حقوق شهروندی

جلوگیری از تردد موتور سیکلت با پلاک مخدوش

در قانون ایران برای کلیه وسایل نقلیه قواعد و ضوابط مشخصی در نظر گرفته شده است که اشخاص مختلف باید در راستای تعیین شده مقررات مربوطه را رعایت کنند. در سراسر دنیا برای استفاده از وسایل نقلیه مقرراتی وضع شده است و همه شهروندان موظف به رعایت قوانین تعیین شده می باشند.

پلاک گذاری موتور سیکلت در مقایسه با سایر وسایل نقلیه شرایط متفاوتی دارد و به همین جهت باید مراحل مشخصی برای شماره گذاری پلاک طی شود. پلاک هر وسیله نقلیه ای حاوی یک سری اطلاعات اختصاصی می باشد که در مورد موتور سیکلت نیز به همین روال است.

در حال حاضر نحوه شماره گذاری پلاک در مقایسه با سال های گذشته تفاوت زیادی کرده است و تحت هیچ شرایطی قابل قیاس با یکدیگر نمی باشند.

به احتمال فراوان ممکن است شما یا اطرافیانتان اطلاعاتی درمورد پلاک های وسایل نقلیه قدیمی داشته باشید که به ساده ترین شکل ممکن شماره گذاری پلاک صورت می گرفت.

پلاک موتور سیکلت مانند سایر وسایل نقلیه ارائه دهنده اطلاعات اختصاصی در مورد موتور می باشد. پلاک هر وسیله نقلیه ای مانند شناسنامه هر فردی است که حاوی تمام اطلاعات هویتی می باشد.

همانطور که از شناسنامه اشخاص می توان به اطلاعات و هویت آن ها پی برد، از طریق پلاک نیز به راحتی می توان در مورد وسیله نقلیه مربوطه اطلاعات لازم را کسب کرد.

پلاک در موتور سیکلت برخلاف سایر وسایل نقلیه تنها در قسمت پشت آن نصب شده و در بخش جلویی موتور امکان نصب پلاک وجود ندارد. البته باید تدابیری در این زمینه اتخاذ شود تا علاوه بر پشت موتور سیکلت در بخش جلو آن نیز پلاک قرار داده شود. پلاک موتور سیکلت مستطیل شکل است و اطلاعات مورد نیاز در آن درج می شود. ابعاد کلیه پلاک های وسایل نقلیه مطابق با استاندارد های جهانی طراحی می شوند.

پلاک موتور سیکلت به سه بخش تقسیم می‌شود. قسمت اول در بالا سمت چپ پلاک است که یک مستطیل آبی ‌رنگ با پرچم و نوشته I.R. IRAN را در بر گرفته است.

قسمت دوم یک عدد سه‌رقمی دوباره در بالای پلاک و در مجاورت نوشته I.R. IRAN است که محل صدور پلاک موتور سیکلت را نشان می دهد و قسمت سوم بخش پایینی پلاک است که با یک عدد پنج رقمی نشان داده می شود.

هر استان در کشور برای شماره گذاری پلاک متور سیکلت یکسری کد های اختصاصی دارند که نشان دهنده محل صدور پلاک گذاری می باشد. در قسمت بالای پلاک موتور سیکلت عدد سه رقمی درج می شود که بر اساس استان صادر کننده پلاک می باشد.

متاسفانه در طی چند سال اخیر از پلاک وسایل نقلیه از جمله موتور سیکلت سوء استفاده های بسیاری شده است و زمینه را برای افراد سودجو فراهم آورده است. در واقع افراد سودجو اقدام به مخدوش کردن پلاک خودرو می کنند و از این طریق اقدام به انجام تخلفات گوناگون می کنند.

در قانون مخدوش کردن پلاک وسایل نقلیه جرم انگارش شده و مجازات خاصی برای مرتکبین آن در نظر گرفته شده است. همچنین موتور سیکلت هایی که پلاک آن ها مخدوش شده است، توقیف می شود و از تردد آن ها جلوگیری به عمل می آید.

در ادامه مطلب توضیحات بیشتری در مورد جلوگیری از تردد موتور سیکلت با پلاک مخدوش و مجازات تعیین شده برای مخدوش کردن وسایل نقلیه خواهیم داد.

تردد با موتور سیکلت

منظور از پلاک مخدوش چیست؟

یکی از ترفند های خلافکاران برای انجام تخلفات و کار های غیر قانونی، مخدوش کردن پلاک وسایل نقلیه است. افراد سودجو با استفاده از روش های مختلف پلاک موتور سیکلت یا هر وسیله نقلیه ای را تغییر می دهند و به نوعی در اصل پلاک خدشه وارد می کنند.

منظور پلاک مخدوش این است که شماره گذاری پلاک دستخوش تغییراتی شده که امکان شناسایی اصل پلاک مربوطه تا حد زیادی دشوار می شود.

امروزه ترفندهای گوناگونی برای مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت وجود دارد که اطلاعات مندرج در پلاک تغییر یافته و خلافکاران به ساده ترین شکل ممکن می توانند به اهداف خود برسند.

در واقع افراد سودجو با ابزار و آلات پیشرفته ای اقدام به مخدوش کردن پلاک وسایل نقلیه می کنند و از این طریق مرتکب تخلفات گسترده ای نیز می شوند.

با توجه به این که مخدوش کردن پلاک وسایل نقلیه امنیت جامعه را مورد تهدید قرار می دهد، قانونگذار ارتکاب این گونه رفتار ها را جرم انگاری تلقی کرده و برای آن مجازات خاصی نیز تعیین کرده است.

توقیف موتور سیکلت با پلاک مخدوش

مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت علاوه بر آن که جرم تلقی شده و مرتکبین به میزان مجازات تعیین شده محکوم می شوند، جز تخلفات قوانین راهنمایی و رانندگی محسوب شده و جریمه های سنگینی نیز در این زمینه در نظر گرفته شده است.

به منظور جلوگیری از تردد موتو سیکلت با پلاک مخدوش توسط مراجع قانونی توقیف شده و تا تعیین تکلیف در این زمینه موتور آزاد نمی شود.

به گفته رئیس پلیس پیشگیری تهران، در صورتی که موتور سیلکتی با پلاک مخدوش توسط پلیس نیروی انتظامی و پلیس راهور مشاهده شود، توقیف شده و اعمال قانون می شوند.

زمانی که موتور سیکلت توسط مراجع انتظامی مورد توقیف قرار می گیرند، به راحتی رفع توقیف و ترخیص نمی شوند. هر چند که علاوه بر این موارد مرتکبین به مجازات تعیین شده در قانون محکوم می شوند.

در واقع اولین و شاید بهترین راه برای جلوگیری از تردد موتور سیکلت با چنین شرایطی، توقیف آن ها می باشد تا برای آن ها تعیین تکلیف قانونی شود.

استفاده از هرگونه طلق مشکی برای پلاک موتور سیکلت که خوانایی رقم پلاک را محدود کند، ممنوع است و پلیس با چنین مواردی برخورد کرده و حتما موتور سیکلت را توقیف می‌کند و مالک وسیله نقلیه به این راحتی نمی‌تواند موتور سیکلت خود را آزاد کند، زیرا که باید مراحل مختلفی از جمله پرداخت خلافی، دریافت معاینه فنی و غیره را به درستی انجام دهد.

پلاک موتور

اهداف مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت

افراد سودجو با مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت سعی در رسیدن به اهداف خود دارند که در اغلب مواقع به هدف دلخواه خود نیز می رسند.

در حال حاضر بسیاری از جرائم صورت گرفته در کشور از طریق موتور سیکلت انجام می شود و به نوعی ابزار اصلی خلافکاران برای ارتکاب جرایم می باشد. از جمله اهداف مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرقت

با توجه به بررسی های صورت گرفته، اغلب سرقت های صورت گرفته توسط موتور سیکلت صورت می گیرد و خلافکاران با مخدوش کردن پلاک سعی در مخفی کردن رفتار ارتکابی خود دارند. به گفته رئیس پلیس پیشگیری استان تهران، بسیاری از سرقت‌ های انجام شده در سطح شهر توسط موتور سیکلت انجام می‌شود.

همچنین اغلب سارقین موتور سیکلت ‌ها را پوششی برای سرقت‌ ها قرار می‌دهند که زمانی که پلیس برای پیگیری اقدام می‌کند، متوجه می شود که بسیاری از پلاک های این موتور سیکلت ها مخدوش یا دست نویس است.

در واقع خلافکاران قبل از آن که اقدام به سرقت نمایند، پلاک موتور سیکلت را دستکاری کرده و از این طریق به راحتی می توانند اقدام به سرقت کنند. به همین جهت پلاک موتور سیکلت در مقایسه با خودرو بیشتر در معرض مخدوش و دستکاری قرار می گیرند.

طرح ترافیک

در کلان شهر ها چند سالی است که برای جلوگیری از ترافیک در مناطق پر تردد، طرحی با ضوابط مشخص در نظر گرفته شده است. طرح ترافیک در شهر هایی مانند تهران طبق اصول و مقررات تعیین شده از پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می شود و امکان تردد وسایل نقلیه در زمان های تعیین شده وجود دارد.

در واقع طرح ترافیک زمینه سوء استفاده افراد برای کار هایی نظیر مخدوش کردن پلاک را فراهم آورده است. ضابطه کلی طرح ترافیک به این صورت است که وسایل نقلیه با پلاک زوج در روز های زوج و وسایل نقلیه با پلاک فرد در روز های فرد امکان تردد در یک سری از مسیر های خاص را دارند.

افراد سودجو با مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت به راحتی می توانند طرح ترافیک را دور زده و در مسیر های مختلفی امکان تردد داشته باشند.

با توجه به این که پلاک موتور سیکلت در قسمت پشتی قرار دارد، خلافکاران با ترفند هایی مانند استفاده از طلق و زنجیر بر روی پلاک می توانند در روز های طرح ترافیک نیز از مسیر های دلخواه خود تردد کنند.

در شهرهای بزرگ شرایط و امکانات لازم برای محدودیت ورود به محدوده طرح ترافیک برای موتور سیکلت ها وجود ندارد و امکان تردد در این مسیر ها برای موتور سیکلت با بهره گیری از ترفند های مختلف وجود دارد.

بهترین شناسه وسایل نقلیه پلاکشان است که بسیاری از موتور سیکلت ها روی پلاک را با زنجیر و قفل می پوشانند که در صورت نصب پلاک جلوی موتور سیکلت ها این مشکل حل می شود.

یکی از معضلات موتور سیکلت ها پلاکشان است که در پشت موتور قرار دارد و متاسفانه برخی با زنجیر و قفل و غیره روی پلاک را می پوشانند، به همین دلیل پیشنهاد می شود که پلاکی هم جلوی موتور سیکلت ها نصب شود.

موتور سیکلتی که می خواهد بدون مجوز ورود به منطقه طرح ترافیک، وارد این منطقه شود و به دنبال این است که جریمه هم نشود، اقدام به مخدوش کردن پلاک می کند تا قابل خواندن نباشد و به این ترتیب تخلفی برای آن ثبت نشود.

در حالی که چنین اقدامی نه تنها در قوانین راهنمایی و رانندگی تخلف است و با جریمه و توقیف موتور همراه است، بلکه در قوانین قوه قضائیه جرم محسوب شده و متخلف نیز مجرم شناخته می شود.

تردد با موتور سیکلت

مجازات مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت

تردد موتورسیکلت بدون پلاک، با پلاک مخدوش و یا پلاک دستکاری شده مطابق قانون جرم محسوب می شود. در قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات به مجازات مخدوش کردن پلاک وسایل نقلیه از جمله موتور سیکلت پرداخت است که به شرح و توضیح آن می پردازیم.

ماده 720 قانون مجازات اسلامی در این زمینه بیان می کند: هر کس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییر دهد و یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به ‌آن الصاق نماید یا برای آن پلاک تقلبی به کار برد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد و همچنین هر کس به ‌نحوی از انحاء در شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری و یا پلاک های موتور و شاسی که از طرف کارخانه سازنده حک یا نصب شده بدون ‌تحصیل مجوز از راهنمایی و رانندگی تغییر دهد و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند، به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

مطابق با ماده مزبور، مجازات افرادی که اقدام به مخدوش کردن و تغییرات جزئی و یا کلی در پلاک موتور سیکلت انجام دهند، حبس تعزیری از 6 ماه تا 1 سال است.

به موجب ماده 722 قانون مجازات اسلامی، چنانچه وسیله موتوری یا پلاک آن سرقت یا مفقود شود، شخصی که وسیله در اختیار و تصرف او بوده است اعم از آن که مالک بوده یا‌ نبوده پس از اطلاع مکلف است بلافاصله مراتب را به نزدیک ترین مرکز نیروی انتظامی اعلام نماید، متخلف از این ماده به جزای نقدی از پانصد هزار تا‌یک میلیون ریال محکوم خواهد شد.

با توجه به این که پلاک جزو هویت اصلی موتور سیکلت محسوب می شود، هر گونه تغییراتی در آن به لحاظ امنیتی و قانونی جرم محسوب شده و مرتکب به میزان مجازات مزبور محکوم می شود.

پلاک مخدوش

مشاوره حقوقی در مورد موتور سیکلت با پلاک مخدوش

اقدام برای مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت به لحاظ قانونی و امنیتی تحت هیچ شرایطی از سوی مراجع ذی صلاح قایل پذیرش نمی باشد و مرتکبین باید مجازات شوند.

در واقع با هر روشی که اطلاعات و ارقام پلاک موتور سیکلت مخدوش شود، تخلف قانونی و انتظامی محسوب شده و قانونگذار نیز هیچ گونه تخفیفی برای مرتکبین این جرایم تعیین نکرده است.

با توجه به اینکه بین پلیس راهور و مراجع قضایی در مورد مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت هماهنگی کاملی وجود دارد، لذا در حوزه مخدوش کردن پلاک موتور علاوه بر توقیف موتورسیکلت، فرد خاطی به مراجع قضایی معرفی شده و مشمول جریمه نیز خواهد شد.

در صورتی که در مورد تردد موتور سیکلت با پلاک مخدوش نیاز به مشاوره حقوقی دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس های متنوع سامانه شکایت 24 می باشد که اطلاعات حقوقی لازم در این زمینه در اختیار شما قرار می گیرد.

چنانچه شخصی اقدام به مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت شما کرد، می توانید به لحاظ قانونی از او طرح شکایت کنید.

اصولا طرح شکایت مرتبط با پلاک موتور سیکلت، کمی زمانبر و نیازمند رعایت یکسری موارد قانونی است که بدون بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می کند.

سامانه شکایت 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور حقوقی و کیفری و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماید.

در صورتی که نیاز به راهمایی های حقوقی در این زمینه دارید و همچنین قصد شکایت از افراد مزاحم یا متخلف را دارید، بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از خدمات این سامانه بهره مند شوید.

در مورد تردد موتور سیکلت با پلاک مخدوش و همچنین مجازات قانونی آن توضیحاتی ارائه کردیم اما اگر در این زمینه نیاز به اطلاعات و نکات تخصصی حقوقی دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که از خدمات و امکانات سایت بهره مند شوید.

شکایت 24 ارائه دهنده خدمات حقوقی با بهترین شرایط ممکن می باشد و با هزینه های مقرون به صرفه می توانید از امکانات در نظر گرفته استفاده کنید.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می توان اطلاعات لازم در مورد مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت و سایر مسائل مرتبط را کسب کرد.

همچنین تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی با موضوعات گوناگون به صورت کاملا تخصصی توسط این سایت صورت می گیرد.

تردد با موتور سیکلت

برای جلوگیری از تردد موتور سیکلت با پلاک مخدوش چه راهکاری در نظر گرفته شده است؟

موتور سیکلت هایی که با پلاک مخدوش در سطح شهر تردد می کنند، در صورت شناسایی بلافاصله توقیف می شوند.

آیا مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت جرم محسوب می شود؟

مخدوش کردن پلاک وسایل نقلیه از جمله موتور سیکلت جرم محسوب شده و مرتکبین آن مطابق قانون مجازات خواهند شد.

مجازات تعیین شده برای مخدوش کردن پلاک موتور سیکلت چیست؟

به موجب ماده 720 قانون مجازات اسلامی، هر شخصی اقدام به ایجاد تغییرات در پلاک موتور سیکلت نماید یا به طور کلی آن را مخدوش کند، به حبس تعزیری از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا