شکایت از اشخاص

شکایت از الوپیک چگونه است؟

در سال های اخیر شاهد رشد فراوان کسب و کارهای اینترنتی بوده ایم. این نوع مشاغل با مزایای فراوانی که دارند سرعت زندگی ما را بالا برده و در بسیاری از موقعیت ها باعث صرفه جویی در وقت و هزینه ما می شوند.

با این وجود، نمی توان این مسئله را نادیده گرفت که هر کسب و کاری فراز و نشیب های خود را دارد و در هر شغلی، نارضایتی مشتری به چشم می خورد.

مسئله اینجاست که در برخورد با این موقعیت ها چه کاری باید انجام داد. به دلیل فراوانی این دست مسائل، در متن پیش رو قوانین مربوط به تجارت الکترونیک را بررسی کرده و به این نکته توجه داریم که شکایت از الوپیک چگونه است.

تجارت الکترونیک در سایه قانون

با استفاده از کسب و کارهای اینترنتی، می توانیم از حداکثر انعطاف پذیری در زندگی کاری خود برخوردار شویم. این روزها اینترنت به صورت شبانه روزی در دسترس است، بنابراین می توانید یک برنامه کاری مناسب برای خود ایجاد کنیم. به کارهای خود سرعت بخشیده و بدون صرف هزینه اضافی، به رشد اقتصاد کمک کنیم.

این میان نکته مهم قانونی بودن کار است. از آن جایی که هنوز برخی از افراد به خرید یا استفاده از این نوع مشاغل شک دارند، بهتر است که با استفاده از متن قانون، کار خود را پیش برده و به معنای واقعی کلمه به دنبال رضایت مشتری باشیم.

برای نمونه مطابق با متن قانون تجارت الکترونیک، باید حق انصراف از خرید تا 7 روز را برای مشتری خود در نظر بگیریم. در ماده 37 این قانون آمده است که «در هر معامله از راه دور مصرف کننده باید حداقل هفت روز کاری، وقت برای انصراف (‌حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد. تنها هزینه تحمیلی بر مصرف‌کننده هزینه باز پس فرستادن کالا خواهد بود».

انواع قوانین تجارت الکترونیک

برای شکایت از الوپیک و یا دیگر مشاغل اینترنتی، باید قوانین مربوط به این نوع کسب و کارها را بشناسید. این شناخت به شما کمک می کند تا هنگام مواجه با مشکلات بدانید که باید به کدام مرجع پناه برده و از طرق کدام قانون شکایت خود را پیگیری کنید. قوانین ایران برای کسب و کارهای اینترنتی در سه دسته اصلی می گنجند.

این موارد عبارت‌اند از:

قانون تجارت الکترونیکی

متن این قانون در شش باب تنظیم شده است و تمامی شروط لازم برای داشتن یک تجارت الکترونیکی را به وضوح شرح می دهد. در این متن می توان مسائلی مانند جبران خسارت از طرف شرکت های مذکور را درک کرد.

برای نمونه اگر شکایت از الوپیک را در نظر دارید و از طرف این شرکت خسارتی به شما وارد شده باید بدانید که باب پنجم این قانون جواب شما را داده است.

با استناد بر ماده 78 این قانون «هرگاه در بستر مبادلات الکترونیکی در اثر نقص یا ضعف سیستم مؤسسات خصوصی و دولتی، به‌ جز در نتیجه قطع فیزیکی ارتباط الکترونیکی، خسارتی به اشخاص وارد شود، مؤسسات مزبور مسئول جبران خسارات وارده می باشند مگر اینکه خسارات وارده ناشی از فعل شخصی افراد باشد که در این صورت جبران خسارات بر عهده این اشخاص خواهد بود».

الوپیک

قانون جرائم رایانه ای

همان طور که از نام این قانون نیز پیداست، انواع جرائم رایانه ای را مورد بررسی قرار داده است. در متن این قانون می توان جرائم و مجازات های مربوط به آن ها را مورد مطالعه قرار داده و بر اساس موقعیتی که در آن قرار گرفته اید، برای شکایت اقدام کنید.

به طور مثال برای شکایت از الوپیک اگر در موقعیتی قرار گرفته اید که اطلاعات شما توسط اعضای این شرکت به صورت غیر مجاز به سرقت رفته، با تکیه بر ماده 12 این قانون اقدام کنید.

در این ماده عنوان شده است که «هرکس به طور غیرمجاز داده های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون (1.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد».

قانون حمایت از مصرف کننده

این متن قانونی نیز تشکیل شده از 22 ماده است که از تعریف شخص مصرف کننده تا وظایف مختلف عرضه کنندگان محصولات و خدمات مختلف را در بر دارد. فصل پنجم این قانون با عنوان «جریمه ها و مجازات» به بررسی تخلفات عرضه کنندگان می پردازد.

برای نمونه اگر در موقعیتی قرار گرفته اید که یکی از سفیران الوپیک کالای معیوبی را به شما رسانده، و می توانید ثابت کنید که این عیب مربوط به صاحب کالا نیست، می توانید با استناد به ماده 18 این قانون برای شکایت از الوپیک اقدام کنید.

این ماده تشریح می کند که «چنانچه کالا یا خدمات عرضه شده توسط عرضه کنندگان کالا یا خدمات معیوب باشد و به واسطه آن عیب، خساراتی به مصرف کننده وارد گردد متخلف علاوه بر جبران خسارات به پرداخت جزای نقدی حداکثر تا معادل چهار برابر خسارت محکوم خواهد شد».

نکات مهم برای شکایت از الوپیک

الوپیک مانند دیگر فعالیت های مجاری مستلزم رعایت قوانین مربوطه است. با رجوع به وب سایت این مجموعه می توانید «ضوابط و شرایط استفاده از خدمات الوپیک» را مشاهده کرده و در صورت بررسی موردی که مغایر با خواسته های شماست، از استفاده از این برنامه، صرف نظر کنید.

شرکت الوپیک در راستای خدمت رسانی به مشتریان خود، در بند 11 مواد و شرایط عمومی اعلام کرده است که «فرایند پرداخت خسارت توسط الوپیک جهت پوشش خسارت های وارد شده به مرسولات تا سقف بیست میلیون ریال طبق ضوابط و مقررات مندرج در این ضوابط می باشد».

همچنین در بخش «پوشش خسارات الوپیک» 9 بند مختلف را برای توضیح نحوه پوشش این مسائل توضیح داده اند. هنگام بررسی شکایت از الوپیک در نظر داشته باشید که آن ها فقط خسارت ماده را پوشش داده و تنها تا سقف بیست میلیون ریال (دو میلیون تومان) را پرداخت می کنند. این مهم نیز به آن شرط است که بتوانید ثابت کنید قصور از طرف سفیران این شرکت انجام شده است.

همچنین طبق قوانین این شرکت، عدم ورود اطلاعات صحیح توسط کاربر هیچ گونه مسئولیتی را برای سفیر به همراه نداشته و در صورت برزو هر مسئله ای، خود مشتری باید پاسخگو باشد.

در ضمن مشتریان موظف‌اند قبل از امضا و تأیید دریافت کالا آن را چک کنند. اگر بعد از دریافت کالا متوجه عیب یا خسارتی در آن شوید، مسئله از حد پوشش الوپیک خارج است.

چگونگی شکایت از الوپیک

برای شکایت از الوپیک، در ابتدای امر تمامی قوانین و قواعد آنها را مطالعه کنید. اگر برای حمل کالایی بسیار با ارزش مانند پول یا طلا از سفیران این شرکت استفاده می کنید، باید بدانید که این شرکت خسارت وارده را تنها تا دو میلیون تومان در نظر دارد.

در نتیجه آشنایی با دستور کار این شرکت به شما کمک می کند تا برای استفاده از خدمات آن ها بهتر تصمیم بگیرید اما به طور کلی برای شکایت از الوپیک، چند روش وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

الوپیک

واحد شکایات الوپیک

طبق قانون این شرکت، هر مشتری تنها تا 24 ساعت وقت دارد شکایت خود را در واحد شکایت الوپیک ثبت کند. بعد از آن تنها دو روز مهلت باقی است تا مدارک لازم برای اثبات ادعای خود را جمع آوری کرده و به این واحد ارائه دهد.

در صورتی که در زمان های اعلام شده، اقدامی توسط مشتری صورت نگیرد، کارشناسان الوپیک این پرونده را مختومه اعلام کرده و هیچ مسئولیتی نسبت به آن ندارند.

این نکته را نیز هنگام ثبت شکایت از الوپیک در نظر داشته باشید که مشتری باید برای اثبات ادعای خود در واحد ثبت شکایات، مدارک لازم را برای اثبات قیمت کالا در دست داشته باشد.

این مدارک شامل فاکتور خرید و یا اسناد رسمی کالا هستند. همچنین اطلاعات درج شده در این اسناد، باید با اطلاعات وارد شده در سایت هنگام ثبت سفارش، یکسان باشند.

اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی

این اتحادیه با تکیه بر قوانین «جرائم رایانه ای» و «قانون نظام صنفی» به شکایات افراد رسیدگی می کند. مطابق با ماده 87 قانون نظام صنفی کشور «فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی (سایبری) مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه است».

در نتیجه بسته این که نوع شکایت از الوپیک شامل چه مواردی ایست، می توانید به این اتحادیه نیز مراجعه کنید. البته این مهم زمانی پیشنهاد می شود که واحد شکایات آن شرکت جوابی به پرونده نداده و شما تمامی قوانین مربوط به آن ها را رعایت کرده باشید.

برای مثال اگر میزان تعرفه درخواست شده از شما مطابق با هزینه های عرف نبوده و بیشتر از آن است، می توانید با استفاده از ماده 57 قانون نظام صنفی از این شرکت شکایت کنید. این ماده اذعان دارد که «گران فروشی، عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهائی بیش از نرخ های تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذی‌ربط، عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام دادن هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار گردد».

این نوع رفتار بسته به میزان تکرار دفعات، برخوردها و جرایم مختلفی را دارد. برای نمونه اگر ثابت شود که شرکتی بیش از 5 بار در خدمات خود گران فروشی داشته است، مطابق با ماده مذکور «به ده برابر مبلغ گران فروشی جریمه می شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو ماه نصب می شود. همچنین به مدت شش ماه، پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می‌گردد».

در متن این قانون اشاره شده است که اتحادیه موظف است تا حداکثر ظرف ده روز بعد از ثبت شکایت یا گزارش تخلف، مسئله را مورد بررسی قرار دهند. اگر ثابت شود که فرد صنفی مقصر نبوده و یا طبق صحبت ها شاکی از پرونده گذشت کند، مسئله مختومه است.

اگر وضعیتی طوری پیش برود که ثابت شود فرد صنفی مقصر امر است و شاکی بر احیای حق خود ایستاده، پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی و در شهرستان ها به ادارات تابعه این سازمان ارسال می شود.

این شکایت نهایتا در ظرف مدت دو هفته باید رسیدگی شده و با حضور شاکی و مشتکی عنه مرد بررسی قرار گیرد.

گزارش به پلیس فتا

این سازمان برای حفظ فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور پایه گذاری شده است. از آن جایی که رشد فعالیت در فضای اینترنتی، راه های بسیاری را برای کلاهبرداری از مردم باز کرده است، شرح وظایف این سازمان به گونه این طراحی شده است تا از افزایش این موارد جلوگیری کند.

در نتیجه برای شکایت از الوپیک می توانید با تنظیم گزارش در سایت پلیس فتا، موارد پیش آمده را به اطلاع کارشناسان رسانده و پیگیری امور را به آن ها بسپارید.

برای این کار لازم است در سامانه https://login.cyberpolice.ir/ ثبت نام کرده و با ورود اطلاعات لازم در زمینه شکایت خود، کارشناسان این مجموعه را از وضعیت پیش آمده مطلع کنید. همچنین می توانید با استفاده از سربرگ «تماس با ما» درخواست ملاقات حضوری داشته باشید.

الوپیک

سامانه اینماد

در نهایت برای ثبت شکایت از الوپیک، می توانید وارد سامانه اینماد شده و با ایجاد حساب کاربری در این سامانه، به طرح شکایت خود بپردازید. برای ثبت شکایت از این طریق، می تواند روی نماد اینماد در انتهای صفحه الوپیک کلیک کنید.

در صفحه جدیدی کار باز می شود فعالیت این شرکت را به همراه اطلاعاتی مانند تاریخ اعتبار آن، شکایت های بی پاسخ و سطح مغایرت با دستورالعمل ها را مشاهده کنید.

همچنین با استفاده از دو قسمت «گزارش تخلف» و «شکایت مشتری» می توانید شکایت از الوپیک را به اینماد ارجاع دهید.

چگونه از الوپیک شکایت کنیم؟

با استفاده از سه روش مراجعه به واحد شکایات الوپیک، اتحادیه کسب و کارهای مجازی و سامانه اینماد می توان از الوپیک شکایت کرد.

الوپیک تا چه میزان خسارت را پوشش می دهد؟

طبق قوانین مندرج در سایت این شرکت، خسارت پرداختی الوپیک تا سقف 2 میلیون تومان است.

برای شکایت از الوپیک چه میزان زمان لازم است؟

مشتریان تنها 24 ساعت وقت شکایت از این شرکت را دارند. همچنین تا دو روز بعد از ثبت شکایت، باید اسناد و مدارک لازم را برای ارائه به واحد شکایات، تهیه کنید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا