شکایت از اشخاص

شکایت ضرب و جرح چگونه است؟

ضرب در لغت به معنای ضربه زدن است که با خونریزی همراه نیست و معمولا باعث تغییر رنگ پوست می شود. جرح نیز به معنی زخمی کردن می باشد که برخلاف ضرب موجب خونریزی می شود.

به طور کلی ضرب و جرح موجب آسیب رساندن به اعضای بدن می شود که قانونگذار برای این عمل مجازات های خاصی تعیین کرده است. ضرب و جرح یک نوع خشونت خانگی نیز به شمار می رود که معمولا در روابط بین زن و شوهر اتفاق می افتد. در اغلب مواقع زنان قربانی اینگونه رفتار ها قرار می گیرند و آمار این رفتار ها در کشورمان سال به سال در حال افزایش است.

در قانون ایران ضرب و جرح عمدی جرم محسوب می شود و در صورت اثبات این رفتار، مجرم مطابق قانون مجازات خواهد شد.

ضرب و جرح عمدی ممکن است در پی اختلافات خانوادگی یا مسائل مالی و اقتصادی و غیره اتفاق بیفتد. در جامعه ما متاسفانه آمار خشونت و نزاع های خیابانی هرساله در حال افزایش است و حتی شاهد این گونه رفتار ها در اماکن عمومی نیز هستیم.

در اغلب مواقع ضرب و جرح از یک گفتگو ساده شروع می شود و در صورت ادامه دار بودن آن منجر به صدمه دیدن طرفین دعوا می شود. ضرب با هر وسیله ای ممکن است صورت گیرد، وسایلی نظیر مشت، ناخن، پا، دست، چوب و غیره که منتهی به خونریزی نشود و جرح نیز با ادواتی همچون چاقو، قمه، تیزی و غیره که باعث خونریزی می شود.

اگر فردی به صورت عمدی، ضربه ای را به شخص دیگر وارد نماید که منجر به صدمه دیدن بدن او شود، می تواند علیه فرد ضارب طرح شکایت کند. به همین جهت همواره توصیه می شود که در درگیری ها به هیچ عنوان به شخصی صدمه ای وارد نکنید، زیرا درصورت آسیب دیدن او و اثبات این مسئله، طبق قانون مجازات های سنگینی در انتظارتان خواهد بود.

در ادامه مطلب با شکایت ۲۴ همراه باشید تا با نحوه طرح شکایت ضرب و جرح و مراجع صالح به رسیدگی اینگونه شکایات آشنا شوید.

ضرب و جرح

مجازات ضرب و جرح

همانطور که گفته شد، منظور از ضرب آسیب هایی است که بدون ایجاد شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد می‌شود. همچنین جرح به صدماتی گفته می شود که منجر به شکستن، خونریزی و پارگی اعضای بدن شده و در قانون این گونه رفتار ها جرم تلقی می شوند.

در قانون مجازات اسلامی، ضرب و جرح تحت عنوان جنایت بر عضو شناخته شده و مجرم تحت شرایطی به قصاص، دیه و حبس محکوم خواهد شد. مطابق ماده 387 قانون مجازات اسلامی، جنایت بر عضو عبارت از هر آسیب کمتر از قتل مانند قطع عضو، جرح و صدمه های وارد بر منافع است. ضرب و جرح حتی اگر به اندازه یک خراش باشد، در قانون برای آن مجازات تعیین شده است و هرچه میزان آسیب یا صدمه بیشتر باشد، مجرم به مجازات سنگین تری محکوم خواهد شد.

ماده 614 قانون مجازات اسلامی در خصوص جرم ضرب و جرح و مجازات آن بیان می دارد: هر کس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی ‌یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌علیه گردد، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم‌ و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد، به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌علیه مرتکب‌ به پرداخت دیه نیز محکوم می شود.

مطابق ماده مذکور، در صورتی که ضرب و جرح به صورت عمدی رخ داده باشد، مجازات مرتکب در وهله اول قصاص است. چنانچه شرایط قصاص مهیا نباشد، مرتکب به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهد شد. همچنین با درخواست مجنی علیه، مرتکب باید اقدام به پرداخت دیه نیز کند. در مجموع در جرم ضرب و جرح عمدی، قانونگذار ابتدا مجازات قصاص را برای مجرم در نظر گرفته است.

اگر امکان قصاص مجرم وجود نداشته باشد، مجازات حبس تعزیری( 2 تا 5 سال) در انتظار وی خواهد بود و با درخواست مجنی علیه، علاوه بر حبس، مرتکب به پرداخت دیه محکوم می شود.

به طور کلی در جنایت غیرعمدی بر اعضا و جنایت عمدی که قصاص ندارد یا قصاص در آن ممکن نیست یا بر دیه توافق شده است، حکم به پرداخت دیه داده می‌شود. چنانچه ضرب و جرح به صورت غیر عمدی اتفاق افتاده باشد، مرتکب تنها به پرداخت دیه محکوم می شود.

مرجع صالح به رسیدگی شکایت ضرب و جرح

امروزه پرونده هایی نظیر ضرب و جرح در محاکم قضایی مخصوصا دادگاه خانواده و دادسرا به وفور مطرح است و در این زمینه احکام مختلفی از سوی دادگاه ها صادر می شوند.

زمانی که ارتکاب یک رفتاری جنبه کیفری پیدا می کند یا بحث جرم و مجازات پیش می آید، یقینا محاکم کیفری صلاحیت به رسیدگی را دارند. جرم ضرب و جرح هم از این قاعده مستثنی نمی باشد و رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه های کیفری است.

با توجه به این که ضرب و جرح رفتار مجرمانه به شمار می رود و بالطبع مجازات برای آن تعیین شده است، امکان شکایت از این جرم در مراجع قضایی وجود دارد.

فرد شاکی می تواند شکایت خود را از طریق ضابطین دادگستری (مانند نیروی انتظامی) مطرح نماید که مرجع مذکور پس از تحقیقات ابتدایی پرونده را به منظور تکمیل شدن تحقیقات به دادسرا ارسال می کند. همچنین شاکی می تواند به صورت مستقیم شکایت خود را در دادسرا مطرح نماید تا به جرم ضرب و جرح رسیدگی شود.

مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، تحقیقات مقدماتی کلیه جرایم (به جزء موارد استثناء شده در قانون) در دادسرا صورت می گیرد که البته دادسرا محل وقوع جرم صلاحیت رسیدگی به جرم مربوطه را دارد. محل وقوع جرم همان مکانی است که ضرب و جرح در آن رخ داده است. دادسرا پس از تکمیل تحقیقات، پرونده را برای صدور حکم و تعیین میزان مجازات به دادگاه کیفری صالح ارسال می کند.

ضرب و جرح

نحوه طرح شکایت ضرب و جرح

شکایاتی که جنبه کیفری دارند، طرح آن ها در مراجع قضایی از طریق شکوائیه صورت می گیرد.

در واقع یکی از مهم ترین تشریفاتی که معمولا برای تنظیم شکایت کیفری مورد استفاده قرار می گیرد، تهیه و تنظیم شکواییه یا شکایت نامه است که افراد می توانند با استفاده از آن شکایت خود را ثبت و تحویل مقامات صالح قضایی بدهند.

طرح شکایت از طریق شکوائیه مختص به جرم ضرب و جرح نمی باشد و طرح شکایت کیفری برای سایر جرایم نیز به همین صورت می باشد. زمانی که شکایت نامه خود را تنظیم کردید، باید ابتدا در دفاتر الکترونیک قضایی آن را به ثبت برسانید.

سپس شکواییه ضرب و جرح برای پیگیری به دادسرا صالح ارسال می شود.

چه زمانی برای طرح شکایت ضرب و جرح اقدام کنیم؟

در صورتی که از جانب شخصی مورد ضرب و شتم قرار گرفتید، باید در اسرع وقت به پزشکی قانونی مراجعه کرده و گواهی مربوطه را اخذ نمایید. اگر مدت طولانی بعد از ضرب و جرح به پزشکی قانونی مراجعه کنید، ممکن است آثاری از جنایت در بدن شما باقی نمانده باشد و اثبات این موضوع به مراتب دشوارتر خواهد بود.

گواهی پزشکی قانونی می تواند دلیل مناسبی برای اثبات وقوع این جرم باشد و یقنا مورد پذیرش دادگاه خواهد بود. شخص آسیب‌ دیده به پزشکی قانونی معرفی می شود تا میزان آسیب به صورت دقیق مشخص و طبق آن میزان مجازات(دیه) تعیین شود.

وکیل برای شکایت ضرب و جرح

استفاده از وکیل به منظور طرح شکایت ضرب و جرح می تواند نتایج موثری برای فرد شاکی داشته باشد. اما گاهی اوقات ممکن است که امکان دسترسی به وکیل وجود نداشته باشد یا با توجه به هزینه های بالای حق الوکاله، شرایط اخذ وکیل فراهم نباشد.

در این حالت پیشنهاد ما به شما برای طرح انواع شکایات استفاده از خدمات مجموعه حقوقی شکایت 24 است. در حال حاضر بسیاری از وکلا مجرب و کارشناسان متخصص در مجموعه شکایت 24 فعالیت می کنند که خدمات ارزشمندی در امور حقوقی و کیفری در اختیار شما قرار می گیرد.

برای تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعی و همچنین بهره مندی از مشاوره های حقوقی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

قبل از هر اقدامی از مشاوره های تخصصی موسسه حقوقی شکایت 24 استفاده کنید و از راهنمایی های وکلای متخصص در زمینه ضرب و جرح بهره مند شوید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

مهم ترین و اصلی ترین مستند برای اثبات ضرب و جرح چیست؟

ارائه گواهی پزشکی قانونی که ضرب و شتم از سوی مرد را ثابت می کند و قابل استناد در محاکم قضایی است.
چنانچه گواهی پزشکی قانونی بابت ضرب و جرح نداشته باشیم، برای اثبات این مسئله چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟
در صورتی که گواهی پزشکی قانونی ندارید، برای اثبات ضرب و جرح می توانید از شهادت شهود استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

‫5 دیدگاه ها

  1. حدود هشت ماه پیش درگیری در محل کارم به وجود اومد که طرف مقابل خارج از شرکت وارد شرکت شد و منجر به شکستگی لگن و جراحی و پلاتین گذاشتن شد،آیا میتوانم الان شکایت کنم که مدت هشت ماه گذشته؟

  2. با سلام من مورد ضرب و شتم قرار گرفتم و همسرم با تلفن خودش به ۱۱۰ زنگ زدم ولی بعد از اومدن پلیس با پادرمیونی مردم از شکایت صرف نظر کردم. ولی بعد از سه چهار روز متوجه شدم که دماغم شکسته. به پدر ضارب زنگ زدم اومد و باهم رفتیم بیمارستان و پرونده تشکیل شد و عکس انداختن و گفتن آره شکسته و هزینه بیمارستان و پدرش پرداخت کرد ولی گفت شکایت نکن خودم خرج عمل و تقبل میکنم. حالا با گذشتن چند روز آیا من دوباره میتونم شکایت کنم؟ چون میترسم هزینه عمل و زیرش بزنن و قبول نکنن.

  3. باسلام وادب برای ضرب وشتم شهادت شهود پذیرفته میشود برای توهین چطور درضمن قاضی که با شاکی یا متشاکی اشنا باشد میتوان عنوان کرد یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا