شکایت از شرکت

شکایت از مرکز ثبت دامنه ملی آی آر .ir چگونه است؟

شاید همه شما بدانید که برای درست کردن سایت شخصی یا فروشگاهی و غیره نیاز است که برخی مراحل را طی کنید و برای مثال، دامنه و هاست مناسب تهیه نمایید.

برای این کار لازم است تا انواع هاست و دامنه را مورد بررسی قرار دهید و در نهایت هاست و دامنه ای که برای شما مناسب تر از باقی آن ها است به کارتان می‌آید را خریداری کنید.

دامنه، انواع مختلفی را شامل می‌شود که از آن می توان به دامنه ir و com اشاره که که دامنه ir، دامنه ملی و com بین المللی می باشد.

هاست نیز محلی است که اطلاعات وب سایت بر روی آن قرار گرفته می شود تا کاربران از طریق ارتباط با آن بتوانند وب سایت را مشاهده کنند و در واقع دستگاهی است که به صورت مداوم و ۲۴ ساعته به اینترنت متصل است و کاربران در هر لحظه از شبانه روز می توانند در فضای اینترنت، وب سایت شما را مشاهده کنند.

شکایت از مرکز ثبت دامنه ملی آی آر

در برخی مواقع، مشکلات و مسائلی برای افراد در زمینه خرید دامنه ها پیش می آید که مربوط به مرکز ثبت دامنه ملی است. به همین منظور تصمیم می گیرند که آن ها را بررسی کنند و اگر حقی از آن ها سلب شده است یا به طور صحیحی پاسخ آن ها داده نشده و پشتیبانی نشده اند، علیه آن پلتفرم مربوطه شکایت کنند تا حق خود را به دست آورند.

افراد مختلف برای ثبت شکایت علیه مرکز ثبت دامنه ملی، می توانند از طریق سایت خود مرکز اقدام کنند و مشکلات خود را به طور مستقیم حل کنند. همچنین می توانند به پلیس فتا اطلاع داده و از این طریق اقدام کنند یا حتی دادخواست خود را به محل صالح برای رسیدگی به امور ارسال کنند تا شکایت ان ها ثبت شده و مورد بررسی قرار گیرد.

سیاست نامه بین مرکز ثبت و مشتریان آن

برای اینکه بدانیم چه مواردی نقض قانون حساب می شود و قابلیت پیگیری دارد، لازم است تا سیاست ‌نامه بین مرکز ثبت و مشتریان وی (متقاضی ثبت یا دارنده نام ‌دامنه) را مطالعه نماییم:

دامنه

هدف

سیاست ‌نامه حل اختلافات نام دامنه (اختصارا «سیاست‌نامه»)، که توسط مرکز ثبت نام دامنه کشوری ایران (اختصارا«مرکز ثبت دامنه» یا «مرکز ثبت») اتخاذ گردیده جزء لاینفک موافقتنامه ثبت دامنه می‌باشد.

این سیاست‌ نامه ضوابط و شرایط راجع به حل‌ و فصل اختلافاتی را مشخص می‌کند که در نتیجه ثبت و استفاده از نام‌ دامنه با پسوند “ir.” میان دارنده نام ‌دامنه و هر شخص دیگری به ‌غیر از مرکز ثبت ایجاد شده باشد.

اقدامات موضوع ماده ۴ این سیاست ‌نامه بر طبق شیوه نامه حل اختلاف در زمینه ثبت ‌نام دامنه (شیوه نامه حل اختلاف) و همچنین براساس مقررات تکمیلی مرکز حل اختلاف صورت خواهد پذیرفت.

اتخاذ اقدامات موضوع ماده ۴ این سیاست‌نامه به هیچ‌ وجه قابلیت اعمال قوانین جمهوری اسلامی ایران را که نسبت به موضوعات مورد بحث در این سند یا اصولا نسبت به نام‌های‌ دامنه با پسوند “ir.” جاری است نفی نخواهد کرد.

اقرار و قبول مفاد و شرایط سیاست نامه

متقاضی ثبت دامنه با ارائه درخواست ثبت نام‌ دامنه، یا با درخواست حفظ یا تجدید ثبت نام‌ دامنه، اقرار و قبول می‌کند که (الف) اظهارات مندرج در موافقتنامه ثبت کامل و دقیق بوده؛ و (ب) حسب اطلاع متقاضی، ثبت نام ‌دامنه باعث نقض حقوق شخص ثالث نخواهد شد؛ و (پ) نام‌ دامنه برای مقاصد غیرقانونی و نامشروع به‌‌ثبت نرسیده و مورد استفاده قرار نخواهد گرفت؛ و (ت) نام ‌دامنه عمدا در جهت نقض و مغایرت با قوانین و مقررات قابل ‌اعمال مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

مسئولیت اینکه آیا نام‌ دامنه ثبت‌ شده توسط دارنده، ناقض حقوق دیگری می‌باشد یا خیر، برعهده دارنده نام ‌دامنه خواهد بود. مرکز ثبت این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که چنانچه مشخص شود ثبت‌ نام ‌دامنه در جهت نقض و در مغایرت با حقوق شخص ثالث است، نسبت به لغو ثبت نام‌ دامنه اقدام نماید.

لغو ثبت نام دامنه، انتقال و تغییرات نام دامنه

مرکز ثبت بر طبق شرایط و اوضاع ‌و احوال مشروحه ذیل مبادرت به لغو، انتقال یا ایجاد تغییرات در ثبت نام ‌دامنه خواهد کرد:

  1. وصول دستور مقتضی به صورت کتبی یا الکترونیک از سوی دارنده یا نماینده مجاز دارنده جهت اقدام، با رعایت مقررات مندرج در ماده ۸ سند حاضر،
  2. وصول دستور دادگاه یا مرجع داوری صالحه مبنی بر الزام به اقدام، و یا
  3. وصول تصمیم متخذه از سوی هیأت رسیدگی اداری مبنی بر الزام به اقدام بر طبق رسیدگی انجام ‌شده که دارنده امتیاز طرفی از آن بوده و بر طبق سیاست‌ نامه حل اختلاف صورت پذیرفته است.

همچنین مرکز ثبت می‌تواند مطابق با شرایط مندرج در موافقتنامه ثبت یا سایر الزامات قانونی مبادرت به لغو، انتقال یا اعمال تغییرات در ثبت نام ‌دامنه نماید.

دامنه آی آر

رسیدگی اداری الزامی

این ماده از این سیاست نامه مبین نوع اختلافاتی است که براساس سیاست نامه حل اختلاف مورد رسیدگی اداری قرار گرفته و دارنده امتیاز ملزم به پذیرش این رویه رسیدگی می‌باشد. این رسیدگی‌ها نزد یکی از مراکز ارائه خدمات حل اختلاف (مراجع حل اختلاف) به عمل خواهد آمد.

  • الف. اختلافات قابل‌ رسیدگی. چنانچه شخص ثالثی («خواهان») بر طبق شیوه نامه حل اختلاف ادعای خود را بنا به دلایل مشروحه ذیل نزد مرجع حل اختلاف مطرح کند، دارنده ملزم به پذیرش این رویه رسیدگی خواهد بود.
  1. نام ‌دامنه ثبت شده مشابه یا دارای تشابه گمراه‌ کننده با علامت تجاری یا علامت خدماتی است که خواهان نسبت بدان دارای حق است، و
  2. دارنده هیچگونه حق یا منفعت مشروع نسبت به نام دامنه ندارد، و
  3. ثبت دامنه یا استفاده از آن با سوءنیت انجام گرفته باشد.

خواهان باید در جریان رسیدگی اداری ثابت کند که هر سه عنصر در ادعای وی موجود است.

  • ب. دلایل وجود سوء‌نیت در ثبت یا استفاده از نام دامنه. مقصود از سوء‌نیت مندرج در شق ۳ بند (الف) ماده ۴ ، وجود شرایط و اوضاع و احوالی از قبیل موارد ذیل است:
  1. شرایطی که دلالت کند بر اینکه دارنده، نام دامنه را عمدتا به منظور فروش، اجاره یا به هر نحو دیگر انتقال به خواهان، که مالک علامت‌ تجاری یا علامت خدماتی است، یا به منظور فروش، اجاره یا به هر نحو دیگر انتقال به رقیب خواهان در ازای عوض ارزشمندی که افزون بر هزینه‌های متحمله برای ثبت امتیاز نام ‌دامنه است به ثبت رسانده یا آن را تحصیل کرده است، یا
  2. دارنده بدین منظور اقدام به ثبت‌ نام ‌دامنه کرده است که مالک علامت تجاری یا علامت خدماتی را از انعکاس علامت خود در نام دامنه مربوطه بازدارد، یا ، یا
  3. دارنده اصولا نام‌دامنه را به منظور ایجاد اختلال در فعالیت‌های خواهان به‌ثبت رسانده است، یا
  4. دارنده، با استفاده از نام دامنه و ایجاد مشابهت گمراه‌کننده با علامت متعلق به خواهان، و با ایجاد شبهه در زمینه منبع، حمایت مالی، وابستگی یا تأیید وبگاه یا مکان خود، یا ایجاد شبهه نسبت به یک محصول یا خدمت در وبگاه یا مکان خود، عمدا سعی‌کرده که کاربران اینترنتی را با قصد حصول منفعت تجاری به وبگاه یا مکان دیگر متعلق به خود جلب نماید.
  • پ. نحوه پاسخگویی به ادعای خواهان جهت اثبات حقوق و منافع مشروع دارنده نسبت به نام ‌دامنه. دارنده با وصول درخواست رسیدگی، جهت تشخیص نحوه پاسخگویی به ادعای مطروحه می‌تواند به ماده ۵ شیوه نامه حل اختلاف مراجعه کند. وجود شرایطی مانند شرایط ذیل چنانچه طبق نظر هیأت اداری بر اساس مدارک ارائه شده به هیأت به اثبات برسد، به منزله آن است که دارنده دارای حقوق و منافع مشروع نسبت به نام دامنه است:
  1. دارنده پیش از دریافت اخطار مربوط به اقامه دعوی از نام دامنه یا نامی متناظر با آن جهت ارائه مشروع کالا یا خدمات استفاده می‌کرده یا می‌تواند ثابت کند که در شرف آماده شدن جهت چنین استفاده‌ای بوده است.
  2. دارنده (به عنوان یک فرد، پیشه یا سازمان دیگر) از طریق نام‌ دامنه، حتی بدون ثبت علامت تجاری یا علامت خدماتی، شناخته شده‌است، یا
  3. دارنده، نام ‌دامنه را به نحو مشروع برای مقاصد غیرانتفاعی یا عادلانه مورد استفاده قرار داده و هیچ قصدی برای حصول منفعت تجاری از جهت گمراه کردن و هدایت مصرف‌کنندگان، یا منحرف‌کردن ایشان از علامت تجاری یا علامت خدماتی مورد بحث ندارد.
  • انتخاب مرجع حل اختلاف. خواهان با ارائه درخواست رسیدگی، مرجع حل اختلاف مورد نظر خود را از میان مراجعی که مورد تأیید مرکز ثبت قرار گرفته‌اند انتخاب می‌کند. مرجع حل اختلاف انتخاب‌ شده مسؤولیت جریان رسیدگی را به جز در مواردی که به شرح مندرج در بند (ج) ماده ۴ادغام صورت می‌گیرد، برعهده دارد.
  • ث. شروع رسیدگی و جریان انتصاب هیأت رسیدگی اداری. شیوه نامه حل اختلاف نحوه انتصاب هیأت رسیدگی و شروع و جریان رسیدگی را بیان می‌دارد.
  • ج. ادغام. چنانچه اختلافات مضاعفی بین دارنده و خواهان بروز نماید، دارنده یا خواهان می‌تواند درخواست کند که دعاوی متعدد با یکدیگر ادغام شده و تجمیعاً در یک دعوی واحد نزد هیأت مورد رسیدگی قرار گیرد. این درخواست باید به اولین هیأت رسیدگی که به منظور استماع دعوی راجع به اختلافات فی‌مابین طرفین منصوب‌ شده است تسلیم گردد. هیأت رسیدگی اداری می‌تواند صرفاً بنا به صلاحدید خود مبادرت به ادغام هر تعداد از اختلافات مطروحه نماید، مشروط به آنکه اختلافات ادغام‌ شده تحت شرایط مقرر در این سیاست‌ نامه یا هرگونه مقررات الحاقی بعدی که مرکز ثبت اتخاذ می‌کند قابل رسیدگی باشند.
  • چ. هزینه‌ها پرداخت تمامی هزینه‌هایی که بایستی در ارتباط با هر یک از اختلافات مطروحه نزد هیات‌ رسیدگی بر طبق مقررات این سیاست ‌نامه به مرکز حل اختلاف پرداخت گردد، توسط خواهان صورت خواهد پذیرفت، مگر در مواردی که دارنده تصمیم بگیرد که هیأت ‌رسیدگی سه‌ نفره را به نحوی که در شق ۴ بند(ب) ماده ۵ شیوه‌نامه حل‌ و فصل اختلافات مقرر شد ه‌است برگزیند، که در این ‌صورت تمامی هزینه‌های مربوطه به نحو مساوی بین دارنده و خواهان تقسیم خواهدشد.
  • ح. دخالت مرکز ثبت در رسیدگی. مرکز ثبت در جریان رسیدگی و اقداماتی که در نزد هیات رسیدگی اداری اتخاذ می‌گردد هیچگونه دخالتی نخواهد داشت. به علاوه، مرکز ثبت هیچ مسؤولیتی در قبال تصمیمات متخذه از سوی هیأت رسیدگی اداری برعهده نخواهد داشت.
  • خ. خواسته. خواسته قابل ‌حصول خواهان در جریان هر یک از رسیدگی‌های مطرح در نزد هیأت‌رسیدگی اداری فقط تا حد الزام به ابطال نام‌ دامنه متعلق به دارنده یا انتقال ثبت ‌نام‌ دامنه به نام خواهان محدود خواهد بود.
  • د. ابلاغ و انتشار مرجع حل اختلاف هر نوع تصمیم متخذه از سوی هیأت‌ رسیدگی اداری در ارتباط با نام دامنه مورد ادعا را به مرکز ثبت اعلام خواهد کرد. تصمیمات متخذه توسط هیأت اداری به طور کامل از طریق اینترنت منتشر خواهد شد مگر در موارد استثنایی که بخش‌هایی توسط هیأت اداری حذف شود.
  • ذ. دسترسی به رسیدگی قضایی. شرایط الزام‌آور مربوط به رسیدگی اداری که در ماده ۴ مقرر گردیده است، مانع از آن نخواهد بود که دارنده یا خواهان، قبل ‌از آنکه فرآیند رسیدگی آغاز شود یا بعد ازآن، اختلاف خود را جهت رسیدگی مستقل نزد دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران مطرح نمایند. اگر هیأت رسیدگی اداری چنین تصمیم بگیرد که ثبت نام‌ دامنه بایستی ابطال‌ شده یا منتقل گردد، مرکز ثبت پس از ده (۱۰) روز کاری (بنا به ‌تقویم جاری در مقر مرکز ثبت) از زمان وصول تصمیم هیأت‌ اداری از طریق مرجع حل اختلاف، اقدام به اجرای آن تصمیم خواهد کرد، مگر آنکه ظرف مدت ده (۱۰) روز مذکور، مرکز ثبت، مدرکی رسمی ناظر به طرح دعوی از جانب دارنده علیه خواهان(گواهی دادگاه مبنی بر طرح دعوی) را وصول نماید. اگر مدارک مزبور ظرف مدت ده (۱۰) روز کاری واصل گردند، مرکز ثبت تصمیم هیأت اداری را به مورد اجراء نخواهد گذارد، و هیچ اقدام دیگری اتخاذ نخواهد کرد تا زمانی‌که مرکز ثبت هر یک از موارد ذیل را دریافت نماید: (۱) دلایل قابل ‌قبول مبنی بر حصول توافق فی‌مابین طرفین، (۲) دلایل قابل ‌قبول مبنی بر رد دادخواست یا استرداد آن، (۳) نسخه‌ای از حکم یا قرار قطعیت یافته دادگاه مربوطه مبنی بر رد دعوای دارنده، یا مبنی بر انکار حق دارنده در استفاده از نام ‌دامنه.

دامنه آی آر

سایر اختلافات و دعاوی

تمامی اختلافاتی که فی‌مابین دارنده و هر طرف دیگری غیر از مرکز ثبت در زمینه ثبت نام ‌دامنه به ‌نام دارنده مطرح گردد و موضوع تحت رسیدگی‌ الزام‌آور اداری بر طبق مفاد ماده ۴ قرار نگیرد، از طریق رسیدگی در دادگاه، داوری یا هر طریق دیگر مقتضی در رسیدگی به چنین اختلافی مورد حل ‌و فصل قرار خواهد گرفت.

دخالت مرکز ثبت در دعاوی

مرکز ثبت به هیچ ‌نحو در اختلافاتی که فی‌مابین دارنده و هر طرف دیگری به ‌غیر از مرکز ثبت در زمینه ثبت و استفاده از نام ‌دامنه مطرح گردد شرکت نخواهد داشت. دارنده نباید به هیچ ‌نحو مرکز ثبت را طرف دعوی قرار داده یا به هیچ ‌نحو مرکز ثبت را درگیر چنین رسیدگی نماید.

در صورتی‌که مرکز ثبت در یک چنین رسیدگی به عنوان طرفی از دعوی خوانده شود، این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که تمامی دفاعیات مقتضی را به کار بسته و هر گونه اقدامی را که برای دفاع از مرکز ثبت لازم باشد اتخاذ نماید.

حق پایبندی به حفظ وضع موجود

مرکز ثبت بر طبق مقررات حاضر هیچ اقدامی برای لغو، انتقال، فعال‌سازی، غیرفعال‌سازی، یا به هر نحو دیگر تغییری در وضعیت ثبتی نام‌های دامنه به عمل‌ نخواهدآورد مگر به طریقی که در ماده ۳ فوق شرح آن رفت.

انتقال در حین بروز اختلاف

دارنده در شرایط ذیل نمی‌تواند ثبت‌ نام ‌دامنه را به کسی دیگر انتقال دهد: (۱) زمانی که رسیدگی اداری بر طبق ماده ۴ در جریان بوده و همچنین تا مدت بیست (۲۰) روز کاری (برطبق تقویم جاری در مقر مرکز ثبت) بعد از خاتمه رسیدگی مذکور؛ (۲) در طی مدتی که رسیدگی قضایی یا داوری در مورد نام ‌دامنه متعلق به دارنده جریان دارد، به ‌غیر از موردی‌که طرفی که امتیاز نام ‌دامنه به وی انتقال می‌یابد کتبا موافقت نماید که ملزم و مقید به تصمیم دادگاه یا داوری باشد.

مرکز ثبت این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که هرگونه انتقال ثبت نام دامنه به دیگری را که برخلاف مفاد مقررات بند فوق صورت پذیرد، لغو نماید.

دامنه

تغییرات سیاست نامه

مرکز ثبت این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که این سیاست‌نامه را در صورت اقتضاء تغییر دهد. در این ‌صورت هرگونه تجدید نظر در سیاست‌ نامه، حداقل سی (۳۰) روز قبل از اجرایی ‌شدن تغییرات مزبور در وبگاه مرکز منتشر خواهد شد.

اِعمال همه این تغییرات در رابطه با تمامی اختلافات مربوط به ثبت نام دامنه نسبت به دارنده نام دامنه لازم است اعم از آن که اختلاف، قبل، همزمان یا بعد از تاریخ الزام آور شدن تغییرات سیاست‌نامه مطرح شده باشد؛ مگر آن که متن این سیاست‌نامه، متعاقب تسلیم درخواست به مرجع حل اختلاف مورد استناد قرار گرفته باشد که در این صورت تا پایان حل اختلاف، نسخه ای از سیاست‌نامه نسبت به دارنده نام دامنه اِعمال خواهد شد که در زمان مستند قرار گرفتن در دعوی لازم الاجرا بوده است.

در صورتی‌که دارنده نسبت به تغییرات در سیاست‌ نامه اعتراض داشته باشد، تنها خواسته قابل‌طرح در این زمینه، لغو ثبت نام‌ دامنه متعلق به دارنده خواهد بود، که در این‌ صورت نیز دارنده محق به دریافت وجوهی که قبلا پرداخت کرده نخواهد بود. در این مورد نیز سیاست‌ نامه تجدید نظر یافته تا زمانی‌که ثبت نام‌ دامنه لغو گردد کماکان اعمال خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا