در سراسر دنیا در حال افزایش است.

روش ها و ترفند های کلاهبرداری اینترنتی بسیار متنوع هستند که تنها به مواردی از آن ها اشاره می کنیم.

سامانه ثنا

کلاهبرداری اینترنتی از طریق سامانه ثنا

ثنا یکی از سامانه های مرتبط با امور قضایی در کشور است که ابلاغ اوراق قضایی از طریق آن صورت می گیرد.

تا قبل از طراحی این سامانه ابلاغ قضایی مانند اخطاریه و یا احظاریه به روش سنتی با مراجعه مامور دادگستری به محل اقامت خوانده صورت می گرفت که مشکلات عدیده ای در این زمینه وجود داشت.

به همین جهت قوه قضاییه در سال 1395 تصمیم گرفت تا برای رفع این مشکلات، سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی یا همان ثنا را راه اندازی کند. ابلاغ قضایی از طریق سامانه ثنا در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود و طبیعتا روند رسیدگی به پرونده ها در محاکم قضایی طبق این روش افزایش پیدا می کند.

راه اندازی سامانه ثنا در کنار مزایا فراوانی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است و در چند سال اخیر به نوعی زمینه کلاهبرداری اینترنتی برای افراد سودجو را فراهم کرده است.

کلاهبرداری از طریق سامانه ثنا با ترفند های مختلفی صورت می گیرد اما یکی از مرسوم ترین آن ها ارسال پیامک جعلی است.

در این روش از کلاهبرداری فرد کلاهبردار با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثنا، پیامکی با محتوا‌هایی نظیر ابلاغیه، ثبت شکایت در سامانه که در نهایت به یک لینک پرداخت برخط منتهی می‌شود، برای شهروندان ارسال می‌کنند.

از آن جایی که برخی از شهروندان از این سامانه‌ها و نحوه فعالیت آن‌ ها آگاهی ندارند و مبلغ عنوان شده نیز بسیار ناچیز است روی لینک کلیک کرده و اقدام به عملیات پرداخت وجه می‌کنند.

آدرس اینترنتی جعل شده توسط کلاهبرداران شباهت زیادی به لینک اصلی سامانه ثنا دارد و برخی شهروندان درصورت عدم تشخیص بین لینک اصلی و لینک جعلی وارد سامانه جعلی شده و پس از پرداخت مبلغ اندک، حساب بانکی آن ها بلافاصله خالی می شود.

در واقع لینک معرفی شده در پیامک ‌های ارسالی برای مخاطبان حاوی یک سری اطلاعاتی است که کلاهبرداران با این شگرد مجرمانه، اطلاعات کارت بانکی متقاضیان را هک کرده و به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آن‌ ها اقدام می‌کنند.

لازم به ذکر است که برای مشاهده ابلاغیه و ثبت شکایت در سامانه ثنا نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیست و چنانچه با لینک سایتی مواجه شدید که مشاهده ابلاغیه قضایی منوط به پرداخت هزینه بود، یقینا کلاهبرداری است.

دیوار

کلاهبرداری اینترنتی از طریق سایت دیوار

یکی دیگر از روش های کلاهبرداری اینترنتی، از طریق سایت دیوار است که به ساده ترین شکل ممکن صورت می گیرد.

در حال حاضر دیوار یکی از شناخته شده ترین سایت های ایرانی در حوزه خرید و فروش کالا و اجناس دست دوم است که خدمات و امکانات مختلفی را در اختیار مردم قرار می دهد.

در این روش معمولا فروشنده از خریدار تقاضا می کند که ابتدا باید وجه معینی را پرداخت کند تا کالا به او تحویل داده شود.

سپس بعد از دریافت وجه امکان دسترسی به فروشنده وجود ندارد و خریدار قربانی کلاهبرداری اینترنتی شده است. در واقع فروشنده با ترفند های مختلفی اقدام به اغفال خریدار می کند و بعد از واریز وجه، جنس یا کالا مورد توافق را به او تحویل نمی دهد.

پلیس فتا همواره به شهروندان توصیه می کند که قبل از خرید یا تحویل کالا هیچ مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت نکنند، در غیر این صورت باید تمام عواقب کار را بر عهده بگیرند.

شکایت کلاهبرداری اینترنتی

برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی به کجا مراجعه کنیم؟

سوال اساسی اینجاست که اگر کسی بابت کلاهبرداری اینترنتی شکایت داشته باشد، باید به کجا مراجعه کند؟ یا کدام مراجع به شکایات مربوط به این جرایم رسیدگی می کنند؟ کلاهبرداری با هر روش و ترفندی در صورتی که به وقوع بپیوندد، جرم محسوب شده و رسیدگی به آن مانند سایر جرایم در صلاحیت مراجع قضایی کیفری است.

برای طرح شکایت کیفری بابت جرم کلاهبرداری اینترنتی، شاکی ابتدا باید شکایت خود را در دادسرا جرایم رایانه ای مطرح کند. دادسرای جرایم رایانه ای، یک دادسرای تخصصی برای رسیدگی به جرایمی است که در حوزه اینترنتی و رایانه ای صورت می گیرند.

شاکی شکایت خودش را در دادسرا به قسمت معاونت ارجاع تقدیم می کند. معاون ارجاع بعد از بررسی پرونده در صورت نبود مانع، ممکن است پرونده را به پلیس فتا یا یکی از شعبات بازپرسی یا دادیاری ارجاع بدهد.

اگر پرونده به پلیس فتا ارجاع داده شود، شاکی به مرجع مربوطه مراجعه می کند تا اطلاعات و تحقیقات دستور داده شده توسط ضابطین دادگستری مربوطه انجام گیرد و پرونده دوباره به دادسرا ارجاع داده شود.

در صورتی که پرونده به  یکی از شعبات بازپرسی یا دادیاری فرستاده شود، در این حالت شاکی پس از تحویل شکوائیه از معاونت ارجاع باید به شعبه دادیاری یا بازپرسی مشخص شده مراجعه کند تا پرونده در همان مرجع ثبت شود.

البته ممکن است قبل از ثبت شکایت، دادیار و یا بازپرس دستوراتی برای انجام تحقیقات مقدماتی برای پلیس فتا صادر کند که در این صورت شخص باید به پلیس فتا مربوطه مراجعه کند و مراحل گزارش شده انجام گیرد تا پرونده به شعبه مزبور دوباره ارجاع داده شود.

بعد از آن که تحقیقات لازم درمورد شکایت مزبور در دادسرا صورت گرفت، پرونده به دادگاه کیفری صالح فرستاده می شود تا رای مقتضی در این زمینه صادر شود. در صورتی که وقوع جرم کلاهبرداری اینترنتی برای دادگاه اثبات شد، مرتکبین این جرم به میزان مجازات تعیین شده محکوم می شوند.

به طور کلی برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی می توان به دادسرا جرایم رایانه ای یا پلیس فتا مراجعه کرد. در نهایت برای تصمیم نهایی درمورد شکایت مطرح شده، پرونده به دادگاه کیفری صالح ارجاع داده می شود.

نحوه طرح شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

حال ممکن است این سوال مطرح شود که روند و نحوه طرح شکایت از کلاهبرداری اینترنتی در مراجع قضایی صالح چگونه است؟  کلاهبرداری اینترنتی در قانون ایران جرم تلقی می شود و برای آن میزان مجازات خاصی نیز پیش بینی شده است.

به همین منظور مانند سایر جرایم در این حوزه، باید در اولین گام نسبت به طرح شکایت در مراجع قضایی صالح اقدام نمود تا این شکات مورد رسیدگی قرار گیرد.

طرح کلیه شکایات کیفری از جمله کلاهبرداری اینترنتی در مراجع قضایی از طریق شکوائیه صورت می گیرد.

برای ثبت شکوائیه ابتدا باید به دفاتر ثبت الکترونیک قضایی مراجعه کرد که حتما باید در سامانه ثنا عضویت داشته باشید. زمانی که شکایت خود را مطرح می کنید، باید تمام ادله و مستندات قانونی که وقوع جرم کلاهبرداری را ثابت کند، در اختیار مرجع مربوطه قرار دهید.

اگر از طریق پرداخت در درگاه های جعلی مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته اید و یا این که قربانی جرم فیشینگ شده اید، می توانید پرینت صفحه سایت متخلف و آدرس آن را ضمیمه نموده و یا این که اگر شکایت از سایت های اینترنتی است، آدرس و نشانی آن سایت یا پیج های متخلف را به شکایت ضمیمه نمایید.

چنانچه مدارک دیگری در این زمینه دارید باید به همراه شکواییه در اختیار مرجع صالح قرار دهید.

کلاهبرداری اینترنتی

تجربیات دیگران درمورد شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری جزو آن دسته از جرائمی است که همواره شاهد وقوع آن در جامعه هستیم و عواقب جبران ناپذیری برای مردم به همراه دارد.

طبق آمار منتشر شده، میزان شکایت در ارتباط با موضوع کلاهبرداری اینترنتی در مقایسه با سال های گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است و بسیاری از افراد قربانی این گونه جرایم قرار گرفته اند.

در این بخش به تجربیات برخی از افراد در خصوص کلاهبرداری اینترنتی می پردازیم تا با ترفند های کلاهبرداران تا حدود زیادی آشنا شوید.

تجربه یکی از افراد در مورد شکایت از کلاهبرداری اینترنتی از طریق سامانه ثنا بدین شرح است: « پیامکی با عنوان جعلی به من داده شد که در دادسرا عمومی و انقلاب علیه بنده شکایت شده است. در انتهای پیام لینک سایتی قرار گرفته بود که برای دیدن پیام ابلاغیه باید از طریق آن اقدام می کردم. سپس وارد لینک شدم که می بایست نرم افزاری را نصب می کردم. خلاصه وارد لینک مربوطه شدم و برای مشاهده شکایت باید مبلغ دو هزار تومن پرداخت می کردم. بعد از آن که این مبلغ را از درگاه بانکی پرداخت کردم، بلافاصله حساب بانکی بنده خالی و تمام موجودی آن برداشته شد. بعد از وقوع این اتفاق متوجه شدم که پیام و لینک سایت پرداختی کلا جعلی بوده است و قربانی جرم کلاهبرداری قرار گرفتم. به هر حال تصمیم گرفتم تا این موضوع را از طریق پلیس فتا پیگیری کنم. پلیس فتا پرونده ای در این زمینه تشکیل داد و سپس برای انجام بررسی های قانونی پرونده به دادسرا ارجاع داده شد.»

شخص دیگری درمورد کلاهبرداری از طریق سایت دیواری این چنین عنوان کرده بود: « یک سرویس کامل مبل در سایت دیوار مشاهده کردم و با فروشنده برای خرید آن تماس گرفتم. با توجه به آن که تمایل شدیدی برای خرید آن مبل داشتم و صحبت هایی که فروشنده با من داشت، به نوعی اعتماد من را جلب کرد. سپس فورا مبلغ 3 میلیون تومان به شماره حساب فروشنده واریز کردم. علاوه بر در تهران سکونت نداشتم و قرار شد تا کلاهبردار از طریق باربری مبل خریداری شده را ارسال کند. خلاصه بعد از واریز وجه، ارتباط خودش را با بنده قطع کرد و دیگر نتوانستم با او تلفنی صحبت کنم. بابت موضوع پیش آمده، از طریق مراجع قضایی طرح شکایت کردم و در حال حاظر منتظر نتیجه نهایی درمورد شکایت مطرح شده می باشم.»

هزینه و زمان لازم برای طرح شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

اصولا طرح شکایات اعم از حقوقی و کیفری برای شاکی هزینه هایی را در پی خواهد داشت که باید به مراجع قضایی صالح بپردازد.

طرح شکایت از کلاهبرداری اینترنتی در وهله اول مستلزم ارائه شکواییه است که یقینا تهیه و تنظیم آن را باید به وکیل یا متخصص حقوقی واگذار کنید.

در واقع هزینه های طرح شکایات کیفری از جمله کلاهبرداری متغییر می باشند و نمی توان معیار ثابت و مشخصی را در این زمینه در نظر گرفت. در مورد زمان طرح شکایت بابت موضوع کلاهبرداری اینترنتی نیز رویه به همین صورت است و نمی توان مدت زمان ثابتی را در نظر گرفت.

به طور مثال برخی از شکایات مرتبط با کلاهبرداری حدودا سه الی شش ماه به طول انجامیدند اما رسیدگی به پرونده های دیگر در این زمینه مدت زمان بیشتری طول کشیده است.

ما در سایت شکایت 24 این امکان را برای شما فراهم کردیم تا با بهترین شرایط ممکن بتوانید شکایت خود را در ارتباط با موضوع کلاهبرداری مطرح کنید.

کلاهبرداری اینترنتی

مشاوره حقوقی برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

اگر بنا به دلایل مختلف مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته اید و قصد شکایت در این زمینه را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس های متنوع سامانه شکایت 24 می باشد که می توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم.

اصولا طرح شکایت مرتبط با کلاهبرداری اینترنتی، کمی زمانبر و نیازمند رعایت یکسری موارد قانونی است که بدون بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می کند.

سامانه شکایت 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور حقوقی و کیفری و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماید. در صورتی که قصد طرح شکایت از کلاهبرداری اینترنتی را دارید، بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از خدمات این سامانه بهره مند شوید.

کلاهبرداری اینترنتی از سامانه ثنا چگونه انجام می شود؟

کلاهبرداری از طریق سامانه ثنا به این گونه است که برای کاربران پیامی حاوی ابلاغ قضایی صادر می شود. در این پیام لینک جعلی قرار داده شده که برای مشاهده ابلاغیه می بایست مبلغ ناچیزی پرداخت شود. به محض پرداخت وجه حساب بانکی کاربر خالی می شود.

چه مراجعی به شکایت از کلاهبرداری اینترنتی رسیدگی می کنند؟

در وهله اول برای انجام تحقیقات لازم، دادسرا جرایم رایانه ای و در کنار آن پلیس فتا نسبت به این گونه شکایات رسیدگی می کنند و سپس پرونده به دادگاه کیفری صالح فرستاده می شود.

چگونه شکوائیه با موضوع کلاهبرداری اینترنتی تنظیم کنیم؟

تنظیم شکوائیه متناسب با کلاهبرداری اینترنتی که تمام قواعد و مقررات قانونی در آن رعایت شده است، می تواند در روند رسیدگی به شکایت بسیار موثر باشد. به طور کلی تنظیم شکوائیه تشریفات خاص خود را دارد و به همین جهت بهتر است از مشاوره حقوقی مجرب در این زمینه بهره بگیرید. برای تنظیم شکواییه مربوطه باید از افراد متخصص استفاده نمایید که تهیه و تنظیم آن را می توانید به سامانه شکایت 24 واگذار کنید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

‫3 دیدگاه ها

  1. با سلام .من یه صلیب طلا داشتم که نگین های روش همش الماس بودن تو سایت دیوار گذاشتم یک روز بعدش یکی با من تماس گرفت که من زرگری دارم در تهران ولی مادرم اینا در رشت ساکن هستن ادرس رو واسم میفرستین بیام ببینم من ادرس رو فرستادم یک رب نشد اومد با یه ماشین پراید فکر کنم که اسنپ بود شماره ماشین رو هم دارم با خودش ترازو و سنگ محک هم اورده بود گفت ۵۰ میلیون بده من بردارم من قبول کردم گفت یه شماره شبا بهم بده برات بزنم من براش خوندم به من گوشیشو داد که اسم وفامیلم و شماره شبا به درستی بود بالای صفحه نوشته بود که با موفقیت ثبت شد بهم گفت که تا ۳ ساعت دیگه میاد به حسابتون نمیدونم چقد اینقدر راحت گول خوردم بهش صلیب طلا رو دادم ولی ازش فیلم گرفتم .چند ساعت شدولی واریز نشد فرداشم گوشیشو خاموش کرد لطفا راهنماییم کنید باید چیکار کنم

  2. سلام وقت بخیر
    بنده چند روز بیش به چند تا از این خریداران ضایعات اهن تماس گرفتم ویکی از این خریداران با تماس واسرار زیاد امدند بنده قبل از اینکه حرکت کنند گفتم من این قیمت لوازم ومیفروشم وگفتن مشکلی نداره و وقتی که امدن تمام وسایل قابل فروش را به کمترین قیمت بردن ودر یک لحظه ضبط ماشین ودستگاه بازی ورادیو پخش هم داخل کیسه گذاشتن وبردن وبه من تماس گرفتند وپیشنهاد نا مشروع هم میدهند که تمام اس ام اس های انها را هم دارم و وقتی متوجه شدم که لوازم وبردن تماس گرفتم وگفتم از شما شکایت میکنم من را تهدید کردن که خانه تو را بلد هستیم ومیام درب خانه ات ووووو حال نمیدانم چگونه باید از انها شکایت کنم ممنون میشوم بنده را راهنمایی کنید

  3. من توی دیوار یم مانکن دیدم و طرف مقابل خیلی محترم برخورد کردند و گفتند پس از ارسال فیش واریزی ارسال می کنند من هم به حساب آنها پول ریختم آدرس هم فرستادم روز دوم پیام دادن که من به آنها فیش جعلی دادم در حالی من واریز کرده بودم و می گفتند که شکایت می کنند در حالی که من باید از ایشون شکایت کنم میشه راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا