شکایت از اشخاص

بهترین وکیل جهت تنظیم شکوائیه و انجام شکایت

یکی از روش های حل اختلافات میان طرفین طرح شکایت قانونی است که از طریق مراجع قضایی صورت می گیرد. شکایت می تواند جنبه حقوقی یا کیفری داشته باشد که در مراجع ذی صلاح به آن ها رسیدگی می شود.

شکایت زمانی مطرح می شود که شخصی برای احقاق حق و حقوق خود اقدام به طرح آن می نماید. به لحاظ قانونی هر فردی این اختیار را دارد تا اقدام به دفاع از حق تضییع شده خود کند و هیچ منعی از این بابت وجود ندارد.

طرح شکایت کیفری و حقوقی با هم متفاوت است و هر کدام شرایط خاص خود را دارد. به همین سبب شخصی که قصد طرح شکایت را دارد، باید در وهله اول با تشریفات و شرایط آن آشنا باشد تا در مراحل دادرسی با مشکل مواجه نشود.

مرجع رسیدگی کننده شکایت کیفری، دادسرا و دادگاه های کیفری می باشد و شکایت حقوقی در صلاحیت دادگاه های حقوقی است. اقامه دعاوی کیفری از طریق شکواییه صورت می گیرد اما طرح شکایات حقوقی با تقدیم دادخواست آغاز می شود.

در واقع اقامه دعاوی کیفری و حقوقی تحت هیچ شرایطی قابل قیاس با یکدیگر نیستند و باید شرایط و ضوابط قانونی آن ها به درستی اجرا شود.

یقینا هر کسی که قصد طرح شکایت کیفری یا حقوقی داشته باشد، اولین موردی که به ذهن او می رسد، گرفتن وکیل است.

وکیل وظیفه دارد تا مسائل و مشکلات پیش آمده برای موکل خود را پیگیری کند و از راه های قانونی اقدام به حل و فصل آن ها نماید.

وظیفه اصلی وکیل دفاع از حق و حقوق موکل خود است و باید بتواند به بهترین شکل ممکن وظایف خود را انجام دهد.

تصور اغلب افراد این است که با داشتن وکیل می توان در دعوی مطرح شده بهترین نتیجه را کسب کرد و به نوعی پیروز دعوا شد.

در واقع کسی که اقدام به اخذ وکیل می کند، نباید این انتظار را داشته باشد که به طور قطعی نتیجه شکایت مطرح شده و همچنین رای دادگاه به نفع او خواهد بود. البته قانونا موکل این حق را دارد تا در صورت اهمال و تخلف وکیل از او شکایت کند که این موضوع در مراجع ذی صلاح مانند دادسرا انتظامی وکلا مورد بررسی قرار می گیرد.

وکیل نماینده قراردادی موکل محسوب می شود و طی توافقی که بین آن ها حاصل می شود، موظف به رعایت یک سری شرایط قانونی است.

از وظایف دیگر وکیل، تنظیم انواع اوراق قضایی مانند شکوائیه است که برای اقامه دعاوی کیفری کاربرد دارد. در واقع بهترین وکیل برای طرح شکایت کیفری، کسی است که به قوانین و مقررات جزایی کشور مسلط باشد و بتواند به خوبی آن ها را تجزیه و تحلیل کند.

همچنین وکیل دعوا کیفری باید در جهت تنظیم شکوائیه متناسب با موضوع شکایت توانایی و مهارت های لازم را داشته باشد تا روند شکایت در مرجع قضایی به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.

در حال حاضر حوزه وکالت تخصصی شده است و وکلا باید در زمینه های خاصی مهارت داشته باشند. اگر قصد طرح شکایت کیفری دارید، بهتر است به وکلای متخصص در امور کیفری مراجعه کنید.

دعاوی کیفری

شکواییه چیست؟

شکایت کیفری توسط شاکی از طریق ارائه شکواییه به مرجع صالح تقدیم می شود.

شکوائیه یا شکایت نامه فرم های مخصوص طرح شکایت کیفری است که از سوی قوه قضاییه تعیین می شود و شاکی می بایست برای طرح شکایت کیفری آن را تنظیم نماید.

تنظیم شکوائیه باید با توجه به قوانین و شرایط مندرج در قانون آیین دادرسی تنظیم شود، در غیر این صورت اگر نکات قانونی در آن رعایت نشده باشد، توسط مرجع صالح که همان دادسرا است، ترتیب اثری داده نمی شود.

مطابق ماده 68 قانون آیین دادرسی کیفری، شاکی یا مدعی خصوصی می تواند شخصا یا توسط وکیل شکایت کند. در شکوائیه موارد زیر باید قید شود:

  • الف – نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و درصورت امکان نشانی پیام نگار (ایمیل)، شماره تلفن ثابت و همراه و کد پستی شاکی
  • ب – موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم
  • پ – ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی
  • ت – ادله وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان
  • ث – مشخصات و نشانی مشتکی عنه یا مظنون در صورت امکان

زمانی که شاکی اقدام به تنظیم شکواییه می کند، می بایست موارد فوق را در برگه مخصوص شکایت نامه درج کند تا رسیدگی به دعوا آغاز شود.

قوه قضائیه مکلف است اوراق متحد الشکل مشتمل بر موارد فوق را تهیه کند و در اختیار مراجعان قرار دهد تا در تنظیم شکوائیه مورد استفاده قرار گیرد. عدم استفاده از اوراق مزبور مانع استماع شکایت نیست.

وکیل برای طرح شکایت کیفری

شکایت کیفری همانطور که از نام آن پیدا است، طرح دعوا علیه شخص یا اشخاصی است که مرتکب جرمی شده اند و باید مطابق قانون مجازات شوند.

قانونگذار به جهت حمایت از حقوق تضییع شده افراد امکان اقامه دعاوی کیفری را در مراجع قضایی دارد و می تواند از حق و حقوق خود دفاع کند.

معمولا افرادی که جرم بر آن ها واقع می شود، به دلایل مختلف اقدام به طرح شکایت کیفری نمی کنند و همین مسئله سبب می شود تا در آینده با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.

هر شخصی در هر زمانی اگر با جرمی مواجه شد، باید در اسرع وقت پیگیری های لازم را انجام دهد تا جرم به وقوع پیوسته مورد رسیدگی قرار گیرد.

چنانچه شخص یا اشخاصی اقدام به تضعیع حقوق افراد نمایند، قانون گذار برای هریک از کسانی که حقوق خود اعم از مالی، جانی، آبرو و شخصیت وی تضییع شده است، امکان شکایت و رسیدگی به موضوع را در محاکم کیفری پیش بینی نموده است.

به مجموعه اقداماتی که افراد برای احقاق حقوق خود که اصطلاحا شاکی نامیده می شوند، علیه تضییع کننده حقوق خود در مراجع کیفری مطرح و از دستگاه قضا و نهاد عدالت کیفری استمداد می نمایند، شکایت کیفری گفته می شود.

در رسیدگی به شکایات کیفری، وجود وکیل می تواند در روند رسیدگی به پرونده تاثیر به سزایی داشته باشد و به همین جهت زمانی که فردی در این زمینه با مشکل مواجه می شود، به وکیل مراجعه می کند.

وظیفه اصلی وکیل، دفاع کردن از شخص یا اشخاصی است که حق و حقوق آن ها پایمال شده و باید بتواند این حق را به آن ها بازگرداند.

اقامه دعاوی کیفری در مقایسه با دعاوی حقوقی پیچیدگی های خاص خود را دارند و بهتر است در این زمینه از وکیل مجرب استفاده نمود. وکیل کیفری به تمام قوانین و مقررات جزایی تسلط کافی دارد و می تواند به بهترین شکل ممکن پرونده های کیفری را حل و فصل کند.

وکیل

وکیل دعاوی کیفری کیست؟

وکیلی که تخصص کافی در امور کیفری داشته باشد، بتواند به خوبی طرح شکایت کیفری نماید، با مقررات جزایی به طور کامل آشنا باشد و همچنین دفاعیات تخصصی نسبت به موضوعات کیفری انجام بدهد، وکیل دعاوی کیفری گفته می شود.

در واقع وکیل کیفری سابقه و تجربه چندین ساله در امور کیفری دارد و می تواند طرح این گونه شکایات را در شرایط مطلوبی انجام دهد.

بهره‌مند شدن از وجود وکیل دعاوی کیفری و یا تیم مجرب در خصوص دعاوی کیفری نه ‌تنها حائز اهمیت است، بلکه باعث می‌شود بهترین دفاع و نتیجه ممکن نیز حاصل گردد.

به این دلیل که طرح شکایت، نوع شکایت، زمان طرح شکایت و این که اوراق مربوطه از جمله لایحه دفاعیه، اظهارنامه، شکوائیه به چه نحوی باید تنظیم شوند، در روند رسیدگی به پرونده بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وکیل دعاوی کیفری، علاوه بر این که مهارت کافی در امور کیفری دارد، از دانش و تخصص لازم در این زمینه نیز برخوردار است.

افرادی که در خصوص شکایات کیفری از وکیل مجرب و متخصص بهره نمی گیرد، یقینا اثرات منفی آن را در رسیدگی به پرونده خواهند دید.

اگر شخصی به یک جرمی متهم شود، ممکن است به علت عدم آگاهی از قوانین موجود و در صورت نداشتن وکیل کیفری مجرب و با سابقه، امکان شکست پرونده وی زیاد می باشد.

اما اگر برای دفاع از پرونده خود اقدام به گرفتن وکیل کیفری کند، می تواند در روند پرونده او تاثیر بسزایی داشته باشد.

لازم به ذکر است که گرفتن وکیل نمی تواند تضمینی قطعی برای پیروزی در پرونده های کیفری باشد، زیرا بسیاری از شکایات مطرح شده حتی با داشتن وکیل نیز به نتایج مورد انتظار شاکی یا متهم ختم نشده است.

زمانی که شکایت کیفری مطرح می شود، علاوه بر شاکی، متهم نیز می تواند از داشتن وکیل برخوردار باشد و هیچ منعی از این بابت در قانون وجود ندارد. مطابق قانون این حق متهم است که از همان اوایل دستگیری از وکیل استفاده کند.

وکیل دعاوی کیفری به چه پرونده هایی رسیدگی می کند؟

وکیل دعاوی کیفری تقریبا در همه زمینه های مرتبط با امور کیفری تخصص و مهارت کافی دارد و می تواند تجزیه و تحلیل مناسبی از آن ها داشته باشد.

وکلا کیفری معمولا پرونده های مربوط به کلاهبرداری، قتل، توهین، نشر اکاذیب، افساد فی الارض و غیره را مورد بررسی قرار می دهند که برخی از آن ها به صورت تخصصی تر در این زمینه ها مشغول به فعالیت می باشند.

به طور مثال وکیل جرایم رایانه ای مهارت و دانش لازم در پرونده های مرتبط با کلاهبرداری اینترنتی و نظایر آن را دارد.

همچنین سایر وکلا پرونده های مربوط به جرایم اقتصادی مانند پولشویی، اختلاس و غیره را برعهده می گیرند و به شکل کاملا تخصصی به رسیدگی آن ها می پردازند.

مجرم

زمان و هزینه لازم برای طرح شکایت کیفری

اصولا طرح شکایات کیفری برای شاکی هزینه هایی را در پی خواهد داشت که هزینه و زمان لازم به نوع شکایت مطرح شده بستگی دارد.

طرح دعاوی کیفری در وهله اول مستلزم ارائه شکواییه است که یقینا تهیه و تنظیم آن را باید به وکیل یا متخصص حقوقی واگذار کنید. در واقع هزینه های طرح شکایات کیفری متغییر می باشند و نمی توان معیار ثابت و مشخصی را در این زمینه در نظر گرفت.

با توجه به این که رسیدگی به پرونده های کیفری به صورت تخصصی ابتدا در دادسرا و سپس در دادگاه کیفری صورت می گیرند، ممکن است برخی از آن ها چندین سال به طول بیانجامند.

ما در سایت شکایت 24 این امکان را برای شما فراهم کردیم تا با بهترین شرایط ممکن بتوانید شکایات خود را در ارتباط با موضوعات کیفری مطرح کنید.

تنظیم شکواییه توسط وکیل

فرد شاکی با ارائه شکوائیه یا شکایت نامه به مرجع صالح، تقاضای خود مبنی بر رسیدگی به موضوع اتهام را اعلام می کند. در واقع از زمانی که شاکی شکایت خود را مطرح می کند، مرجع تعقیب رسیدگی به پرونده مطروحه را آغاز می کند.

البته در جرائمی که شاکی خصوصی ندارد، دادسرا مستقیما تحقیقات مقدماتی و رسیدگی به موضوع اتهامی را انجام می دهد.

تنظیم شکواییه اصولا توسط وکیل یا کارشناسان حقوقی مجرب انجام می گیرد. شاکی می تواند تهیه و تنظیم شکواییه را شخصا انجام دهد یا آن را به عهده وکیل کیفری بگذارد.

اما تنظیم شکوائیه توسط وکیل می تواند با شرایط مناسب تری صورت گیرد و در جهت طرح شکایت کیفری تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

تهیه و تنظیم شکوائیه تشریفات و مقررات خاص خود را دارد که باید به خوبی اجرا شوند. چنانچه شکوائیه ارائه شده به دادگاه صالح، به خوبی تنظیم نشده باشد یا تشریفات قانونی در آن رعایت نشده باشد، توسط مرجع مربوطه رد می شود.

به همین جهت تنظیم شکواییه و طرح شکایت کیقری را می توانید به سایت شکایت 24 واگذار نمایید تا بهترین شکل ممکن شکایت خود را مطرح کنید.

آیا برای طرح شکایت کیفری نیازی به وکیل است؟

در خصوص اقامه دعاوی کیفری، وجود وکیل مجرب و کار آزموده در پیش برد صحیح پرونده به دلیل آشنا بودن با قوانین کیفری و تجربه هایی که از این پرونده ها به دست آورده بسیار ضروری است و یقینا در مراحل دادرسی کمک کننده فرد شاکی خواهد بود.

اما گاهی اوقات ممکن است شرایط دسترسی به وکیل فراهم نباشد، حال برای طرح شکایت کیفری از چه راهکاری می توان استفاده کرد؟

استفاده از خدمات سایت شکایت 24 می تواند راهکاری مناسب برای طرح انواع دعاوی و شکایات کیفری به شمار رود. شکایت 24 آماده خدمت رسانی در ارائه انواع خدمات حقوقی نظیر تنظیم شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و مشاوره های تخصصی می باشد.

پس بهتر است قبل از هر اقدامی از مشاوره های تخصصی سایت شکایت 24 که توسط وکلا و کارشناسان مجرب و متخصص انجام می شود، استفاده کنید و از راهنمایی های وکلای متخصص در زمینه شکایات کیفری بهره مند شوید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

تنظیم شکوائیه

تفاوت شکواییه با دادخواست چیست؟

شکواییه برای شکایت از جرایم مورد استفاده قرار می گیرد اما دادخواست در دعاوی حقوقی قابل استفاده می باشد.

وکیل شکایت کیفری کیست؟

وکیل کیفری شخصی است که در دعاوی کیفری تخصص دارد و می تواند نسبت به موضوعات مرتبط با امور کیفری دفاعیات لازم را انجام دهد.

در صورتی که برای تنظیم شکواییه امکان دسترسی به وکیل وجود نداشته باشد، چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟

اگر امکان دسترسی به وکیل برای طرح شکایت کیفری و تنظیم شکوائیه را ندارید، راهکار مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس های متنوع حقوقی سایت شکایت 24 می باشد.

چه مراجعی صلاحیت رسیدگی به شکایت کیفری را دارد؟

شکایت کیفری ابتدا در دادسرا مطرح می شود. مطابق قانون صلاحیت رسیدگی به کلیه جرایم( به جز در مواردی که قانون استثنا کرده است) ابتدا با دادسرا محل وقوع جرم و سپس با دادگاه های کیفری می باشد. بعد از آن که تحقیقات لازم در خصوص جرم به وقوع پیوسته در دادسرا انجام گرفت، پرونده برای رسیدگی نهایی و صذور رای دادگاه های کیفری ارجاع داده می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا