شکایت از اشخاص

شکایت طلب بدون مدرک چگونه است؟

ممکن است برای شما این اتفاق افتاده باشد که به شخصی مقداری پول قرض داده اید و وی قصد پس دادن طلبتان را ندارد یا منکر دریافت پول می شود. حال با داشتن مدارک و دلایل کافی می توانید از طریق مراجع قضایی شکایت خود را علیه بدهکار مطرح کنید. قانون راهکار های زیادی را برای مطالبه طلب در نظر گرفته است که حتی اگر مدرکی در این زمینه ندارید، باز هم امکان شکایت از مدیون وجود دارد.

تصور برخی افراد بر این است که امکان مطالبه طلب بدون مدرک وجود ندارد ولی قانونگذار به جهت جلوگیری از تضییع حقوق افراد، روش های قانونی را برای شکایت فراهم کرده است.

همانطور که گفته شد، راهکار های قانونی زیادی بابت پس گرفتن طلب از بدهکار وجود دارد و اگر فرد طلبکار مدرک و سند قطعی بابت ادعای خود نداشته باشد (مثلا طلبکار از فرد بدهکار رسید پرداخت وجه را اخذ نکرده باشد)، باز هم می تواند از طرف دیگری ادعای خود را در این زمینه اثبات کند. البته که عدم اخذ رسید بابت پرداخت پول به بدهکار، شرایط را برای اثبات این ادعا دشوار می کند، اما قانون راهکار های مختلفی را برای رسیدن افراد به حق و حقوق خود در نظر گرفته است.

مدرک

شکایت طلب با مدرک و دلایل قانونی

در قانون ایران هیچ منعی بابت قرض دادن اموال مختلف به افراد وجود ندارد و چه بسا عملی پسندیده است. اما در این زمینه برخی افراد سوء استفاده می کنند و قصد پس دادن مال قرض داده شده را ندارند.

به همین جهت فرد طلبکار باید آگاهانه و از طریق قانون اقدام به وصول طلب خود کند. البته که برخی افراد برای مطالبه طلب خود از روش های غیر قانونی استفاده می کنند و در این زمینه سریع تر به نتیجه می رسند اما می تواند عواقب مختلفی برای آن ها به همراه داشته باشد.

اگر مدرک و دلیل قاطعی بابت اثبات پرداخت وجه به بدهکار وجود داشته باشد، به راحتی می توان اقامه دعوا نمود.
فرد طلبکار برای اثبات ادعای خود مبنی برای پرداخت وجه معین به بدهکار، باید دلایل و مدارک محکمه پسند و قابل قبولی را به دادگاه ارائه کند.

بهترین مدرک و سند برای ثابت کردن این ادعا، اخذ رسید پرداخت وجه از بدهکار است. در برگه رسید باید زمان پرداخت وجه و میزان آن به طور دقیق مشخص شود و سایر اطلاعات لازم نیز در آن درج شود. راه حل مذکور یکی از بهترین و ساده ترین روش های قانونی مطالبه طلب می باشد که فرد شاکی در کوتاه ترین زمان ممکن می تواند به نتیجه دلخواه خود برسد.

اگر مدرک کافی برای اثبات ادعای خود در اختیار ندارید، می توانید از مشاوره های تخصصی حقوقی و خدمات مجموعه شکایت 24 استفاده کنید. مجموعه شکایت 24 می تواند راهکار های مناسب و در عین حال قانونی بابت اخذ طلب حتی بدون داشتن مدرک و سند قطعی در اختیار شما قرار دهد.

شکایت طلب بدون مدرک

همانطور که گفته شد، اخذ رسید پرداخت وجه می تواند مدرک و دلیل مناسبی برای اثبات ادعای طلبکار و طرح شکایت علیه مدیون به شمار آید. اما در بسیاری از مواقع فرد طلبکار هیچ گونه مدرک و دلیلی بابت اثبات ادعای خود ندارد، در چنین حالتی ممکن است این سوال مطرح شود که آیا امکان طرح شکایت از بدهکار بدون داشتن مدرک خاصی امکان پذیر است؟ اگر مدرکی بابت پرداخت وجه به بدهکار نداشته باشیم، می توانیم به صورت قانونی طلب خود را مطالبه کنیم؟

قانون راهکار های مختلفی را بابت شکایت طلب بدون مدرک در نظر گرفته است و فرد شاکی حتی بدون داشتن مدرک خاصی می تواند برای وصول طلب خود در مراجع قضایی صالح شکایت خود را مطرح نماید.

یکی از راهکار های قانونی مطالبه طلب بدون داشتن مدرک، استفاده از شهادت شهود است که می تواند در پس گرفتن طلب از بدهکار موثر باشد. راه حل دیگر، اقرار بدهکار است، بدین صورت که فرد بدهکار در دادگاه و نزد قاضی صراحتا اعلام کند که مبلغ مشخصی را از طلبکار دریافت کرده است.

در صورتی که مدیون اقرار کند که وجه معینی را به عنوان قرض از طلبکار دریافت کرده است، به راحتی می توان طلب را از وی مطالبه کرد. در اغلب مواقع بدهکار ابتدا منکر دریافت وجه می شود اما بعدا نسبت به این موضوع اقرار می کند.

اخذ طلب

مرجع صالح به رسیدگی شکایت طلب بدون مدرک

با توجه به این که شکایت با موضوع مطالبه طلب جنبه حقوقی دارد، طبیعتا رسیدگی به این گونه شکایات در صلاحیت محاکم حقوقی است. اصولا به چنین پرونده هایی در دادگاه عمومی حقوقی رسیدگی می شود و مطابق این قانون این مرجع صلاحیت رسیدگی به انواع دعاوی حقوقی را دارد مگر این که مواردی خاص در این زمینه پیش بینی شده باشد. در حالت کلی، دادگاه عمومی حقوقی صالح به رسیدگی شکایات مرتبط با مطالبه طلب می باشد.

پس فرد شاکی باید شکایت خود را در این دادگاه مطرح کند. در حال حاضر دعاوی مرتبط با مطالبه طلب حجم انبوهی از پرونده های دادگستری را به خود اختصاص داده است که مطابق شرایط و ضوابط خاص رویه قضایی به آن ها رسیدگی می شود.

البته گاهی اوقات ممکن است فردی به قصد کلاهبرداری مبادرت به دریافت مبلغی معین تحت عنوان قرض از شخص دیگر می کند که این موضوع در محاکم کیفری رسیدگی می شود.

البته تحقیقات مقدماتی آن ابتدا در دادسرا عمومی و انقلاب رسیدگی می شود سپس برای صدور حکم به دادگاه کیفری ارسال می شود. به همین جهت اگر در رسیدگی به پرونده مطالبه طلب، کلاهبرداری بدهکار اثبات شود، نیازی به ارائه دادخواست نمی باشد و دادگاه کیفری بعد از بررسی اقدام به صدور حکم محکومیت وی می نماید.

نحوه شکایت از بدهکار بابت مطالبه طلب

اگر بدهکار تحت هیچ شرایطی طلب شما را پس نداد، می توانید با طرح شکایت در مراجع قضایی و ارائه ادله کافی، وی را ملزم به استرداد وجه نمایید. قبل از آن که شکایت خود را در مراجع قضایی مطرح کنید، سعی کنید از طریق صلح و سازش این مسئله را حل و فصل کنید. تجربه نشان داده است که بسیاری از این مسائل به روش مسالمت آمیز حل و فصل شده است و نیازی به طرح شکایت نمی باشد.

اما در عین حال اگر اختلافات از طریق روش مزبور برطرف نشد، شکایت خود را به دادگاه ارجاع دهید. برای طرح شکایت ابتدا باید اقدام به تنظیم دادخواست کرده و تمام مقررات و شرایط قانونی را در تهیه دادخواست رعایت کنید. سپس برای ثبت دادخواست باید به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه کنید و دادخواست مربوطه برای رسیدگی و تعیین وقت به دادگاه صالح (دادگاه عمومی حقوقی) ارسال می شود.

محاسبه طلب

راهکار مناسب برای شکایت طلب بدون مدرک

اگر فرد بدهکار تصمیمی بابت پرداخت بدهی نداشته باشد و اختلافات در این زمینه تحت هیچ شرایطی برطرف نشد، می توانید برای مطالبه طلب خود علیه او اقامه دعوا کنید. استفاده از وکیل می تواند راهکاری مناسب برای طرح چنین شکایتی به شمار رود اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل مهیا نباشد یا هزینه های بالا حق الوکاله مانع از اخذ وکیل شود.

در چنین حالتی مناسب ترین پیشنهاد برای شما استفاده از خدمات مجموعه حقوقی شکایت 24 می باشد. شکایت 24 با بهره گیری از وکلا و کارشناسان مجرب و با سابقه، می تواند راهکار های مطلوبی را در اختیار شما قرار دهد. با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه و غیره می توانیم شما را در ارائه انواع دادخواست یاری نماییم.

پس بهتر است قبل از هر اقدامی از مشاوره های تخصصی موسسه حقوقی شکایت 24 که توسط وکلا و کارشناسان مجرب و متخصص انجام می شود، استفاده کنید و از راهنمایی های وکلای متخصص در زمینه مطالبه طلب بهره مند شوید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

اگر کسی پولی را نقدا به کسی قرض بدهد و دریافت کننده وجه پس از مدتی بخواهد آن را پس بگیرد، بدون آنکه شاهدی داشته باشد، چه کاری باید انجام دهد؟

در چنین حالتی که فرد شاهدی بابت اثبات پرداخت وجه ندارد، باید رسید دریافت کرده باشد.
اگر فرد دریافت کننده از طریق کارت به کارت بدهی خود را به طلبکار واریز نماید، در صورتی که بین این دو شخص اختلاف به وجود آید، تکلیف چه خواهد بود؟

آن شخصی که رسید یا فیش واریزی ندارد، متضرر خواهد بود و آن فردی که فیش واریزی دارد، نیاز به اثبات بدهکار بودن خود ندارد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا