شکایت از اشخاص

شکایت از ثبت نام مدارس چگونه است؟

مدارس سراسر کشور بر اساس شیوه نامه و آیین نامه های مربوطه که از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر می شود، موظف به رعایت یک سری مقررات و موازین قانونی هستند.

در صورتی که مدارس دستور العمل های لازم را به درستی انجام ندهند یا مقررات مربوطه را رعایت نکنند، زمینه شکایت و اعتراض اولیا فراهم می شود.

در سالیان گذشته میزان شکایت از مدارس به دلایل مختلفی افزایش پیدا کرده است که بسیاری از این شکایات از طریق وزارت آموزش و پرورش قابل پیگیری می باشد.

با توجه به این که دوران تحصیلی در مقاطع ابتدایی تا دبیرستان شرایط خاص خود را دارد، به همین جهت برای هر دوره قوانین مشخصی تعیین می شود و نمی توان شرایط این دوران را با یکدیگر مقایسه کرد.

یکی از وظایف اصلی مدارس، ثبت نام دانش آموزان با توجه به مقررات آموزشی می باشد. مدارسی که این مقررات را به درستی اجرا نمی کنند، یقینا مرتکب تخلف شده اند و به راحتی می توان از آن ها طرح شکایت کرد.

همچنین بخوانید

نحوه ثبت نام در مدارس با یکدیگر متفاوت است و هر کدام شرایط خاص خود را دارند. نحوه عملکرد مدارس در زمان ثبت نام بسیار حائز اهمیت است و اگر کوچک ترین خطایی در این زمینه رخ دهد، مشکلات فراوانی را برای دانش آموزان و اولیا آن ها به وجود می آورد.

انجام اشتباه و یا خطا های رایج از سوی مدارس در زمان ثبت نام دانش آموزان یک امر طبیعی و معمول در امور آموزشی است و نمی توان این موضوع را انکار کرد. اما گاهی اوقات وقوع خطا های آموزشی توسط برخی از مدارس به صورت عمدی صورت می گیرد که در این صورت تخلف آموزشی رخ داده و باید گزارش این گونه تخلفات را از طریق مراجع ذی ربط پیگیری کرد.

از جمله تخلفات مدارس در هنگام ثبت نام می توان به اخذ شهریه بیش تر از مقدار مجاز و قانونی آن اشاره کرد. برخی از مدارس متخلف به جهت سوء استفاده از اولیا دانش آموزان اقدام به اخذ مبالغ بالا به عنوان شهریه و خدمات آموزسی می کنند که در صورت مشاهده چنین مواردی باید توسط اداره آموزش و پرورش مشکل به وجود آمده را بررسی کرد.

مدارس تنها این اختیار را دارند تا با توجه به تعرفه های تعیین شده از دانش آموزان شهریه دریافت کنند در غیر این صورت مرتکب تخلف آموزشی شده اند.

البته هر ساله نرخ شهریه مدارس افزایش پیدا می کند که این میزان توسط وزارت آموزش و پروش تعیین می شود و مدارس فقط می توانند به میزان تعیین شده اقدام به اخذ شهریه و سایر خدمات آموزشی از دانش آموزان نمایند.

با توجه به این که بسیاری از خانواده ها از شهریه های مدارس اطلاعات کافی ندارند و پیگیری های لازم را در این زمینه انجام نمی دهند، زمینه سوء استفاده را برای مدارس متخلف فراهم می کنند و در نهایت منجر به فساد آموزشی در کشور می شود.

حال سوالی اساسی اینجاست که اگر شخصی قصد شکایت از مدارس بابت ثبت نام یا موارد دیگر داشته باشد، باید به کدام مرجع مراجعه کند؟ و یا کدام مراجع صلاحیت رسیدگی به شکایات مطرح شده از مدارس را دارند؟ در ادامه مطلب توضیحات بیشتری در این زمینه خواهیم داد.

ثبت نام مدرسه

دلایل رایج شکایت از مدارس

با توجه به این که در حوزه آموزشی خدمات مختلفی به دانش آموزان ارائه می گردد، اما گاهی اوقات عواملی منجر به شکایت از مدارس بابت نحوه عملکرد آن ها می شود.

به طور کلی میزان رضایت عموم مردم از سطح آموزشی کشور نسبتا در سطح قابل قبولی قرار دارد، اما همواره در این زمینه انتقاداتی وارد می شود و در نهایت طرح شکایت از برخی مدارس صورت می گیرد.

با توجه به بررسی های صورت گرفته در چند سال اخیر میزان شکایت از مدارس به دلایل گوناگون افزایش محسوسی داشته است و دلیل عمده بروز این گونه نارضایتی ها، عدم ارائه خدمات و امکانات آموزشی در سطح ایده آل می باشد.

مواردی که منجر به شکایت از مدارس متخلف می شود، بسیار زیاد هستند و تنها به دلایل اصلی آن اشاره می کنیم که عبارتند از:

عملکرد ضعیف و نامناسب مدارس در هنگام ثبت نام دانش آموزان

نحوه عملکرد مدارس در زمان ثبت نام دانش آموزان از اهمیت خاصی برخوردار است که اگر اقدامات لازم و ضروری در این زمینه صورت نگیرد یا منجر به بروز تخلفاتی شود، یقینا عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

زمانی که دانش آموزی برای ثبت نام به مدرسه ای مراجعه می کند، باید تمام مدارک و اطلاعات لازم اخذ شود تا به نوعی هویت و مشخصات دانش آموزش محرز گردد. چنانچه مدرسه ای در این زمینه دچار تخلف شود، شکایت از آن از طریق اداره آموزش و پروش امکان پذیر است.

اخذ شهریه نامتعارف

یکی دیگر از دلایل شکایت از مدارس، اخذ شهریه نامتعارف از دانش آموزان است. همانطور که گفته شد، برخی از مدارس بدون ارائه دلایل موجه و قانونی مبالغ هنگفت به منظور ارائه خدمات آموزشی و شهریه دریافت می کنند و به نوعی از اولیا دانش آموزان سوء استفاده می کنند.

لازم به ذکر است که برای شهریه مدارس غیر انتفاعی نرخ ثابت و مشخصی وجود دارد و در صورتی که بیشتر از آن اخذ شود، می توان از مدارس متخلف شکایت کرد.

مدرسه دخترانه

عدم ارائه خدمات آموزشی مطلوب و باکیفیت

مورد دیگری که سبب شکایت از مدارس می شود، عدم ارائه خدمات آموزشی در سطح ایده آل و مناسب است. مدارس این وظیفه را دارند تا با توجه به امکانات و شرایط، خدمات آموزشی مناسبی را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

البته ارائه خدمات آموزشی تا حد زیادی به سطح امکانات مدارس بستگی دارد و این مورد زمانی منجر به تخلف می شود که مدرسه ای با داشتن شرایط و امکانات مطلوب، خدمات نامناسبی را به دانش آموزان ارائه دهد.

مرجع پیگیری شکایت درمورد ثبت نام مدارس

مرجع اصلی طرح شکایات بابت تخلفات مدارس، وزارت آموزش و پروش می باشد که سالانه حجم بالایی از اعتراضات مردمی در این زمینه به ثبت می رسد.

وزارت آموزش و پروش مستقیما شکایات مطرح شده را پیگیری نمی کند بلکه از طریق ارگان های زیر نظر این وزارتخانه به تخلفات مربوطه رسیدگی می شود. واحد های مختلفی برای رسیدگی به تخلفات و شکایات مدارس درنظر گرفته شده است و تنها یک مرجع واحد گزارشات مطرح شده را مورد بررسی قرار نمی دهد.

اگر بابت نحوه ثبت نام از مدارس متخلف شکایت دارید، باید ابتدا موضوع طرح شده را به همراه مستندات و مدارک لازم در اختیار اداره آموزش و پرورش قرار دهید.

ابتدا شکایت مزبور توسط واحد های نظارتی مورد بررسی قرار می گیرند و بعد از تایید تخلف در این زمینه پرونده برای مدرسه متخلف تشکیل می شود. پرونده به بخش حراست اداره آموزش و پروش فرستاده می شود و برای پیگیری موضوع، کارکنان و مدیر مدرسه احضار می شوند.

در این صورت موضوع شکایت به عوامل مدرسه از جمله مدیر اعلام می شود تا نسبت به رفع مشکل پیش آمده اقدام کند. اگر این مشکل از سوی مدرسه متخلف برطرف نشود، ابتدا توبیخ کتبی در نظر گرفته می شود و در صورت تداوم این گونه تخلفات، ادامه فعالیت آموزشی برای آن دیگر وجود نخواهد داشت.

ثبت نام مدرسه

ثبت شکایت از مدارس بابت نحوه ثبت نام

شاید در وهله اول این طور به نظر برسد که امکان ثبت شکایت از مدارس از طریق سامانه اینترتی وجود ندارد اما این امکان برای عموم مردم وجود دارد تا شکایات خود را در حوزه آموزشی مطرح کنند.

آموزش و پرورش در جهت رسیدگی به شکایات اولیا سامانه ای را به نشانی shekayat.medu.ir طراحی و امکان بررسی تمامی اعتراضات به صورت اینترنتی در آن فراهم کرده است. با طراحی این سامانه برای ثبت شکایت درمورد ثبت نام مدارس نیازی به مراجعه حضوری به اداره آموزش و پرورش نمی باشد و به راحتی می توان به صورت غیر حضوری انواع شکایات در حوزه آموزشی را به ثبت رساند.

این سامانه مختص تخلفات آموزشی است که اگر فردی به دلایل مختلف قصد شکایت از مدارس بابت نحوه ثبت نام یا اعلام تخلفات در این زمینه را داشته باشد، می تواند موضوع پیش آمده را به ثبت برساند.

تخلفاتی که در سامانه shekayat.medu.ir ثبت می شوند، از ابعاد انتظامی و انضباطی مورد بررسی قرار می گیرند و در اسرع وقت به شکایات مطرح شده رسیدگی به عمل می آید.

واحد های نظارتی مختلفی برای سامانه مزبور در نظر گرفته شده تا رسیدگی به این گونه شکایات به بهترین شکل ممکن انجام شود. درواقع زمانی که فردی شکایت خود را در این سامانه ثبت می کند، تیم نظارتی ابتدا موضوع مطرح شده را بررسی می کنند و سپس به واحد مربوطه فرستاده می شود تا تصمیمات لازم در این زمینه اخذ شود.

همچنین واحد تحقیقاتی برای ثبت شکایات مردمی در حوزه آموزشی در سامانه مزبور در نظر گرفته شده است تا پیگیری های لازم صورت گیرد.

شکایات و گزارشات ثبت شده در سامانه برحسب موضوعی که دارند، به چند دسته تقسیم بندی می شوند و سپس توسط واحد های مربوطه مورد پیگیری قرار می گیرند.

برای رسیدگی به شکایات درمورد ثبت نام مدارس نمی توان مدت زمان مشخص و ثابتی را در نظر گرفت و بسته به نوع گزارش می تواند متغیر باشد. در واقع پروسه زمانی بررسی هر پرونده به نوع آن بستگی دارد.

لازم به ذکر است که هیچ الزامی برای ثبت شکایت از مدارس بابت ثبت نام دانس آموزان به روش اینترنتی وجود ندارد و می توان شکایت را به صورت حضوری از طریق مراجع ذی ربط پیگیری کرد. در واقع سامانه مزبور برای رفاه حال مردم طراحی شده است تا بتوانند به بهترین شکل ممکن شکایات خود را ثبت کنند.

مدت زمان بررسی اولیه شکایات معمولا 48 ساعت کاری بوده و پس از هفت روز کاری به آن پاسخ داده می شود. اگر رسیدگی به اعتراض افراد نیازمند زمان بیشتری باشد، این مدت زمان توسط سامانه به مخاطبان اعلام می شود. همچنین شاکی در هر مرحله از بررسی، امکان انصراف از شکایت خود را دارد. لازم به ذکر است که ثبت شکایت درسامانه مزبور منوط به عضویت رسمی در آن می باشد در غیر این صورت امکان ثبت شکایت وجود ندارد.

آموزش و پرورش

نحوه طرح شکایت در مورد ثبت نام مدارس

همانطور که ذکر شد، امکان ثبت شکایت از مدارس به دلیل تخلفات آموزشی به روش آنلاین وجود دارد. همچنین شاکی می تواند با مراجعه به مراجع ذی صلاح شکایت خود را مطرح کند. اما برای ثبت شکایات در این زمینه بهتر است از طریق سامانه طراحی شده توسط وزارت آموزش و پرورش اقدامات لازم صورت گیرد.

شکایت از مدارس بابت نحوه ثبت نام دانش آموزان مراحل قانونی دارد که باید به بهترین شکل ممکن انجام شوند. به طور کلی طرح شکایت از مدارس متخلف مستلزم رعایت یک سری شرایط خاصی است که در صورت عدم رعایت آن ها به شکایت طرح شده رسیدگی نمی شود.

طرح شکایت از مدارس به دلیل تخلفات صورت گرفته در زمان ثبت نام به صورت تخضصی توسط سایت شکایت 24 انجام می شود که به همین منظور می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مشاوره حقوقی برای شکایت درمورد ثبت نام مدارس

چنانچه در ارتباط با ثبت نام دانش آموزان تخلفی از سوی مدارس صورت گرفته باشد و قصد شکایت در این زمینه را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس های متنوع سایت شکایت 24 می باشد که می توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم.

اصولا طرح شکایت از مدارس کمی زمانبر و نیازمند رعایت یک سری موارد قانونی است که بدون بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می کند.

سایت شکایت 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور حقوقی و کیفری و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماید. در صورتی که قصد طرح شکایت اینترنتی از مدارس متخلف را دارید، بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از خدمات این سایت بهره مند شوید.

در صورتی که مدرسه ای در ارتباط با ثبت نام دانش آموزان مرتکب تخلفی شود، آیا امکان شکایت از آن وجود دارد؟

بله، اگر چنین تخلفی از سوی مدارس انجام شود، امکان شکایت بابت نحوه ثبت نام مدارس وجود دارد.

آیا می توان شکایت از مدارس درمورد ثبت نام را به روش اینترنتی انجام داد؟

بله، سامانه ای تحت عنوان shekayat.medu.ir توسط وزرات آموزش و پروش طراحی شده است که تخلفات در حوزه آموزشی به ثبت می رسند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

‫8 دیدگاه ها

  1. با سلام پسرم از اول ابتدای تا امسال که کلاس چهارم ابتدای هستش در مدرسه درس خوانده معاون مدرسه امسال میگه جانداریم ببرش جای دیگه این چجوریه همه جا رفتم میگن مدیر رازی کن تورو خدا جواب بدید چه کنم مشهد هستم

    1. اگر مال اون منطقه باشید موظفع ثبت نام کنه خب کمتر بخاطر پول بچه روستایی که ممنوعه ثبت نام کنند ک ظرفیت پر نشه یه شکایت نامه اساسی تهیه کنید این حق شماست

  2. خدا خودش به حال مردم ما رحم کنه مابیشتریین منابع رودرجهان داریم و الانه هرروزمیبینیم که وابستگی مدارس به پول مردم کارگر بدبخت چگونه ست ؟به زور کارنامه دخترم رواز مدرسه گرفتم ومیگفتند شما بایستی چهارصد هزار تومان به مدرسه اعانه کنی تا ما پرونده رو بدیم بریددخترتون رو برای کلاس هفتم ثبت نام کنید
    اینجا تربت جام است ووضعیت متزلزل.

  3. سلام خسته نباشید،در مورد کمک های نقدی به مدارس می خواستم یک نکته رو بگم ، کار به این ندارم یکی میگه بدید یکی میگه اجبار نیست، ولی اگه میشه پیگیری کنید، که اگه مسئولین مدرسه می توانند اولیا رو راضی کنند مبلغ مورد نظر رو بدهند، در غیر این صورت دانش آموزان رو درگیر این ماجرا نکنند، چون به نظر بنده تو روحیش تاثیر بدی می‌زاره.
    همین دیروز ناظم مدرسه ای که نزدیک خونه ماست درباره نیاوردن پول برای مدرسه به دانش آموزان تذکر می داد.
    با تشکر

    1. باسلام وخسته نباشید بنده از منطقه کیانشهر اهواز پیام میدم، بنده باتوجه به اینکه جز ساکنان ثابت این منطقه هستم اما مدرسه ازثبت نام فرزندم امتناع نموده وبهانه ی تکمیل ظرفیت را مطرح مینماید وببرحسب اینکه امسال مدارس طبق ناحیه بندی ثبت نام انجام میدهند دیگر مناطق هم امکان ثبت نام ندارم لطفا بفرمایید تکلیف ما چ می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا