پیرامون شکایت

شکایت چند روز طول می‌کشد؟

افراد درگیر در دعوا، اغلب در قضاوت عجله می کنند و تصمیم به شکایت می گیرند.

از تصادفات رانندگی و صدمات گرفته تا مسائل مربوط به خانواده و اختلافات مالی. اختلافات اغلب از طریق ارتباط و سازش قابل حل است.

هر اختلافی دلیل قانونی ندارد. مهم است که به خاطر داشته باشید که دعاوی مدنی شامل غرامت مالی است که ممکن است اختلاف اصلی را حل کند یا نکند.

پولی که به عنوان دیه دریافت می‌کنید، ممکن است هزینه‌هایی مانند هزینه‌های تشکیل پرونده قضایی، هزینه‌های وکیل و زمان لازم برای آماده شدن و مراجعه به دادگاه را برطرف کند. اما آیا این پول زمان شما را نیز بر می گرداند؟

در متن حاضر سعی داریم تا با ارائه چند راه حل به این نکته بپردازیم که چگونه می توان برای هر اتفاق رخ داده شکایت نکرد. اما اگر در وضعیتی هستید که شکایت از فرد و سازمان مقابل حق شماست، باید بدانید که شکایت چند روز طول می کشد.

5 نکته که قبل از شکایت باید در مورد آن ها فکر کنید

در ادامه 5 نکته مهم وجود دارد که باید قبل از طرح شکایت از یک شرکت یا شخص در دادگاه مدنی، باید به آن ها فکر کنید.

آیا مدارک مستندی در پرونده دارید؟

برای اینکه بدانید شکایت چند ورز طول می کشد، باید مطمئن باشید که مدارک مستند شما برای ادعای حق در پرونده کامل هستند. این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما برای اینکه دادگاه از موضع شما حمایت کند، باید یک ادعای حقوقی یا “علت اقدام” واقعی داشته باشید.

برای مثال، صرف این واقعیت که ممکن است در یک فروشگاه قفسه ای به روی شما افتاده باشد، به این معنی نیست که اگر تصمیم به پیگیری ادعای “عدم ایمنی” داشته باشید، لزوما موفق خواهید شد. عناصر چنین ادعایی باید ثابت شود، از جمله تقصیر صاحب فروشگاه در عدم اطمینان از ایمنی شما.

در مثالی دیگر، شاید فردی برای تعمیر یک وسیله به خانه شما مراجعه کند و کار خود را به کُندی و یا با ضعف انجام دهد. ممکن است نوع کار او نقض قرارداد نباشد زیرا کار تکمیل شده است، فقط عملکرد او در این وضعیت ضعیف انجام شده است.

در برخی موارد، ممکن است نتوانید از شخصی برای نوع پرونده ای که فرض می کنید حق با شماست، شکایت کنید. اما راه های دیگری وجود دارد که می توانید وضعیت را برطرف کنید. شما ممکن است خارج از دادگاه با آن ها توافق کنید و در مقابل، موافقت کنید که از وضعیت ادامه پیدا نکند.

شکایت

آیا خطای فرد مقابل را به او گفته اید؟

این مرحله نیز بدیهی به نظر می رسد، اما اغلب توسط مردم نادیده گرفته می شود. اگر افراد مقابل شما بدانند که مقصر هستند و می توانند وضعیت را درست کنند، در اکثر موارد به جای کشاندن کار به دادگاه، هر کاری که می توانند برای حل این موضوع انجام می دهند.

اگر کسب‌ و کار به تقاضای شما پاسخ ندهد، اغلب می‌توان شکایتی علیه کسب‌ و کارها ارائه کرد.

اگر شرکتی مشکلی را حل نمی کند، به دفتر تجاری بهتر یا واحد حمایت از مشتری آن ها مراجعه کنید. در صورتی که مصمم هستید که باید از آن افراد شکایت کرد، بدانید که قبل از طرح شکایت شما، آن ها از همه چیز آگاه هستند تا مسیر کاملا مشخص باشد.

همچنین لازم است که بدانید کل روند شکایت چند روز طول می کشد تا به اندازه کافی برای آن آماده باشید.

آیا سعی کرده اید اختلاف را با سازش حل کنید؟

نگاهی واقع بینانه به دیدگاه طرف مقابل بیندازید. شاید او استدلال معتبری در مورد موضوع یا حتی ادعای احتمالی علیه شما داشته باشد. اگر چنین است، موقعیت خود را بر این اساس تنظیم کنید.

اگر تهیه مبلغ مالی که به عنوان دیه مشخص شده برای او مشکل است، ممکن است بخواهید در مورد کاهش این مبلغ، فکر کنید.

آیا زمان و منابعی برای اختصاص دادن به دعوی دارید؟

یک دعوی قضایی ممکن است زمان و انرژی زیادی را صرف کند و از نظر احساسی خسته کننده باشد. به یاد داشته باشید که ممکن است متوجه شوید که زمان و انرژی کمتری برای اختصاص دادن به کار، تجارت، زندگی خانوادگی و اجتماعی خود در طول مدت دعوا دارید.

این پرونده ممکن است شامل تکمیل دادخواست و مدارک، تشکیل پرونده در دادسرا، انتظار در دادگاه تا نوبت صحبت کردن شما و انجام هر یک از دستورات قاضی باشد. پس بهتر از قبل از طرح دعاوی، بدانید که شکایت چند روز طول می کشد.

از کجا می توانید شکایت کنید؟

اطلاعات لازم در مورد مکان های معتبر برای طرح شکایت را پیدا کنید. باید بدانید که شکایت کیفری در دادسرا انجام می شود یا در دادگاه.

در یک توضیح کوتاه باید بگوییم که قبل از ورود پرونده با دادگاه، تحقیق و تعقیب های لازم در دادسرا انجام می شود. همچنین برای طرح شکایت مالی کمتر از 20 میلیون باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید.

رجوع به هر کدام از این مراجع اطلاعات مشخصی را لازم دارد تا بدانید شکایت چند روز طول می کشد.

طرح شکایت

الزامات اصلی طرح شکایت

برای مشخص شدن اینکه شکایت چند روز طول می کشد، باید بدانید که تمامی موارد لازم برای طرح شکایت را در پرونده دارید. این مهم شامل مستندات و ادعای شماست. این میان در چند وضعیت اصلی باید اطمینان لازم را به دست آورده باشید.

تشکیل قرارداد

اگر دعاوی شما به صورت تجاری و مالی است، باید نشان دهید که یک قرارداد قانونی الزام آور با طرف مقابل دارید. اگر توافق نامه کتبی دارید، اثبات این عنصر بسیار آسان است. بدون قرارداد کتبی، باید نشان دهید که یک قرارداد شفاهی (گفتاری) لازم الاجرا داشته اید.

کارایی

شما باید ثابت کنید که آنچه را که طبق شرایط قرارداد از شما خواسته شده بود، انجام داده اید. با فرض اینکه پرداخت های توافقی را انجام داده اید و در غیر این صورت نیز همکاری لازم را با فرد و یا سازمان مقابل را در نظر داشته اید. نباید در صداقت و میزان عملکرد مفید شما تردیدی وجود داشته باشد.

اثبات عملکرد ضعیف طرف مقابل

شما باید نشان دهید که طرفی که قصد شکایت از آن را دارید، به تعهدات قراردادی خود عمل نکرده است (“نقض قرارداد” به زبان قانونی). این مسئله معمولا قلب قضیه است و این سؤال را به راحتی پاسخ می دهد که شکایت چند روز طول می کشد.

اگر شما نتوانید ادعای خود را به درستی ثابت کنید یا پرونده زمان بیشتری لازم دارد و یا در همان ابتدای امر، مختومه می شود.

شما باید ثابت کنید که پیمانکار در انجام کارهای مورد توافق شکست خورده است یا کاری را با کیفیت غیر قابل قبول و ضعیف انجام داده است.

میزان خسارات وارد شده

شما باید نشان دهید که در نتیجه نقض قرارداد طرف مقابل، متحمل ضرر اقتصادی شده اید. در صورتی که تمام مستندات بالا را در اختیار دارید، اثبات این عنصر نیز باید نسبتا ساده باشد.

ثبت شکایت

به طور کلی طرح شکایت چند روز طول می کشد؟

برای پاسخ دادن به این سؤال باید به نوع طرح دعاوی خود نگاه کنید. اگر پرونده شما یک مورد بسیار مهم مانند قتل و یا تجاوز است، به بررسی های بسیار زیادی لازم دارد. این مسئله شاید روز را به سال هم تبدیل کند.

از طرفی اگر طرح شکایت شما در یک وضعیت مالی قابل اغماض است، شاید در همان مراحل اولیه تصمیم به بخشش بگیرید.

به بیان دیگر، باید بدانید:

  • از چه چیزی؟
  • با داشتن چه مدارکی؟
  • یه کجا؟

شکایت می کنید. دانستن پاسخ این سه سؤال به شما کمک می کند تا بدانید شکایت چند روز طول می کشد. ر ضمن باید به این موضوع نیز توجه کنید که شما شاکی هستید یا کسی که از او شکایت شده.

برای مثال اگر اطمینان دارید که از شما به عنوان مزاحم تلفنی شکایت شده، تنها دو هفته وقت لازم است که ابلاغیه مربوطه را دریافت کنید.

همچنین ممکن است شما به حکم صادر شده اعتراض داشته باشید و یا درخواست تجدید نظر بدهید. تمام این مراحل در روند کلی پرونده تا مختومه شدن، نقش مهمی دارند.

برای مثال مدت زمان لازم برای طلاق از طرف زن، با توجه به مراحل مختلف و مدارک لازم آن، می تواند بین سه ماه تا یک سال به طول انجامد. این مسئله نیازمند این است که فرد در سامانه تصمیم ثبت نامه کرده و حداقل 5 جلسه مشاوره را پشت سر بگذارد که چیزی حدود 45 روز زمان لازم دارد.

در ضمن مهم است که بدانید نوع شکایت شما کیفری است و یا حقوقی. در یک دعاوی کیفری، دادگاه برای فرد یا افراد خاطی، حکمی را تعیین کرده که به موجب آن فرد مجازات خواهد شد. اما در دعاوی حقوقی فرد ملزم است تا حق ضایع شده افراد را به آنها برگرداند.

در نهایت باید بدانید که طول زمان در روند پرونده تاثیر خاصی دارد. اگر زمان وقوع جرم مدت معلومی گذشته باشد، احتمال اینکه نتوانید شکایت کنید، وجود دارد. اجازه دهید این مهم را در ادامه بررسی کنیم.

طرح شکایت

تا چه زمانی می توان شکایت کرد؟

در متن قانون مجازات های اسلامی، فصل چهارم، مسئله مرور زمان بر جرم بررسی شده است. لازم است که قبل از طرح شکایت و بررسی این مهم که شکایت چند روز طول می کشد، بدانیم که آیا مرور زمان بر مسئله پیش آمده تأثیری دارد یا خیر.

مطابق ماده 105 این قانون «مرور زمان، در صورتی تعقیب جرائم موجب تعزیر را موقوف می کند که از تاریخ وقـوع جرم تا انقضای مواعد زیر تعقیب نشده یا از تاریخ آخرین اقدام تعقیبی یا تحقیقی تا انقضای این مواعـد بـه صدور حکم قطعی منتهی نگردیده باشد:

  • جرائم تعزیری درجه یک تا سه با انقضای پانزده سال
  • جرائم تعزیری درجه چهار با انقضای ده سال
  • جرائم تعزیری درجه پنج با انقضای هفت سال
  • جرائم تعزیری درجه شش با انقضای پنج سال
  • جرائم تعزیری درجه هفت و هشت با انقضای سه سال

همچنین دو تبصره مهم این ماده به این شرح هستند که:

تبصره 1: اقدام تعقیبی یا تحقیقی، اقدامی است که مقامات قضایی در اجرای یک وظیفه قانونی از قبیل احضار، جلب، بازجویی، استماع اظهارات شهود و مطلعان، تحقیقات یا معاینه محلی و نیابت قضایی انجام می دهند.

تبصره 2: در مورد صدور قرار اناطه، مرور زمان تعقیب از تاریخ قطعیت رای مرجعی کـه رسیدگی کیفری منوط به صدور آن است، شروع می شود».

در ادامه ماده 106 این قانون وجه دیگری از تأثیر زمان در طرح شکایت را نشان می دهد. با تکیه بر این ماده «در جرائم تعزیری قابل گذشت، هرگاه متضرر از جرم در مدت یک سـال از تـاریخ اطـلاع از وقوع جرم، شکایت نکند، حق شکایت کیفری او ساقط می شود مگر اینکه تحت سلطه متهم بوده یـا بـه دلیلـی خارج از اختیار، قادر به شکایت نباشد که در این صورت مهلت مزبور از تاریخ رفع مانع محاسبه می شود. هرگاه متضرر از جرم قبل از انقضای مدت مذکور فوت کند و دلیلی بر صرف‌نظر وی از طرح شکایت نباشد هـر یـک از ورثه وی در مهلت شش ماه از تاریخ وفات حق شکایت دارد»

در تبصره این ماده نیز آمده است «غیر از مواردی که شاکی تحت سلطه متهم بـوده، در صورتی بـه شکایت وی یا ورثه او رسیدگی می شود که جرم موضوع شکایت طبق ماده 105 این قانون مشمول مرور زمان نشده باشد».

همچنین مطابق با ماده 107 این قانون، «مرور زمان، اجرای احکام قطعی تعزیری را موقوف می کند و مدت آن از تـاریخ قطعیـت حکم به قرار زیر است:

  • الف: جرائم تعزیری درجه یک تا سه با انقضای بیست سال
  • ب: جرائم تعزیری درجه چهار با انقضای پانزده سال
  • پ: جرائم تعزیری درجه پنج با انقضای ده سال
  • ت: جرائم تعزیری درجه شش با انقضای هفت سال
  • ث: جرائم تعزیری درجه هفت و هشت با انقضای پنج سال»

آیا می توان از راه دور (شهری دیگر) از متهمی که الان در زندان است شکایت کرد؟

بلی. با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی محل سکونت تان می توانید از او شکایت کنید.

اگر از ما شکایت شده باشد، می توانیم به پرونده دسترسی داشته باشیم؟

این مسئله به جرم صورت گرفته بستگی دارد. معمولا بنا بر جرم انجام شده قرار عدم دسترسی به پرونده صادر می شود.

چطور بفهمیم وکیل ما پرونده را پیش برده است یا خیر؟

با مراجعه به سامانه سنا می توانید متوجه شوید که وکیل چه کارهایی رو پرونده انجام داده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    در اجاره نامه،بعد ازاتمام مهلت قرارداد، مبلغی بعنوان اجرت المثل از قرار روزانه… درج میشه که مبلغ بالاتراز اجاره ماهیانه میشه
    احتمالا اجرت المثل ازتون گرفته

  2. با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما بنده آپارتمانی را اجاره کرده بودم که تاریخ تخلیه ملک 1402/2/5بود که با توافق طرفین بنده سه ماه اضافه نشستم ولی مبلغی تعیین نشده بود که در زمان تحویل اضافه پرداخت شود الان که بنده آپارتمان را نزدیک ده روز است تخلیه کرده ام صاحب خانه ام بابت این سه ماه اجاره بها را با توافق املاکی دوبرابر حساب کرده و مقداری هم از پرداخت پول مقداری از پیش بنده امتناع می‌کنه آیا بنده میتونم از طریق قانون اضافه اجاره بها که در سال 1402 طبق قانون 25% باید میشد و الباقی پول پیش خود را دریافت کنم ممنون میشم هرچه سریعتر جواب بنده رو بدید.
    با عرض خسته نباشید و خدا قوت خدمت شما خدمتگزاران خلق خدا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا