شکایت از سازمان ها

شکایت از سازمان تنظیم مقررات چگونه است؟

راهنمای مطلب

ارتباطات رادیویی و مخابراتی در تمام دنیا یکی از اصول تاثیر گذار در زندگی امروزی تمام مردم جهان محسوب می گردد.

این تاثیرگذاری به سزا معمولا به این علت است که سازمان های مختلف و ابزارهای دسترسی و ضروری زندگی امروزی همه مردم، با مخابرات پیوند خورده و ارتباط ناگسستنی پیدا کرده است.

اتصال به اینترنت سراسری، آنتن دهی تلفن های ثابت و همراه، خدمات روزمره پستی و بسیاری از موارد مرتبط با ارتباطات رادیویی، بیش از گذشته، زندگی تمام مردم را با خود عجین نموده  و هیچ کس را نمی توان یافت که منکر این وسعت و نقش به سزای این موارد در زندگی خود باشد.

لذا هرگونه اختلال و حتی کوچکترین خلل جزئی در سیستم های رادیویی و مخابراتی کشور ممکن است منجر به فاجعه یا در مقیاس های کوچک باعث آزردگی افراد و ایجاد مانع در انجام کارهایش گردد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، سازمانی است که پیش تر از تجمیع معاونت امور مخابراتی وزارت ارتباطات و اداره کل ارتباطات رادیویی تاسیس گردید.

این سازمان به جهت پاسخگویی بهتر به مشترکین و دریافت شکایات مردمی از سازمان تنظیم مقررات، سامانه های پاسخگو به شکایات مردمی را به دستور وزیر ارتباطات راه انداری کردند تا کلیه مشترکین مخابرات با مراجعه به این سامانه ها بتوانند، علاوه بر طرح درخواست های متنوع همچون ملاقات خود با شخص وزیر و غیره ، هر نوع شکایت، انتقاد، پیشنهاد یا تقدیر خود را در خصوص خدمات ارائه شده­ زیر مجموعه­ های این وزارتخانه و سازمان تنظیم مقررات ثبت نمایند.

اگر شما در زمینه اتصال به اینترنت، آنتن دهی تلفن همراه، اختلالات تلفن ثابت، خدمات پستی، دفاتر پیشخوان و سایر مسائل در حوزه ارتباطات و تنظیم مقررات رادیویی شکایتی دارید، به راحتی به واسطه سامانه های در دسترس قادر خواهید بود اقدام به ثبت شکایت و پیگیری پاسخ آن کنید.

سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات یکی از این درگاه هایی است که با هدف افزایش رضایت کاربران و رسیدگی به شکایت‌های مردمی در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی شده است.

ثبت و پیگیری کننده شکایات مردمی در زمینه های تلفن ثابت، تلفن همراه، اینترنت، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان بوده و در حال ارائه خدمات در تمام ساعات شبانه روز به مردم می باشد.

رادیو

مراحل و فرآیند ثبت و پیگیری شکایت در سازمان تنظیم مقررات چگونه است؟

در بدو امر شاکی باید نسبت به ثبت شکایت خود در سامانه ها و درگاه های سازمان تنظیم مقررات اقدام نماید.

پس از انجام ثبت نام در سایت و ارسال کد رهگیری به تلفن همراه شاکی،  شکایت شما در سامانه پیگیری شکایات سازمان تنظیم مقررات به ثبت می رسد.

در ادامه پس از بررسی شکایت توسط کارشناسان و بر اساس اطلاعات اولیه شکایت مطرح شده، موضوع آن جهت پیگیری به مبادی رسیدگی کننده زیر مجموعه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله شرکت های اینترنتی، اپراتورها، دفاتر پستی و غیره ارسال می گردد و این نهادها موظف خواهند بود تا در اسرع وقت نسبت به ثبت شکایت و پیگیری های لازم اقدام فوری را بعمل آورند و مراتب را به سازمان تنظیم مقررات منعکس نمایند.

ادامه فرآیند ثبت و پیگیری شکایت به این شکل است که در صورت عدم ارائه پاسخ نهایی ظرف مدت زمانی مشخص از سوی نهاد مربوطه، شکایت به واحد تخصصی تر، یعنی بازرسی سازمان تنظیم مقررات ارسال خواهد شد که پس از صدور تصمیم نهایی در این خصوص، شاکی قادر خواهد بود حداکثر ظرف مدت زمان اندکی از تصمیم صادره تجدیدنظر خواهی نماید.

پس از انجام فرآیند تجدیدنظر خواهی، درخواست مذکور مجددا به بالاترین مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات ارسال شده و در نهایت پس از صدور تصمیم مقتضی و تجدیدنظر خواهی مجدد شاکی از تصمیم قبلی، رسیدگی نهایی و صدور رای توسط کمیته حل اختلاف سازمان تنظیم مقررات بعمل خواهد آمد.

لازم به توضیح است کلیه اطلاعات خصوصی تکمیل کنندگان فرم های الکترونیکی محرمانه تلقی شده، و توسط سازمان تنظیم مقررات حفظ و صیانت خواهد شد.

چگونه از اپراتورهای ارائه دهنده سرویس های ارتباطات سیار و ثابت در سازمان تنظیم مقررات شکایت کنیم؟

در صورت ثبت شکایت از این نوع سرویس ها، باید پس از انتخاب نوع سرویس (ارتباطات سیار یا ارتباطات ثابت)، ابتدا استان یا شهر مدنظر خود را دقیقا در سامانه ثبت شکایت مشخص نمایید و در ادامه مشخصات کامل خود و خلاصه ای از درخواست یا شکایت خود را به همراه موضوع درخواست در سامانه مذکور ثبت کنید.

در ادامه مشخص می گردد که درخواست شما به کدام یک از ادارات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و یا نهادهای رسیدگی به شکایات ارسال خواهد شد که در این صورت پیگیری شما نیز کمی راحت تر از قبل می گردد.

در ادامه این فرآیند و از طریق خود سامانه و با وارد کردن کد پیگیری، شما می توانید جهت پیگیری درخواست، از آخرین وضعیت رسیدگی به درخواست خود اطلاعات لازم را بدست آورید.

چنانچه درخواست شما توسط نهاد مربوطه، بررسی نهایی شده باشد، در قسمت “نتیجه بررسی” آخرین نتیجه رسیدگی به شکایت، به شما نشان داده خواهد شد.

لازم به ذکر است در صورت ثبت دقیق اطلاعات و انجام فرایند کامل ثبت شکایت، تمامی مراحل اعم از ثبت درخواست و اقدامات انجام گرفته به صورت پیامک برای متقاضی ارسال خواهد شد.

سازمان تنظیم مقررات

برای ثبت شکایت از تشعشعات آنتن های تلفن همراه و وایمکس و همچنین دکل های مخابراتی چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای ثبت شکایت یا درخواست در خصوص وضعیت قرار گیری دکل ها یا آنتن های تلفن همراه و وایمکس از لحاظ میزان تشعشعات و یا بررسی استحکام ساختمان و بنای نصب شده، نوع سازه، نوع دکل، طریقه مهار دکل و بسیاری دیگر از این مسائل در سراسر کشور و برطرف نمودن هر گونه نگرانی مردمی در این زمینه، شما قادر خواهید بود در سامانه طرح شکایات سازمان تنظیم مقررات وارد شده و وارد بخش سرویس های رادیویی شوید و بر حسب نوع درخواست که تداخلات یا تشعشعات است اپراتور آن را دقیقا تعیین نمایید.

چنان چه شکایت شما از نوع تداخلات باشد، لازم است اطلاعات مربوطه را به صورت کامل تکمیل نمایید و اگر شکایت از تشعشعات است، لازم است مشخصات کامل خود و خلاصه ای از درخواست را همراه با موضوع درخواست وارد سامانه کنید.

سیستم برای شما معین خواهد کرد که درخواست یا شکایت شما به کدام یک از ادارات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت رسیدگی ارسال خواهد شد.

در ادامه شما قادر خواهید بود جهت پیگیری درخواست و با وارد کردن کد پیگیری از آخرین وضعیت رسیدگی به درخواست خود اطلاعات لازم را کسب نمایید.

چنانچه درخواست شما توسط نهاد مربوطه، بررسی نهایی شده باشد، اطلاع رسانی لازم از طریق سامانه سازمان تنظیم مقررات برای شما از طریق پیامک ارسال خواهد شد.

همانگونه که ذکر شد کلیه فرایندهای انجام شده و تمامی مراحل اعم از ثبت درخواست و اقدامات انجام گرفته به صورت پیامک برای متقاضی ارسال خواهد شد.

از آن جایی که طرح و اثبات هر در خواست یا شکایتی در زمینه های مخابراتی، دارای پیچیدگی خاص خود است و گاهی ممکن است بی اطلاعی به برخی مسائل موجب معطل ماندن و حصول نتیجه مطلوب نگردد، یا نیاز باشد علاوه بر این سامانه به صورت موازی پیگیری های لازم از ناحیه مراجع قضایی نیز به عمل آید، حتما قبل از هر گونه اقدام، با یک وکیل متخصص در این امور، مشورت نمایید.

رادیو

آیا سازمان تنظیم مقررات، راهی برای خلاصی از  پیامک های مزاحم پیشنهاد کرده است؟

معمول است که روزانه پیام های تبلیغاتی بی شماری به مشترکان تلفن همراه ارسال گردد.

بسیاری از افراد جامعه و کسانی که از این پیامک ها شکایت دارند هم می توانند آن شماره مزاحم را به سامانه سازمان تنظیم مقررات ارسال کنند و در حقیقت از ارسال کننده پیامک شکایت نمایند.

طبق اعلام مسئولین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در صورتی که بیش از یک شکایت از شماره ای ثبت گردد، مطمئناً به آن رسیدگی خواهد شد و در نهایت آن شماره و ارسال پیامک فیلتر می شود.

شکایت در سازمان تنظیم مقررات از شرکت های ارائه دهنده اینترنت و سرویس های خانگی

گاهی اتفاق می افتد اینترنت خانگی شما یا  شرکتی که به شما خدمات و سرویس ارائه می دهد اصلا مناسب نباشد و حتی از نوع برخورد، میزان هزینه یا سرعت اینترنت شرکت یا نوع قرارداد منعقده آن شکایت داشته باشید.

به راحتی به سامانه سازمان تنظیم مقررات می توانید مشکل را منعکس کرده و برای حل آن، اعتراض خود را در سامانه ثبت کنید. همچنین در صورتی که با معضل آنتن دهی اپراتورها در مناطق مختلف رو به رو هستید یا ساختمان مسکونی شما در نقطه ای قرار گرفته که در تماس های تلفن همراه خود همیشه با مشکل مواجه اید و شما از این بابت دچار مشکل هستید و یا می خواهید به نهادی غیر از خود اپراتور سرویس دهنده، این موضوع را اعلام کنید، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سامانه ثبت شکایت آن به همین منظور ایجاد گردیده است.

در این سامانه گزینه های مختلفی وجود دارد که شما قادر خواهید بود به راحتی شکایت خود را ثبت نمایید. در صورتی که قبلا شکایتی را ثبت کرده اید می توانید برای اطلاع از نتیجه شکایت خود از گزینه پیگیری شکایات استفاده کنید.

ضمنا برای مشاهده شکایت های دیگران نیز می توانید از گزینه رویت شکایات سایر مشترکین استفاده نمایید.

مراحل ارائه خدمت و ثبت شکایت توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت زیر است:

  • در صورتی که قبلا در پورتال سازمان حساب کاربری ایجاد نکرده‌ اید، باید ابتدا حساب کاربری خود را ایجاد نمایید.
  • در ادامه همانند مراحل فوق شکایت خود را در سامانه ثبت شکایت سازمان ارتباطات رادیویی ثبت کنید. این شکایت ممکن است توسط افراد حقیقی یا حقوقی ثبت گردد و شکایت از سوی اپراتور مربوط در کوتاه‌ ترین زمان ممکن بررسی خواهد شد.
  • اگر مشترک عدم رضایت خود را اعلام نماید، این شکایت توسط اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مربوطه مجددا بررسی خواهد‌شد.
  • پس از ارائه تصمیم و باز هم در صورت عدم رضایت شاکی بازرسی سازمان تنظیم مقررات نسبت به بررسی مجدد اقدام خواهد نمود.
  • نتیجه نهایی این بررسی ها در نهایت به کارشناسان پاسخگویی به شکایات ارجاع خواهد شد. و بر اساس تصمیم‌ گیری های انجام شده، صدور اخطاریه یا جریمه نقدی برای رفع شکایت تعیین می گردد.
  • البته در موارد کلان جلسه‌ ای با حضور نماینده اپراتور، سازمان و شاکی برای حل مشکل نیز برگزار خواهد شد.

ضمنا در صورتی که شکایت‌هایی انجام شده باشند که در سامانه ثبت شکایت سازمان تنظیم مقررات ثبت نگردیده باشد و به صورت حضوری یا تلفنی به سازمان ارجاع شده باشد، ابتدا جزئیات آن در این سامانه قرار خواهد گرفت و مشخصات فرد شاکی نیز ثبت می‌شود.

سپس کد رهگیری شکایت به شخص معترض ارائه می گردد تا در جریان پیگیری شکایت خود قرار بگیرد.

سازمان تنظیم مقررات

هزینه و مدت زمان ارائه خدمت به متقاضیان و شاکیان در سامانه ثبت شکایت سازمان تنظیم مقررات چگونه است؟

خدمات سامانه به صورت کاملاً رایگان به عموم افراد جامعه ارائه می گردد. مدت زمان رسیدگی به شکایات ثبت شده توسط اپراتور سازمان، با توجه به نوع و موضوع شکایت معین می‌گردد که معمولا تا یک هفته به طول خواهد انجامید.

البته این مدت زمان ممکن است تا ماه ها، در خصوص شکایت‌هایی که مربوط به عدم وجود تجهیزات فنی، نصب دکل یا قطعی تلفن ثابت و تشعشعات و غیره باشد، طولانی گردد. ولی به گفته مسئولین این سازمان هیچ شکایتی بی پاسخ و نتیجه نخواهد ماند.

چه مدارکی برای طرح شکایت در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیاز است؟

به جز مشخصات هویتی که باید به عنوان کاربر در سیستم سازمان ثبت گردد، هیچ مدرکی برای ارائه در این سامانه نیاز نیست.

البته در ادامه رسیدگی به شکایت شما، شاید کارشناسان دلایل و مدارکی را متناسب با نوع شکایت از شما در خواست نمایند. که البته لازم است قبل از هرگونه پاسخگویی و ارائه مدارک حتما با مشاوران حقوقی حوزه مخابرات یا فناوری اطلاعات مشورت نمایید.

در این شرایط انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر شکایت پیش بینی شده، می تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی تری را برای شما مشخص نماید.

در هر حال در صورتی که نیاز به راهنمایی های بیشتری در خصوص شکایت در سازمان تنظیم مقررات دارید، می توانید با متخصصین و کارشناسان حقوقی ما در شکایت 24 تماس گرفته و سوالات و مشکلات خود را مرتفع کنید.

طرح و پیگیری شکایت در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به نوع پوشش های مخابراتی در سطح کشور و عدم رضایت بسیاری از مشتریان از خدمات اپراتورهای تلفن همراه و سایر موضوعات مرتبط در حیطه وظایف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، حجم بالایی از شکایات در این سامانه همه روزه ثبت و مورد پیگیری کارشناسان قرار می گیرد.

لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه متناسب با موضوع شکایت به صورت دقیق قابل پیش بینی نیست و انجام کارشناسی های متعدد در این مراحل، زمان بر شدن آن ها را نیز افزایش می دهد.

در مسائل حقوقی و قضایی نیز متبحر ترین وکلای کشور با توجه به پیچیدگی های کار قضایی سعی می کنند از دادن زمان نهایی پایان کار، خودداری کنند. ولی مطمئنا کارشناسان و وکلای شاغل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده های مختلف در این خصوص کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

برای جلوگیری از رد درخواست یا شکایت خود در سامانه سازمان تنظیم مقررات، توصیه می کنیم قبل از طرح آن، حتما با مشورت گرفتن از یک وکیل حقوقی در حوزه فعالیت فوق، مسیر موفقیت پرونده خود را بررسی نمایید.

ایستگاه تلویزیونی

آیا تنظیم شکایت در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، نیاز به استفاده از خدمات وکیل دارد؟

به کرات اشاره کرده ایم هر موضوع حقوقی یا اداری، حتی اگر  از دیدگاه برخی افراد موضوعات پیش پا افتاده ای باشد، پیچیدگی های خاص خود را از منظر یک حقوقدان داراست، که موضوع شکایت در سازمان تنظیم مقررات نیز از آن مستثنی نیست.

گستردگی قوانین و موضوعات مختلف در حوزه ارتباطات و فن آوری اطلاعات و پیچیدگی و تخصصی بودن این مسایل، قطعا اخذ مشاوره یا سپردن امر رسیدگی به یک وکیل با تجربه، متخصص و صادق را طلب می نماید و مطمئنا در تسریع فرآیند رسیدگی، و کسب نتیجه مطلوب نظر شما، نقش تاثیر گزاری خواهد داشت.

شما می توانید با طرح موضوع با وکلا و مشاوران شکایت 24 تا حد ممکن در وقت و هزینه های خود صرفه جویی نمایید و مسیر درستی را برای طرح شکایت خود انتخاب کنید.

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی به چه صورت خواهد بود؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا اداری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی شامل هزینه دادرسی و ثبت شکایت، هزینه های کارشناسی و غیره خواهد بود.

در پرونده ها مختلف دیده شده که شاکی یا خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه ها و ثبت شکواییه، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال های قوی و عدم آشنایی به مسائل روز حوزه شکایت خود، چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، شکایتش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

‫3 دیدگاه ها

  1. با سلام
    لطفا دکل های فیک های وب در روستاها ک بدون سرویس دهی هستن رسیدگی کنید برای تهیه سیمکارتش هم باید هفت خوان رستم رو طی کنیم ی روستا نشین فوقش بره دفتر خدماتی برای تهیه سیمکارت ن سایت و ثبت نام فرایند تهیه سیمکارت های وب سخت هست و امکان وصل شدن از طریق رومینگ هم وجود ندارد ووعدم جوابدهی اپراتورهاش هم رو اعصاب لطفا پیگیری کنید عدم وجود دکل های ایرانسل و همراه اول باعث شده ما روستا نشین ها و بچه هامون ک در مدرسه درس میخونن نبود اینترنت یکی از اصلی ترین مشکلات ما هست وزیر سابق ارتباطات هم اومده بودن ولی مثل اینکه شکم گنده ها ها ب درد نخور هیچ گونه خروجی در مورد اینترنت نداشتن لطفا ب خاطر خدا هم شده پیگیری کنید تو این قرن دنیا ب کجا رسیده ما هنوز اینترنت نداریم کسی خاست پیگیری کنه

  2. با سلام احتراما در خصوص نصب دکل مخابرات همراه اول درست جلو درب ورودی دبیرستان با ۱۶متر فاصله و علیرغم مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست کشور و توقف فعالیت توسط شهرداری که فاقد مجوز شهرداری و حفاظت محیط زیست و بهداشت بوده که مخابرات از ساکنین شکایت کرده است …باتشکر

  3. سلام وقت بخیر
    حدودا یک سال است که مخابرات
    از مشترکین تلفن ثابت مبلغ قابل
    توجهی درخواست می‌کند بابت این
    که شماره قبلا واگذار شده حق رندی
    رابه مخابرات پرداخت نشده ومبلغ
    خیلی گذافی ازمشترک که قصد
    واگذاری رابه غیر دارد درخواست
    می‌کند این کجای قانون اساسی
    قید شده که خط ثابت به شماره
    ۰۲۱۵۵۱۵۳۵۳۵ حداقل باید
    ۳۰میلیون تومان بابت رندی
    به مخابرات جداگانه بپردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا