مجازات ها

مجازات حمل مواد مخدر شیشه چیست؟

عناوین مجرمانه متعددی در حوزه جرایم مواد مخدر وجود دارد که به تولید، پخش، خرید و فروش، حمل و مصرف آن مربوط می گردد. متاسفانه در سال های اخیر یکی از پراستفاده ترین مواد مخدر در حال حاضر کشور، شیشه است که تاثیرات بسیار مخربی روی روح و جسم مصرف کنندگان بر جای می گذارد.

اغلب افراد به این تاثیرات مخرب، و همچنین جرم بودن مصرف شیشه و مجازات های تعیین شده بابت حمل و استعمال آن آگاهی نداشته و متاسفانه  به راحتی در دام دوستان و اشخاص سودجو گرفتار می گردند.

در صورتی که شما به دنبال کسب اطلاع از مجازات های حمل مواد مخدر شیشه می باشید یا شکایتی از شما یا فرزندان یا دوستانتان در همین عنوان اتهامی در مراجعه قضایی کشور مطرح گردیده است، می توانید با دنبال نمودن این مقاله، با نحوه و چگونگی طرح شکایت یا دفاع از این عنوان مجرمانه آشنا شده و دفاع از عنوان انتسابی را در موضوع مطرح شده ارائه نمایید.

مواد مخدر به چه موادی گفته می شود؟

مواد مخدر به هر نوع ماده خالص یا ترکیبات شیمیایی اطلاق می گردد که در همه کشورهای جهان همچون ایران، مرتکبین و قربانیان بسیاری از کودکان، جوانان، افراد سالخورده، زنان و مردان را در دام خود گرفتار نموده است و بسیاری از مجرمان گرفتار مواد مخدر ناخواسته و بدون هرگونه آگاهی و تحقیق و یا با تشویق و تحریک از سوی دوستان و افراد مبتلا درگیر این ماده خانمان برانداز می گردند.

مصرف این مواد اعتیاد آور موجب می گردد، فرد استفاده کننده حالاتی مثل نئشگی، سرخوشی و حالت تسکین دهندگی موقتی پیدا کند که به جهت همین وابستگی ها و اثرات سوء و مخربی که بر سیستم عصبی و روانی و سایر سیستم های بدن انسان بر جای می گذارد، با گذشت زمان مصرف کننده را در شرایطی قرار خواهد داد که چنانچه مداومت در استفاده این مواد نداشته باشد، دچار تنش های شدید عصبی، درد و اختلال در دستگاه گوارش می شود به خاطر همین موضوع استعمال و حمل آن اکیدا ممنوع بوده و قانون گذاران هر کشوری برای آن مجازات در نظر گرفته اند.

لازم به توضیح است مواد مخدر از دسته جرایم کیفری محسوب می گردد و بدیهی است به دلیل اثرات بسیار زیانبار مواد مخدر بر روی بدن انسان، تقریبا در همه کشورهای دنیا تولید، نگهداری، حمل و فروش این مواد خلاف قانون بوده و جرم محسوب می‌شود و عاملان به اینگونه افعال مجرم شناخته شده و مجازات می گردند.

در یک تقسیم بندی کلی، موضوع مواد مخدر را می توان به دو بخش زیر تقسیم بندی نمود و در ادامه به بررسی مجازات آن ها پرداخت:

  • مواد مخدر غیر صنعتی: شامل شیره، تریاک، گراس، بنگ، سوخته…
  • مواد مخدر صنعتی: شامل هروئین، شیشه، کراک، کوکائین…

گرفتاری به استعمال هر نوع ماده مخدر نه تنها روی جسم مصرف کننده بلکه روی مغز نیز اثرات منفی و مخربی به جای می‌ گذارد. شیشه یکی از انواع مخدرهای بسیار قوی است که میتوان آن را از طریق چشیدن، استنشاق، خوردن و تزریق مصرف کرد.

مواد مخدر

مخدر شیشه چیست و از چه ترکیباتی ساخته می‌شود و چه علائمی در اولین بار مصرف دارد؟

شیشه یا کریستال به نوعی ماده مخدر گفته می شود که موجب فوران هیجان، ایجاد تمرکز زیاد و خوشحالی مفرط در فرد مصرف کننده می‌گردد. شیشه محرکی بسیار قوی است که استعمال طولانی مدت آن عواقب و عوارض بسیار شدیدی به همراه دارد.

این ماده مخدر اعتیاد آور جزو یکی از بدترین مخدرهایی است که ترک اعتیاد به آن کار ساده و آسانی نیست. به همین خاطر است که معمولا به بیماران و مبتلایان سوء مصرف شیشه گفته می‌شود که علاوه بر ترک اعتیاد در کلینیک های تخصصی حتما از روش های گروه درمانی نیز استفاده نمایند تا انگیزه آنها برای ترک این ماده مخدر بالا رفته و پس از پایان دوره ترک دچار لغزش نگردند.

ماده دی مت آمفتامین هیدروکلرید یا در اصطلاح عمومی شیشه، یک ماده مصنوعی با ترکیبی بسیار قوی و بسیار اعتیاد آور است که به صورت مصنوعی و غیر طبیعی در آزمایشگاه ‌های غیر مجاز زیرزمینی تولید می‌‌شود. کریستال شیشه رنگ‌های متنوعی دارد که اگر سفیدرنگ باشد، بدون بو و معمولا تلخ مزه است.

برخلاف مواد مخدری مثل کوکائین، هروئین و ماریجوانا، مخدر شیشه در طبیعت وجود خارجی نداشته و یافت نمی‌شود و برای ساخت آن باید از ترکیب برخی مواد شیمیایی مثل بعضی از داروها و کودها استفاده گردد.

عموما بیماران مبتلا به مصرف شیشه رفتارهایی همراه با برانگیختگی در حرف زدن، اضطراب، عصبانیت، بی اشتهایی، تحریک پذیری و یا طولانی خوابیدن دارند. یکی از نشانه های کاملا شاخص در افرادی که به مصرف شیشه اعتیاد دارند، گشاد شدن مردمک چشم و افزایش ضربان قلب است و چون مصرف مخدر شیشه به شدت روی تغییرات جسمی و ظاهری، از بین رفتن آب میان بافتی عضله ها و کاهش وزن تاثیر بسزایی دارد معمولا بیماران معتاد به شیشه به سرعت دچار کاهش وزن زیادی می‌شوند. به همین دلیل است که در تمامی داروهای غیرمجاز برای لاغری معمولا از مخدر شیشه استفاده می گردد.

مجازات حمل مواد مخدر صنعتی شیشه چیست؟

  • مجازات قانونی حمل ۱۰ گرم شیشه در ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۷۶ اعلام گردیده است:

«مجازات حمل ۱۰ گرم شیشه، از 20میلیون تا 40 میلیون ریال جریمه نقدی و 5 تا 8 سال حبس و 30 تا 74 ضربه شلاق تعیین شده است.» امّا اخیرا جزای نقدی تعیین شده در این ماده به واسطه مصوبه هیأت وزیران، به 200 تا 550 میلیون ریال تعدیل و در واقع افزایش یافته است.

جرم مواد مخدر شیشه و مجازات های آن در سال گذشته (سال99) با اصلاحات جدید، جرم انگاری و تعیین مجازات گردیده و همگی طبق قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۷۶ به تصویب رسیده و آخرین اصلاحات قبلی آن نیز در سال 96 صورت گرفته است.

ماده ۸ این قانون در رابطه با جرم حمل، خرید و فروش، نگهداری، توزیع، ساخت و تولید، ارسال و یا مخفی کردن ماده مخدر شیشه و سایر مواد مخدر صنعتی از قبیل هروئین ، کوکائین، مرفین و سایر مواد مخدر و روان گردان های صنعتی غیر داروئی است.

البته مجازات هریک از مواد مخدر صنعتی با توجه به میزان و با رعایت تناسب مواد مخدر، کاملا متفاوت تعیین مجازات شده است.

  • مجازات حمل 5 گرم شیشه، طبق بند ۴ ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر، مصوب ۱۳۷۶ همراه با آخرین اصلاحات:

«مجازات بیش از ۴ گرم تا ۱۵ گرم، از 20 میلیون تا 40 میلیون ریال جریمه نقدی و 5 تا 8 سال حبس و 30 تا 74 ضربه شلاق است.» لذا باید گفت، مجازات ۵ گرم شیشه نیز مشمول این بند که میزان چهار تا پانزده گرم را تعیین کرده است، می گردد.

ضمنا براساس مصوبه هیأت وزیران، جزای نقدی تعیین شده در این ماده به 200 تا 550 میلیون ریال افزایش یافته شده است.

  • مجازات قانونی20 گرم شیشه آن چنان که قبل تر نیز اشاره شد، مطابق مجازات های مواد مخدر که در قانون مبارزه با مواد مخدر به طور کامل شرح داده شده است تعیین گردیده است.

بنابراین طبق همین قانون: «حکم ۲۰ گرم شیشه، از 40 میلیون تا 60 میلیون ریال جریمه نقدی و 10 تا 15 سال حبس و 30 تا 74 ضربه شلاق تعیین شده است.»

ضمنا جزای نقدی مشخص شده برای ۲۰ گرم شیشه، 300 تا 600 میلیون ریال در مصوبه سال 99 هیات دولت افزایش و تعدیل شده است.

البته پیشنهاد می گردد به دلیل جوانب متعدد و بعضا پیچیده مجازات حمل مخدر شیشه، لطفا قبل از هرگونه اقدام قضایی یا دفاع از عناوین اتهامی، اطلاعات کامل و مورد نیاز را در این خصوص کسب نمایید.

اعدام

اعدام و مصادره اموال بالاترین مجازات قاچاقچیان مواد مخدر

شاید شدیدتر از مجازات مرگ برای سوداگران مرگ یا همان قاچاقچیان مواد مخدر، مجازات مصادره اموال آن ها باشد و به همین جهت است در ماده ۸ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۶۷، برای وارد کردن مواد مخدر به کشور، ساخت، تولید، توزیع، صدور، ‌ارسال، خرید و فروش یا در معرض فروش قرار دادن و یا نگهداری، مخفی یا حمل مواد مرفین، هروئین، و شیشه، مجازات های سنگینی در نظر گرفته شده است که سنگین ترند.

آن طبق قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۹۶ عبارت است از:

برای اعمال مربوط به مواد روانگردان (آمفتامین، مت آمفتامین و… از جمله LSD و شیشه) چنانچه حجم این مواد بیش از ۲ کیلوگرم باشد، مجازات اعدام و مصادره کل اموالی که از جرم ناشی شده به استثناء هزینه تأمین زندگی متعارف که برای خانواده محکوم در نظر گرفته خواهد شد.

البته برای اجرای مجازات اعدام، 5 شرط به شرح ذیل با هم در نظر گرفته شده است:

  1. مباشر جرم یا حداقل یکی از شرکا جرم باید حین ارتکاب جرم از سلاح استفاده کرده یا به قصد مقابله با ماموران سلاح گرم و یا سلاح شکاری به همراه خود داشته باشد.
  2. فرد دستگیر شده سردستگی باند مواد مخدر را برعهده داشته باشد.
  3. شخص دستگیر شده پشتیبانی مالی از باند کرده باشد یا سرمایه گذار مواد مخدر باشد.
  4. در ارتکاب جرم از اطفال یا نوجوانان با سن کمتر از ۱۸ سال یا اشخاص محجور استفاده کرده باشد.
  5. سابقه محکومیت کیفری قطعی اعدام یا حبس ابد یا حبس بیش از ۱۵ سال به دلیل ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر داشته باشد.

به بیان ساده تر، در صورتی که فردی حتی برای اولین بار مواد روانگردان صنعتی و محرک، همچون شیشه را با حجم بیش از ۲ کیلوگرم حمل نماید یا همراه داشته باشد و یا از او کشف گردد و در نهایت یکی از شرایط بالا را نداشته باشد به اعدام یا حتی حبس ابد محکوم نخواهد شد و مجازات قانونی او ۳۰ سال حبس و مصادره کل اموال ناشی از ارتکاب جرم است.

نکته مهم اینجاست که حد ۲ کیلوگرم برای مواد روانگردان، برای دیگر مواد مخدر مشتق از مورفین و کوکایین، ۳ کیلوگرم تعیین گردیده است ولی برای مواد دیگری که اثرات سوء کمتری بر مصرف کنندگان آن دارند مثل تریاک ماری جوانا، حشیش، شیره تریاک، چرس، سوخته تریاک و غیره حد اعدام را ۵۰ (پنجاه) کیلوگرم معین نموده اند.

به بیان بهتر، قانونگذار برای تعیین مجازات قاچاق شیشه، ۲۵ برابر سختگیرانه تر از مجازات قاچاق تریاک قانون وضع کرده است.

نکته دیگر این که ممکن است قاضی تشخیص دهد چون شخص دستگیر شده دارای زندگی مجرمانه بوده و قاچاق و جرایم مرتبط با مواد مخدر را به عنوان وسیله کسب و کار خود قرار داده است، پس لیاقت دارد که کل دارایی های او و حتی آن چه به دیگران مانند اعضای خانواده اش بخشیده شده است یا فی المثل به عنوان صلح و مهریه و هبه داده است، باید مصادره گردد، چون همه این اموال از جرم قاچاق مواد مخدر به دست آمده است.

کاهش مجازات حبس در سال 1400، امکانی برای کم شدن مجازات قاچاقچیان مواد مخدر

در قانون جدید «کاهش مجازات حبس تعزیری» کلیه حبس های مربوط به مواد مخدر به استثنای حبس ابد را به نصف کاهش داده است. مثلا مجازات مربوط به ۳ تا ۵ کیلوگرم تریاک که ۳  تا ۱۵ سال حبس در قانون پیش بینی شده، قانون کاهش مجازات حبس تعزیری این میزان مجازات را به ۱.۵ تا ۷.۵ سال کاهش داده است و البته دادگاه ها مکلف هستند به میزان حداقل مجازات، یعنی ۱.۵ سال را برای مرتکب، حکم صادر نمایند مگر این که دلیلی مثل سو سابقه یا اشتغال فرد به اعمال و رفتار مجرمانه و بیم جرات یافتن او در آینده وجود داشته باشد که باعث می گردد قاضی، مجازات جرم مربوط به ۵ کیلوگرم تریاک را از ۱.۵ سال حبس بیشتر در نظر بگیرد.

همانطور که ملاحظه می گردد، این رویه بر خلاف آنچه در اوایل انقلاب به وقوع می پیوست و به طریق بسیار سختگیرانه، مجازات اعدام را برای هر جرم مواد مخدری، از مصرف گرفته تا قاچاق کلان، در نظر می گرفتند، رویه به مراتب آرام و آسان تری است ولی همین روش هم موجب گردیده تا بیش از ۶۰ درصد زندانیان کشور در ارتباط با مواد مخدر، گرفتار شده و به زندان محکوم گردند.

با توجه به توضیحات ارائه شده ، چنانچه هنوز با سوالات و مشکلاتی در این زمینه رو به رو هستید، می توانید با مشاورین ما در شکایت 24 که به صورت 24 ساعته آماده  پاسخگویی به شما عزیزان می باشند تماس برقرار نموده و پاسخ سوالات خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت نمایید.

مواد مخدر

امکان عفو زندانیان مواد مخدر در سال ۱۴۰۰

عفو و تخفیف در خصوص جرایم مرتبط با مواد مخدر نیز مکان پذیر است. عفو خصوصی با توجه به نظر رهبری در مناسبت های خاصی مثل عید فطر و سایر اعیاد مذهبی اعمال می گردد و مرتکبین می توانند مشمول جدیدترین عفو رهبری برای زندانیان مواد مخدر قرار بگیرند.

البته مجازات های تکمیلی مشمول عفو قرار نخواهند گرفت.

مجرمین مواد مخدر طبق بند نهم آیین نامه مشمولین عفو و رحمت اسلامی سال ۹۹، با داشتن شرایط زیر می توانند از عفو و بخشودگی استفاده نمایند.

  • میزان مواد مورد محکومیت فرد در هروئین و سایر مخدرهای صنعتی و مشتقات آن ها حداکثر ۵ گرم باشد.
  • میزان مواد مورد محکومیت در تریاک و مشتقات آن حداکثر ۵۰۰ گرم باشد.
  • مرتکب سابقه محکومیت نداشته باشد.
  • یک پنجم مجازات محکومیت خود را سپری کرده باشد.
  • مجازات کارکنان دولت یا شرکت های دولتی در جرائم مواد مخدر

مجازات جرائم مواد مخدر برای کارکنان دولت و یا شرکت های دولتی (وابسته به دولت)

اگر مواد مخدر صنعتی باشد، علاوه بر مجازات های مقرر در ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر، مرتکب به انفصال دائم از خدمات دولتی نیز محکوم می گردد.

اگر مواد مخدر غیر صنعتی (سنتی) باشد؛ علاوه بر مجازات های مقرر در مواد ۴ و ۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، (اگر مطابق قوانین استخدامی مشمول انفصال از خدمات دولتی نگردد) برای بار اول به ۶ ماه انفصال و برای بار دوم به یک سال انفصال و برای بار سوم به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم می شوند.

شکایت 24 برای مخاطبان خود جهت  طرح شکایت در کلیه مسایل کیفری یا دفاع از شکایات مطرح شده، بستری را مهیا کرده تا به راحتی بتوانند وکیل یا مشاوران حقوقی خود را در موضوعات مختلف انتخاب نمایید.

چه مدارکی برای دفاع از اتهام حمل ماده مخدر شیشه مورد نیاز است؟

معمولا در صورت دستگیری به اتهام حمل یا مصرف مواد مخدر، دفاع از این عنوان اتهامی کار دشوار و پیچیده است و حتما توصیه می شود پس از دستگیری از خدمات وکلای دادگستری استفاده نمایید.

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، در دفاع از هر ادعایی، شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت برحقانیتتان دارد، در صورت نیاز به دادگاه ارائه کنید و آن ها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ نمایید.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی قضات نیز در بسیاری از پرونده ها خصوصا پرونده های کیفری بی تاثیر نیست.

البته انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر شکایت پیش بینی شده، می تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی تری را برای شما مشخص نماید

طرح و پیگیری شکایت یا دفاع از اتهامات وارده در خصوص حمل مواد مخدر چقدر زمان می‌ برد؟

همان گونه که ذکر شد،  جرم حمل شیشه مخدر از جرایم تعزیری است و دادگاه های انقلاب صلاحیت رسیدگی به این جرایم را دارند و طبق قاعده دراء، معمولا برای انتصاب عنوان اتهامی به متهم، باید دلایل محکم و قانع کننده ای ارائه شده باشد تا قرار جلب به دادرسی صادر گردد و الا دادسراها سریعا قرار منع تعقیب صادر خواهند کرد.

البته در صورت اثبات اتهام انتصابی می توان عنوان کرد که طرح شکایات در مسایل کیفری نیز کمی زمان بر است و با عنایت به مراحل مختلف رسیدگی به این شکایات از جمله مرحله دادسرا، دادگاه و مرحله تجدیدنظر، می توان گفت که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و رسیدگی به دلایل در این شکایت، احتمال زمان بر شدن آن را افزایش می دهد. بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد.

برای جلوگیری از رد شکایت یا دفاعیه خود در مراجع قضایی، می توانید قبل از طرح آن، حتما با مشورت گرفتن از یک وکیل کیفری در حوزه فعالیت فوق، مسیر موفقیت پرونده خود را بررسی نمایید.

مواد مخدر

آیا تنظیم لایحه دفاعیه یا طرح شکایت در موضوعات کیفری  نیاز به استفاده از خدمات وکیل دارد؟

به کرات اشاره کرده ایم هر موضوع حقوقی یا کیفری ، حتی اگر از دیدگاه برخی افراد موضوعات پیش پا افتاده ای باشد، پیچیدگی های خاص خود را از منظر یک حقوقدان داراست، که موضوع شکایت یا دفاع از عنوان اتهامی حمل مواد مخدر شیشه نیز از آن مستثنی نیست.

دفاع از اتهامات وارده دارای قوانین و مقررات خاصی است که اشخاص عادی اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن‌ها دارند. مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در زمینه مسائل کیفری، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به این نوع پرونده ها، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره گشای موکل خود باشند.

اگر می خواهید طرح دفاع شما در خصوص موارد یاد شده به نتیجه مطلوبی برسد و حقوق از دست رفته تان را به دست آورید، به شما توصیه می کنیم که با یک وکیل مجرب در این حوزه حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در روند پرونده تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی به چه صورت خواهد بود؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا کیفری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی شامل هزینه دادرسی و ثبت شکایت، هزینه های کارشناسی و غیره خواهد بود.

در پرونده ها مختلف دیده شده که شاکی یا خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه ها و ثبت شکواییه، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، شکایتش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا